09-07-2020، 13:19
هر چند اصل رجعت مورد پذیرش شیعه میباشد و اعتقاد به آن بر اساس آیات و روایات است؛ ولی جزئیات این مسأله چندان شفاف و روشن نیست. از جمله آنها رجعت ائمه معصومین(ع) است. در روایات تصریح روشنی به رجعت امام حسین(ع) شده است، اما در مورد رجعت سایر ائمه و ویژگیهای آن، مطلب به طور دقیق، روشن نیست.
« سُئِلَ عَنِ الرَّجْعَةِ أَ حَقٌّ هِیَ قَالَ نَعَمْ فَقِیلَ لَهُ مَنْ أَوَّلُ مَنْ یَخْرُجُ قَالَ الْحُسَیْنُ یَخْرُجُ عَلَى أَثَرِ الْقَائِمِ ع قُلْتُ وَ مَعَهُ النَّاسُ كُلُّهُمْ قَالَ لَا بَلْ كَمَا ذَكَرَ اللَّهُ تَعَالَى فِی كِتَابِهِ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً قَوْمٌ بَعْدَ قَوْمٍ وَ عَنْهُ ع وَ یُقْبِلُ الْحُسَیْنُ ع فِی أَصْحَابِهِ الَّذِینَ قُتِلُوا مَعَهُ وَ مَعَهُ سَبْعُونَ نَبِیّاً كَمَا بَعَثُوا مَعَ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ فَیَدْفَعُ إِلَیْهِ الْقَائِمُ ع الْخَاتَمَ فَیَكُونُ الْحُسَیْنُ ع هُوَ الَّذِی یَلِی غُسْلَهُ وَ كَفْنَهُ وَ حَنُوطَهُ وَ یُوَارِیهِ فِی حُفْرَتِهِ؛[۱] از امام صادق(ع) در باره رجعت سوال شد آیا رجعت حق است؟ فرمود بلی، پس به حضور امام صادق(ع) گفته شد: اولین كسی كه به دنیا رجعت خواهد كرد چه كسی است میفرماید: [امام] حسین(ع) در پی قائم(ع) خروج میكند... حسین(ع) به همراه آن گروه از یارانش كه با او به شهادت رسیدند، به پیش میآید در حالی كه هفتاد پیامبر او را همراهی میكنند، آن گونه كه به همراهی موسی بن عمران فرستاده شدند. قائم(ع) انگشتر خود را به او واگذار میكند. پس حسین(ع) نخستین كسی است كه عهدهدار غسل و كفن و حنوط آن حضرت میشود و ایشان را در قبر خود قرار میدهد.»
در روایتی كه در تفسیر آیه شریفه: «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَیهِم[اسراء، ۶]؛ پس از [چندی] دوباره شما را بر آنان چیره میكنیم»، از امام صادق(ع) نقل شده چنین آمده است:
منظور خروج امام حسین(ع) با هفتاد تن از یارانش در زمان رجعت است در حالی كه كلاهخودهای زرینی كه دو رو دارد بر سر دارند و اعلام كنندگانی به مردم برسانند: این حسین است كه خارج شده است، تا آن جا كه مؤمنان هیچ شك و تردید درباره او نكنند و بدانند كه او دجّال و شیطان نیست، و او است حجّت قائم به حق در میان شما و چون معرفت به این كه آن حضرت همان حسین(ع) است در دلهای شیعیان استقرار یافت، حضرت حجّت را مرگ فرا میرسد و كسی كه آن جناب را غسل میدهد و كفن و حنوط میكند و به خاك میسپارد همان حسین بن علی(ع) خواهد بود. جز وصی و امام هیچ كس متصدّی كار كفن و دفن وصی نشود.[۲]
[۱]. بحار الانوار ج ۵۳ ص ۱۰۳.
[۲]. الكافی، ج ۸، ص ۲۵۰.
باتشکر از شهر سوال