امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سبک امپرسیونیسم و سرآغاز آن در نقاشی

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سبک امپرسیونیسم و سرآغاز آن در نقاشی 1
امپرسیونیسم یک جنبش هنری قرن نوزدهمی است که با ویژگی‌هایی چون ضربه‌های کوتاه قلم بر روی بوم، جداسازی رنگ‌ها، تأکید بر ترسیم دقیق نور در تغییر ویژگی‌های آن و انتخاب موضوعات معمولی شناخته می‌شود.

هنر امپرسیونیسم سبکی از نقاشی است که در اواسط دهه‌ی اول قرن نوزدهم ظهور کرد و بر احساس و ادراک لحظه‌ای هنرمند از یک صحنه تأکید دارد؛ این مکتب معمولاً از طریق استفاده از نور و بازتاب آن، ضربه‌های کوتاه قلم بر روی بوم و جداسازی رنگ‌ها، مخاطب را جذب می‌کند. نقاشان امپرسیونیست نظیر کلود مونه با اثر مشهور او «امپرسیون: طلوع آفتاب» و ادگار دگا با نقاشی «کلاس باله»، اغلب از زندگی مدرن به‌عنوان موضوعات نقاشی خود استفاده می‌کردند و از نور و حرکت به‌گونه‌ای بهره می‌بردند که پیش از این سابقه نداشت.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سبک امپرسیونیسم و سرآغاز آن در نقاشی 1
امپرسیونیسم در نگاهی کوتاه
امپرسیونیسم سبکی از نقاشی است که در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسعه یافت.
سبک، شیوه‌ها و موضوعات امپرسیونیسم، سبک نقاشی تاریخی را نفی کرد و به‌دقت ضربات مخفی قلم در رویدادهای تاریخی را با رنگ‌های غلیظ و روشن صحنه‌های مدرن تعویض کرد.
اولین نمایشگاه امپرسیونیست در سال ۱۸۷۴ برگزار شد و به‌شدت موردانتقاد منتقدان هنری قرار گرفت.
مهم‌ترین نقاشان سبک امپرسیونیسم ادگار دگا، کلود مونه، برت موریسو، کامیل پیسارو و پیر آگوست رنوار هستند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سبک امپرسیونیسم و سرآغاز آن در نقاشی 1
تعریف امپرسیونیسم
اگرچه بسیاری از هنرمندان مشهور غربی بخشی از جنبش امپرسیونیست بودند، اما واژه‌ی امپرسیونیست اساساً به‌عنوان یک کلمه‌ی «خفت‌آور» از سوی منتقدان هنری که از این سبک جدید نقاشی وحشت‌زده بودند ابداع شد. در اواسط دهه‌ی اول قرن نوزدهم و زمانی که جنبش امپرسیونیست متولد شد، کاملاً پذیرفته‌شده بود که هنرمندان مطرح رنگ‌ها را باهم ترکیب می‌کنند و نمودِ ضربات قلم به‌منظور خلق سطحی «صاف» را به حداقل می‌رسانند. در عوض، امپرسیونیسم ویژگی‌هایی چون ضربات کوتاه و آشکار قلم بر روی بوم داشت که کثیف و شلخته به نظر می‌رسید.

نقاشی «امپرسیون: طلوع آفتاب» نمونه‌ای از یک اثر امپرسیونیستی از جهات مختلف است. این اثر تصویری مبهم از بندری در شمال فرانسه را به نمایش می‌گذارد که قایق‌ها و شخصیت‌ها در آن مسطح و شبیه به سایه هستند، درحالی‌که بازتاب نور قرمز خورشید در آب، فرمی ملموس از ضربات آشکار قلم بر روی بوم را به نمایش می‌گذارد.

چیزی که ما از این تصویر مشاهده می‌کنیم، قطعاً یک نقاشی است. مونه هیچ تلاشی برای بهبود اثر خود با ارائه‌ی جزئیات بیشتر از صحنه‌ها نکرده است. این نقاشی بی‌دقت قایق‌ها، سختی دیدن موضوعات در فضای مه‌گرفته همراه با تابش نور آفتاب در پشت آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. مونه این سختی را به جان می‌خرد و از آن به‌عنوان فرصتی برای نمایش یک اثر خاص بهره می‌برد که بیشتر در مورد نور گذرا و لحظه‌ای و شرایط جوی به‌جای پرداختن به موضوعات در صحنه صحبت می‌کند.

به نظر شما آیا چیز دیگری در این اثر وجود دارد که به ما بگوید اینجا بندر لو هاور (Le Havre) در شمال فرانسه است؟ مونه در مصاحبه‌ای اعتراف می‌کند که در به تصویر کشیدن یک مکان قابل‌شناسایی با شکست روبه‌رو شده است. وقتی‌که از او در مورد عنوان نقاشی برای قرار دادن در فهرست اولین نمایشگاه امپرسیونیست سؤال شد، پاسخش این بود: «من نمی‌توانستم مشخصاً این اثر را نمایی از بندر لو هاور بنامم؛ بنابراین نام آن را امپرسیون گذاشتم.» مونه با این تصمیم به‌طور ناخواسته نامی برای این جنبش هنری انتخاب می‌کند و اثر وی نیز بر ضربات قلم بر روی بوم، نور و فضا به‌جای بازنمایی دقیق موضوعات تمرکز دارد؛ اثری که بعدها تبدیل به نمادی برای سبک امپرسیونیسم می‌شود.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سبک امپرسیونیسم و سرآغاز آن در نقاشی 1
مشهورترین نقاشان امپرسیونیست و آثار آن ها
ادگار دگا
خانواده‌ی بلِلی؛ موزه اورسی در پاریس
در رقاب‌های روستایی؛ موزه هنرهای زیبای بوستون
کلاس رقص؛ موزه‌ی هنر متروپولیتن
دیدار از یک موزه؛ موزه‌ی هنرهای زیبای بوستون


گوستاو کایبوت
کف ساب‌ها (رنده‌کاران)؛ موزه‌ی اورسی پاریس
خیابان پاریس: روز بارانی؛ موسسه‌ی هنری شیکاگو
مردی در حمام؛ کلکسیون خصوصی؛ به نمایش درآمده در گالری ملی بریتانیا در لندن

برت موریسو

گهواره؛ موزه‌ی اورسی پاریس
شکار پروانه‌ها؛ موزه‌ی اورسی پاریس


مری کسات

زنی با گردنبند مروارید در لِژ؛ موزه‌ی هنر فیلادلفیا
لِژ؛ گالری ملی هنر
حمام کودک؛ موسسه‌ی هنر شیکاگو


کلود مونه

پل آرژانتوی؛ موزه‌ی اورسی پاریس
ایستگاه سن لازار؛ موزه‌ی هنر هاروارد
نیلوفر آبی؛ موزه‌ی اورانژری پاریس
امپرسیون: طلوع آفتاب؛ موزه‌ی مارموتان پاریس


پیر آگوست رنوار

لُژ؛ گالری کورتولد لندن
بلوار بزرگ؛ موزه هنر فیلادلفیا
مولن دو لا گلت؛ موزه‌ی اورسی پاریس
نهار قایقرانان؛ کلکسیون فیلیپس در واشنگتن
تن‌شویان بزرگ؛ موزه هنر فیلادلفیا
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(((:

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
•ناشناس•
پاسخ
 سپاس شده توسط Medusa ، Волшебник ، مـ༻؏☆جـےـیــّ◉ـב ، حسین کرمانشاهان ، شـــقآیــق
آگهی
#2
Thumbs Up 
سبک امپرسیونیسم تباحردر قلم زنی متفاوت دارد و نمایشگر حالات مردم در اجتماع و مهمانی هااست که در آن دوره رواج داشت


ایمان به خدا اعتماد می‌آفریند، 
حتی زمانی که نقشه‌های او را نفهمی!
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  •هنرمندان سبک امپرسیونیسم•
  بزرگترین تابلوی نقاشی جهان
  آشنایی با سبک رئالیسم در نقاشی
  ✗نقد نقاشی گیـتار نواز پیر✗
Rainbow [حمله سونامی مدرنیزم به نقاشی سنتی ایرانی]
Rainbow روایتگری در نقاشی از ادبیات و سینما دشوار است!
  نقاشی های شگفت انگیز سه بعدی بر روی بدن انسان
  چند حقیقت جالب درباره نقاشی مونالیزا !
  | نقد نقاشی سیب زمینی خورها |
  | نقد نقاشی شب پُر ستاره |

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان