امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نازک کاری چوب در موزه صنایع دستی

#1
نازک کاری چوب در موزه صنایع دستی 1
نازک کاری چوب در موزه صنایع دستی
از مهمترین صنایع دستی استان کردستان نازک کاری چوب است که بر اساس روکش کردن طرح ها و نقوش آماده از چوب های خوش نقش جنگلی تهیه میشود در واقع شهر سنندج از مهمترین مراکز نازک کاری ایران محسوب شده زیرا زیبا ترین و ظریف ترین آثار نازک کاری این شهر به نوعی  با ابتکار و سلیقه خاص تهیه میشود تا نقش چوب های گردو و سنجد بتوانند با چشمگیری فراوانی در دستان هنرمندان سنندج به اشکال متفاوتی جلوه یابند این هنر با قدمت یک قرن و نیم در استان کردستان سابقه دارد و ابتدا توسط استاد مرحوم  نعمت اله نعمتیان پدر مرحوم  استاد مجید نعمیتان پایه ریزی شد .
روش کار ابتدا بسیار ساده بود تا اینکه در سال 42 اولین میز کار توسط استاد عبدالحمید نعمتیان نوه استاد نعمت اله نعمتیان ساخته و مورد استفاده قرار گرفت.
با توجه به شیوه کار و ظرافت موجود در ساخت اشیای نازک کاری این منطقه آثار خاصی مانند تخته نرد -  عصا – کیف – رحل – میز شطرنج – قلمدان – قاب عکس – جعبه جواهر – جا سیگاری – رویه میز تهیه میشود  که در حال حاضر تخت نردهای تولید شده سنندج از بیشترین کیفیت و تنوع برخوردار است.
از استادان برجسته این هنر در سندج استاد عبدالحمید نعمتیان  – استاد عبدالمجید نعمتیان - استاد علی اکبر بهزادیان – استاد رشید تقربی – استاد مهدی محبی و استاد توفیق محمودی است.
در موزه صنایع دستی معاصر مجموعه  فرهنگی تاریخی سعدآباد  تعدادی از اشیای نفیس نازک کاری این خانواده نگهداری میشود که جزو اشیای با ارزش هنری و فرهنگی است .
استاد نعمت اله نعمتیان در سال 1280 خورشیدی وفات یافت و بانی ترویج و انحصار این هنر در سنندج بود وی ابتدا نازک کاری درب و پنجره های کاخ سلطنتی سعدآباد تهران را عهده دار شد و حتی یک جعبه آرایش نازک کاری با مقداری طلا ونقره با نقشه ایران ساخت که طبق تائید روزنامه اطلاعات مورخ بهمن سال 44  در موزه سلطنتی وقت  نگهداری میشده است.
استاد مجید نعمتیان در شهریور سال 69 در سن 87 سالگی  وفات یافت او بدنبال کار پدر سعی در احیا و ماندگاری این هنر شاخص داشت  همچنین استاد عبدالحمید از هنرمندان طراز اول هنر ظریف ملی نازک کاری نوه استاد نعمت اله و پسر استاد عبدالمجید نعمتیان است که نمونه آثار او در موزه صنایع دستی نگهداری میشود در کنار این خانواده هنرمند  می توان از علاقمندان به این هنر و فن  نام برد  مانند استاد علی اکبر بهزادیان خواهر زاده استاد مجید نعمتیان که در سال 1311 خورشیدی در سنندج متولد  و از سن 6 سالگی به مدت 12 سال تحت تعلیم دایی خود قرار گرفت استاد حدود 67 سال به این هنر مشغول بود و در هنگام  مرگ  در سال 84  آثار نازک کاری خود را به تعداد 130 قطعه  به موزه خانه کرد سنندج اهدا نمود.
نازک کاری چوب در موزه صنایع دستی 1
نازک کاری چوب در موزه صنایع دستی 1
در موزه صنایع دستی تعدادی از جعبه آرایش – تخته نرد – قلمدان – جعبه سیگار و قاب عکس از این خانواده نازک کار سنندج نگهدار می شود که نمونه آن مانند یک عدد قاب عکس نازک کاری کوچک با تصویر فرح پهلوی  از جنس چوب سنجد و یک عدد کاسه و بشقاب و قاشق و چنگال از چوب نازک گردوی تیره اثر استاد نعمتیان  است که در سال 52 در نمایشگاه صنایع دستی ایران  موفق به دریافت جایزه طلا گردید همچنین نمونه آثار نازک کاری استاد بهزادیان مجموعه  قلمدان – جعبه سیگار – جای قلم ... است که  از چوب های زیبا و پرنقش و نگار جنگل های استان کردستان ساخته شده  که با ادعیه و آیات آسمانی قرآن مزین گردیده است  این آثار در طبقه دوم این موزه در معرض دید عموم قرار دارد
نازک کاری چوب در موزه صنایع دستی 1
نازک کاری چوب در موزه صنایع دستی 1
استاد علی اكبر بهزدایان سال 1311درشهر سنندج دیده به جهان گشود. ازسن 6 سالگی برای فراگیری هنر نازك كاری نزد دائی خود مرحوم استاد  مجـید  نعمـتیان به شاگردی گذاشته شد. پس از 12سال كارگاه مستقل خود را تاسیس نمود و تا امروز بیش ازشش دهه است كه با هنرش روزگار می گذراند و حاصل آثار نفیس وارزنده ای است كه كه درموزه آستان قدسرضوی ، موزه سازمان صنایع دستی و موزه بوعلی سینا و گنجینه هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی  نگهداری می شود. بسیاری ازآثارایشان مورد توجه هنر دوستان داخل وخارج ازكشور قرارگرفته و برای تكمیل مجموعه های خویش خریداری كرده اند. از سال 1363 با آموزش این هنر در كلاس های خانه فرهنگ اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی كردستان شاگردان مستعد و مشتاق را آموزش داده است كه درحال حاضر آثارشان در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها كسب عنوان كرده است.
او همچنان به خلق آثاربی نظیر خود دركارگاه شخصی در شهر سنندج ادامه می دهد . برخی از آثار وی از صدها قطعه چوب به ظرافت تارمو به وجود آمده‌اند.آثاراستاد دربیش از50 نمایشگاه داخل وخارج ازكشور به نمایش گذاشته شده . این آثار را استادبه صورت گنجینه ای به یادگار درخانواده وزادگاهش نگهداری می‌كند.
نازک کاری چوب در موزه صنایع دستی 1
نازک کاری چوب در موزه صنایع دستی 1
نازک کاری چوب در موزه صنایع دستی 1

..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  صنایع دستی مازندران را از کجا بخریم؟
  خاتم کاری روی مس چیست و بررسی تفاوت های خاتم کاری با مس و خاتم
  انواع صنایع دستی اصفهان + معرفی سایت برای خرید
  بهترین راه های خرید صنایع دستی یزد چیست
  صنایع دستی رنجان را از چه بازارهایی می توانیم بخریم؟
  برای انجام خاتم کاری روی چوب چه مراحلی لازم است؟
  درباره تاریخچه خاتم کاری در ایران
  راست‌خط‌کاری یا پرسیژنیسم
  ابزار و اصطلاحات چاپ دستی
  چاپ دستی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان