امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گل‌هایی که گل می‌فروشند

#1
گل‌هایی که گل می‌فروشند 1

دختر بچه ۶ سال بیشتر نداشت. جثه اش آنقدر کوچک بود که در لابلای ماشین ها گم می شد. چند بار نزدیک بود با ماشین هایی که با سرعت زیاد از کنارش رد می شدند برخورد کند اما گویی بویی از ترس نبرده بود و باز به راهش ادامه می داد. گویا شب و روز برای این کودکان معنا ندارد و در هر ساعت از شبانه روز در خیابان ها برای اندکی پول حاضر می شوند. این است حکایت کودکان کار که این روز ها با نزدیک شدن به سال جدید تعدادشان در خیابان های شهر بیش از قبل شده است.


دبیر علمی همایش کودکان خیابانی وجود این کودکان را در هر جامعه یک واقعیت می داند که باید برای کاهش تعداد آنان فکری جدی کرد. اگرچه مسئولان معتقدند که قوانین خوبی در این حوزه در کشور داریم اما اجرا نشدن صحیح آنها موجب بروز مشکلاتی در این حوزه شده است.
«سام آرام» معتقد است تعداد کودکان خیابانی قبل از انقلاب به نسبت بسیار زیاد بود و در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب تعداد آنان به قدری کم شد که دیگر به چشم نمی آمدند اما بعد از جنگ تحمیلی علیه ایران تعداد این کودکان دوباره افزایش یافت که یکی از دلایل آن کاهش سرمایه اجتماعی بود.

ساماندهی کودکان کار و خیابان
سازمان بهزیستی کشور یکی از مدعیان حمایت از این کودکان است به طوری که رییس سازمان بهزیستی کشور از ساماندهی ۲ هزار و ۶۰۰ کودک خیابانی در سال جاری خبر می دهد و معتقد است در حوزه ساماندهی کودکان خیابانی خلأ قانونی وجود ندارد، اما خلأ قانونی ما در حوزه کودکان متکدی مشهود است.
هاشمی نقش نهادهای مختلفی مانند شهرداری، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی را در زمینه کاهش تعداد آنان بسیار مهم ارزیابی می کند و توضیح می دهد: با انسجام شبکه اجتماعی و تعامل مناسب در زمینه مقابله با پدیده کودکان خیابانی می توان اقدام مناسبی انجام داد.
رییس سازمان بهزیستی دومین گام در راه مقابله با پدیده کودکان خیابانی را توانمندسازی مبتنی بر جامعه می داند که گروه های همیار و مردم به عنوان شاکله اصلی این گام هستند که باید به صورت ویژه به سازمان بهزیستی کمک کنند.
وی همچنین پیشگیری و مداخله را دو فاز اصلی مقابله با آسیب های اجتماعی می داند و می گوید: پیشگیری در فاز نخست برنامه مقابله با آسیب های اجتماعی قرار می گیرد و در گام های بعدی باید به صورت ویژه به مقوله مداخله توجه شود که در این زمینه سازمان بهزیستی با ایجاد شبکه های مرتبط همچون اورژانس اجتماعی به عنوان یک عمل مستقل در حال رصد کردن آسیب های اجتماعی است.

وضعیت بد خانواده و اجبار کودک برای کار کردن
واقعیت اینجاست که اقتصاد نامناسب خانواده کودکان را مجبور به کار می کند. در این زمینه یک فعال حقوق کودک در گفت وگو با «حمایت» وجود کودکان کار را معضلی در جامعه می داند که افزایش طلاق، بدسرپرستی، بیماری و... موجب بروز وضع بد اقتصادی خانواده که شود بنابراین کودک به ناچار مجبور به کارکردن و کمک به معیشت خانواده خواهد شد.
«فرخنده احسانی» کودکان کار را کودکانی می داند که برخی از آنان جایی را برای خواب ندارند و دسته دوم کودکانی هستند که دارای خانواده اند و محلی برای زندگی دارند بر این اساس باید به سمت مشاغل کاذب برای تامین معاش زندگی خود روی بیاورند البته این در حالی است که انواع آسیب های اجتماعی در کمین این کودکان قرار دارد.
وی با بیان اینکه باید وزارت رفاه و تامین اجتماعی با همکاری سازمان بهزیستی و سایر نهادها در این زمینه گام بردارد و برای کاهش فقر و ایجاد رفاه این کودکان تلاش کنند. البته در سال های اخیر شهرداری با ایجاد گرم خانه ها کمک خوبی به این کودکان کرده است اما این کارها کافی نیست.
احسانی معتقد است باید این کودکان از سطح خیابان ها جمع آوری شوند و تحت پوشش آموزش های مختلف قرار گیرند و حرفه های گوناگون را به طور کامل بیاموزند تا بتوانند در مشاغل مختلف مشغول به کار شوند.
احسانی این نکته را نیز متذکر شد که همه کودکان کار از اتباع ایرانی نیستند و برخی از آنان نیز از مرزهای خارجی وارد کشور ما شده اند، بنابراین در این زمینه باید پلیس مرزبانی وارد کار شود و از ورود چنین افرادی به کشور جلوگیری کند. وی پیشنهاد کرد تا در مبادی ورودی کشور اردوگاه هایی راه اندازی شود تا افراد بدون اینکه وارد کشور شوند در همان قسمت قرنطینه شوند، زیرا ورود آنان به کشور با آسیب های مختلف اجتماعی و بیماری های گوناگون همراه است.

قوانین کودکان را بازنگری کنید
یک فعال حقوق کودک نیز می گوید: باید در زمینه حقوق کودک قوانینی که متعلق به ۱۵ سال پیش است اصلاح شوند تا بتوانیم این معضل اجتماعی را ریشه کن کنیم.«مریم بنایی» با بیان اینکه در زمینه سرمایه های انسانی باید هر فردی رسالت خود را بداند خاطرنشان می کند: در زمینه حمایت از کودکان کار همه نهادها باید با یکدیگر همراه باشند زیرا این موضوع کاری همگانی است به طوری که آموزش، بهداشت و حمایت از آنان از عهده یک نهاد برنمی آید.
وی با بیان اینکه هیچ کودک کاری بدون دلیل برای فروش اجناس خود به خیابان ها نمی آید، تصریح می کند: اکثر این کودکان برای رفع احتیاج مالی خود دست به کار می زنند بنابراین در صورت حمایت نشدن به روسپیگری و سایر آسیب های اجتماعی دست می زنند. اگر این کودکان حمایت نشوند در بزرگسالی تبدیل به سرگروه گروه های مختلف خلاف کار خواهند شد؛ بنابراین باید در گام نخست زمینه کاهش فقر را در این خانواده ها فراهم شود تا اجباری برای کار کردن آنها وجود نداشته باشد
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان