امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاملی در چرایی امر به معروف؟؟؟

#1
سردمداران تئوری‌های لائیک و مذهب ستیز غربی با اصالت دادن به هوا و هوس سرکش بشری در تعاملات اجتماعی چه گلی بر سر خود زده‌اند که مقلدانِ چشم و گوش بسته داخلی گریبان چاک می‌کنند!....


«کسی را که خداوند بخواهد هدایت کند سینه(روح) او را برای پذیرش دستورات اسلام گشایش می‌دهد. و آن کس را که بخواهد گمراه نماید، سینه او را تنگ (و بسته) می‌کند.»۱

«کار فرهنگی» لقلقه‌ای است که از دوران دولت سازندگی و سپس اصلاحات و مهر‌ورزی و اعتدال همواره در زبان دولتمردان و مسئولان سلامت و امنیت روانی و اجتماعی، در پاسخ به مطالبه انقلابیون مؤمن در زبان‌ها چرخیده و به عنوان حربه‌ای برای فرار از مسئولیت و عمل به وظایف قانونی مطرح شده است.

مقال حاضر تلاشی است جهت ارزیابی و سنجش کمّ‌وکیف ادعاهای نافرجام از دیدگاه مکتب که مستلزم ذکر نکاتی چند است:

الف-بر خلاف القائات مادی گرایانه غرب و مقلدان داخلی آن، لوح روح و روان انسان همانند بیابان برهوت و بی‌آب و علف خلق نشده است،‌بلکه همراه با زینت یعنی مجموعه‌ای از گرایش‌ها و بینش‌ها به عرصه وجود آمده است. همانند خلقت آسمان که به مجموعه‌ای از ستارگان پرفروغ مزین شده است.۲

ب-هدایت و راه‌یافتگی انسان به سعادت زندگانی هر دو جهان از دیدگاه قرآن، با زمینه‌سازی انسان اما به دست خداست. توضیح لازم آنکه انسان با سرمایه خدادادی درونی خود،‌راه سعادت و کمال و رستگاری را اولاً می‌شناسد، ثانیاً به سمت آن کشش و گرایش دارد. اگر با قدرت و اختیاری که دارد با این بینش و گرایش درونی خود هماهنگ و هم جهت شد، دارای «شرح صدر» و ظرفیت گشاده روحی و روانی می‌شود و آن‌گاه هدایت تکمیلی الهی در می‌رسد و او را در مسیر بهروزی و بهجت و سرور و کمال حقیقی به‌راه می‌برد.

و بعکس اگر سرمایه بینش و کشش درونی را با گناه و سرکشی مدفون و پنهان کرد،‌ آن‌گاه دیگر خبری از هدایت تکمیلی خداوندی نخواهد بود و همین بی بهرگی از هدایت الهی به معنای «اضلال کيفري الهی» و بسته بودن روزنه‌های روح و قلب انسان است که دیگر هیچ هدایتی را بر نمی‌تابد و امید هیچ خیری به او نیست و سقوط و هلاکت او حتمی است.

ج-به لحاظ حقوقی نیز در قوانین نظام اسلامی و وظایف دولتمردان، راه‌های شقاوت و تباهکاری-از جمله قوانین ناظر به رعایت حجاب و عفت اجتماعی- پیش‌بینی و مقرر شده و متقابلاً کیفر قانون گریزی و بی‌مبالاتی به حقوق اجتماعی افراد نیز مدوّن و مصوّب و سازوکارهای کیفری آن مستوفا بیان شده است.

***
با مواجهه این مقدّمات مکتبی و حقوقی با عرف و عملکرد رایج در جامعه نتایجی چند متصوّر خواهد بود.

۱-به فراموشی سپردن انسان‌شناسی مکتبی اسلام و دل خوش داشتن به‌کار فرهنگی نسیه در مقوله حیا و عفاف اجتماعی، معنایی جز پیروی خواسته یا ناخواسته از انسان‌شناسی مادی اندیش غرب و گرفتار کردن مردم و جامعه در «ایسم»های آزموده شده و بدفرجام جوامع کفرزده غربی نخواهد‌بود.

سردمداران تئوری‌های لائیک و مذهب ستیز غربی با اصالت دادن به هوا و هوس سرکش بشری در تعاملات اجتماعی چه گلی بر سر خود زده‌اند که مقلدانِ چشم و گوش بسته داخلی گریبان چاک می‌کنند! ورق پاره‌ای که امروز به بهانه تصویب طرح حمایت از آمران به معروف، شیون و واویلا می‌کند، چگونه خواهد توانست از کیفر و مجازات ردّ حکم حجاب قرآنی(به‌دلیل ردّ و انکار ضروری دین) در امان بمانَد؟!

۲-حجاب به‌ جهت آن که یک واجب ضروری دین است و به‌دلیل ماهیت اجتماعی آن و لزوم متابعت از نظم اجتماعی مشمول وضع قانون قرار گرفته است، نقض آن همانند هر قانون دیگری موجب مجازات شرعی و قانونی است؛ مثل سرقت و دزدی، قاچاق مواد مخدر، رشوه‌گیری، قتل و سایر جرائم.

کار فرهنگی در این میان نه جایگزین اجرای قانون تواند بود و نه بدیلی برای امر به‌معروف و نهی از منکر که اصل و اساس همه خیرها و خوبی‌هاست.

کار فرهنگی به شرط توخالی نبودن و واقعیت داشتن تا مرحله قبل از ارتکاب جرم است یا برای بازپروری مجرم مجازات شده.

گفت شخصی: خوب ورد آورده‌ای لیـک ســوراخ دعـا گـم کرده‌ای۳

اصولاً خداوند صادق القول و صادق الوعد، بیش و پیش از مدعیان لاف زن بی‌کردار نهال کار فرهنگی را در نهاد جان انسان کاشته و پیامبرانش را- به‌عنوان سرسلسله‌هاي حزب‌الله- برای شکوفایی آن نهال از راه تبيين و امر به معروف و نهی از منکر گسیل فرموده. پیامبران به نوبه خود به فرزندان جسمی و معنوی خویش - حزب‌الله- همین مسئولیت را مؤکداً بیان داشتند(یابُنَیَّ... وامر بالمعروف و انه عن المنکر)۴

والسلام

۱-قرآن کریم- انعام۱۲۵
۲-س حجرات – ی۷
۳-مثنوی معنوی
۴-س لقمان
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16352332903584
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  از شرایط امر به معروف و نهی از منکر،نداشتن خطر جانی یا مالی است.چگونه امام حسین(ع)...
  راستی شما چطور امر ب معروف و نهی از منکر میکنید¿
  امر به معروف و نهى از منكر، وظیفه همه مسلمانان است یا گروهى خاص؟
  من زشتم کاری کنید معروف بشوم
  امر به معروف و نهی از منکر رگ حیاتی دین
  شرایط امر به معروف و نهی از منکر
  امر به معروف غیر از خشونت است اخوی
Heart امر به معروف و نهي از منكر، مراتب و شيوه هاي آن
  زندگینامه حاج شیخ حسنعلی مقدادی اصفهانی معروف به نخودکی
  جملات زیبا وناب در مورد امربه معروف ونهی از منکر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان