امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قزوین قطب صنایع دستی ایران

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
قزوین قطب صنایع دستی ایران 1
از انواع تولیدات صنایع دستی استان قزوین می توان به موارد زیر اشاره كرد:

فرش قزوین
فرش قزوین به دلیل نقش‌های اصیل، مرغوبیت جنس، رنگ ثابت، کیفیت خامه، تارو پود خوب و بافت هنرمندانه با وجود گرانبها بودن، خواستاران فراوانی را در تمامی نقاط جهان دارد، این امر سبب شده تا فرش‌های دست‌بافت و فرش‌های بافته شده در کارخانه‌های قزوین شاهکار این صنعت در کشور محسوب شوند.

امروزه فرش قزوین به وسیله بازاریابی، نقش و طرح‌های اصیل دوباره رونق و شکوه خود را به دست آورده است، تا جایی که بافت فرش ابریشمی دورویه و نقش برجسته در تمامی نقاط استان انجام می‌شود، تا بدین واسطه بتوان فرش و هنر قزوین را به کشور و حتی تمام جهان معرفی کرد.

گلیم، جاجیم و چادر شب
محصولات هنری و صنایع دستی در قزوین بیشتر حاصل ذوق و هنر اهلی روستاهای قزوین بوده و در روستاهای قزوین رونق بسیار زیادی داشته و می‌توان تولیدی‌های اصلی صنایع دستی قزوین را روستاها معرفی کرد.

این در حالی است که تولید گلیم، جاجیم و چادر شب در شهرهای قزوین نیز مورد توجه قرار گرفته و تولید انبوه آن در کارگاه‌های صنایع دستی قزوین آغازه شده است و در فروشگاه‌های صنایع دستی به طور مستقیم عرضه می شود.

اصالت طرح، نقش و تنوع رنگ از ویژ‌گی های بارز و شاخص گلیم، جاجیم و چادر شب در منطقه قزوین به شمار می‌رود، مناطق الموت، رودبارشهرستان، تارم سفلی، ارداق، آوج و الوند از نقاط مهم استان در تولید دست‌بافته‌های ارزشمند هستند.

سفالگری
ظروف سفالی و نقش و لعابدار کشف شده از دشت‌های قزوین در 9 هزار سال پیش نشان از قدمت این هنر در استان قزوین دارد، وجود خاک رس مناسب در دشت پهناور قزوین نقش مهمی در جذب افراد مستعد و هنرمند در رشته سفالگری به قزوین داشته است.

امروزه نیز علاوه بر ساخت ظروف همچون کاسه، کوزه، بشقاب، خمره‌های کوچک و بزرگ، هنرمندان توانای منطقه به ایجاد نقش‌های بدیع و برجسته سفالی می‌پردازند، که شهرت بسیار زیاد منبت، مشبک، معرق، و گره‌چینی از جمله چوب ساحته‌های هنرمندان درودگر قزوینی محسوب می‌شود.

بناهایی هم چون مدرسه سردار، تکیه رضوی، خانه آرازی، خانه مستشاری، مدرسه صالحیه با هنرهای گره‌چینی مشبک، شیشه‌گری، آیینه‌کاری و نقاشی روی چوب ترکیب شده‌اند، این هنرها به بناهای تاریخی قزوین جلو وشکوه بسیار زیادی بخشیده است.

ملیله دوزی
در روش ملیله دوزی، ملیله یا همان رشته نازک فلزی نقره‌ای یا طلایی به صورت نقش‌های برجسته به روی پارچه مخمل سیباه، سبز و یا قرمز دوخته می‌شود، با استفاده از شیوه‌های ملیله دوزی تابلو‌های تزیینی نیز ساخته می‌شود.

آیین خانه
از گذشته‌های دور ساخت جعبه‌های آیینه‌دار در قزوین رواج بسیاری داشته است، آیینه‌کاری را می‌توان حاصل تلاش، همکاری و هماهنگی نجار، نقاش، و آیین‌کار دانست، در صنعت آیین‌کاری نخست دورودگر جعبه‌ای را با ظرافت و هنر خود ساخته و طراح نیز روی آن را به طرح‌های گل و چهره نقاشی می‌کند، در نهایت نیز آیین را روی آن جاسازی می‌کنند
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(((:

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
•ناشناس•
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  صنایع دستی مازندران را از کجا بخریم؟
  انواع صنایع دستی اصفهان + معرفی سایت برای خرید
  بهترین راه های خرید صنایع دستی یزد چیست
  صنایع دستی رنجان را از چه بازارهایی می توانیم بخریم؟
  ابزار و اصطلاحات چاپ دستی
  چاپ دستی
  پرطرفدار ترین صنایع دستی ایران
  صنایع دستی اصفهان
  فرنجی (صنایع دستی کردستان)
  مفرشو رایج ترین صنایع دستی از قدیم الایام تا به امروز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان