09-09-2012، 22:44
امام زمان (علیه السلام) از زبان امام حسین (علیه السلام)
به نام او که مظهر عشق و شهادت را در زمین آفرید و ما را با نام حسین عاشقگرداند. حسینی که در سرزمین کرب و بلا مردانگی خود را به صحنه نمایش گذاشته وفرزند شش ماهه خود را قربانی راه سپید خوش بختی کرد.
{mosimage}حسینی که با آوردن نامش، چشمها به دریا و دلها به آتشفشانها مبدل میشود.حسینی که مارا با درسهایش به این زندگی و دنیا آشنا کرد و به ما آموخت تنها هدفماندر دنیا قرب عندالله باشد. حسینی که خود عاشق بود، اما همه را شیفته خود کرد و چه زیباشباهتی است بین قیام امام حسین (ع) و مهدیموعود (عج) آن منتقم خون حسین (ع).در این نوشتار، با بررسی احادیثی که از زبان امام حسین (ع) در مورد اباصالح (ع) روایتشده است، در مییابیم که در سایه تحقیق و غوطه ور شدن در سخنان و روایات ائمهاطهار خصوصاً سیدالشهدا، میتوان هر چه بیشتر به حد اعلایی از شناخت، محبت وعشق به ایشان دست یافت، چرا که روح لطیفانسان هر چه بیشتر تحت تاثیر و تأدیبپرتو انوار الهی ـ که همان قرآن و عترت است ـ قرار گیرد، زودتر و بهتر میتوان به سعادتدنیا و آخرت و کام یابی بزرگ ـ که همان قرب الهی است ـ دست پیدا کرد.
ویژگیهای امام صالح از دیدگاه امام حسین (ع)
روزی از محضر امام حسین (ع) پرسیدند: آیا حضرت مهدی متولد شده است؟فرمود: « لا، ولو ادرکته
لخدمته ایام حیاتی؛ نه هنوز متولد نشده است، من زمانی که او رادرک کنم، همه عمر به خدمت او کمر میبندم».
در کمال الدین از امام حسین (ع) روایت شده: «ما دوازده امام داریم، اول آنها امیرمؤمنان علی بن ابیطالب (ع) و آخرین آنها نهمینفرزند من است، او امامی است که بهحق قیام مینماید و خداوند زمینرا پس از آن که با « کفر و بی دینی اهلش» مرده باشد،به وسیله او زنده میکند و هم با وی دین حق اسلام را بر همه ادیان غالب میگرداند، هرچند مشرکان نخواهند.
او غیبتی دارد که در آن مردم بسیاری از دین بر میگردند و گروهیدیگر، بر دینِ حقِ اسلام ثابت میمانند؛ برخی از « روی سرزنش» به آنها میگویند: اگرراست میگویید موقعِ ظهور امام زمان شما چه وقت است؟!» «ان الصابر فی غیبته علی الاذی و التکذیب بمنزله المجاهد بالسیف بین یدیرسول الله(ص)؛ آگاه باشید آنان که در غیبت ولیّ با تحملّ رنجها و تکذیب بی دینان برعقیده خود ثابت میمانند، مثل کسانیاند که با شمشیر در رکاب رسول خدا جهاد کردند.»
از پیشگاه امام حسین (ع) سوال کردند: آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود: «لا لکن صاحب الامر الطرید الشدید، الموتوربابیه، المکنی بعمه،یَضَعُسیفه علی عاتقه ثمانیه اشهر؛ نه من نیستم، بلکه صاحب اینامر کسی است که از میانمردم کنارهگیری میکند، به سرزمینهای دوردست میرود و خون پدرش بر زمینمیماند و از عمویش پنهان میشود. آنگاه شمشیر بر میدارد و هشت ماه تمام شمشیربر زمین نگذارد». هم چنین در جای دیگر روایت است: « قائم هذه الامه التاسع من ولدی صاحب الامر، و هو الذی یقسم میراثه و هو حی؛قائم این امت، نهمین فرزند من است که او صاحب این امر، و میراثش تقسیم میشود، درحالی که او زنده است».
نشانههای حضرت
حارث بن مغیره میگوید: به ابی عبدالله حسین بن علی (ع) عرض کردم: امام مهدی (ع) با چه نشانهای شناخته شود، فرمود: « با آرامش و وقار.عرضکردم: و (نیز) با چه نشانهای؟ فرمود: با شناختن حلال و حرام الهی و به این که مردم به اومحتاج اند و او به کسی نیاز ندارد». و باز از امام حسین (ع) روایت شده که فرمود: « در قائم ما ( آل محمد(ص)) سنتیاز ابراهیم و سنتی از موسی و سنتی از عیسی و سنتی از ایوب و سنتی از محمد (ص) است؛ سنتی که از نوح به ارث برده است: طول عمر است ؛ سنتی که از ابراهیم به ارث برده است: پنهان به دنیا آمدن و کناره گرفتن از مردماست ؛ سنتی که از موسی به ارث برده است: ترس و غایب شدن است ؛ سنتی که از عیسی به ارث برده است: اختلاف مردم در مورد اوست؛ سنتی که از ایوب به ارث برده است: بخشایش، پس از گرفتاری است ؛ سنتی که از پیامبر اکرم (ص) به ارث برده است: ظهور با شمشیر است».
امام حسین (ع) فرمودند: «لِلمْهدی خَمسُ علامات: السفیانی و الیمانی و الصیحه من السماء، والخسفبالبیداء، و قتل النفس الزکیه ؛ برای مهدی ما پنج علامت است: ۱ ـ خروج سفیانی ؛ ۲ ـ خروج یمانی ؛۳ ـ بانک آسمانی ؛ ۴ ـ خسف در سرزمین «بیدا» ۵ ـ قتل نفس زکیّه. و باز حارث بن مغیره میگوید: به خدمت امام حسین (ع) شرف یاب شدمو عرضکردم: حضرت مهدی را با چه نشانههایی بشناسیم؟ فرمود: «بمعرفه الحلال و الحرام وبحاجه الناس اءلیه، ولایحتاج الی أحد ؛ با شناخت احکام و معارف و نیاز همگان به او، و بی نیازی او از همه». ابو یحیی نقل میکند: مردی از امام حسین (ع) درباره امامان پرسید، حضرتفرمود: «دوازده نفرند که به شمار نقبای بنی اسرائیل اند، نه نفر آنان از فرزندان منهستند، آخرین شان، قائم آل محمد (ص) است.
به یقین از رسول خدا (ص) شنیدم،میفرمود: بر شما بشارت باد، بر شما بشارت باد. بر شما بشارت باد! همانا مثَل اهل بیتمن، همچون مَثَل باغی است که هر سال گروهی از آن (بهره میگیرند) و سیر میشوند، تاآخرین آنان برای مردمی ظهور میکند که دریای جمعیت شان از همه گستردهتر و ( عمقو توسعه فهم و ادراکشان) از همه ژرفتر و پر شاخهتر، و در میوه چینی وجود نورانی امامعصرشان از همه خوشه چینترخواهد بود. اینها همگی اهل نجات و رستگاریاند چگونه هلاک میشوند، مردمی که اولینشان من هستم و آخرین شان دوازده نفر از سعادت مندان خردمند پس از من و مسیح بنمریم خواهد بود؟ بله، در این میان، عمر نادانان( پیرو اهل دنیا) نابود میشود، آنان از مننیستند و من هم از آنان نیستم.
ارتباط بین حوادث کربلا و ظهور مهدی
روایت شده است که ظهور حضرت مهدی (عج) با حوادث کربلا رابطه خاصی پیداکرده، که از آن جمله است: ۱ ـ در تمام ایام مربوط به حضرت ولی عصر (عج) زیارت امام حسین (ع) وارد شدهاست، چون شب نیمه شعبان و شب قدر ؛ ۲ ـ آغاز قیام جهانی حضرت مهدی (عج) طبق روایات فراوانی در روز عاشوراخواهد بود؛ ۳ ـ در بیشتر احادیث که از وجود مقدس رسول اکرم (ص) در خصوص آن مصلحجهانی وارد شده به وسیله امام حسین (ع) به عناوینی، چون ( ازتبار پسرم حسین (ع))، (از نسل این پسرم)، (نهمین فرزند پسرم حسین)معرفی شده است ؛ ۴ ـ سفر تاریخی امام (ع) که از مکه معظمه به مقصد کوفه آغاز شد و به مقصدنرسید، توسط فرزند رشیدش تکمیل میشود و پایتخت حکومت جهانی آن حضرت،شهر کوفه خواهد بود ؛ ۵ ـ وجود مقدس ولی ا... اعظم طبق روایات همواره به یاد جد بزرگوارش امامحسین (ع) هر صبح و شام اشک میریزد.
از جمله عبادتهای بسیار مهم و با فضیلت در شب نیمه شعبان زیارت حضرتسیدالشهدا (ع) است و البته در این جا این سؤال پیش میآید که ولادت حضرتمهدی(عج) چه ارتباطی با زیارت امام حسین (ع) دارد که در شب تولد امام زمان (عج)زیارت حضرت اباعبدالله حسین (ع) مستحب است؟ ممکن است، گفته شود: چون امامحسین(ع) جد بزرگوار آن حضرت است با این زیارت، ولادت فرزندش را به ایشان تبریکمیگوییم، ولی این سخن از جهاتی نمیتواند درست باشد، زیرا که در این صورت زیارتحضرت امام حسن عسکری (ع) مناسبتر بود، چرا که آن حضرت پدر بلا واسطه و امامحسین (ع) پدر با واسطه امام زمان (عج) است و اگر گفته شود امام حسین (ع) چون پدربزرگ است، زیارتش، زیارت بقیه ائمه معصومین : مانند امام حسن عسکری (ع) نیزهست. در این صورت گوییم زیارت حضرت امیرالمؤمنین و یا زیارت رسول الله (ص)مناسبتر خواهد بود. زیرا آن دو بزرگوار پدر ائمهاند، پس با این مقدمات باید گفت:حقیقت مهمتر از اینها است. زیارت امام حسین (ع) در این شب حاکی از رابطه مخصوص و پیوند آسمانی قیامکربلا و نهضت امام حسین (ع) با حضرت مهدی (عج) است، زیرا در این قیام مقدسآسمانی رهبر و پیشوای نهضت حسین بن علی (ع) بر خاک و خون کشیده میشود و دراین جهاد مقدس اصحاب و یاران سلحشور وبا وفایش به لقاء ا... میپیوندند و همهمیدانیم که انتقام خون مقتول بر عهده وصی و فرزند مقتول است.
خداوند میفرماید: (و من قتل مظلوما جعلنا لولیه سلطانا)؛ کسی که مظلومکشته شد و به دست ستمگران و مردم جفا پیشه از پای درآمد، برای ولّیِ او سلطنت وقدرت قرار دادیم». لذا ولیّ دمِ امام حسین (ع) حضرت مهدی است و امر انتقام و خون خواهی بهدست آن حضرت میباشد.
ویژگیهای امام هنگام ظهور
امام حسین (ع) فرمود: « اگر مهدی آل محمد (ص) قیام کند، مردم او را نشناسند، زیرا او به سوی آنانمیآید، در حالی که جوانی رشید است و از بزرگ ترین آزمون ها این است که صاحب مردم( امام زمان)، جوان ظهور میکند، در حالی که آنان میپندارند، او پیرمردی کهن سالاست.» از احمد بن محمد بن احمد بن طلحه خراسانی از علی بن حسین از اسماعیل بنمهران از عمرو بن ایان از عمرو بن ثمر از جابر از ابی جعفر (ع) مثل این حدیث روایتشده است. و در تفسیر آیه (اقترب الساعه) صاحب تفسیر از احمد بن ادریس و از ابیعبدا... از ابن نوید از حسین بن احمد سنقری از یونس بن حسین و از ابی عبدا... (ع) درقول خدای تعالی (مدهامتان) روایت کرده که آنحضرت فرمود که در مابین مکه ومدینه نخلستانها به هم متصل میشوند، یعنی در وقت ظهور. (یریدون لیطفئوا نوراللهبافواههم و الله مُتّمُ نوره) ؛ اراده میکنند که با دهانهای خود نور خدا را خاموش نمایند وحال آن که خدا نور خود را تمام کننده است». صاحب تفسیر گوید: خدا با قائم اتمام نور خواهد نمود. او را بر همه مذاهب و ادیانغالب میکند. در آن وقت کسی غیر از خدا عبادت نمیشود.این است معنای حدیث کهزمین را پر از عدل میکند؛ چنان که پراز ظلم و جور کرده است: (و اُخری تحبّونها نصرمن الله و فتح قریب) را به فتح قائم تاویل کرده. (حتی اذا رأوا ما یوعدون)؛ وقتی که قائم (عج) و امیر المؤمنین را که به ایشانوعده میشود، میبینند. (فسیعلمون من اضعف ناصراً واقل عددا)؛ پس به زودی میداند که کیستضعیف تر و کمتر از حیث یاور و ناصر». (انهم یکیدون کیدا و اکید کیدا فمهّل الکافرین أمهلهم رویدا)؛ به درستی کهایشان حیله میکنند، حیله کردنی، و من حیله میکنم، حیلهکردنی و ایشان را ـ یا محمد ـاندکی مهلت بده . صاحب تفسیر گفته که هر آیینه قائم مبعوث میشود و انتقام از ظالمانبنی امیه وقریش میگیرد. صاحب تفسیر از احمد بن ادریس از محمد بن عبدالجبار از ابن ابی عمیراز حماد بن عثمان از محمد بن مسلم روایت کرده که میگوید: از ابی جعفر پرسیدم: از قولخدا (واللیل اذا یغشی) آن حضرت فرمود: مراد امیرالمومنین است که در دولت باطلظلمتِ نفس ستم به او احاطه نمود و نور دیدهاش را خاموش کرد و مامور گردید که صبرنماید، گفتم: (والنهار اذا تجلّی) فرمود: نهار عبارت از قائم است، زمانی که قیام کرد، بردولت باطل غالب میشود. خدای تعالی در قرآن برای خلق مثلها آورده و با آنها با پیغمبرخود خطاب نموده غیر از او کسی آنها را نمیداند: (قل ارایتم ان اصبح ماءکم غوراً فمنیاتیکم بماء معین) صاحب تفسیر گوید: اگر خود امام شما غایب شود، پس چه کسیبرای شما امامی میآورد که مانند او باشد. شیخ صدوق در کتاب «ثواب الاعمال» از ابن ولید از صفا از عباد بن سلیمان ازمحمد بن سلیمان و او از پدرش روایت کرده: به ابی عبدالله (ع) گفتم (هل أتیک حدیثالغاشیه) فرمود: مراد قائم (ع) است، ظالمان را با شمشیر احاطه میکند.
راوی میگویدکه گفتم: (وجوه یومئذ خاشعه) آن حضرت فرمود: به قائم (عج) خضوع میکنند وطاقت ابا و امتناع ندارند، گفتم: (عامله) فرمود: عمل به غیر از ظهور قائم ایمان به اونیاورد، هر چند که به سایر ائمه ایمان آورده باشد. ایمان آوردنش به قائم (عج) در وقتظهور سودی نخواهد داشت. کمال الدین از ابن متوکل از محمد عطار از ابن عیسی از عمربن عبدالعزیز از جماعتی از اصحاب ما، ایشان از داود رقی از ابی عبدالله (ع) در خصوصقول خدای تعالی: (الذین یؤمنون بالغیب) روایت کرده آن حضرت فرمود: ایمان بهغیب اعتقاد به قیام قائم است. و در کتاب « الامام الحجه ابن الحسن االعسکری» از حضرت امام باقر از پدرش امام علی بن الحسین ازپدرش امام حسین رسیده: «آن گاه که ائمه معصومین درگیر وگرفتار جور مخالفان قرآن و خلفای جابر شدند، مردی از ما به حق قیام کند و ۳۱۳ نفر ازمردان جانباز و یاران مخلص، او را یاری دهند، با تأیید الهیو پرچم پیغمبر به جانبمدینه روان میگردد، از میان بیداء که میگذرد، میگوید: این جا همان مکانی است کهخداوندِ قوی (حنیف) عذابش را بر زمین فرو میبارد».امام حسین (ع) فرمود: « خدا قائم ما (آل محمد (ص) را آشکار میکند، تا ازستمکاران انتقام بگیرد؛ عرض شد: ای فرزند رسول خدا قائم شما کیست؟فرمود: نهمینفرزند از فرزندان پسرم، محمد بن علی (ع)، او حجه بن الحسن بن علی بن محمد بنعلی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی، فرزندم میباشد و او همان کسی است کهزمانی طولانی غایب میشود. سپس ظهور میکند و زمین را پر از عدل و داد میسازد، بههمان سان که از ظلم وجور پر شده است».
تفسیر آیات از زبان امام حسین
(هل اتیک حدیث الغاشیه * وجوه یومئذ خاشعه * عامله ناصبه * تصلی ناراحامیه.) سهل بن محمد از حضرت ابی عبدالله نقل میکند: مراد از حدیث غاشیه، قائممهدی است که با شمشیر خروج میکند و کسانی که به غیر حق بر مردم سلطنت میکنند،میجنگند. (والفجر * ولیال عشر * والشفع والوتر * واللیل اذا یسر) حضرت ابی عبدالله فرمود: مراد از فجر، فجر ظهور قائم است و شبهای عشر،دولت ائمه تا دولت قائم است. (والشمس و ضُحیها * و القمر اذا تلیها * و النهار اذا جلّیها * و اللیل اذایغشیها) سلیمان دیلمی از ابی عبدالله نقل میکند: که در این سوره معنای شمس و قمرسوال کردند، فرمود: شمس شخصیت رسول خدا (ص) و قمر امیر المؤمنین و نهار فاطمهالزهرا و مراد «جلّیها» نسل فاطمه زهرا مخصوصاً مهدی قائم است و «وضحیها» قیامقائم است. (واللیل اذا یغشی * و النهار اذا تجلی) از حضرت ابی عبدالله روایت شده که مراد از شب، تاریکی دولت ابلیس است ونهار، متجلی دولت قائم آل محمد(ص) است. (امن یجیب المضطر اذا دعاهُ و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض) از حضرت ابی عبدالله (ع) روایت است که فرمود: قائم ما وقتی خروج میکند، واردمسجد الحرام میشود و رو به قبله میایستد و پشت به دیوارکعبه میدهد و دو رکعت نمازمیخواند و با صدای بلند میگوید: « ایها الناس انا أولی الناس بآدم یا ایهاالناس انا أولیالناس بابراهیم یاایهاالناس انا اولی الناس باسماعیل یا ایهاالناس انا اولی الناس بمحمدثم یرفع یده الی السماء و یدعو و یتضرع حتی یقع علی وجهه و هو قول ا... عز و جل (امنیجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض أءله مع الله قلیلا ماتذکرون)؛ ای مردم! من اکنون اولیتر از آدم و از ابراهیم و از اسماعیل و از محمد (ص) بهشما هستم. آن گاه دست بلند کند و دعا و تضرع نماید و میخواند آیا کسی هست اجابتکند مضطر را، و بدیهای وارده بر او را برطرف کند. آری، قرار داد خداوند خلفای خود را درزمین. آیا با وجود خدای یکتا، خدائی هست، لیکن مردم اندکی یادآور این حقیقتاند. در کتاب مسطور از علی بن احمد از عبدالله بن موسی از برقی از پدرش از محمدبن سلیمان از ابی بصیر از ابی عبدالله در آیه معروف (یعرف المجرمون بسیماهُم)روایت کرده که آن حضرت فرمود: خدا مجرمان را میشناسد، لیکن قائم (عج) ایشان را ازسیما و صورت میشناسد و با شمشیرایشان را میزند. مفصل بن عمر روایت کرده که از ابی عبدالله تأویل آیه: (ولنذیقنهم من العذابالادنی دون العذاب الاکبر) را پرسیدم، فرمود: عذاب ادنی گرانی نرخها و قحط، و عذاباکبر شمشیر مهدی است. در تفسیر مزبور از پدر قائم (عج) از ابن ابی عمید از ابن مکان از ابی عبدالله (ع) درتاویل آیه شریفه. (اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر) روایتکرده که آن حضرت فرمود: اهل سنت میگویند که این آیه در شأن رسول خدا و آل او نازلشد وقتی که قریش آن حضرت را از مکه بیرون کردند. نه، چنین نیست، بلکه مراد از آیهقائم (عج) است که برای خون خواهی امام حسین (ع)خروج خواهد کرد. حاصل ومضمون آیه این است کسانی که مظلوم شدهاند، در قتال مأذون میشوند و خدا به یاریایشان قادر است. ایضاً در تفسیر (و من عاقب بمثل ما عوقب به ثم بغی علیهلینصرنهالله) ذکرکرده که هر کس اراده کشتن پیغمبر و ستم بر او نماید، هر آیینه خدا او را با قائم (عج) یاری خواهد کرد. هم چنین در کتاب مذکور آمده است: (الذین اءن مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزکوه)؛ هر گاه ایشان را درروی زمین متمکن نمائیم، اقامه نماز و ادای زکات میکنند. از ابی الجارود از ابی جعفر (ع) روایت کرد، که آن حضرت فرمود: این آیه در شأنآل محمد است تا آخر ائمه و مهدی و احجاب او. خدای تعالیایشان را به مشرق و مغربزمین ملک گرداند و دین را ظاهر میکند و بدعت و باطل را محو میکند ؛ چنان کهسفیهان، حق را مضمحل کردند و درآن وقت ظلم و ستم اصلاً دیده نمیشود و امر بهمعروف و نهی از منکرمیکنند؛ در تغییر مذکور (ان نشأننزل علیهم من السماء آیه فظلتاعناقهم لها خاضعین)؛ هرگاه بخواهیم از آسمان بر ایشان آیتی نازل میکنیم، آیتی که گردنهای ایشاندر مقابل آن ذلت و فروتنی قبول میکنند. از صالح بن سهل از ابی عبدالله (ع) روایت کرده که آن حضرت فرمود: آیه: (وقضینا الی بنی اسرائیل فی الکتاب لتفسدُن فی الارض مرتین)؛ ما به بنی اسرائیل درکتاب ـ تورات ـ اعلام کردیم که دوباردر زمین فساد خواهید کرد، عبارت از کشته شدنامیر مؤمنان (ع) و ضربت خوردن حسن بن علی (ع) است (و لتعلن علوا کبیرا)؛سرکشی بزرگی میکنید، عبارت از کشتن امام حسین (ع) (فاذا جاء وعد اولیهما)؛هنگامی که وعده اولی (وقت انتقام) فرا رسد وقتی است که وعده خونخواهی امامحسین(ع) رسید (بعثنا علیکم عبادا لنا اولی باس شدید فجاسوا خلال الدیار) در آنوقت خدای تعالی پیش از خروج قائم قومی بر میانگیزاندکه اگر به هر یک از دشمنانآلمحمد ۶ دست یابند او را میکشند، (و کان وعدا مفعولا) این وعدهای است کهپیش از قیام قائم (عج) خواهیدرسید، (ثم رددنا لکم الکره علیهم و امددناکم باموالوبنین و جعلناکم اکثرا نفیرا) بار دیگر شما را بر آنان پیروز میگردانیم، منظور خروجامام حسین است که در میان هفتاد و دو تن از یاران خود قرار دارد و هر یک از آنانشمشیرهای زرفام دولبهای بر دستدارند. و به مردم روی میکنند و میگویند: اینامامحسین(ع) است با اصحاب خود خروج کرده تا مؤمنین شک نکنند و او دجال وشیطان نیست، واین در حالی است که امام زمان (عج) پشت سر آنان است. وزمانی که به اعتقاد مومنین رسوخ نمود که او امام حسین (ع) است دیگر شک درخصوص آن نمیکنند. بعد از آن امام حسین (ع) به مردم میرسد که حجت قائم (عج) میان آنانظاهرترین مردم است ؛ آن گاه مومنین قول او را تصدیق میکنند. وقتی که حجت (عج) راوفات میرسد امام حسین او را غسل و کفن و حنوط کرده و در قبرش داخل لحد میگذارد.چرا که کارهای وصی را جز وصی نباید انجام دهد. ابراهیم در حدیث خود افزوده، امام حسین (ع) آن قدر سلطنت میکند کهابروهایش پیش چشم هایش میافتد. محمد بن ابراهیم در کتاب « الغیبه» از ابی علی اشعری از محمد بن علی ازعبدالله بن قاسم از مفضل از ابی عبدالله (ع) روایت کرده که از آن حضرت در مورد آیه: (واذا نقر فی الناقور) سؤال کردند، فرمود: ازما امامی است مخفی، زمانی که خدا اراده ظهوراو نمود، به دلش وحی میگذارد. پس آن وقت ظاهر میشود و به امر خدا قیام میکند درکتاب مذکور، از ابن بطائنی از پدرش وهب، ایشان از ابی بصیر از ابی عبدالله (ع) از آیهSadوعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلفالذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنایعبدوننی لایشرکون بی شیئا) روایت کرده که آن حضرت فرمود: کسانی که خدا ایشانرا خلیفه میکند، قائم و اصحاب اویند.
[/font][font=Tahoma]در این کتاب، از ابن عقده از احمد بن زیاد از علی بن صباح از حسن بن محمدخضرمی از جعفر بن محمد از ابراهیم ابن عبدالحمید از اسحاق ابن عبدالعزیز از أبیعبدالله (ع) در آیه: (ولئن اخرنا عنهم العذاب الی امه معدوده)؛ روایت کرده که حضرتفرمود: عذاب عبارت است از خروج قائم (عج) و امت معدوده، اصحاب آن حضرتند که بهعدد اصحاب «بدر»اند. از ابن عقده از احمد بن یوسف از ابراهیم مهران از حسن بن علی از پدرش ازوهب از ابی بصیر از ابی عبدالله در آیه: (فاستبقواالخیرات اینماتکونوا یأت بکم اللهجمیعاً) روایت کرده که حضرت فرمود: این آیه در شأن قائم (عج) نازل شده است، او واصحابش جمع میشوند در وقتی که پیش از ظهور حضرت؛ آن وقت، تعیین نشده است. از علی بن حسن مسعودی از محمد عطار از محمد بن حسن از محمد بن کوفیازابن بخران از قاسم ابی بصیر از ابی عبدالله (ع) در آیه (اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا وان الله علی نصرهم لقدیر) روایت کرده که این آیه در شان قائم (عج) و اصحابش نازلشده است. علی بن الحسین به اسناد خود از ابی عبدالله (ع) روایت میکند که فرمودند: « یقومالقائم و لیس فی عنقه بیعه لاحد». مهدی قیام میکند، در حالی که در گردنش بیعت کسی نیست، تا مجبور به اطاعتو رعایت شود و لذا قانون اسلام را کاملا اجرا میفرماید و دین را زنده میکند. حضرت ابی عبدالله (ع) فرمود : «یخرج القائم یوم السبت یوم عاشورا یوم الذی قتل فیه الحسین» . روز خروج امام زمان، روزشنبه عاشورای حسین (ع) خواهد بود و بین رکنو مقامظاهر شود و جبرئیل او را ملامت نماید و در روایت دیگر فرمود: درروز وتر روز فرد ۱ ،۳، ۵،۷ ،۹ خواهد بود. ابن فضال به اسناد خود از حضرت ابی عبدالله (ع) نقل میکند که فرمودند: ازعلامات مصلح: صیحه آسمانی، خروج سفیانی و خسف بیداء، خروج یمانی، قتل نفسزکیه و غیره است . حدیث بن مفیده انصاری گفت: از ابی عبدالله حسین بن علی (ع) پرسیدم:مهدی را به چه علامت بشناسیم؟ فرمود: با راستی و سنگینی. باز پرسیدم: به چه چیزهافرمودند: به شناختن حلال و حرام و نیازمندیمردم به او و بی نیازی او از مردم. رهبر آزادگان، امام حسین (ع) نیز در وصیت خود به محمد بن حنفیه مینویسد : « و انی لم اخرج اشرا و لابطرا و لامفسدا و لا ظالما و لکن خرجت لطلبالاصلاحفی امه جدی رسول الله و ارید أن امر باالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی وابی؛ من برای جاهطلبی و نشاط شوق به مقام و ریاست خارج نشدم، نه درصدد فساد وخرابکاری ام و نه قصد ستم کاری دارم و لکن خارج شدم، برای اصلاح امت جدم وتصمیم من این است که امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره و روش جدم و پدرمرفتار کنم و راه و خط مشیآنان را تعقیب و پیروی کنم. اکنون ولی عصر امام زمان (عج) از همین دودمان است و خط مشی او ادامه راه وروش پدران گرامی و اجداد طیبش خواهد بود، براساس این آیه که: (الذین ان مکنا همفی الارض اقاموا الصلاه و اتوا الزکوه وامروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبهالامور)؛ کسانی که اگر به آنان در زمین تمکن و قدرت قرار دادیم، نماز را بر پا میدارند وزکات میدهند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند و عاقبت کارها از آن خداوند است . بر حسب روایات شریفه، این آیه کریمه، نظر به حکومت اسلامی و دولتآسمانیامام زمان و یاران او دارد و یا بهترین نمونه و مصداقش، آن است .
به نام او که مظهر عشق و شهادت را در زمین آفرید و ما را با نام حسین عاشقگرداند. حسینی که در سرزمین کرب و بلا مردانگی خود را به صحنه نمایش گذاشته وفرزند شش ماهه خود را قربانی راه سپید خوش بختی کرد.
{mosimage}حسینی که با آوردن نامش، چشمها به دریا و دلها به آتشفشانها مبدل میشود.حسینی که مارا با درسهایش به این زندگی و دنیا آشنا کرد و به ما آموخت تنها هدفماندر دنیا قرب عندالله باشد. حسینی که خود عاشق بود، اما همه را شیفته خود کرد و چه زیباشباهتی است بین قیام امام حسین (ع) و مهدیموعود (عج) آن منتقم خون حسین (ع).در این نوشتار، با بررسی احادیثی که از زبان امام حسین (ع) در مورد اباصالح (ع) روایتشده است، در مییابیم که در سایه تحقیق و غوطه ور شدن در سخنان و روایات ائمهاطهار خصوصاً سیدالشهدا، میتوان هر چه بیشتر به حد اعلایی از شناخت، محبت وعشق به ایشان دست یافت، چرا که روح لطیفانسان هر چه بیشتر تحت تاثیر و تأدیبپرتو انوار الهی ـ که همان قرآن و عترت است ـ قرار گیرد، زودتر و بهتر میتوان به سعادتدنیا و آخرت و کام یابی بزرگ ـ که همان قرب الهی است ـ دست پیدا کرد.
ویژگیهای امام صالح از دیدگاه امام حسین (ع)
روزی از محضر امام حسین (ع) پرسیدند: آیا حضرت مهدی متولد شده است؟فرمود: « لا، ولو ادرکته
لخدمته ایام حیاتی؛ نه هنوز متولد نشده است، من زمانی که او رادرک کنم، همه عمر به خدمت او کمر میبندم».
در کمال الدین از امام حسین (ع) روایت شده: «ما دوازده امام داریم، اول آنها امیرمؤمنان علی بن ابیطالب (ع) و آخرین آنها نهمینفرزند من است، او امامی است که بهحق قیام مینماید و خداوند زمینرا پس از آن که با « کفر و بی دینی اهلش» مرده باشد،به وسیله او زنده میکند و هم با وی دین حق اسلام را بر همه ادیان غالب میگرداند، هرچند مشرکان نخواهند.
او غیبتی دارد که در آن مردم بسیاری از دین بر میگردند و گروهیدیگر، بر دینِ حقِ اسلام ثابت میمانند؛ برخی از « روی سرزنش» به آنها میگویند: اگرراست میگویید موقعِ ظهور امام زمان شما چه وقت است؟!» «ان الصابر فی غیبته علی الاذی و التکذیب بمنزله المجاهد بالسیف بین یدیرسول الله(ص)؛ آگاه باشید آنان که در غیبت ولیّ با تحملّ رنجها و تکذیب بی دینان برعقیده خود ثابت میمانند، مثل کسانیاند که با شمشیر در رکاب رسول خدا جهاد کردند.»
از پیشگاه امام حسین (ع) سوال کردند: آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود: «لا لکن صاحب الامر الطرید الشدید، الموتوربابیه، المکنی بعمه،یَضَعُسیفه علی عاتقه ثمانیه اشهر؛ نه من نیستم، بلکه صاحب اینامر کسی است که از میانمردم کنارهگیری میکند، به سرزمینهای دوردست میرود و خون پدرش بر زمینمیماند و از عمویش پنهان میشود. آنگاه شمشیر بر میدارد و هشت ماه تمام شمشیربر زمین نگذارد». هم چنین در جای دیگر روایت است: « قائم هذه الامه التاسع من ولدی صاحب الامر، و هو الذی یقسم میراثه و هو حی؛قائم این امت، نهمین فرزند من است که او صاحب این امر، و میراثش تقسیم میشود، درحالی که او زنده است».
نشانههای حضرت
حارث بن مغیره میگوید: به ابی عبدالله حسین بن علی (ع) عرض کردم: امام مهدی (ع) با چه نشانهای شناخته شود، فرمود: « با آرامش و وقار.عرضکردم: و (نیز) با چه نشانهای؟ فرمود: با شناختن حلال و حرام الهی و به این که مردم به اومحتاج اند و او به کسی نیاز ندارد». و باز از امام حسین (ع) روایت شده که فرمود: « در قائم ما ( آل محمد(ص)) سنتیاز ابراهیم و سنتی از موسی و سنتی از عیسی و سنتی از ایوب و سنتی از محمد (ص) است؛ سنتی که از نوح به ارث برده است: طول عمر است ؛ سنتی که از ابراهیم به ارث برده است: پنهان به دنیا آمدن و کناره گرفتن از مردماست ؛ سنتی که از موسی به ارث برده است: ترس و غایب شدن است ؛ سنتی که از عیسی به ارث برده است: اختلاف مردم در مورد اوست؛ سنتی که از ایوب به ارث برده است: بخشایش، پس از گرفتاری است ؛ سنتی که از پیامبر اکرم (ص) به ارث برده است: ظهور با شمشیر است».
امام حسین (ع) فرمودند: «لِلمْهدی خَمسُ علامات: السفیانی و الیمانی و الصیحه من السماء، والخسفبالبیداء، و قتل النفس الزکیه ؛ برای مهدی ما پنج علامت است: ۱ ـ خروج سفیانی ؛ ۲ ـ خروج یمانی ؛۳ ـ بانک آسمانی ؛ ۴ ـ خسف در سرزمین «بیدا» ۵ ـ قتل نفس زکیّه. و باز حارث بن مغیره میگوید: به خدمت امام حسین (ع) شرف یاب شدمو عرضکردم: حضرت مهدی را با چه نشانههایی بشناسیم؟ فرمود: «بمعرفه الحلال و الحرام وبحاجه الناس اءلیه، ولایحتاج الی أحد ؛ با شناخت احکام و معارف و نیاز همگان به او، و بی نیازی او از همه». ابو یحیی نقل میکند: مردی از امام حسین (ع) درباره امامان پرسید، حضرتفرمود: «دوازده نفرند که به شمار نقبای بنی اسرائیل اند، نه نفر آنان از فرزندان منهستند، آخرین شان، قائم آل محمد (ص) است.
به یقین از رسول خدا (ص) شنیدم،میفرمود: بر شما بشارت باد، بر شما بشارت باد. بر شما بشارت باد! همانا مثَل اهل بیتمن، همچون مَثَل باغی است که هر سال گروهی از آن (بهره میگیرند) و سیر میشوند، تاآخرین آنان برای مردمی ظهور میکند که دریای جمعیت شان از همه گستردهتر و ( عمقو توسعه فهم و ادراکشان) از همه ژرفتر و پر شاخهتر، و در میوه چینی وجود نورانی امامعصرشان از همه خوشه چینترخواهد بود. اینها همگی اهل نجات و رستگاریاند چگونه هلاک میشوند، مردمی که اولینشان من هستم و آخرین شان دوازده نفر از سعادت مندان خردمند پس از من و مسیح بنمریم خواهد بود؟ بله، در این میان، عمر نادانان( پیرو اهل دنیا) نابود میشود، آنان از مننیستند و من هم از آنان نیستم.
ارتباط بین حوادث کربلا و ظهور مهدی
روایت شده است که ظهور حضرت مهدی (عج) با حوادث کربلا رابطه خاصی پیداکرده، که از آن جمله است: ۱ ـ در تمام ایام مربوط به حضرت ولی عصر (عج) زیارت امام حسین (ع) وارد شدهاست، چون شب نیمه شعبان و شب قدر ؛ ۲ ـ آغاز قیام جهانی حضرت مهدی (عج) طبق روایات فراوانی در روز عاشوراخواهد بود؛ ۳ ـ در بیشتر احادیث که از وجود مقدس رسول اکرم (ص) در خصوص آن مصلحجهانی وارد شده به وسیله امام حسین (ع) به عناوینی، چون ( ازتبار پسرم حسین (ع))، (از نسل این پسرم)، (نهمین فرزند پسرم حسین)معرفی شده است ؛ ۴ ـ سفر تاریخی امام (ع) که از مکه معظمه به مقصد کوفه آغاز شد و به مقصدنرسید، توسط فرزند رشیدش تکمیل میشود و پایتخت حکومت جهانی آن حضرت،شهر کوفه خواهد بود ؛ ۵ ـ وجود مقدس ولی ا... اعظم طبق روایات همواره به یاد جد بزرگوارش امامحسین (ع) هر صبح و شام اشک میریزد.
از جمله عبادتهای بسیار مهم و با فضیلت در شب نیمه شعبان زیارت حضرتسیدالشهدا (ع) است و البته در این جا این سؤال پیش میآید که ولادت حضرتمهدی(عج) چه ارتباطی با زیارت امام حسین (ع) دارد که در شب تولد امام زمان (عج)زیارت حضرت اباعبدالله حسین (ع) مستحب است؟ ممکن است، گفته شود: چون امامحسین(ع) جد بزرگوار آن حضرت است با این زیارت، ولادت فرزندش را به ایشان تبریکمیگوییم، ولی این سخن از جهاتی نمیتواند درست باشد، زیرا که در این صورت زیارتحضرت امام حسن عسکری (ع) مناسبتر بود، چرا که آن حضرت پدر بلا واسطه و امامحسین (ع) پدر با واسطه امام زمان (عج) است و اگر گفته شود امام حسین (ع) چون پدربزرگ است، زیارتش، زیارت بقیه ائمه معصومین : مانند امام حسن عسکری (ع) نیزهست. در این صورت گوییم زیارت حضرت امیرالمؤمنین و یا زیارت رسول الله (ص)مناسبتر خواهد بود. زیرا آن دو بزرگوار پدر ائمهاند، پس با این مقدمات باید گفت:حقیقت مهمتر از اینها است. زیارت امام حسین (ع) در این شب حاکی از رابطه مخصوص و پیوند آسمانی قیامکربلا و نهضت امام حسین (ع) با حضرت مهدی (عج) است، زیرا در این قیام مقدسآسمانی رهبر و پیشوای نهضت حسین بن علی (ع) بر خاک و خون کشیده میشود و دراین جهاد مقدس اصحاب و یاران سلحشور وبا وفایش به لقاء ا... میپیوندند و همهمیدانیم که انتقام خون مقتول بر عهده وصی و فرزند مقتول است.
خداوند میفرماید: (و من قتل مظلوما جعلنا لولیه سلطانا)؛ کسی که مظلومکشته شد و به دست ستمگران و مردم جفا پیشه از پای درآمد، برای ولّیِ او سلطنت وقدرت قرار دادیم». لذا ولیّ دمِ امام حسین (ع) حضرت مهدی است و امر انتقام و خون خواهی بهدست آن حضرت میباشد.
ویژگیهای امام هنگام ظهور
امام حسین (ع) فرمود: « اگر مهدی آل محمد (ص) قیام کند، مردم او را نشناسند، زیرا او به سوی آنانمیآید، در حالی که جوانی رشید است و از بزرگ ترین آزمون ها این است که صاحب مردم( امام زمان)، جوان ظهور میکند، در حالی که آنان میپندارند، او پیرمردی کهن سالاست.» از احمد بن محمد بن احمد بن طلحه خراسانی از علی بن حسین از اسماعیل بنمهران از عمرو بن ایان از عمرو بن ثمر از جابر از ابی جعفر (ع) مثل این حدیث روایتشده است. و در تفسیر آیه (اقترب الساعه) صاحب تفسیر از احمد بن ادریس و از ابیعبدا... از ابن نوید از حسین بن احمد سنقری از یونس بن حسین و از ابی عبدا... (ع) درقول خدای تعالی (مدهامتان) روایت کرده که آنحضرت فرمود که در مابین مکه ومدینه نخلستانها به هم متصل میشوند، یعنی در وقت ظهور. (یریدون لیطفئوا نوراللهبافواههم و الله مُتّمُ نوره) ؛ اراده میکنند که با دهانهای خود نور خدا را خاموش نمایند وحال آن که خدا نور خود را تمام کننده است». صاحب تفسیر گوید: خدا با قائم اتمام نور خواهد نمود. او را بر همه مذاهب و ادیانغالب میکند. در آن وقت کسی غیر از خدا عبادت نمیشود.این است معنای حدیث کهزمین را پر از عدل میکند؛ چنان که پراز ظلم و جور کرده است: (و اُخری تحبّونها نصرمن الله و فتح قریب) را به فتح قائم تاویل کرده. (حتی اذا رأوا ما یوعدون)؛ وقتی که قائم (عج) و امیر المؤمنین را که به ایشانوعده میشود، میبینند. (فسیعلمون من اضعف ناصراً واقل عددا)؛ پس به زودی میداند که کیستضعیف تر و کمتر از حیث یاور و ناصر». (انهم یکیدون کیدا و اکید کیدا فمهّل الکافرین أمهلهم رویدا)؛ به درستی کهایشان حیله میکنند، حیله کردنی، و من حیله میکنم، حیلهکردنی و ایشان را ـ یا محمد ـاندکی مهلت بده . صاحب تفسیر گفته که هر آیینه قائم مبعوث میشود و انتقام از ظالمانبنی امیه وقریش میگیرد. صاحب تفسیر از احمد بن ادریس از محمد بن عبدالجبار از ابن ابی عمیراز حماد بن عثمان از محمد بن مسلم روایت کرده که میگوید: از ابی جعفر پرسیدم: از قولخدا (واللیل اذا یغشی) آن حضرت فرمود: مراد امیرالمومنین است که در دولت باطلظلمتِ نفس ستم به او احاطه نمود و نور دیدهاش را خاموش کرد و مامور گردید که صبرنماید، گفتم: (والنهار اذا تجلّی) فرمود: نهار عبارت از قائم است، زمانی که قیام کرد، بردولت باطل غالب میشود. خدای تعالی در قرآن برای خلق مثلها آورده و با آنها با پیغمبرخود خطاب نموده غیر از او کسی آنها را نمیداند: (قل ارایتم ان اصبح ماءکم غوراً فمنیاتیکم بماء معین) صاحب تفسیر گوید: اگر خود امام شما غایب شود، پس چه کسیبرای شما امامی میآورد که مانند او باشد. شیخ صدوق در کتاب «ثواب الاعمال» از ابن ولید از صفا از عباد بن سلیمان ازمحمد بن سلیمان و او از پدرش روایت کرده: به ابی عبدالله (ع) گفتم (هل أتیک حدیثالغاشیه) فرمود: مراد قائم (ع) است، ظالمان را با شمشیر احاطه میکند.
راوی میگویدکه گفتم: (وجوه یومئذ خاشعه) آن حضرت فرمود: به قائم (عج) خضوع میکنند وطاقت ابا و امتناع ندارند، گفتم: (عامله) فرمود: عمل به غیر از ظهور قائم ایمان به اونیاورد، هر چند که به سایر ائمه ایمان آورده باشد. ایمان آوردنش به قائم (عج) در وقتظهور سودی نخواهد داشت. کمال الدین از ابن متوکل از محمد عطار از ابن عیسی از عمربن عبدالعزیز از جماعتی از اصحاب ما، ایشان از داود رقی از ابی عبدالله (ع) در خصوصقول خدای تعالی: (الذین یؤمنون بالغیب) روایت کرده آن حضرت فرمود: ایمان بهغیب اعتقاد به قیام قائم است. و در کتاب « الامام الحجه ابن الحسن االعسکری» از حضرت امام باقر از پدرش امام علی بن الحسین ازپدرش امام حسین رسیده: «آن گاه که ائمه معصومین درگیر وگرفتار جور مخالفان قرآن و خلفای جابر شدند، مردی از ما به حق قیام کند و ۳۱۳ نفر ازمردان جانباز و یاران مخلص، او را یاری دهند، با تأیید الهیو پرچم پیغمبر به جانبمدینه روان میگردد، از میان بیداء که میگذرد، میگوید: این جا همان مکانی است کهخداوندِ قوی (حنیف) عذابش را بر زمین فرو میبارد».امام حسین (ع) فرمود: « خدا قائم ما (آل محمد (ص) را آشکار میکند، تا ازستمکاران انتقام بگیرد؛ عرض شد: ای فرزند رسول خدا قائم شما کیست؟فرمود: نهمینفرزند از فرزندان پسرم، محمد بن علی (ع)، او حجه بن الحسن بن علی بن محمد بنعلی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی، فرزندم میباشد و او همان کسی است کهزمانی طولانی غایب میشود. سپس ظهور میکند و زمین را پر از عدل و داد میسازد، بههمان سان که از ظلم وجور پر شده است».
تفسیر آیات از زبان امام حسین
(هل اتیک حدیث الغاشیه * وجوه یومئذ خاشعه * عامله ناصبه * تصلی ناراحامیه.) سهل بن محمد از حضرت ابی عبدالله نقل میکند: مراد از حدیث غاشیه، قائممهدی است که با شمشیر خروج میکند و کسانی که به غیر حق بر مردم سلطنت میکنند،میجنگند. (والفجر * ولیال عشر * والشفع والوتر * واللیل اذا یسر) حضرت ابی عبدالله فرمود: مراد از فجر، فجر ظهور قائم است و شبهای عشر،دولت ائمه تا دولت قائم است. (والشمس و ضُحیها * و القمر اذا تلیها * و النهار اذا جلّیها * و اللیل اذایغشیها) سلیمان دیلمی از ابی عبدالله نقل میکند: که در این سوره معنای شمس و قمرسوال کردند، فرمود: شمس شخصیت رسول خدا (ص) و قمر امیر المؤمنین و نهار فاطمهالزهرا و مراد «جلّیها» نسل فاطمه زهرا مخصوصاً مهدی قائم است و «وضحیها» قیامقائم است. (واللیل اذا یغشی * و النهار اذا تجلی) از حضرت ابی عبدالله روایت شده که مراد از شب، تاریکی دولت ابلیس است ونهار، متجلی دولت قائم آل محمد(ص) است. (امن یجیب المضطر اذا دعاهُ و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض) از حضرت ابی عبدالله (ع) روایت است که فرمود: قائم ما وقتی خروج میکند، واردمسجد الحرام میشود و رو به قبله میایستد و پشت به دیوارکعبه میدهد و دو رکعت نمازمیخواند و با صدای بلند میگوید: « ایها الناس انا أولی الناس بآدم یا ایهاالناس انا أولیالناس بابراهیم یاایهاالناس انا اولی الناس باسماعیل یا ایهاالناس انا اولی الناس بمحمدثم یرفع یده الی السماء و یدعو و یتضرع حتی یقع علی وجهه و هو قول ا... عز و جل (امنیجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض أءله مع الله قلیلا ماتذکرون)؛ ای مردم! من اکنون اولیتر از آدم و از ابراهیم و از اسماعیل و از محمد (ص) بهشما هستم. آن گاه دست بلند کند و دعا و تضرع نماید و میخواند آیا کسی هست اجابتکند مضطر را، و بدیهای وارده بر او را برطرف کند. آری، قرار داد خداوند خلفای خود را درزمین. آیا با وجود خدای یکتا، خدائی هست، لیکن مردم اندکی یادآور این حقیقتاند. در کتاب مسطور از علی بن احمد از عبدالله بن موسی از برقی از پدرش از محمدبن سلیمان از ابی بصیر از ابی عبدالله در آیه معروف (یعرف المجرمون بسیماهُم)روایت کرده که آن حضرت فرمود: خدا مجرمان را میشناسد، لیکن قائم (عج) ایشان را ازسیما و صورت میشناسد و با شمشیرایشان را میزند. مفصل بن عمر روایت کرده که از ابی عبدالله تأویل آیه: (ولنذیقنهم من العذابالادنی دون العذاب الاکبر) را پرسیدم، فرمود: عذاب ادنی گرانی نرخها و قحط، و عذاباکبر شمشیر مهدی است. در تفسیر مزبور از پدر قائم (عج) از ابن ابی عمید از ابن مکان از ابی عبدالله (ع) درتاویل آیه شریفه. (اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر) روایتکرده که آن حضرت فرمود: اهل سنت میگویند که این آیه در شأن رسول خدا و آل او نازلشد وقتی که قریش آن حضرت را از مکه بیرون کردند. نه، چنین نیست، بلکه مراد از آیهقائم (عج) است که برای خون خواهی امام حسین (ع)خروج خواهد کرد. حاصل ومضمون آیه این است کسانی که مظلوم شدهاند، در قتال مأذون میشوند و خدا به یاریایشان قادر است. ایضاً در تفسیر (و من عاقب بمثل ما عوقب به ثم بغی علیهلینصرنهالله) ذکرکرده که هر کس اراده کشتن پیغمبر و ستم بر او نماید، هر آیینه خدا او را با قائم (عج) یاری خواهد کرد. هم چنین در کتاب مذکور آمده است: (الذین اءن مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزکوه)؛ هر گاه ایشان را درروی زمین متمکن نمائیم، اقامه نماز و ادای زکات میکنند. از ابی الجارود از ابی جعفر (ع) روایت کرد، که آن حضرت فرمود: این آیه در شأنآل محمد است تا آخر ائمه و مهدی و احجاب او. خدای تعالیایشان را به مشرق و مغربزمین ملک گرداند و دین را ظاهر میکند و بدعت و باطل را محو میکند ؛ چنان کهسفیهان، حق را مضمحل کردند و درآن وقت ظلم و ستم اصلاً دیده نمیشود و امر بهمعروف و نهی از منکرمیکنند؛ در تغییر مذکور (ان نشأننزل علیهم من السماء آیه فظلتاعناقهم لها خاضعین)؛ هرگاه بخواهیم از آسمان بر ایشان آیتی نازل میکنیم، آیتی که گردنهای ایشاندر مقابل آن ذلت و فروتنی قبول میکنند. از صالح بن سهل از ابی عبدالله (ع) روایت کرده که آن حضرت فرمود: آیه: (وقضینا الی بنی اسرائیل فی الکتاب لتفسدُن فی الارض مرتین)؛ ما به بنی اسرائیل درکتاب ـ تورات ـ اعلام کردیم که دوباردر زمین فساد خواهید کرد، عبارت از کشته شدنامیر مؤمنان (ع) و ضربت خوردن حسن بن علی (ع) است (و لتعلن علوا کبیرا)؛سرکشی بزرگی میکنید، عبارت از کشتن امام حسین (ع) (فاذا جاء وعد اولیهما)؛هنگامی که وعده اولی (وقت انتقام) فرا رسد وقتی است که وعده خونخواهی امامحسین(ع) رسید (بعثنا علیکم عبادا لنا اولی باس شدید فجاسوا خلال الدیار) در آنوقت خدای تعالی پیش از خروج قائم قومی بر میانگیزاندکه اگر به هر یک از دشمنانآلمحمد ۶ دست یابند او را میکشند، (و کان وعدا مفعولا) این وعدهای است کهپیش از قیام قائم (عج) خواهیدرسید، (ثم رددنا لکم الکره علیهم و امددناکم باموالوبنین و جعلناکم اکثرا نفیرا) بار دیگر شما را بر آنان پیروز میگردانیم، منظور خروجامام حسین است که در میان هفتاد و دو تن از یاران خود قرار دارد و هر یک از آنانشمشیرهای زرفام دولبهای بر دستدارند. و به مردم روی میکنند و میگویند: اینامامحسین(ع) است با اصحاب خود خروج کرده تا مؤمنین شک نکنند و او دجال وشیطان نیست، واین در حالی است که امام زمان (عج) پشت سر آنان است. وزمانی که به اعتقاد مومنین رسوخ نمود که او امام حسین (ع) است دیگر شک درخصوص آن نمیکنند. بعد از آن امام حسین (ع) به مردم میرسد که حجت قائم (عج) میان آنانظاهرترین مردم است ؛ آن گاه مومنین قول او را تصدیق میکنند. وقتی که حجت (عج) راوفات میرسد امام حسین او را غسل و کفن و حنوط کرده و در قبرش داخل لحد میگذارد.چرا که کارهای وصی را جز وصی نباید انجام دهد. ابراهیم در حدیث خود افزوده، امام حسین (ع) آن قدر سلطنت میکند کهابروهایش پیش چشم هایش میافتد. محمد بن ابراهیم در کتاب « الغیبه» از ابی علی اشعری از محمد بن علی ازعبدالله بن قاسم از مفضل از ابی عبدالله (ع) روایت کرده که از آن حضرت در مورد آیه: (واذا نقر فی الناقور) سؤال کردند، فرمود: ازما امامی است مخفی، زمانی که خدا اراده ظهوراو نمود، به دلش وحی میگذارد. پس آن وقت ظاهر میشود و به امر خدا قیام میکند درکتاب مذکور، از ابن بطائنی از پدرش وهب، ایشان از ابی بصیر از ابی عبدالله (ع) از آیهSadوعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلفالذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنایعبدوننی لایشرکون بی شیئا) روایت کرده که آن حضرت فرمود: کسانی که خدا ایشانرا خلیفه میکند، قائم و اصحاب اویند.
[/font][font=Tahoma]در این کتاب، از ابن عقده از احمد بن زیاد از علی بن صباح از حسن بن محمدخضرمی از جعفر بن محمد از ابراهیم ابن عبدالحمید از اسحاق ابن عبدالعزیز از أبیعبدالله (ع) در آیه: (ولئن اخرنا عنهم العذاب الی امه معدوده)؛ روایت کرده که حضرتفرمود: عذاب عبارت است از خروج قائم (عج) و امت معدوده، اصحاب آن حضرتند که بهعدد اصحاب «بدر»اند. از ابن عقده از احمد بن یوسف از ابراهیم مهران از حسن بن علی از پدرش ازوهب از ابی بصیر از ابی عبدالله در آیه: (فاستبقواالخیرات اینماتکونوا یأت بکم اللهجمیعاً) روایت کرده که حضرت فرمود: این آیه در شأن قائم (عج) نازل شده است، او واصحابش جمع میشوند در وقتی که پیش از ظهور حضرت؛ آن وقت، تعیین نشده است. از علی بن حسن مسعودی از محمد عطار از محمد بن حسن از محمد بن کوفیازابن بخران از قاسم ابی بصیر از ابی عبدالله (ع) در آیه (اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا وان الله علی نصرهم لقدیر) روایت کرده که این آیه در شان قائم (عج) و اصحابش نازلشده است. علی بن الحسین به اسناد خود از ابی عبدالله (ع) روایت میکند که فرمودند: « یقومالقائم و لیس فی عنقه بیعه لاحد». مهدی قیام میکند، در حالی که در گردنش بیعت کسی نیست، تا مجبور به اطاعتو رعایت شود و لذا قانون اسلام را کاملا اجرا میفرماید و دین را زنده میکند. حضرت ابی عبدالله (ع) فرمود : «یخرج القائم یوم السبت یوم عاشورا یوم الذی قتل فیه الحسین» . روز خروج امام زمان، روزشنبه عاشورای حسین (ع) خواهد بود و بین رکنو مقامظاهر شود و جبرئیل او را ملامت نماید و در روایت دیگر فرمود: درروز وتر روز فرد ۱ ،۳، ۵،۷ ،۹ خواهد بود. ابن فضال به اسناد خود از حضرت ابی عبدالله (ع) نقل میکند که فرمودند: ازعلامات مصلح: صیحه آسمانی، خروج سفیانی و خسف بیداء، خروج یمانی، قتل نفسزکیه و غیره است . حدیث بن مفیده انصاری گفت: از ابی عبدالله حسین بن علی (ع) پرسیدم:مهدی را به چه علامت بشناسیم؟ فرمود: با راستی و سنگینی. باز پرسیدم: به چه چیزهافرمودند: به شناختن حلال و حرام و نیازمندیمردم به او و بی نیازی او از مردم. رهبر آزادگان، امام حسین (ع) نیز در وصیت خود به محمد بن حنفیه مینویسد : « و انی لم اخرج اشرا و لابطرا و لامفسدا و لا ظالما و لکن خرجت لطلبالاصلاحفی امه جدی رسول الله و ارید أن امر باالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی وابی؛ من برای جاهطلبی و نشاط شوق به مقام و ریاست خارج نشدم، نه درصدد فساد وخرابکاری ام و نه قصد ستم کاری دارم و لکن خارج شدم، برای اصلاح امت جدم وتصمیم من این است که امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره و روش جدم و پدرمرفتار کنم و راه و خط مشیآنان را تعقیب و پیروی کنم. اکنون ولی عصر امام زمان (عج) از همین دودمان است و خط مشی او ادامه راه وروش پدران گرامی و اجداد طیبش خواهد بود، براساس این آیه که: (الذین ان مکنا همفی الارض اقاموا الصلاه و اتوا الزکوه وامروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبهالامور)؛ کسانی که اگر به آنان در زمین تمکن و قدرت قرار دادیم، نماز را بر پا میدارند وزکات میدهند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند و عاقبت کارها از آن خداوند است . بر حسب روایات شریفه، این آیه کریمه، نظر به حکومت اسلامی و دولتآسمانیامام زمان و یاران او دارد و یا بهترین نمونه و مصداقش، آن است .