امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقاشی, گزارش, گُفتــ و گو عناصُر | اختصاصی پلّه

#1
نقاشی, گزارش, گُفتــ و گو عناصُر | اختصاصی پلّه 1

عناصُر | اختصاصی پلّه
۷ خرداد ۱۳۹۳ ۲ دیدگاه
نمایش آثار نقاشی مهری یزدانی در کتابخانه ی دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور، دانشگاه ایالتی سن حوزه، کالیفرنیا، ۱ مه ـ۲۹ مه ۲۰۱۴ (۱۱ اردیبهشت ـ ۸ خرداد ۱۳۹۳)

مدیر اجرایی: مهشید مدرس

ارائه شده توسط: مرکز مطالعات فارسی زبانان، دانشگاه ایالتی سن حوزه, کالیفرنیا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.sjsu.edu/persianstudies/

دانشکده ی هنر و تاریخ هنر، دانشگاه ایالتی سن حوزه، کالیفرنیا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.sjsu.edu/art/

کتابخانه ی “دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور”، بهار ۱۳۸۳ را با میزبانی نمایشگاه نقاشی های مهری یزدانی با عنوان “عناصر” جشن گرفته است. این اولین باری است که مهری یزدانی، هنرمند ایرانی تبار که جوایز متعددی را از آن خود نموده است، آثار خود را در “سیلیکان ولی”، شمال کالیفرنیا، به نمایش می گذارد.

درباره ی هنرمند:
مهری یزدانی آثارش را در چند سال گذشته درکشورهایی چون یونان، آلمان، وشهرها و ایالت های مختلف آمریکا چون: نیویورک، پنسیلوانیا، نیوجرسی، کالیفرنیا، واشنگتن، سانتافه و نیومکزیکو به نمایش گذاشته است. خانم یزدانی جوایز متعددی کسب کرده اند؛ از جمله جایزه ی فرماندار پنسیلوانیا برای دستاوردهای عالی در هنرهای زیبا و همچنین جایزه ی نقدی ویلیام املان کرسن برای سفر به اروپا.

مهری یزدانی در تهران متولد شده است و حدود چهل و سه سال است که ساکن ایالات متحده آمریکا می باشد. وی فارغ التحصیل رشته ی ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران بوده و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ی ادبیات فارسی و زبان های خاورمیانه از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس اخذ نموده است. او همچنین دارای مدرک لیسانس در هنرهای زیبا از آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا در فیلادلفیا است. خانم یزدانی مدتی نیز در یونان زندگی کرده است و در آن سامان به نقاشی و نمایش آثار خود پرداخته است.وی در حال حاضر در ساکرامنتو، شمال کالیفرنیا، زندگی می کند. شش نقاشی از مهری یزدانی جزو مجموعه ی Tsakopoulos Hellenic Collection کتابخانه ی دانشگاه ایالتی ساکرامنتو، کالیفرنیا می باشد.

او درباره ی “عناصر” چنین می گوید:‌
“عناصر” تصویری از نیروهای اولیه ی طبیعت: آب، هوا، زمین، و نور می باشد به گونه ای که توسط تمدن های باستان درک و ارزیابی می شده است. این نمایشگاه شامل نقاشی هایی است که در آنها عشق به هنر و شعر در هم ادغام شده اند.

جوآن کمپیون، منتقد هنری، در مجله ی هنر زنده می نویسد: ” نقاشی های یزدانی بزرگ، قدرتمند، و دارای سطحی خشن مانند صخره می باشند، بمانند فراخوانی افکار از قرون گذشته در هر دو جنبه ی مخرب و سازنده ی آن. انگاری که موجودات باستانی بر بستر رنگ های روشن، بر روی بوم ها راهپیمایی می کنند. تاثیری که آثار بر بیننده می گذارند و ارتعاشات داخلی آنها، قدرتمند و به یاد ماندنی هستند، و اشعار شلی در وصف خرابه های یک شهر باستانی را یادآور می شوند که: ” نام من Ozymandias ، شاه شاهان است :/ به ساخته ی من نگاه کنید، توانایی و ناامیدی، هیچ چیز در کنار باقی نمانده است. ”
گالری کورس در نیویورک درباره ی نمایشگاه مهری یزدانی این بیانیه را منتشر کرد:” نقاشی های مهری یزدانی ثمره ی عشق او به ایران باستان ، یونان و مصر می باشند. تصاویر نیمه انتزاعی او به نقوش باستانی جان می بخشند؛ با سبکی منحصر به فرد که روح تمدن های اولیه را به زیبایی به تصویر کشیده اند. رنگ های پر جنب و جوش او با استفاده از اکریلیک و روغن ، و بافت غیر معمول با سطوح نامنظم یادآور لایه های پوسته پوسته شده ی نقاشی های دیواری کهن می باشند. فرم های ساده نمادی ازانتقال قدرت و خودـ بیانگری هنر کلاسیک هستند. هنر او ، اگر چه از نقوش باستانی سرچشمه می گیرند که بخشی از زندگی او در دوران کودکی در ایران بوده است، بیانیه ای در مورد زمان می باشند. هنرمند این سفر زمان را نه تنها مخرب نمی داند، بلکه به آن به عنوان نقطه ی شروع یک ارتباط سازنده با تغییرناپذیری زیبایی می نگرد. با این باور که او در سیر و سفری در جستجوی واقعیت فرم است، زمان تبدیل به عنصری می شود برای پروراندن هنر. در این مسیر خود زمان نیز به هنر تبدیل می شود. “

مصاحبه با هنرمند | ترجمه ی متن مصاحبه: سعید تسبیحی

مهشید مدرس: تحصیلات شما در زمینه ی ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران و بعد ها رشته ی ادبیات فارسی در دانشگاه یو.سی ال.ای.، در کالیفرنیا می باشد. چه چیزی شما را به نقاشی و مطالعه ی هنر های تصویری ترغیب کرد؟

مهری یزدانی: علاقه ی من به هنرهای تصویری به دروان کودکی برمی گردد. انگیزه ی هنری داشتن در واقع بخشی از میراث و سابقه ی خانوادگی من است. یکی از اساتید من در دانشگاه یو.سی ال.ای. متوجه ی استعداد من در زمینه ی نقاشی شد و به این مسئله تشویقم کرد. بنابراین، تصمیم گرفتم در کنار تحصیلات آکادمیک در یو.سی ال.ای. به کار هنری هم بپردازم. سپس به آکادمی هنرهای تجسمی پنسیلوانیا در فیلادلفیا رفتم. از همان ابتدا، علاقه ی مجموعه داران، پروفسورهای آکادمی و همینطور درخواست های بسیاری از گالری ها برای همکاری موجب شدند تا نقاشی را به عنوان حرفه برای خودم انتخاب کنم.

مهشید مدرس: چگونه تحصیلات شما درباره ی ادبیات فارسی و انگلیسی به انتخاب موضوع نقاشی هایتان کمک می کند؟

مهری یزدانی: هنر و ادبیات به عنوان دو رکن یک جامعه می توانند ارتباطات اجتماعی را به طبیعت پیوند بزنند. اصل زبان استعاری هر دو بر خاسته از طبیعت می باشد. در این مجموعه، نقاشی هایی را ارائه داده ام که از جاذبه های اولیه ی طبیعت شامل: نور، هوا، زمین و آب نشات می گیرند. از طرفی، من در انتخاب موضوع نقاشی هایم از ادبیات الهام می گیرم و ادبیات برخورد عملی من با نقاشی را نیز شکل می دهد. من درباره ی عرفان و اشعار عارفانه ی ایران در قرن سیزدهم هجری شمسی مطالعه ی بسیاری کرده ام. نقاشی کردن شبیه به یک جست و جوی عارفانه در باب حقیقت است. در نقاشی، این جست و جو به منظور دست یافتن به یک فُرم حقیقی می باشد. در این جست و جو زمان خود تکه ایست که هنر از آن تعذیه می نماید و خود نیز تغییر می کند. در این تغییرات، فُرم از خصوصیات ظاهری فراتر می رود و احساسات انسانی را بیان می کند. “سزان” نام این مسئله را درک کردن (Realization) می گذارد. او مفهوم درخت بودن ( Treeness ) را نقاشی می کند. من هم روح و درون موضوعم را نقاشی می کنم.

