20-11-2014، 20:02
سردمداران تئوریهای لائیک و مذهب ستیز غربی با اصالت دادن به هوا و هوس سرکش بشری در تعاملات اجتماعی چه گلی بر سر خود زدهاند که مقلدانِ چشم و گوش بسته داخلی گریبان چاک میکنند!....
«کسی را که خداوند بخواهد هدایت کند سینه(روح) او را برای پذیرش دستورات اسلام گشایش میدهد. و آن کس را که بخواهد گمراه نماید، سینه او را تنگ (و بسته) میکند.»۱
«کار فرهنگی» لقلقهای است که از دوران دولت سازندگی و سپس اصلاحات و مهرورزی و اعتدال همواره در زبان دولتمردان و مسئولان سلامت و امنیت روانی و اجتماعی، در پاسخ به مطالبه انقلابیون مؤمن در زبانها چرخیده و به عنوان حربهای برای فرار از مسئولیت و عمل به وظایف قانونی مطرح شده است.
مقال حاضر تلاشی است جهت ارزیابی و سنجش کمّوکیف ادعاهای نافرجام از دیدگاه مکتب که مستلزم ذکر نکاتی چند است:
الف-بر خلاف القائات مادی گرایانه غرب و مقلدان داخلی آن، لوح روح و روان انسان همانند بیابان برهوت و بیآب و علف خلق نشده است،بلکه همراه با زینت یعنی مجموعهای از گرایشها و بینشها به عرصه وجود آمده است. همانند خلقت آسمان که به مجموعهای از ستارگان پرفروغ مزین شده است.۲
ب-هدایت و راهیافتگی انسان به سعادت زندگانی هر دو جهان از دیدگاه قرآن، با زمینهسازی انسان اما به دست خداست. توضیح لازم آنکه انسان با سرمایه خدادادی درونی خود،راه سعادت و کمال و رستگاری را اولاً میشناسد، ثانیاً به سمت آن کشش و گرایش دارد. اگر با قدرت و اختیاری که دارد با این بینش و گرایش درونی خود هماهنگ و هم جهت شد، دارای «شرح صدر» و ظرفیت گشاده روحی و روانی میشود و آنگاه هدایت تکمیلی الهی در میرسد و او را در مسیر بهروزی و بهجت و سرور و کمال حقیقی بهراه میبرد.
و بعکس اگر سرمایه بینش و کشش درونی را با گناه و سرکشی مدفون و پنهان کرد، آنگاه دیگر خبری از هدایت تکمیلی خداوندی نخواهد بود و همین بی بهرگی از هدایت الهی به معنای «اضلال کيفري الهی» و بسته بودن روزنههای روح و قلب انسان است که دیگر هیچ هدایتی را بر نمیتابد و امید هیچ خیری به او نیست و سقوط و هلاکت او حتمی است.
ج-به لحاظ حقوقی نیز در قوانین نظام اسلامی و وظایف دولتمردان، راههای شقاوت و تباهکاری-از جمله قوانین ناظر به رعایت حجاب و عفت اجتماعی- پیشبینی و مقرر شده و متقابلاً کیفر قانون گریزی و بیمبالاتی به حقوق اجتماعی افراد نیز مدوّن و مصوّب و سازوکارهای کیفری آن مستوفا بیان شده است.
***
با مواجهه این مقدّمات مکتبی و حقوقی با عرف و عملکرد رایج در جامعه نتایجی چند متصوّر خواهد بود.
۱-به فراموشی سپردن انسانشناسی مکتبی اسلام و دل خوش داشتن بهکار فرهنگی نسیه در مقوله حیا و عفاف اجتماعی، معنایی جز پیروی خواسته یا ناخواسته از انسانشناسی مادی اندیش غرب و گرفتار کردن مردم و جامعه در «ایسم»های آزموده شده و بدفرجام جوامع کفرزده غربی نخواهدبود.
سردمداران تئوریهای لائیک و مذهب ستیز غربی با اصالت دادن به هوا و هوس سرکش بشری در تعاملات اجتماعی چه گلی بر سر خود زدهاند که مقلدانِ چشم و گوش بسته داخلی گریبان چاک میکنند! ورق پارهای که امروز به بهانه تصویب طرح حمایت از آمران به معروف، شیون و واویلا میکند، چگونه خواهد توانست از کیفر و مجازات ردّ حکم حجاب قرآنی(بهدلیل ردّ و انکار ضروری دین) در امان بمانَد؟!
۲-حجاب به جهت آن که یک واجب ضروری دین است و بهدلیل ماهیت اجتماعی آن و لزوم متابعت از نظم اجتماعی مشمول وضع قانون قرار گرفته است، نقض آن همانند هر قانون دیگری موجب مجازات شرعی و قانونی است؛ مثل سرقت و دزدی، قاچاق مواد مخدر، رشوهگیری، قتل و سایر جرائم.
کار فرهنگی در این میان نه جایگزین اجرای قانون تواند بود و نه بدیلی برای امر بهمعروف و نهی از منکر که اصل و اساس همه خیرها و خوبیهاست.
کار فرهنگی به شرط توخالی نبودن و واقعیت داشتن تا مرحله قبل از ارتکاب جرم است یا برای بازپروری مجرم مجازات شده.
گفت شخصی: خوب ورد آوردهای لیـک ســوراخ دعـا گـم کردهای۳
اصولاً خداوند صادق القول و صادق الوعد، بیش و پیش از مدعیان لاف زن بیکردار نهال کار فرهنگی را در نهاد جان انسان کاشته و پیامبرانش را- بهعنوان سرسلسلههاي حزبالله- برای شکوفایی آن نهال از راه تبيين و امر به معروف و نهی از منکر گسیل فرموده. پیامبران به نوبه خود به فرزندان جسمی و معنوی خویش - حزبالله- همین مسئولیت را مؤکداً بیان داشتند(یابُنَیَّ... وامر بالمعروف و انه عن المنکر)۴
والسلام
۱-قرآن کریم- انعام۱۲۵
۲-س حجرات – ی۷
۳-مثنوی معنوی
۴-س لقمان
«کسی را که خداوند بخواهد هدایت کند سینه(روح) او را برای پذیرش دستورات اسلام گشایش میدهد. و آن کس را که بخواهد گمراه نماید، سینه او را تنگ (و بسته) میکند.»۱
«کار فرهنگی» لقلقهای است که از دوران دولت سازندگی و سپس اصلاحات و مهرورزی و اعتدال همواره در زبان دولتمردان و مسئولان سلامت و امنیت روانی و اجتماعی، در پاسخ به مطالبه انقلابیون مؤمن در زبانها چرخیده و به عنوان حربهای برای فرار از مسئولیت و عمل به وظایف قانونی مطرح شده است.
مقال حاضر تلاشی است جهت ارزیابی و سنجش کمّوکیف ادعاهای نافرجام از دیدگاه مکتب که مستلزم ذکر نکاتی چند است:
الف-بر خلاف القائات مادی گرایانه غرب و مقلدان داخلی آن، لوح روح و روان انسان همانند بیابان برهوت و بیآب و علف خلق نشده است،بلکه همراه با زینت یعنی مجموعهای از گرایشها و بینشها به عرصه وجود آمده است. همانند خلقت آسمان که به مجموعهای از ستارگان پرفروغ مزین شده است.۲
ب-هدایت و راهیافتگی انسان به سعادت زندگانی هر دو جهان از دیدگاه قرآن، با زمینهسازی انسان اما به دست خداست. توضیح لازم آنکه انسان با سرمایه خدادادی درونی خود،راه سعادت و کمال و رستگاری را اولاً میشناسد، ثانیاً به سمت آن کشش و گرایش دارد. اگر با قدرت و اختیاری که دارد با این بینش و گرایش درونی خود هماهنگ و هم جهت شد، دارای «شرح صدر» و ظرفیت گشاده روحی و روانی میشود و آنگاه هدایت تکمیلی الهی در میرسد و او را در مسیر بهروزی و بهجت و سرور و کمال حقیقی بهراه میبرد.
و بعکس اگر سرمایه بینش و کشش درونی را با گناه و سرکشی مدفون و پنهان کرد، آنگاه دیگر خبری از هدایت تکمیلی خداوندی نخواهد بود و همین بی بهرگی از هدایت الهی به معنای «اضلال کيفري الهی» و بسته بودن روزنههای روح و قلب انسان است که دیگر هیچ هدایتی را بر نمیتابد و امید هیچ خیری به او نیست و سقوط و هلاکت او حتمی است.
ج-به لحاظ حقوقی نیز در قوانین نظام اسلامی و وظایف دولتمردان، راههای شقاوت و تباهکاری-از جمله قوانین ناظر به رعایت حجاب و عفت اجتماعی- پیشبینی و مقرر شده و متقابلاً کیفر قانون گریزی و بیمبالاتی به حقوق اجتماعی افراد نیز مدوّن و مصوّب و سازوکارهای کیفری آن مستوفا بیان شده است.
***
با مواجهه این مقدّمات مکتبی و حقوقی با عرف و عملکرد رایج در جامعه نتایجی چند متصوّر خواهد بود.
۱-به فراموشی سپردن انسانشناسی مکتبی اسلام و دل خوش داشتن بهکار فرهنگی نسیه در مقوله حیا و عفاف اجتماعی، معنایی جز پیروی خواسته یا ناخواسته از انسانشناسی مادی اندیش غرب و گرفتار کردن مردم و جامعه در «ایسم»های آزموده شده و بدفرجام جوامع کفرزده غربی نخواهدبود.
سردمداران تئوریهای لائیک و مذهب ستیز غربی با اصالت دادن به هوا و هوس سرکش بشری در تعاملات اجتماعی چه گلی بر سر خود زدهاند که مقلدانِ چشم و گوش بسته داخلی گریبان چاک میکنند! ورق پارهای که امروز به بهانه تصویب طرح حمایت از آمران به معروف، شیون و واویلا میکند، چگونه خواهد توانست از کیفر و مجازات ردّ حکم حجاب قرآنی(بهدلیل ردّ و انکار ضروری دین) در امان بمانَد؟!
۲-حجاب به جهت آن که یک واجب ضروری دین است و بهدلیل ماهیت اجتماعی آن و لزوم متابعت از نظم اجتماعی مشمول وضع قانون قرار گرفته است، نقض آن همانند هر قانون دیگری موجب مجازات شرعی و قانونی است؛ مثل سرقت و دزدی، قاچاق مواد مخدر، رشوهگیری، قتل و سایر جرائم.
کار فرهنگی در این میان نه جایگزین اجرای قانون تواند بود و نه بدیلی برای امر بهمعروف و نهی از منکر که اصل و اساس همه خیرها و خوبیهاست.
کار فرهنگی به شرط توخالی نبودن و واقعیت داشتن تا مرحله قبل از ارتکاب جرم است یا برای بازپروری مجرم مجازات شده.
گفت شخصی: خوب ورد آوردهای لیـک ســوراخ دعـا گـم کردهای۳
اصولاً خداوند صادق القول و صادق الوعد، بیش و پیش از مدعیان لاف زن بیکردار نهال کار فرهنگی را در نهاد جان انسان کاشته و پیامبرانش را- بهعنوان سرسلسلههاي حزبالله- برای شکوفایی آن نهال از راه تبيين و امر به معروف و نهی از منکر گسیل فرموده. پیامبران به نوبه خود به فرزندان جسمی و معنوی خویش - حزبالله- همین مسئولیت را مؤکداً بیان داشتند(یابُنَیَّ... وامر بالمعروف و انه عن المنکر)۴
والسلام
۱-قرآن کریم- انعام۱۲۵
۲-س حجرات – ی۷
۳-مثنوی معنوی
۴-س لقمان