24-10-2014، 22:53
تأثیر مثبت کنجکاوی در کودکان
هر اندازه بیشتر در مورد موضوعی کنجکاوی کنیم راحتتر همه چیز را در مورد آن مسئله یادخواهیم گرفت؛ مطالعهای که در مجله علمی در آمریکا منتشر شد، نشان داد هنگامی که حس کنجکاوی برانگیخته میشود تغییراتی در داخل مغز اتفاق میافتد که موجب یادگیری آسان و حفظ اطلاعات آموخته شده در دراز مدت میشود.
محققان دانشگاه کالیفرنیا ازتعدادی برای انجام آزمایش دعوت کردند و در این آزمایش با سؤالاتی در زمینههای مختلف، حس کنجکاوی آنان ارزیابی شد سپس از مغز آنها امآرآی گرفته شد و در آخر، جوابهای سؤالات به آنان داده شد.
مدت جواب دادن به هر سوال حدود 14 ثانیه به طول انجامید و محققان تصاویری که برای داوطلبان ناشناخته بود را به آنان نشان دادند؛ سپس شرکت کنندگان برای آزمون حافظه در آزمایشی دیگر شرکت کردند؛ این بار چهرههایی که به آنها نشان داده شد و سوالاتی که از آنان پرسیده شد تماماً برای شرکت کنندگان شناخته شده بود.
این آزمایشها نتایج گوناگون و تعجبآور داشتند؛ شرکت کنندگان برای دانستن پاسخ درست کنجکاو بودند و سعی میکردند جواب را به خاطر بسپارند؛ بررسیها نشان داد حس کنجکاوی آنها برای دانستن بیدار شده و توانایی یادگیری آنها بهتر شده بود مخصوصاً در مورد سوالاتی که از آن اطلاعاتی نداشتند و چهرههای ناشناخته که بعد از دانستن دیگر در مورد آنها کنجکاو نبودند.
بعد از این آزمایش مشخص شد داوطلبان قادر به حفظ و نگهداری اطلاعاتی هستند که در مورد آنها کنجکاو بودهاند؛ پس از 24 ساعت آنها 71 درصد اطلاعاتی که آموخته بودند را به یاد داشتند در مقابل اطلاعاتی که کمتر علاقهمند بودند را 54 درصد به یاد داشتند.
دکتر «گروبر» نویسنده مشترک این مطالعه گفت: کنجکاوی میتواند مغز را برای یادگیری و حفظ انواع اطلاعات تحریک کند.
پژوهشگران همچنین دریافتند کنجکاوی باعث افزایش فعالیتهای مغزی میشود؛ این امکان از طریق دوپامین که یک پیام آور شیمیایی است و اطلاعات بین سلولهای عصبی را انتقال میدهد، اتفاق میافتد؛ کنجکاوی باعث میشود فعالیت هیپوکامپ افزایش پیدا کند و موجب ایجاد خاطرات جدید و درک بهتر میشود.
دکتر «چاران رانگانات» سرپرست این مطالعه گفت: نتیجهگیری این مطالعه نشان داد، حتی اگر شخصی برای یادگیری و حفظ اطلاعات علاقه زیادی نداشته باشد، مغز در حالتی قرار میگیرد که کنجکاوی باعث جذب سیستم درک و تعامل با هیپوکامپ میشود.
این روش میتواند به جامعه علمی برای پیدا کردن روشهای بهتر جهت آموزش دانشآموزان در مدارس، درمان حافظه بیماران و افراد مسن کمک کند.
هر اندازه بیشتر در مورد موضوعی کنجکاوی کنیم راحتتر همه چیز را در مورد آن مسئله یادخواهیم گرفت؛ مطالعهای که در مجله علمی در آمریکا منتشر شد، نشان داد هنگامی که حس کنجکاوی برانگیخته میشود تغییراتی در داخل مغز اتفاق میافتد که موجب یادگیری آسان و حفظ اطلاعات آموخته شده در دراز مدت میشود.
محققان دانشگاه کالیفرنیا ازتعدادی برای انجام آزمایش دعوت کردند و در این آزمایش با سؤالاتی در زمینههای مختلف، حس کنجکاوی آنان ارزیابی شد سپس از مغز آنها امآرآی گرفته شد و در آخر، جوابهای سؤالات به آنان داده شد.
مدت جواب دادن به هر سوال حدود 14 ثانیه به طول انجامید و محققان تصاویری که برای داوطلبان ناشناخته بود را به آنان نشان دادند؛ سپس شرکت کنندگان برای آزمون حافظه در آزمایشی دیگر شرکت کردند؛ این بار چهرههایی که به آنها نشان داده شد و سوالاتی که از آنان پرسیده شد تماماً برای شرکت کنندگان شناخته شده بود.
این آزمایشها نتایج گوناگون و تعجبآور داشتند؛ شرکت کنندگان برای دانستن پاسخ درست کنجکاو بودند و سعی میکردند جواب را به خاطر بسپارند؛ بررسیها نشان داد حس کنجکاوی آنها برای دانستن بیدار شده و توانایی یادگیری آنها بهتر شده بود مخصوصاً در مورد سوالاتی که از آن اطلاعاتی نداشتند و چهرههای ناشناخته که بعد از دانستن دیگر در مورد آنها کنجکاو نبودند.
بعد از این آزمایش مشخص شد داوطلبان قادر به حفظ و نگهداری اطلاعاتی هستند که در مورد آنها کنجکاو بودهاند؛ پس از 24 ساعت آنها 71 درصد اطلاعاتی که آموخته بودند را به یاد داشتند در مقابل اطلاعاتی که کمتر علاقهمند بودند را 54 درصد به یاد داشتند.
دکتر «گروبر» نویسنده مشترک این مطالعه گفت: کنجکاوی میتواند مغز را برای یادگیری و حفظ انواع اطلاعات تحریک کند.
پژوهشگران همچنین دریافتند کنجکاوی باعث افزایش فعالیتهای مغزی میشود؛ این امکان از طریق دوپامین که یک پیام آور شیمیایی است و اطلاعات بین سلولهای عصبی را انتقال میدهد، اتفاق میافتد؛ کنجکاوی باعث میشود فعالیت هیپوکامپ افزایش پیدا کند و موجب ایجاد خاطرات جدید و درک بهتر میشود.
دکتر «چاران رانگانات» سرپرست این مطالعه گفت: نتیجهگیری این مطالعه نشان داد، حتی اگر شخصی برای یادگیری و حفظ اطلاعات علاقه زیادی نداشته باشد، مغز در حالتی قرار میگیرد که کنجکاوی باعث جذب سیستم درک و تعامل با هیپوکامپ میشود.
این روش میتواند به جامعه علمی برای پیدا کردن روشهای بهتر جهت آموزش دانشآموزان در مدارس، درمان حافظه بیماران و افراد مسن کمک کند.