30-08-2013، 16:24
" خروج سفیانی از علائم حتمیه که ۱۵ ماه به خروج قائم قیام میکند و یکروز هم اضافه نمی شود "
امام صادق (ع): از نخستين روزيكه سفياني خروج مي كند تا روزي كه حكم مي راند ۶ ماه تمام است. سپس ۹ ماه تمام حكم مي راند و حتي يكروز هم بر آن اضافه نمي شود. هنگاميكه اين امر تحقق يافت بسوي ما بشتابيد .
منابع
روزگار رهايي ص ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۴۸
غيب نعماني ص ۱۶۲
امام صادق (ع) : هنگاميكه سفياني بر ۵ منطقه ( دمشق، حمص، حلب، اردن و قنسرين ) تسلط يابد ۹ ماه براي او بشماريد. منابع
روزگار رهايي ص ۱۱۲۹ غيبت نعماني ص 163
بشارت السلام ص 122 الزم الناصب ص 180
غيبت شيخ طوسي ص 283 بحار الانوار ج 52 - ص 206
امام صادق علیه السلام : خروج سفیانی از امور حتمی است. و خروج او در ماه رجب بوده از آغاز خروج تا پایان عمرش ۱۵ ماه است. ۶ ماه تمام جنگ می کند هنگامیکه بر مناطق ۵گانه تسلط پیدا کرد ۹ ماه حکومت می کند و یک روز هم اضافه نمی شود.( مناطق ۵ گانه : دمشق- حمص- اردن- حلب- قنسرین)
منابع
عصر ظهور علی کورانی - ص ۱۲۴ غیبت نعمانی - ص ۱۶۰
روزگار رهایی - ص ۱۲۹ بشارت الاسلام ص ۹۷
بحار الانوار ج ۵۲- ص ۲۴۸ و ۴۴۸ منتخب الاثر ص ۴۵۷
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
امام زین العابدین (ع) : امر قائم (عج) از سوی خداوند حتمی است و امر سفیانی نیز از جانب خداوند قطعی می باشد و قائم ظهور نمی کند مگر پس از آمدن سفیانی.
منابع
بحار الانوار ج ۵۳ - ص ۱۸۲ عصر ظهور علی کورانی ص ۱۱۵
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ۱- مشخصات سفیانی :
نام . نام خانوادگی. کشور. شهر. منطقه. چهره و ...
علی علیه السلام : فرزند هند جگر خوار از وادی یابس ( دره خشک) خروج می کند او مردی است چهار شانه و بد قیافه دارای سری بزرگ.. بر صورت او اثر آبله پیداست وقتی او را می بینی می پنداری که یک چشم دارد نامش عثمان و پدرش عنبسه است. او از فرزندان ابوسفیان است وارد سرزمین قرار و معین (شام) می شود و بر بالای منبر آنجا قرار می گیرد.
منابع
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۰۵ عصر ظهور علی کورانی ص ۱۱۶ و ۱۲۶
کمال الدین ج ۲ ص ۶۵۱ امام مهدی - سید کاظم قزوینی ص ۳۲۲
تحفه المهدیه سید حسین عرب باقی ج ۲ ص ۱۴۳
امام باقر(ع) :
سفیانی سرخ رو و زرد مو و زاغ چشم است. بندگی نکرده است خدا را هرگز.
منابع
نوائب الدهور ج ۲ - ص ۳۹۴
غیبت نعمانی ص ۱۶۵
امام مهدی ص ۴۵۹غیبت طوسی ص ۲۷۸
عصر ظهور - علی کورانی ص ۱۱۸
بحار الانوار ج ۵۲ ص ۳۵۴
رسول اکرم (ص) : مردی از دل دمشق خروج میکند که به او سفیانی می گویند و همه ی پیروانش از نژاد کلب هستند.بقدردی خون می ریزد که نوبت به شکافتن شکم زنان و سربریدن کودکان می رسد. تیره قیس در برابرش قیام می کنند. همه را می کشد و کسی نمی تواند از خود دفاع کند. آنگاه مردی از تبار من در حرم خروج می کند. این خبر به سفیانی می رسد. سپاهی را برای رویارویی بسوی او می فرستد چون این سپاه به سرزمین بیداء ( وسط مکه و مدینه) میرسند زمین همه ی آنها را فرو می برد که گزارش گری نمیماند.
منابع
روزگار رهایی ص ۱۰۸۲ بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۱۸۶
بشارت السلام ص ۲۱ و ۱۰۶ و ۲۷۶ الام المهدی ص ۲۲۳
الزام الناصب ص ۱۷۹ منتخب الاثر ص ۴۵۸
الملاحم و الفتن ص ۱۲۳ الحاوی و للفتاوی ج ۲ - ص ۱۵۹
امام صادق (ع) : ........ سفیانی سیمایش سرخ . چشمهایش زاغ . موهایش زرد. کاسه ی سرش سترگ. کتفهایش چهار شانه. صورتش درشت و خشن است. و در صورتش آثار آبله است. هنگامیکه او را ببینی او را کور می پنداری ولی او کور نیست بلکه در مردمک چشم او نقطه ی سفیدی است. و او پلیدترین مخلوق روی زمین است که لحظه ای خدای را نپرستیده است و مکه و مدینه را هرگز ندیده است.
منابع
روزگار رهایی ص ۱۱۱۴ اعلام الوری ص ۴۲۸
بحار الانوار چ ۵۲ ص ۲۰۶ الزام الناصب ص ۱۷۹
منتخب الاثر ص ۴۵۸ غیبت نعمانی ص ۱۶۴
بشارت الاسلام ص ۱۰۶ اسعاف الراغبین ص ۱۳۸
امام صادق (ع) : اگر سفياني را ببيني او را پليدترين مردمان مي يابي كه چهره اي گلگون ، چشماني كبود، و موهاي زرد دارد و بانگ مي زند. اول انتقام و وانگهي آتش. او بقدري خبيث است كه همسر و مادر و بچه هايش را زنده بگور مي كند تا مخفيگاه او را به كسي نگويند!
منابع
روزگار رهايي ص ۱۰۸۴
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۰۶
الزام الناصب ص ۱۸۰
الملاحم و الفتن ص ۱۲۳
غيبت نعماني ص ۱۶۴
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۵۸
امام باقر (ع) : سفیانی از فرزندان خالد پسر یزید پسر ابوسفیان ... مردیست با سر درشت و چهره آبله گون ئر چشمش نقطه ای سفید است. او از ناحیه ای از شهر دمشق . وادی یابس (دره خشک) نامیده می شود با هفت نفر که یکی از آنان پرچم درهم پیچیده ای با خود دارد خروج میکند.
منابع
عصر ظهور علی کورانی ص ۱۲۷ و ۱۲۶
نسخه خطی ابن حماد ص ۷۵
۲- علائمی که به ظهور سفیانی منتهی می شود.
امام صادق (ع): نمی باشد ظهور تا اینکه بیرون آید خروج کننده ای از آل ابی سفیان (یعنی سفیانی) و مالک ملک شود بقدر حمل یک زن نه ۹ ماه و نمی باشد قیام سفیانی تا اینکه بیرون آید از فرزندان شیخ پس سیر کند تا اینکه در میان نجف کشته شود. پس بذات خدا قسم! گویا میبینم شمشیرها و نیزه ها و متاعهای ایشان را بر دیواری از دیوارهای نجف در روز دوشنبه ای و کشته می شود در روز چهارشنبه آن ( و در بعضی احادیث در روز پنجشنبه آن).
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج۳- ص ۵۴
ترجمه ۱۳بحارالأنوار علی دوانی ص۱۰۵۵
ترجمه ۱۳بحارالأنوار میرمحمد خامسی ص ۴۸۸
بحارالأنوار علامه مجلسی ج ۵۲ص ۲۷۱
ارشاد شیخ مفید ص ۳۴۰
روزگار رهائی ص ۱۱۰۴
سروراهل ایمان عبدالمجید بهاء الدینی- منتخب الأثر ص ۴۵۵
مهدی منتظر - جواد خراسانی ص ۲۳۵
توضیح :
امام صادق (ع) در حدیث فرموده است که مهدی عج قیام نمیکند تا وقتیکه سفیانی قیام نکند و سفیانی قیام نمی کند تا وقتیکه فرزند شیخ بعد از سیر در نجف کشته می شود. فلان روز میرسد و فلان روز کشته می شود. قابل ذکر است که از خروج سفیانی، پیامبر و امامان در احادیثی قابل توجه برای ظهور وقت مشخص نموده اند که از اول خروج ۶ ماه می جنگد ۵ شهر را میگیرد و ۹ماه حکومت می کند که جمعاً ۱۵ ماه و یکروز اضافه نمی شود. امام که ربط داده خروج سفیانی را به موضوع فرزند شیخ یعنی آن کار که انجام شود در مدت نزدیک زمانی این کار هم انجام میگیرد.شیخ درعرب یعنی بزرگ و سیر یعنی گشت و گذار. عبدالمجید خوئی فرزند مرحوم آقای خوئی مرجع تقلید شیعیان در سن ۳۰ سالگی به لندن رفت ودر سن ۴۱ سالگی در وقت حمله به عراق، آمریکائیها ایشان را آوردند که رهبرعراق قرار دهند با هلی کوپتر و محافظ و کنترل شده و چند آمریکائی از او حفاظت می کردند. مردم عراق که توطئه را می دانستند درپی کشتن او بودند که نگذارند توطئه دشمن عملی شود. تا اینکه روز سوم ورود به عراق به مرقد مطهّر علی (ع) وارد می شود با توجه به اینکه هیچ آمریکائی حق ورود به مرقد مطهر را ندارد، در داخل حرم او و کلیددار حرم را که از او طرفداری می کرد به رگبار بستند و کشتند. ایشان مسلح بوده روز ورود با تدارکات و تسلیحات وارد عراق شدند و بعد از سه روز کشته شد.
منابع گفته و توضیح کامل :
روزنامه ایران یکشنبه ۳۰ فروردین ۸۳ شماره ۲۷۶۹
روزنامه کیهان ۲۳/۱/۸۲
روزنامه قدس ۲۳/۱/۸۲
امام باقر (ع) نشانه های خروج سفیانی را که همه در یکسال اتفاق می افتد برمیشمارد:
منادی از دمشق صدا می زند...... قسمتی از مسجد دمشق می ریزد.. دهاتی از آن خسف (فرو) می شود..... اتراک از آن گذشته در جزیره فرود می آیند..... رومیان در رمله فرود می آیند..... آن سال در همه ی سرزمین های عربی اختلاف پدید می آید.... و ترکها از شرق و غرب اسلحه بدست گرفته به منطقه بیروت می آیند و اعلام حضور می کنند....
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳- ص ۴۰۶
ترجمه ۱۳ بحار ... علی دوانی ص ۱۰۰۰
اسرار آفریش اهل البیت... استاد آقایی ص ۳۸۱
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۱۲
امام صادق (ع) : پیش از سفیانی یک مرد مصری و یک نفر یمنی قیام می کنند.
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۴۱۶
مهدی موعود ترجمه ۱۳ بحار... علی دوانی ص ۹۸۵
عصر ظهور ... علی کورانی ص ۱۶۲
ارشاد شیخ مفید از کتاب محمد بن
بحار الانوار ج ۱۳ قدیم - ص ۱۶۰
کتاب مواعظ از مسند محمد مسلم
تحفه المهدیه - سید حسین عرب باقی - ج ۲ ص ۱۴۵
غیبت شیخ طوسی ص ۲۷۱
مهدی منتظر - محمد جواد خراسانی ص ۲۶۱
علی (ع) و امام محمد باقر (ع) : هنگامیکه در شام نیزه ها و پرچم ها با یکدیگر اختلاف پیدا کنند و جنگ نمایند نشانه های ظهور آشکار و علنی می شوند:
لرزشی در شام بوجود می آید که در آن صدهزار نفر کشته می شوند . خداوند آن را رحمتی برای مومنین و عذابی برای کفار قرار می دهد. وقتیکه این کار اتفاق افتاد منتظر مرکب های سیاه و سفید و سوارانی باش که با پرچمهای زرد از سمت مغرب می آیند تا اینکه شام را تصرف نمایند و در آن حادثه ی بزرگ و مرگ سرخ است. اگر اتفاق افتاد منتظر فرو رفتن روستایی در دمشق بنام " حرسنا" باش و هرگاه چنین شد سفیانی از بیابان یابس شورش می کند و بر منبر مسجد دمشق می نشیند. هرگاه چنین شد منتظر ظهور مهدی عج باش.
