امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

✗نقد نقاشی گیـتار نواز پیر✗

#1
گیتارنواز پیر – The Old Guitarist

نقاش: پابلو پیکاسو – Pablo Picasso

سال: ۱۹۰۳-۱۹۰۴

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
✗نقد نقاشی گیـتار نواز پیر✗ 1
در اوایل قرن بیستم، پابلو پیکاسو یکه تاز توسعه، پیشرفت و نمایش هنرهای بصری بود. یکی از دلایل شهرت پیکاسو این است که او از جمله بنیان گذاران سبک هنری کوبیسم بود. البته او در طول دوران کاری خود به سراغ سبک های دیگری هم رفت. در نقاشی هایی همچون گیتارنواز پیر که مربوط به دوره افسردگی او هستند (۱۹۰۱ تا ۱۹۰۴)، پیکاسو معمولا از پالت تک رنگ، فرم های صاف و مضمون هایی محزون و غم بار استفاده می کرد.

مضامین غم بار و این نوع سبک نقاشی دوره افسردگی پیکاسو زمانی شروع شدند که یکی از دوستان صمیمی او به نام کارلوس کاساگماس (دانشجوی هنر و شاعری که بیش تر به خاطر دوستی اش با پیکاسو مشهور است) در پاریس خودکشی کرد. در این دوره، پیکاسو هنرمند شدیدا با مصیبت های مردم سرکوب شده همذات پنداری می کرد و در بسیاری از تابلوهایش، به ترسیم بدبختی های مردم فقیر و بیماری پرداخت که از جامعه طرد شده بودند. خود پیکاسو در سال ۱۹۰۲ تقریبا به بی پولی رسیده بود، به همین دلیل می توانست درک کند فقر چه احساسی دارد.

در تابلوی گیتارنواز پیر، مردی خمیده و نابینا را می بینیم که یک گیتار بزرگ را نزدیک خود گرفته است. بدنه قهوه ای گیتار تنها تغییر رنگی است که در تابلو رخ داده است. این ابزار موسیقی هم به صورت فیزیکی و هم به صورت نمادین، تنهایی این پیرمرد را پر کرده است. پیرمردی که به نظر می رسد حین نواختن دیگر توجهی به نابینایی و فقر خود ندارد. در زمانی که این تابلوی نقاشی خلق شد، نمادگرایان در ادبیات معمولا شخصیت های نابینایی خلق می کردند که از یک بصیرت درونی برخوردار بودند. به همین دلیل به نظر می رسد پیکاسو هم در این نقاشی تحت تاثیر این نویسندگان بوده است. قامت نحیف و استخوانی نوازنده پیر این تابلو هم چنین ریشه در هنر سرزمین مادری پیکاسو، اسپانیا دارد. اندام های کشیده و حالت درهم فرو رفته و لاغر این شخص شباهت هایی با ال گرکو، نقاش، مجسمه ساز و معمار قرن شانزدهم اسپانیا دارد.

نقاش برای این که تاثیرگذاری تابلوی خود را بیش تر کند، از جزئیاتی اغراق شده استفاده کرده است. با کمی دقت می توان متوجه شد که صورت مرد کمی کشیده تر و درازتر از حد معمول است.

با توجه به این که به جز گیتار در کل تابلو از طیف های مختلف آبی استفاده شده است، رنگ قهوه ای گرم تر گیتار بیش تر از بقیه به چشم می آید. همین باعث شده است که گیتار به کانون توجه تابلو تبدیل شده و بحث های زیادی در مورد آن صورت بگیرد. گیتار، تنها نقطه گرما بخش نقاشی، تنها بارقه امیدی است که در تابلو وجود دارد. شاید در چنین زمانه تیره و تاری، این هنرمند نوازنده تنها دارایی که می تواند پیش خودش نگاه دارد هنرش است. گفته می شود که پیکاسو هم خودش را همچون این نوازنده می دید و در دوران تیره و تار زندگیش، تنها به هنرش دل بسته بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(((:

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
•ناشناس•
پاسخ
 سپاس شده توسط Волшебник
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بزرگترین تابلوی نقاشی جهان
  آشنایی با سبک رئالیسم در نقاشی
  سبک امپرسیونیسم و سرآغاز آن در نقاشی
Rainbow [حمله سونامی مدرنیزم به نقاشی سنتی ایرانی]
Rainbow روایتگری در نقاشی از ادبیات و سینما دشوار است!
  نقاشی های شگفت انگیز سه بعدی بر روی بدن انسان
  چند حقیقت جالب درباره نقاشی مونالیزا !
  | نقد نقاشی سیب زمینی خورها |
  | نقد نقاشی شب پُر ستاره |
  | نقد نقاشی جیغ اثر ادوارد مونکاد |

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان