امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دومین جنگ داخلی روم

#1
در سال ۵۳ ق.م. نیروهای کراسوس ، یکی از سه سردار اصلی روم ، در نبرد حران (کاره) توسط پارت ها نابود شدند و خود وی نیز کشته شد. بدین ترتیب حکومت سه نفره از میان رفت و جنگی خونین میان سزار و پمپه برای بدست گرفتن قدرت آغاز شد.

پمپه که مدتی قبل روابطش را با اشراف و سنا قطع کرده بود ، اینک دوباره به آنان پیوست و بر ضد سزار تصمیماتی گرفت. این سردار که در گل مشغول جنگ بود ، نیروهایش را به سوی ایتالیا به حرکت درآورد. (۴۹ ق.م.)
پمپه و سنا که غافلگیر شده بودند ، به یونان گریخته و ایتالیا را به سزار واگذار کردند. سزار برای به دست گرفتن کنترل کامل جمهوری ، به اسپانیا لشکرکشی کرد و دو تن از سرداران برجسته ی پمپه ( آفرانیوس و پتریوس ) را در ایلِردا شکست داد. با این پیروزی ، اسپانیا به دست او افتاد.
سپس مارسی ، ساردنی و سیسیل را از طرفداران پمپه گرفت اما در جنگی که در آفریقا رخ داد ، مغلوب شد و همچنین در دریای آدریاتیک نیز ناوگان پمپه به پیروزی هایی دست یافت.
در ۴۸ ق.م. سزار نیروهایش را در سواحل ایپر (شمال غربی یونان) پیاده کرد و در کوهستان های آن نواحی با پمپه جنگید؛ سپس ، ایپر را ترک کرده و به تسالی رفت. پمپه ، او را تعقیب کرد و در فارسال ، در حالی که سه برابر سزار نیرو در اختیار داشت ، در برابرش صف آرایی کرد.
این نبرد سرنوشتِ جنگ را معین کرد. نیروهای پمپه پس از اندکی درگیری نتوانستند به نتیجه ی قطعی برسند و خودِ او که ناامید شده بود از ارتشش جدا شد. پس از این واقعه ، تنها آفریقا به پمپه وفادار ماند و او نیز ابتدا به آسیای صغیر و بعد به مصر رفت.
اوضاع مصر در آن زمان به دلیل اختلافات میان بطلمیوس دوازدهم و خواهرش کلئوپاترا آشفته و مغشوش بود. سزار مدتی بعد وارد مصر گردید اما دیر شده بود ؛ زیرا ، پمپه توسط وزرای مصری به قتل رسیده بود. سزار به کلئوپاترا در بدست گرفتن قدرت کمک کرد و بعد در ۴۷ ق.م. سپاه فارناس ، پسر مهرداد ششم ، را در زِلا شکست داد.
دومین جنگ داخلی روم 1
کلئوپاترا

در ۴۶ ق.م. سپاه سزار در مقابل خیل عظیمی از مخالفان قرار گرفت که توسط پادشاه نومیدی ، پسران و پدرزن پمپه رهبری می شدند. ژولیوس سزار با درایت خویش ، این ارتش را کاملاً در هم کوبید و کشور نومیدی را از بین برد. سال بعد نیروهای سزار در نبردی دیگر در موندا (در اسپانیا ) ارتشِ پسران پمپه را نابود کرده و به جنگ های داخلی خاتمه دادند.
دومین جنگ داخلی روم 1
قلمرو روم در زمان ژولیوس سزار

سزار پس از رسیدن به قدرت ، در مواجهه با سنای ضعیف ، اختیاراتش را چند برابر کرد و القاب و عناوین مختلفی از قبیلکنسول ، دیکتاتور ، رهبر سنا و امپراتور بر خود نهاد ؛ اگرچه ، جرئت آن را نداشت که خود را شاه بنامد و باید با احتیاط رفتار می کرد.
سزار اوضاع اقتصادی جمهوری را سر و سامان داد و وضع کشاورزی را بهبود بخشید. همچنین در ارتش نیز تغییراتی داد. اما ادعاهای این سردار بزرگ در مورد قدرت و اختیاراتش ، مخالفان پشتِ پرده را خشمگین ساخت و آنها برای قتل وی نقشه کشیدند.
دومین جنگ داخلی روم 1
کشته شدن ژولیوس سزار در سنا

در ۱۱ مارس سال ۴۴ ق.م. توطئه کنندگان در مجلس سنا بر سر سزار ریخته و با ۲۳ ضربه چاقو او را کشتند. با مرگ وی دوباره جنگ و اغتشاش ، روم را فرا گرفت.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  جنگ داخلی لیبی (۲۰۱۱)
Rainbow جنگ داخلی اسپانیا
  جنگ داخلی اتریش
  جنگ داخلی روسیه
  اردشیر سوم پسر داریوش دوم هخامنشی پادشاه ایران - دومین فتح مصر - تا رو مار کردن ارتش
  شاپور اول فرزند ادرشیر دومین شاه ساسانی
  پیامدهای داخلی اشغال سفارت
  عکس العمل دیگر کشورها در قبال جنگ داخلی اسپانیا
  وقوع جنگ داخلی در اسپانیا
  جنگ ایسوس دومین جنگ داریوش سوم و اسکندر مقدونی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان