امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

4 کوزه غلات سالم ۶ هزار ساله در ترکیه کشف شد

#1
کوزه غلات سالم ۶ هزار ساله در ترکیه کشف شد
یک انبار غلات دست نخورده معتلق به یک مرکز شهری عصر نوسنگی واقع در مرکز ترکیه کشف شد. باستان‌شناسان احتمال می‌دهند این کوزه‌ها متعلق به ۶ هزار سال قبل باشد.
4 کوزه غلات سالم ۶ هزار ساله در ترکیه کشف شد 1


خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ‌ یک انبار غلات دست نخورده معتلق به یک مرکز شهری عصر نوسنگی واقع در مرکز ترکیه کشف شد.

این انبار در" کاتالویوک" کشف شده که یکی از بزرگترین مراکز استقرار کشاورزان و یکی از مشهورترین سایت‌های باستانی در جهان است.

یک تیم باستان شناسان لهستانی که درمحل مشغول کار بودند، موفق به کشف 4 کوزه انباشته از غلات شدند که حاوی بسیاری از گونه‌های منقرض شده از گندم نیز هست. این کوزه‌ها در اتاق‌های کوچکی نگهداری می‌شد که با دیوارهای سفید احاطه شده‌اند. این اتاق‌ها در بخش های شمال شرقی ساختمانی که محل اقامت سکنه بوده قرار داشت که حدود 8200 سال پیش درآن زندگی می‌کردند

پرفسور" ارکادیوس مارسینیاک" از دانشگاه "ادام مایکوزیوچ" در" پوزان" درهمین زمینه گفت:«در یک اتاق کوچک با مساحت تقریبا 7 در 2 متر 4 کوزه گلی کشف شد که هریک حاوی دانه‌های جو بود. درمجموع از هریک از کاوش‌ها که برروی این کوزه‌ها صورت گرفت حدود 5 کیلو گرم دانه غلات بدست آمد که طبق مطالعات حاوی گونه های منقرض شده گندم از دوران نوسنگی بود که در خاورمیانه و اروپا کشت وکار می‌شد. این انبار متعلق به یک ساختمان بزرگ مسکونی بود که 8200 سال پیش درآن زندگی می‌کردند. این آثار مربوط به دوران پایانی از استقرار گاه‌های بزرگ بود. و تنها چند خانه مسکونی بر روی تپه ها باقی مانده است.»

منطقه کاتالویوک دربخش جنوبی فلات آناتولی مرکز ترکیه قرار دارد. این منطقه تپه‌ای مصنوعی است که قرن‌ها توسط باستان شناسان ازکشورهای مختلف مورد کاوش بوده است. این منطقه که از دهه 1960 تا 2001 به طور غیر پیوسته توسط تیم‌های مختلف کاوش بررسی شده، به طور مداوم برای 1200 سال درفاصله زمانی 7200 و 6000 پیش از میلاد مسکونی بوده است.

طبق برآوردهای انجام شده درزمان اوج رونق خود درده‌ها هکتار مساحت جمعیتی بالغ بر 6 هزار نفر را درخود جای می‌داده است. این سایت همچنین به دلیل کشف دیوارهای تزیینی و نقاشی شده خانه‌ها و دیگرتزیینات داخلی آن شهرت جهانی دارد. این نقاشی‌ها شامل چهره‌های انسانی و انواع حیوانات و نیز نقوش هندسی مختلفی است که به تصویر کشیده شده است. نکته جالب دیگر دراین سایت آن است که مردگان نیز در کف همین خانه‌ها دفن می‌شده‌اند.
چــِِِِِِِِـ ـ ـ ـــرآ تـــــ ـ ـ ــــوكـِِِِِِِِِِـــ ـ ـ ـــدِِِِِِِِِري دآيـــــ ـ ـ ــــي؟!
پاسخ
 سپاس شده توسط shawkila
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان