امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دلایل کم کار شدن نیوشا ضیغمی

#1
نیوشا ضیغمی می گوید: بعد از گذشت ۱۰ سال از ورودم به این حرفه ترجیح دادم آثاری را انتخاب کنم که درآینده بتوانم از آن ها دفاع کنم.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دلایل کم کار شدن نیوشا ضیغمی 1

حدود ۱۰ سال از زمانی که نخستین نقشش را بازی کرد می گذرد. وی با شروع فعالیتش، اغلب در آثار سینمایی تجاری به نقش ها جان بخشید و دیری نگذشت که به پرکارترین بازیگر سینمای تجاری ایران تبدیل شد. از جمله آثاری‌که این بازیگر در آن هنر نمایی کرده می توان به فیلم «اخراجی ها» اشاره کرد. در مورد «نیوشا ضیغمی» صحبت می کنم که در ۲تا۳ سال اخیر با وجود بودن در اوج موفقیت از دنیای بازیگری فاصله گرفت و به گفته خودش زمانش را صرف مطالعه، دیدن فیلم، بازنگری کارنامه بازیگری اش و حضور در کنار خانواده می کند تا دوباره به این حرفه بازگردد.

به بهانه حضور کم رنگ نیوشاضیغمی، در این حرفه گفت و گویی با وی انجام دادم که ضمن تشکر از او و مدیر برنامه اش «شکیل مظفری»، می توانید گفت و گوی اختصاصی ما را در ادامه بخوانید.

مدتی است در زمینه بازیگری کم کار شده‌اید؛دلیل آن چیست ؟

حدود ۲ سالی است که تصمیم گرفته ام از فضای بازیگری فاصله بگیرم و بازی در هیچ کاری را نپذیرفتم اما اکنون برای بازی در پروژه ای به توافق رسیده ام ولی در حال حاضر نمی توانم نام آن را اعلام کنم.

چرا تصمیم گرفتید ۲ سال از این فضا فاصله بگیرید؟آیا برای انتخاب یک اثر ملاک خاصی دارید؟


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دلایل کم کار شدن نیوشا ضیغمی 1

بعد از گذشت ۱۰ سال از ورودم به این حرفه، نمی‌خواهم بگویم گزیده کار شدم چون سخن کلیشه ای است، ترجیح دادم آثاری را انتخاب کنم که درآینده بتوانم از آن ها دفاع کنم بنابراین تصمیم گرفتم کارها را با حساسیت بیشتری انتخاب کنم و می خواستم فرصتی هم به خودم بدهم تا کارنامه ام را بازنگری کنم و هنگام بازگشت مجدد با یک هدف بزرگ تر و بهتر کار کنم.


در بازنگری که در کارنامه خود داشتید از روند فعالیت تان راضی هستید؟

معتقدم هر کاری درزمان خودش بهترین تصمیم بوده که گرفته شده است، بنا بر تجربه، هر بازیگر زمانی که کاری را انجام داده به طور قطع همان اندازه می‌توانسته است تصمیم بگیرد و به همان اندازه درایت حرفه ای پیدا کرده است. من وقتی وارد سینما شدم سن زیادی نداشتم و از دوستان پیشکسوت راهنمایی می گرفتم اما هر تصمیمی که گرفتم حتی اگراشتباه هم بود برایم محترم است؛حتی کارهایی را که خیلی قابل دفاع نیستند دوست دارم چون بخشی از تجربه ام برای امروز است.

این که می گویند سینمای ما به حضور جوانان نیاز دارد بحثی منطقی است نمونه اش خود شما که از سن کم وارد این حرفه شدید اما باید چه اتفاقی بیفتد که آن جوان ، روز به روز کامل تر شود؟

واقعیت این است که امروز به این نتیجه رسیده ام که یک بازیگر وقتی می آید و در کشور ستاره می شود به طور حتم استعداد و شرایطی را داشته و یک مجموعه شرایطی را هم به دست آورده تا توانسته به جایگاهی برسد.امروز ۱۰سال کارنامه کاری دارم. ماندگار بودن فقط این نیست که کار کنی بلکه باید در آینده تاثیری در کارنامه هنری ات باقی بگذاری.امروز شاید من و۱۰نفر از همکاران هم سن و سالم با یکدیگر رقابت داریم ولی این رقابت برای من به مراتب سخت‌تر از رقابتی است که خیل عظیم بازیگرانی آمدند و به جایگاهی رسیدند. امروز وظیفه من سنگین تر و کارم سخت تر است چون به طور مثال در مسابقه دو هم ۳ نفر اول با فاصله بسیار کمی با یکدیگر رقابت می کنند ولی فردی که اول می شود زحمت بیشتری کشیده است.امروز صدها برابر مسئولیتم بیشتر شده و در کنار رقابت دوستانه و سالم میان من و همکارانم برای موفق شدن باید مطالعه خود را بالا ببرم،ورزش کنم،فیلم ببینم و تلاش خود را برای یافتن فیلم نامه خوب بیشتر کنم. معتقدم این معیارها کمک می کند تا دریک چارچوب تکراری باقی نمانم و پیشرفت کنم.

چندی پیش با «سعید راد» مصاحبه ای داشتم و مقوله ستاره سازی در سینما را مطرح کردم و او گفت این بحث در سینمای ما شوخی شده است و به هر فردی در سینمای ما ستاره می گویند،شما با مقوله ستاره سازی موافق هستید؟

در سینمای جهان ستاره فردی شناخته شده است اما بازیگردر کشور ما مختصات ستاره شدن را ندارد. ما کشوری فارسی زبان هستیم و سینمای ما درچارچوبی است که در دنیا بسیار موفق عمل کرده است و سرمان را بالا می گیریم اما در نهایت سینمای ما جایگاه کم رنگی در عرصه بین المللی دارد و اگر به ستاره و عرصه جهانی فکر کنیم سینمای ما ستاره ندارد، اما در داخل کشور ستاره هایی که می آیند به برنامه ریزی نیاز دارند،یعنی سینمای ما به بازیگران نسل نو برای حمایت از فروش یک فیلم نیاز دارد. البته این ها همه نیازمند برنامه ریزی است یعنی هر کاری باید از روی اصول انجام شود. امروز ما این کار را خیلی اصولی انجام نمی دهیم و موجی یک دفعه برای اثری به وجود می آید و فردی را معرفی می کند، حال آن که ممکن است یک سریال ۹۰ قسمتی یا یک فیلم پرفروش باشد که بانی آن می شود و عکس آن شخص را روی مجله های مختلف چاپ می کنند. امیدوارم معرفی چهره ها با برنامه ریزی اتفاق بیفتدتا بتواند الگویی سالم در جامعه و برای جوانان باشد.

سیستم انتخاب نقش را درسینما چگونه می‌بینید؟

به نظرم بعضی بازیگران براساس کلیشه انتخاب می شوند، یعنی وقتی همان شخصیت واحد دوباره نوشته می شود نخستین فردی که جلوی نظر عوامل می آید همان بازیگری است که در گذشته آن نقش را به خوبی بازی کرده است و این موضوع ۲ آسیب را می رساند؛ابتدا این که یک بازیگر در یک سری نقش‌ها تکراری می شود و دوم این که مخاطب را پس می زند.اگر در انتخاب ها با ریسک بیشتری جلو بروند فکر می کنم اتفاق های جذاب تری بیفتد.

درست است که می گویند در سینمای ما باند بازی شده است؟

ابعاد سینمای ما آن قدر گسترده نیست که شما بخواهید به باند و تیم فکر کنید و خیلی ساده تر از این موضوع است و شاید حتی یک سری روابط دوستانه در کار وجود داشته باشد؛ یعنی امروز من به پروژه ای می روم و روابط دوستانه با آن گروه برقرار می کنم و ترجیح می دهم برای کار بعدی خود با افرادی که صمیمیت بیشتری دارم کار کنم که نامش باند و باند بازی نیست.البته خود من ترجیح می دهم به طور مثال گریمورم در کار بعدی همان فردی باشد که در گذشته با او کار کردم چون با او راحت هستم. باید یک بازیگر در سیستم کاری اش همکاری با گروه های مختلف را تجربه کندچون هرچیزی که تکرار می شود اندک اندک معنی خود را از دست می دهد.

نیوشا ضیغمی در مقطعی پرکارترین بازیگر سینمای تجاری ایران بود.اما برای همه جای سؤال بود که چرا بازیگری که در اوج موفقیت بود ادامه نداد؟

هر فردی بر اساس تجربه ها و نوع نگرش خود خط کاری اش را انتخاب می کند. شاید نه تنها من بلکه اگر با خیلی از بازیگران تماس بگیرید متوجه می شوید که در این ۲تا۳ سال اخیر آن ها هم کم کار بوده اند و یا کار نکرده اند والبته بخشی از این اتفاق به فضای حاکم بر جو سینمای ما بر می گردد و خیلی از بازیگران ترجیح دادند کار نکنند. من هیچ وقت سینما را کنار نمی گذارم و نگذاشته ام.نبودن دلیل بر این نیست که من کار نکرده ام و در این ۲ سال من بسیار به سینما فکر، مطالعه و تلاش کرده ام کارهای خوب را پیدا کنم. امروز فکر می کنم فصل برداشت است واکنون می شود به این حرفه به گونه ای دیگر نگاه کرد.این که بازیگر مقطعی جلوی دوربین نباشد نیاز است تا مخاطب دلش تنگ شود. معتقدم امروز اگر دوباره شروع به کار می کنم به طور قطع برای مخاطبم ارزش قائل هستم و سینما بسیار برایم محترم است چون اگر مخاطب نباشد چرخ سینما نمی چرخد. امیدوارم دوباره روزی را ببینم که مردم جلوی در سینماها صف کشیده اند و این روزها را از خاطرات دوران کودکی ام دارم اما سال هاست شاهد چنین اتفاقی نیستیم و این خیلی بد است که مخاطب ما از سینما فاصله گرفته است.
پاسخ
 سپاس شده توسط bieber fan
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  لارنس فیشبورن دلایل بازی نکردن در « پالپ فیکش » را فاش کرد
  ستاره سریال « تئوری بیگ بنگ » از دلایل جدایی اش از این سریال گفت!
  کارگردان « پرندگان شکاری » سرانجام از دلایل شکست این فیلم در گیشه ها سخن گفت!
Video کریگ مازن از دلایل تولید یک سریال به جای فیلم از The Last of Us می‌گوید
Video 5 بازیگری که قرار بود نقش های اصلی « بازی تاج و تخت » را ایفا کنند اما به دلایل مختل
  بررسی دلایل محبوبیت سریال Stranger Things
  «پسر عمو ، دختر عمو» با نیوشا ضیغمی و مجید صالحی کلید خورد
  نیوشا ضیغمی: خبر تهیه‌کننده شدنم در فیلم «سانسور» کذب محض است
  چهره منتخب و متفاوت نیوشا ضیـغمی در یک لباس .. ‍! O_O
  سلفی نیوشا ضیغمی و شوهرش در کنسرت بنیامین

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان