03-11-2014، 18:59
آیا هوش بالای کودکان ارثی است؟
دانشمندان بریتانیایی با مشاهده نتایج امتحانات پایان ترم دوقلوهایی که در سالهای 2010 الی 2012 میلادی امتحانات نهایی خود را پشت سر گذاشتند، توانستند تاثیر وراثت بر بهره هوشی را مورد بررسی قرار دهند.
در ارزیابی نتایج این آزمایش مشخص شد که در 60 درصد نمرات، بهره هوشی وراثتی رکن اصلی را بازی کرده است. نتایج کامل تحقیقات به عمل آمده در مجله “Proceedings of the National Academy of Sciences ” به چاپ رسیده است.
در بریتانیا امتحانات دانش آموزان با 3 درس زبان انگلیسی، ریاضی و علوم طبیعی برگزار می شود. دانش آموزان این امتحانات را در سن 16 سالگی سپری می کنند. محققان در رابطه با آزمایش خود، نمرات 6652 جفت دوقلو را مورد بررسی قرار دادند.
شایان ذکر است که این دوقلوها هم از نوع منوزایگوتیک (همسان) و هم از نوع دیزایگوتیک (غیر همسان) بودند که در نوع غیر همسان نقش وراثت تنها 50 درصد است. مقاسیه هر دو نوع دوقلوها این امکان را فراهم ساخته است تا رابطه میان عملکرد تحصیلی آنها با عوامل وراثتی و نحوه تربیت مشخص شود.
گذشته از نمرات تحصیلی، دانشمندان به کمک انجام تست های مختلف توانستند 83 نوع از ویژگی های روانشناسی دوقلوها را ازجمله سطح هوش، اعتماد به نفس، مشکلات انضباطی و رفتاری و همچنین میزان سلامت آنها را اندازه گیری کنند. در این میان در نوع دیزایگوتیک (غیر همسان) حدود 35 تا 58 درصد این مشخصه ها به پروسه های فوق مربوط می شود.
این درحالی است که همانطور که گفته شد، در 60 درصد نمرات، بهره هوشی ارثی رکن اصلی را بازی می کند. دانشمندان توجه ما را به این نکته جلب می کنند که تاثیر وراثت بر نتایج امتحانات نه تنها به هوش فرد بستگی دارد، بلکه عوامل ارثی و اکتسابی نیز نقش موثری در این پروسه ایفا می کنند.
دانشمندان بریتانیایی با مشاهده نتایج امتحانات پایان ترم دوقلوهایی که در سالهای 2010 الی 2012 میلادی امتحانات نهایی خود را پشت سر گذاشتند، توانستند تاثیر وراثت بر بهره هوشی را مورد بررسی قرار دهند.
در ارزیابی نتایج این آزمایش مشخص شد که در 60 درصد نمرات، بهره هوشی وراثتی رکن اصلی را بازی کرده است. نتایج کامل تحقیقات به عمل آمده در مجله “Proceedings of the National Academy of Sciences ” به چاپ رسیده است.
در بریتانیا امتحانات دانش آموزان با 3 درس زبان انگلیسی، ریاضی و علوم طبیعی برگزار می شود. دانش آموزان این امتحانات را در سن 16 سالگی سپری می کنند. محققان در رابطه با آزمایش خود، نمرات 6652 جفت دوقلو را مورد بررسی قرار دادند.
شایان ذکر است که این دوقلوها هم از نوع منوزایگوتیک (همسان) و هم از نوع دیزایگوتیک (غیر همسان) بودند که در نوع غیر همسان نقش وراثت تنها 50 درصد است. مقاسیه هر دو نوع دوقلوها این امکان را فراهم ساخته است تا رابطه میان عملکرد تحصیلی آنها با عوامل وراثتی و نحوه تربیت مشخص شود.
گذشته از نمرات تحصیلی، دانشمندان به کمک انجام تست های مختلف توانستند 83 نوع از ویژگی های روانشناسی دوقلوها را ازجمله سطح هوش، اعتماد به نفس، مشکلات انضباطی و رفتاری و همچنین میزان سلامت آنها را اندازه گیری کنند. در این میان در نوع دیزایگوتیک (غیر همسان) حدود 35 تا 58 درصد این مشخصه ها به پروسه های فوق مربوط می شود.
این درحالی است که همانطور که گفته شد، در 60 درصد نمرات، بهره هوشی ارثی رکن اصلی را بازی می کند. دانشمندان توجه ما را به این نکته جلب می کنند که تاثیر وراثت بر نتایج امتحانات نه تنها به هوش فرد بستگی دارد، بلکه عوامل ارثی و اکتسابی نیز نقش موثری در این پروسه ایفا می کنند.