24-01-2012، 0:42
عضو انجمن قطعهسازان از تخلف برخي خودروسازان در افزايش غير قانوني قيمت برخي محصولات به بهانه نصب آپشن و تغييرات ظاهري در خودرو خبر داد.
محسن رزمخواه - عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو، اظهار كرد: در شرايطي كه خودروسازان موفق به افزايش قيمت محصولات خود متناسب با رشد قيمت تمام شده خودرو نميشوند، به راهكارهاي مختلفي براي دور زدن قيمتهاي مصوب و افزايش نرخ فروش محصولات روي آوردهاند.
وي ادامه داد: خودروسازان با ايجاد تغييرات مختصر در ظاهر خودرو و همچنين افزودن برخي آپشنهاي جانبي، محصولات خود را با قيمتهاي به مراتب بالاتر و غير متناسب با اين تغييرات عرضه ميكنند.
او با بيان اينكه يكي از راهكارهاي متداول شده بين خودروسازان براي افزايش قيمت محصولات، افزودن آپشنهايي همچون ترمز abs، فرمان هيدروليك و كيسه هوا روي خودرو است، خاطرنشان كرد: در اين وضعيت، خودروسازان هزينهاي بيش از هزينه واقعي آن آپشن را از مصرفكننده دريافت كرده و به اين ترتيب افزايش قيمت مدنظر خود را تا حدي به صورت غيرمستقيم اعمال ميكنند، در حاليكه اين شيوه درستي براي رشد قيمتها نيست.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه برخي خودروسازان با افزايش قيمت نوع آپشندار يك خودرو، توليد و عرضه نوع معمولي آنرا يا به شدت كاهش داده يا متوقف ميكنند تا مصرفكنندگان مجبور به خريد نوع آپشندار آن خودرو با قيمتهاي بالاتر شوند. رزمخواه ادامه داد: خودروسازان در مواردي نيز تغييرات بسيار جزيي در ظاهر خودرو مانند شكل چراغها، داشبورد و صندلي صورت داده و آنرا به عنوان يك محصول جديد با قيمتهايي به مراتب بالاتر عرضه ميكنند.
وي با بيان اينكه تمام اينها راهكاري براي خودروساز در جهت رشد قيمت فروش محصولات است، تصريح كرد: با اين حال اين اقدامات درست نبوده و به نوعي فريب مصرفكنندگان و تخلف محسوب ميشود.
عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو اظهار كرد: دليل اصلي اين رويكرد خودروسازان، عملكرد سازمان حمايت از مصرفكنندگان و توليدكنندگان در عدم صدور مجوز افزايش قيمت محصولات است، در حاليكه اين سازمان بايد در جهت آزادسازي قيمت خودرو و تعيين نرخ آن در بازار عرضه و تقاضا حركت كرده و از آن سو نيز نظارت شديدي بر كيفيت محصولات توليدي صورت گيرد.
محسن رزمخواه - عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو، اظهار كرد: در شرايطي كه خودروسازان موفق به افزايش قيمت محصولات خود متناسب با رشد قيمت تمام شده خودرو نميشوند، به راهكارهاي مختلفي براي دور زدن قيمتهاي مصوب و افزايش نرخ فروش محصولات روي آوردهاند.
وي ادامه داد: خودروسازان با ايجاد تغييرات مختصر در ظاهر خودرو و همچنين افزودن برخي آپشنهاي جانبي، محصولات خود را با قيمتهاي به مراتب بالاتر و غير متناسب با اين تغييرات عرضه ميكنند.
او با بيان اينكه يكي از راهكارهاي متداول شده بين خودروسازان براي افزايش قيمت محصولات، افزودن آپشنهايي همچون ترمز abs، فرمان هيدروليك و كيسه هوا روي خودرو است، خاطرنشان كرد: در اين وضعيت، خودروسازان هزينهاي بيش از هزينه واقعي آن آپشن را از مصرفكننده دريافت كرده و به اين ترتيب افزايش قيمت مدنظر خود را تا حدي به صورت غيرمستقيم اعمال ميكنند، در حاليكه اين شيوه درستي براي رشد قيمتها نيست.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه برخي خودروسازان با افزايش قيمت نوع آپشندار يك خودرو، توليد و عرضه نوع معمولي آنرا يا به شدت كاهش داده يا متوقف ميكنند تا مصرفكنندگان مجبور به خريد نوع آپشندار آن خودرو با قيمتهاي بالاتر شوند. رزمخواه ادامه داد: خودروسازان در مواردي نيز تغييرات بسيار جزيي در ظاهر خودرو مانند شكل چراغها، داشبورد و صندلي صورت داده و آنرا به عنوان يك محصول جديد با قيمتهايي به مراتب بالاتر عرضه ميكنند.
وي با بيان اينكه تمام اينها راهكاري براي خودروساز در جهت رشد قيمت فروش محصولات است، تصريح كرد: با اين حال اين اقدامات درست نبوده و به نوعي فريب مصرفكنندگان و تخلف محسوب ميشود.
عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو اظهار كرد: دليل اصلي اين رويكرد خودروسازان، عملكرد سازمان حمايت از مصرفكنندگان و توليدكنندگان در عدم صدور مجوز افزايش قيمت محصولات است، در حاليكه اين سازمان بايد در جهت آزادسازي قيمت خودرو و تعيين نرخ آن در بازار عرضه و تقاضا حركت كرده و از آن سو نيز نظارت شديدي بر كيفيت محصولات توليدي صورت گيرد.