مهشید مدرس: شما در پنسیلوانیا زندگی و کار کردید و سپس به سَکرامنتو نقل مکان نمودید. آیا تغییر محل کار و زندگی در نقاشی هایتان تاثیری گذاشت؟ اگر پاسختان مثبت است، چگونه؟

مهری یزدانی: هنرمند تحت تاثیر محیط اطرافش قرار می گیرد. ارزش های زیبایی شناسانه ی اثر هنری زمانی نماد پیدا می کند که ناخودآگاهانه باشد. نقاشی تنها بخشی از عملکرد خالق آن است؛ و هنر باید ریشه در منابع وسیع تری مانند: فرهنگ، خاطرات و تجربه های شخصی داشته باشد. من به عنوان یک نقاش موضوع نقاشی هایم را از میان این منابع گلچین می کنم و تمرکز اصلی من خاطرات و دیدگاه زیبایی شناسانه ی من از تجربیات گذشته می باشد. در واقع، مطالعات عمیق من از هنر گذشته، که بسیار دور به نظر می رسند ولی در عین حال به حساسیت های هنر مدرن نزدیک هستند، راهنمای من در پیدا کردن فُرم های مورد نظر خودم می باشند. قسمتی از دنیای بیرونی را می گیرم و بعد با واقعیت مورد نظر خودم ادغام می کنم که بخشی از من، احساس من، و رویاهای درونی من است. این یک پیشرفت بسیار آهسته است که به رشد تدریجی درون من کمک می کند. افق صورتی و نور در شهر سَکرامنتو باعث شفاف تر و روشن تر شدن نقاشی هایم شد.

مهشید مدرس: در بیانیه ی خود، شما نقاشی هایتان را پُلی بین مجسمه سازی و نقاشی توصیف کرده اید. لطفا این مسئله را بیشتر توضیح بدهید. شما مجسمه سازی هم می کنید؟

مهری یزدانی: نقش برجسته های تخت جمشید در ایران، که در دوران کودکی از آن بازدید کرده بودم، تاثیری ماندگار و فوق العاده بر ذهنم باقی گذاشت.و بعد ها، غریزه ی هنری ام وقتی با مجسمه های اتروسک Etruscan و یونان باستان و یا کتیبه های مصر مواجه شدم به شدت برانگیخته شد. همیشه تلاش کرده ام تا توهم فضای سه بعدی را بر بوم دو بعدی ایجاد کنم. گاهی اوقات به مجسمه سازی هم می پردازم اما بیشتر وقتم صرف نقاشی می شود.

مهشید مدرس: چطور یک بوم جدید را آغاز می کنید؟ یک موضوع خاص را در نظر دارید یا ایده در زمان آغاز کار خود به خود شکل می گیرد؟

مهری یزدانی: من با یک موضوع خاص یک سری نقاشی را شروع می کنم. و البته روند نقاشی در حین کار در الویت قرار می گیرد و ایده در زمان نقاشی خواه ناخواه تحول می یابد. عمل نقاشی سفری است در جست و جوی فُرم هایی که در رابطه با یکدیگر شکل می گیرند تا به هماهنگی و هارمونی برسند. فرم های آشنا برایم از ظاهر فراتر می روند و احساسات و انگیزه هایم را بازگو می کنند.

مهشید مدرس: آیا به هنر یونان پیش از سفر به آنجا علاقه ای داشتید؟

مهری یزدانی: خیلی قبل تر از اینکه به یونان سفر کنم، مطالعاتی درباره ی نقش برجسته و فرسکو های تمدن باستان یونان داشتم. هنر کهن یونان باستان از لحاظ قدرت و لطافت شباهت بسیاری به هنر پارس و مصر قدیم دارند که من را به روح گذشته بسیار نزدیک کرده اند و موجب شده اند تا به گذر زمان علاقه پیدا کنم. از نظر من زمان تخریب ناپذیر است؛ برعکس، زمان به معنویت و کشف و شهود چهره ای جدید می بخشد. وقتی می خواهم توهم قدمت را در کارهایم ایجاد کنم سطوح فرو ریخته و آسیب دیده ی فرسکو ها و نقش برجسته ها تاثیر عمیقی بر بافت نقاشی های من می گذارند.

مهشید مدرس: برای مصاحبه و همچنین وارد کردن یک دیدگاه نوین به دنیای هنر از شما ممنونم!
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بزرگترین تابلوی نقاشی جهان
  آشنایی با سبک رئالیسم در نقاشی
  سبک امپرسیونیسم و سرآغاز آن در نقاشی
  ✗نقد نقاشی گیـتار نواز پیر✗
Rainbow [حمله سونامی مدرنیزم به نقاشی سنتی ایرانی]
Rainbow روایتگری در نقاشی از ادبیات و سینما دشوار است!
  نقاشی های شگفت انگیز سه بعدی بر روی بدن انسان
  چند حقیقت جالب درباره نقاشی مونالیزا !
  | نقد نقاشی سیب زمینی خورها |
  | نقد نقاشی شب پُر ستاره |

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان