امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ویرانه‌ای به نام موزه‌ی «استاد علی‌اکبر صنعتی» + تصاویر

#1
ویرانه‌ای به نام موزه‌ی «استاد علی‌اکبر صنعتی» + تصاویر 1
[rtl]موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد و ساختمان این موزه هر روز به نابودی نزدیک‌تر می‌شود.[/rtl]


پویا حاجیان، با اشاره به ثبت بودن ساختمان موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی در فهرست آثار ملی، ادامه داد: بیش از یک سال پیش، پیگیری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری تهران برای بازسازی بنای موزه و آثار در حال تخریب آن توسط جمعیت هلال احمر آغاز شد؛ ولی هنوز هیچ نتیجه‌ی عملی مشخصی در این زمینه ندیده‌ایم.

ویرانه‌ای به نام موزه‌ی «استاد علی‌اکبر صنعتی» + تصاویر 1
وی با بیان این‌که جامعه‌ی هنری و خانواده‌ی استاد صنعتی نگران وضعیت این موزه هستند، اظهار کرد: پیگیری‌هایی توسط جمعیت هلال احمر در دوره‌ی روسای پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (روح‌الله احمدزاده کرمانی و سیدحسن موسوی) انجام شد و موضوع به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برگشت خورد؛ اما متأسفانه به‌دلیل تغییرات زیادی که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رخ می‌دهد هنوز به هیچ نتیجه‌ی عملی نرسیده‌ایم.

ویرانه‌ای به نام موزه‌ی «استاد علی‌اکبر صنعتی» + تصاویر 1
حاجیان با بیان این‌که پیگیری‌های جمعیت هلال احمر از تیرماه سال گذشته آغاز شد و شش‌ماه پیش نیز آخرین پیگیری‌ها صورت گرفت،‌ گفت: به‌دلیل ثبت ملی بودن بنای موزه‌، هلال احمر اجازه‌ی جابه‌جا کردن حتا یک آجر از این بنا را ندارد. از سوی دیگر، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام می‌کند مشکل اعتبار برای مرمت و رسیدگی به این بنا دارد‌.

ویرانه‌ای به نام موزه‌ی «استاد علی‌اکبر صنعتی» + تصاویر 1
وی شهرداری تهران را یکی دیگر از نهادهای متولی سامان‌دهی وضعیت موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی دانست و تأکید کرد: بعد از عبور تونل مترو از زیر ساختمان موزه و تبدیل حیاط موزه به ورودی مترو و رعایت نشدن حریم این بنای ثبتی‌، اکنون ساختمان موزه در شرایط بدتری قرار گرفته است و به‌دلیل لرزش‌هایی که با هر بار عبور مترو از زیر ساختمان به بدنه‌ی آن وارد می‌شود، سقف و دیوارهای بنا در حال ریزش است؛ اما متأسفانه هیچ توجهی از سوی نهادهای متولی به این بنا نمی‌شود.

او با اشاره به رفت و آمد مردم از کنار ساختمان موزه به‌دلیل قرار گرفتن بنا در میدان توپخانه‌، ادامه داد: از نظر اصول ایمنی و شهرسازی، این ساختمان در وضعیت نامناسبی قرار دارد. تا کنون به‌دلیل ملی بودن بنا،‌ جمعیت هلال احمر وارد عمل نشده، ولی وظیفه‌ی خود را برای اطلاع‌رسانی و پیگیری با هدف به‌سازی و مرمت این بنا انجام داده است‌.
ویرانه‌ای به نام موزه‌ی «استاد علی‌اکبر صنعتی» + تصاویر 1
وی تأکید کرد: اگر دو نهاد شهرداری و سازمان میراث فرهنگی به این موضوع توجه نکنند،‌ جمعیت هلال احمر مجبور است برای حفاظت از جان مردم رسما وارد عمل شود. به‌نظر می‌رسد توجه به این ساختمان تاریخی، در بروکراسی اداری افتاده است، هرچند هلال احمر از همان ابتدای پیگیری‌ها آمادگی خود برای مشارکت و همکاری با متولیان اعلام کرد.

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر با اشاره به تعطیل بودن این موزه از حدود دو سال پیش به‌دلیل امنیت نداشتن بازدیدکنندگان آن،‌ افزود: تعدادی از مجسمه‌های قابل انتقال و نقاشی‌های استاد علی‌اکبر صنعتی برای جلوگیری از هر اتفاق ناخوشایندی، به موزه‌ی ملی جمعیت هلال احمر منتقل شده‌اند، ولی آثاری که قابل انتقال نیستند،‌ هنوز در این بنا قرار دارند که باید درباره‌ی آن‌ها فکری کرد، حتا موزه‌ی استاد صنعتی در کرمان پیگیر انتقال همه‌ی آثار تهران به آن موزه است.

 علی‌اکبر صنعتی نقاش و مجسمه‌سازی بود که فروردین 1385 درگذشت. صنعتی یکی از مجسمه‌سازان قدیمی عصر جدید ایران است. او شاگرد ابوالحسن‌خان صدیقی بود. صنعتی تا پایان عمر عضو پیوسته‌ی فرهنگستان هنر ایران باقی ماند. موزه‌ی صنعتی در کرمان، علاوه بر نمایش آثار با ارزش استاد صنعتی، آثار هنرمندان بزرگ دیگری از جهان را هم دارد. موزه‌ی صنعتی در تهران نیز در میدان امام خمینی (ره) قرار دارد و در آن، مجسمه‌های بسیار مهمی از او به‌نمایش گذاشته شده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان