امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زورگیران با ما چگونه رفتار می‌کنند؟

#1
زورگیران با ما چگونه رفتار می‌کنند؟ 1

سردی فلز ریخت توی گلویش. پهنای تیغه آن قمه، خرخره اش را منجمد کرده بود. تیزی تیغه اش غب غبش را می آزرد.


فرصت هیچ حرکتی نبود. همین که نشست روی صندلی عقب آن مسافرکش، بوی ماشین به مشامش ناآشنا آمد. کاش اندکی منتظر مانده بود تا خطی های همان مسیر آمده بودند. آخر هیچ کدام از خطی ها این ریختی نبودند! اما حالا دیگر دیر شده بود. یکی داشت جیب هایش را می گشت و دیگری قمه را بیشتر روی خرخره اش می فشرد. راننده هم که می راند و می گفت زودتر تمامش کنید. کیف پول، همه کارت های عابربانک، کارت ملی، گواهینامه، کارت ساعت زنی سر کار، همان چندین هزارتومانی که تا آخر برج باید او را همراهی می کرد، گوشی تلفن همراهش، ساعتش ... و بعد از ماشین پرت شد بیرون ....
زورگیران چگونه افرادی هستند؟
بررسی اخبار دستگیری زورگیران در ۲۰ ماه گذشته و نگاهی به افراد متهم به زورگیری نشان از متوسط سنی ۲۰ تا ۲۵ سال آنان دارد. برای این بررسی، ۳۴ خبر پلیس آگاهی از دستگیری زورگیران و ۲۷۵ خبر با جستجوی واژه «زورگیری» از خبرگزاری مهر در فاصله زمانی اول فروردین ۱۳۹۰ تا ۲۵ آذر۱۳۹۱ مد نظر قرارگرفت. در این بررسی ها، بیش از هر زمان دیگری می شد این نکته را فهمید که زورگیران افراد جوان و فاقد مهارت هستند. این فقدان مهارت تا آنجاست که به جز توسل به زور و خشونت هیچ ترفند دیگری در مهارت هایشان دیده نمی شود. عموما زورگیران تا پایان دوره متوسطه درس خوانده اند یا دیپلمه اند. در بررسی همین اخبار «ستاره» ۱۹ ساله جوان ترین زورگیر بود. او جزو معدود زنانی است که به عنوان همدست با گروه زورگیران فعالیت می کرد. پیرترین زورگیر نیز مردی ۵۰ ساله است و در یکی از استان های شرقی دستگیر شده بود. بزرگترین عملیات پلیس آگاهی متوجه گروهی ۹ نفره از زورگیران تهران بوده است که در سال ۱۳۹۱ شناسایی و دستگیر شدند و پلیس تصریح کرده بود که از سال ۱۳۸۹ در حال تعقیب و ردزنی این ۹ تن بوده است. به جز در یک مورد که سرهنگ عباسعلی محمدیان از عنوان «چند صد میلیون تومانی» برای ارزش زورگیری های یک گروه کوچک نام برده، عموما زورگیران اموال خرد سرقت می کنند. بیشترین رقمی که تاکنون در زورگیری های رقم خورده در ماجرایی است که در پونک تهران اتفاق افتاده بود و ۲۱ تیرماه امسال ۱۴ میلیون تومان از یک مسافر با شیوه مسافرکش نما زورگیری شده است.
زورگیران چگونه ما را خفت می کنند؟
بررسی اخبار زورگیری یک مزیت مهم دیگر هم دارد. اینکه زورگیران چه روش هایی برای کار خود دارند. آنها عموما سه روش دارند؛ «پرسه زنی»، «زاغ زنی» و «مسافرکش نما». گرچه هر سه را به سادگی می توانید تصور کنید، اما مروری بر هر سه روش، عملکرد زورگیران را ملموس می کند.
«پرسه زنی»؛ در این روش زورگیران معمولا در گروه های دو نفره در مناطقی که گمان می کنند طعمه های خوبی دارند گشت می زنند تا فرد مورد نظر خود را بیابند. بنابراین ممکن است از صبح تا شب در یک محله هم سیر نکنند و کل یک منطقه را گشت بزنند. زورگیران در این پرسه زنی نیازمند یافتن افرادی هستند که از معابر خلوت عبور می کنند، بدون توجه به اطراف در حال گذرند و کیف یا وسایلی باارزش احتمالی را بی توجه حمل می کنند.
«زاغ زنی»؛ در روش زاغ زنی، زورگیران کار خود را به دو بخش تقسیم می کنند. آنها مشتریان بانک ها، شرکت ها، بازاریان و همه جاهایی را که پول و امکانات با ارزش در آن جریان دارد زیر نظر می گیرند و از بین مراجعان به این مراکز طعمه خود را انتخاب می کنند و بعد او را تا نقطه خلوت تعقیب می کنند. مثلا متهمانی که به تازگی و درپی انتشار فیلم زورگیری در اینترنت شناسایی و دستگیر شده اند اعتراف کرده اند که قربانی را از بانک تعقیب کرده اند.
«مسافرکش نما»؛ در این شیوه که معمولا شکار کور است، زورگیران ابتدا با پرسه زنی در خیابان ها رهگذران بی طاقت تر و کم حوصله تر را برمی گزینند که منتظر تاکسی، تاکسی خطی و وسایل نقلیه عمومی نیستند. حالا همه این مطالب یک طرف؛ هیچ زورگیری حاضر نیست ریسکی را به جان بخرد که کمترین شانس در آن برای خودش قابل تصور باشد. بنابراین ما با احتیاط ها و مراقبت ها شانس زورگیران را کم و کمتر می کنیم. مسلم است تنها شیوه ای که اصلا شانس آنها را کم نمی کند مقاومت است. برای آنکه زورگیری که تنها برپایه «زور» و «تهدید» تبهکاری می کند در لحظه اقدام دیگر حاضر نیست چیزی را از دست بدهد و هر رفتار خشنی از خود بروز می دهد و مقاومت تنها باعث وارد شدن صدمه بیشتر به خود فرد می شود. اگر می خواهید به درستی در برابر زورگیران مقاومت کنید، ریسک آنها را با احتیاط ها و مراقبت های خود بالا ببرید. همین.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان