03-03-2021، 16:45
توپولف تو-۹۵ (به روسی:Туполев Ту–۹۵ با نام ناتو: Bear خرس) یک بمبافکن استراتژیک دوربرد است که در شوروی پیشین طراحی و تولید گردیده است. این هواپیما مجهز به ۴ موتور توربوپراپ کوزنتسوف انکی-۱۲ میباشد. بمب افکن Bear یا همان «خرس» از جهاتی به دلیل استفاده از بالهای به عقب برگشته و موتورهای جت انقلابی در ساخت بمب افکنهای روسی به شمار میآمدند و از جهت دیگر به دلیل تقلید دوباره از نمونههای آمریکایی نقطه ضعفی برای صنعت هواپیماسازی محسوب میشدند. توپولف Tu-95 در سالهای ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲ طراحی و ساخته شد و به سال ۱۹۵۵ نخستین پرواز خود را انجام داد. بدنه Tu-95 از بسیاری جهات به همان B-29 قدیمی آمریکایی شباهت دارد، استفاده از سطح مقطع دایرهای شکل برای بدنه و موارد دیگر همه و همه اشاره به تقلید روسها از آمریکاییها دارد. قسمت دم هواپیما مقداری بالا کشیده شده است و بر خلاف B-29 که مسلسل چیهای آن درست در پشت بالها قرار داشتند، در Tu-95 محفظههای نگهداری مسلسل چیها و توپهای اینبار روسی آنان به قسمت عقب هواپیما و زیر دم منتقل شده است. دماغه این هواپیما به شکلی ورم کرده طراحی شده تا بتواند مقرهای ناوبری را در خود جای دهد. درست در پشت این دماغه کابین پرواز قرار گرفته است. این کابین پرواز از نظر داشتن دو کنترل برای خلبان و کمک خلبان بسیار به کابینهای امروز شباهت دارد، جز این که ظاهراً بسیار تنگ و دارای دید کم و البته کمی قدیمی است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
انواع مدلها
Tu-95M: پایه تمام مدلهای تی یو ۹۵ با برد بلند. این مدل قابلیت سوخت گیری هوایی را ندارد.
Tu-95K22: در این مدل تغییراتی اعمال شده تا قابلیت حمل موشک Raduga Kh-22 را داشته باشد.
Tu-95KM: در این مدل سیستمهای شناسایی تقویت شده.
Tu-95M-55: این مدل مخصوص حمل موشک میباشد.
Tu-95V: مدلی که به وسیله اون تست بمب هستهای انجام شد.
Tu-95U: مدل آموزشی توپولوف ۹۵ میباشد.
__
توپولف-۱۲۸ (به انگلیسی: Tupolev Tu-28). هواپیمای رهگیر توپولف-۱۲۸ اساساً برای شناسایی اهداف پرنده در ارتفاع حداکثر۲۱۰۰۰ متر طراحی و ساخته شد تا محدودههای کور دفاع موشکی در سرزمین پهناور شوروی (سابق) را بپوشاند. طرح توپولوف-۱۲۸ حاصل تحقیقات گروهی از طراحان کارخانه توپولف به مدیریت «اگر» و «نزوال» بود. با استفاده از تجربه ساخت هواپیمای آزمایشی توپولف-۹۸، در طرح اولیه توپولف-۱۲۸ از موتورهای دوبرنین وی.دی. -۱۹ استفاده شده بود؛ ولی اولین پیش نمونه آن، به نام توپولف-۲۸، که در ۱۸ مارس ۱۹۶۱ برای نخستین بار پرواز کرد، به موتورهای توربو جت لیولکا ای.ال. -۷ مجهز بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پروازهای آزمایشی نشان داد که توپولف-۱۲۸ شدیداً دچار ضعف تعادل سمتی در سرعتهای زیر صوتی است. رفع این مشکل و بعضی از مشکلات دیگر، تحویل اولین فروند از این هواپیما را تا اواخر سال ۱۹۶۶ به تأخیر انداخت. این هواپیما تا سالهای دهه ۱۹۸۰ در خدمت نیروی هوایی شوروی باقی ماند تا آن که تدریجاً در دهه ۱۹۹۰ جنگنده جدیدتر میگ-۳۱ جانشین آن شد. توپولف -۱۲۸، که ناتو آنرا فیدلر نامید، دو سرنشین را حمل میکرد و به یک رادار آی. -باند مجهز بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
انواع مدلها
Tu-95M: پایه تمام مدلهای تی یو ۹۵ با برد بلند. این مدل قابلیت سوخت گیری هوایی را ندارد.
Tu-95K22: در این مدل تغییراتی اعمال شده تا قابلیت حمل موشک Raduga Kh-22 را داشته باشد.
Tu-95KM: در این مدل سیستمهای شناسایی تقویت شده.
Tu-95M-55: این مدل مخصوص حمل موشک میباشد.
Tu-95V: مدلی که به وسیله اون تست بمب هستهای انجام شد.
Tu-95U: مدل آموزشی توپولوف ۹۵ میباشد.
__
توپولف-۱۲۸ (به انگلیسی: Tupolev Tu-28). هواپیمای رهگیر توپولف-۱۲۸ اساساً برای شناسایی اهداف پرنده در ارتفاع حداکثر۲۱۰۰۰ متر طراحی و ساخته شد تا محدودههای کور دفاع موشکی در سرزمین پهناور شوروی (سابق) را بپوشاند. طرح توپولوف-۱۲۸ حاصل تحقیقات گروهی از طراحان کارخانه توپولف به مدیریت «اگر» و «نزوال» بود. با استفاده از تجربه ساخت هواپیمای آزمایشی توپولف-۹۸، در طرح اولیه توپولف-۱۲۸ از موتورهای دوبرنین وی.دی. -۱۹ استفاده شده بود؛ ولی اولین پیش نمونه آن، به نام توپولف-۲۸، که در ۱۸ مارس ۱۹۶۱ برای نخستین بار پرواز کرد، به موتورهای توربو جت لیولکا ای.ال. -۷ مجهز بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پروازهای آزمایشی نشان داد که توپولف-۱۲۸ شدیداً دچار ضعف تعادل سمتی در سرعتهای زیر صوتی است. رفع این مشکل و بعضی از مشکلات دیگر، تحویل اولین فروند از این هواپیما را تا اواخر سال ۱۹۶۶ به تأخیر انداخت. این هواپیما تا سالهای دهه ۱۹۸۰ در خدمت نیروی هوایی شوروی باقی ماند تا آن که تدریجاً در دهه ۱۹۹۰ جنگنده جدیدتر میگ-۳۱ جانشین آن شد. توپولف -۱۲۸، که ناتو آنرا فیدلر نامید، دو سرنشین را حمل میکرد و به یک رادار آی. -باند مجهز بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.