09-06-2015، 15:06
1. نماز خوف، از نمازهایی است كه به تصریح قرآن مجید در یكی از غزوات تشریع شده است كه این غزوه در سال چهارمدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[1] یا پنجم و یا ششمدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[2] هجرت بوده و این نماز با كیفیت مخصوصی خوانده میشود.
در قرآن كریم خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) به چگونگی نماز خوف اشاره نموده است: «و هنگامى كه در میان آنها باشى، و (در میدان جنگ) براى آنها نماز را برپا كنى، باید دستهاى از آنها با تو (به نماز) برخیزند، و سلاحهایشان را با خود برگیرند و هنگامى كه سجده كردند (و نماز را به پایان رساندند)، باید به پشتِ سرِ شما (به میدان نبرد) بروند، و آن دسته دیگر كه نماز نخواندهاند (و مشغول پیكار بودهاند)، بیایند و با تو نماز بخوانند آنها باید وسایل دفاعى و سلاحهایشان (را در حال نماز) با خود حمل كنند (زیرا) كافران آرزو دارند كه شما از سلاحها و متاعهاى خود غافل شوید و یكباره به شما هجوم آورند. و اگر از باران ناراحتید، و یا بیمار (و مجروح) هستید، مانعى ندارد كه سلاحهاى خود را بر زمین بگذارید ولى وسایل دفاعى (مانند زره و كلاهخود را) با خود بردارید خداوند، عذاب خواركنندهاى براى كافران فراهم ساخته است».دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[3]
با توجه به آیه بالا و روایاتدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[4] روش خواندن نماز خوف در منابع فقهی چنین آمده است: نماز خوف در حال جنگ، در نماز دو ركعتی (صبح) و نمازهای چهار ركعتی (ظهر، عصر، عشاء) –به صورت شكسته و دو ركعتی- به این صورت خوانده میشود: لشكر اسلام دو دسته شوند و امام جماعت با یك دسته از آنها نماز را شروع كند و یك ركعت را با آنها بخواند آنگاه این دسته خود فوراً ركعت دیگر را بجا آورده و سلام دهند و به جنگ روند تا دسته بعدى بیایند و امام جماعت همچنان نشسته باشد تا آنها بیایند و ركعت دوّم را با این دسته دوم شروع كند و پس از بجا آوردن دو سجده، در حال تشهد بنشیند تا آنها ركعت بعدى را بجاى آورند و تشهد و سلام را با یكدیگر بدهند. در نماز مغرب؛ امام جماعت دو ركعت را با یك دسته و ركعت دیگر را با دسته دیگر بخواند و در تقدیم و تأخیر مختار است.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[5]
یاد آوری میشود كه امروزه به جهت تغییر سبك جنگها و فقدان جنگ تن به تن، نماز خوف كاربرد چندانی ندارد.
[1] یا پنجم و یا ششمدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[2] هجرت بوده و این نماز با كیفیت مخصوصی خوانده میشود.
در قرآن كریم خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) به چگونگی نماز خوف اشاره نموده است: «و هنگامى كه در میان آنها باشى، و (در میدان جنگ) براى آنها نماز را برپا كنى، باید دستهاى از آنها با تو (به نماز) برخیزند، و سلاحهایشان را با خود برگیرند و هنگامى كه سجده كردند (و نماز را به پایان رساندند)، باید به پشتِ سرِ شما (به میدان نبرد) بروند، و آن دسته دیگر كه نماز نخواندهاند (و مشغول پیكار بودهاند)، بیایند و با تو نماز بخوانند آنها باید وسایل دفاعى و سلاحهایشان (را در حال نماز) با خود حمل كنند (زیرا) كافران آرزو دارند كه شما از سلاحها و متاعهاى خود غافل شوید و یكباره به شما هجوم آورند. و اگر از باران ناراحتید، و یا بیمار (و مجروح) هستید، مانعى ندارد كه سلاحهاى خود را بر زمین بگذارید ولى وسایل دفاعى (مانند زره و كلاهخود را) با خود بردارید خداوند، عذاب خواركنندهاى براى كافران فراهم ساخته است».دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[3]
با توجه به آیه بالا و روایاتدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[4] روش خواندن نماز خوف در منابع فقهی چنین آمده است: نماز خوف در حال جنگ، در نماز دو ركعتی (صبح) و نمازهای چهار ركعتی (ظهر، عصر، عشاء) –به صورت شكسته و دو ركعتی- به این صورت خوانده میشود: لشكر اسلام دو دسته شوند و امام جماعت با یك دسته از آنها نماز را شروع كند و یك ركعت را با آنها بخواند آنگاه این دسته خود فوراً ركعت دیگر را بجا آورده و سلام دهند و به جنگ روند تا دسته بعدى بیایند و امام جماعت همچنان نشسته باشد تا آنها بیایند و ركعت دوّم را با این دسته دوم شروع كند و پس از بجا آوردن دو سجده، در حال تشهد بنشیند تا آنها ركعت بعدى را بجاى آورند و تشهد و سلام را با یكدیگر بدهند. در نماز مغرب؛ امام جماعت دو ركعت را با یك دسته و ركعت دیگر را با دسته دیگر بخواند و در تقدیم و تأخیر مختار است.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[5]
یاد آوری میشود كه امروزه به جهت تغییر سبك جنگها و فقدان جنگ تن به تن، نماز خوف كاربرد چندانی ندارد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[1] . ابن اثیر،: أسد الغابة، ج 1، ص 29، دار الفكر، بیروت، 1409 ق/1989م؛
[1] . ابن اثیر،: أسد الغابة، ج 1، ص 29، دار الفكر، بیروت، 1409 ق/1989م؛
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[2] . ابن كثیر، البدایة و النهایة، ج 4، ص 83، دار الفكر، بیروت، 1407 ق/ 1986 م
[2] . ابن كثیر، البدایة و النهایة، ج 4، ص 83، دار الفكر، بیروت، 1407 ق/ 1986 م
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[3] . نساء، 102: «وَ إِذا كُنْتَ فیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُوا فَلْیَكُونُوا مِنْ وَرائِكُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْرى لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَكَ وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذینَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَیَمیلُونَ عَلَیْكُمْ مَیْلَةً واحِدَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْكُمْ إِنْ كانَ بِكُمْ أَذىً مِنْ مَطَرٍ أَوْ كُنْتُمْ مَرْضى أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَ خُذُوا حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكافِرینَ عَذاباً مُهیناً».
[3] . نساء، 102: «وَ إِذا كُنْتَ فیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُوا فَلْیَكُونُوا مِنْ وَرائِكُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْرى لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَكَ وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذینَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَیَمیلُونَ عَلَیْكُمْ مَیْلَةً واحِدَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْكُمْ إِنْ كانَ بِكُمْ أَذىً مِنْ مَطَرٍ أَوْ كُنْتُمْ مَرْضى أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَ خُذُوا حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكافِرینَ عَذاباً مُهیناً».
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[4] . ر.ك: شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 8، ص 433 – 439، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.[4] . ر.ك: شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 8، ص 433 – 439، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق.
[5] . برگرفته از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
«مؤذن امام حسین(ع) در كربلا و روز عاشورا»، سؤال 30295 .