منابع
مهدی از تولد تا بعد از ظهور ... سید محمد کاظم قزوینی ص ۳۲۵ و ۴۵۶
روزگار رهایی ص ۱۰۰۰ ۱۰۳۰ ۱۰۴۰ و ۸۵۳
ترجمه ۱۳ بحار ... علی دوانی ص ۹۸۹
تحفه المهدیه ص ۱۵۲ و ۱۴۸
عصر ظهور ... علی کورانی ص ۱۰۶
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۵۶ و ۲۱۴
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۱ ص ۴۱۸
ترجمه ۱۳ بحار ... محمد خامسی ص ۴۵۳
بشارت الاسلام ص ۵۵ و ۱۰۶
غیبت نعمانی ص ۳۰۵ و ۱۶۳
عقد الدرر ... چاپ مصر سال ۱۳۹۹ هجری ص ۵۳
تحفه الیقین ص ۱۵۲
غیبت شیخ طوسی ص ۲۷۷
نسخه خطی ابن حماد ص ۷۶
محمد حنفیه : نخستین گروه لشکر مغربی ها وارد مسجد دمشق می شوند در حالیکه مشغول دیدنی شگفت انگیز آن هستند ناگهان زمین فرو می رود و بخش غربی مسجد دمشق و آبادی بنام " حرسنا " فرو می رود. در این هنگام سفانی خروج می کند.
منابع
عصر ظهور ... علی کورانی ص ۱۰۸
نسخه خطی ... ابن حماد ص ۷۱
رسول اکرم (ص) : در میان زمامداران عرب و عجم ( عجم یعنی غیر عرب) اختلاف و درگیری شدید پدید می آید تا مردی از تبار ابی سفیان بر سریر حکومت تکیه کند.
منابع
روزگار رهایی ص ۱۰۸۲
الام المهدی ص ۲۲۰
بشارت الاسلام ص ۱۹۱
الزام الناصب ص ۱۶۰
عصر ظهور - علی کورانی ص ۱۸۷
امام صادق (ع): ما و اولاد ابوسفیان دو خاندانی هستیم که بخاطر خدا با یکدیگر دشمنی داریم. ما می گوئیم خداوند راست گفت آنها می گویند خداوند دروغ گفت... ابوسفیان به جنگ پیامبر برخاست و معاویه فرزند ابوسفیان به جنگ علی بی ابی طالب (ع) رفت. و یزید پسر معاویه به نبرد با حسین (ع) پرداخت و سفیانی به مصاف با حضرت قائم (عج) برمی خیزد.
منابع
عصر ظهور ص ۱۲۱علی کورانی بحارالانوار ج ۵۲ علامه مجلسی ص ۱۹۰
امام باقر (ع) : سفیانی خروج نمی کند مگر اینکه قبل از آن شیصبانی در سرزمین عراق خروج کند . او چون جوشیدن آب از زمین می جوشد و فرستادگان و نمایندگان و واردین بر شما را به قل می رسانند. بعد از آن در انتظار خروج سفیانی و ظهور قائم باشید.
منابع
عصر ظهور - علی کورانی ص ۱۳۴
بحار الانوار ج ۵۲ ص ۲۵۰
غیبت نعمانی ص ۲۰۴ و ۱۶۲
نوائب الدهور و علائم الظهور ص ۳۹۲
اصول کافی ج ۱ ص ۳۷۰
بشارت الاسلام ص ۱۰۷
روزگار رهایی ص ۱۱۰۵
معجم احادیث امام المهدی ج ۳ ص ۲۶۸
امام حسین (ع) : ............ سه نشانه پشت سرهم برای ظهور قائم عج :
۱: هلاکت فرزندان بنی عباس ( عراق)
۲: قیام سفیانی ( الشام )
۳: فرو رفتن در سرزمین بیداء ( نزدیکی مکه : بین مکه و مدینه)
منابع
نشانه های ظهور او - شیخ محمد خادمی شیرازی ص ۲۱۶
عقد الدرر ص ۴۹
رسول اکرم (ص) : فتنه ای ست که اهل مغرب و مشرق با هم می جنگند . در حال جنگ آنان در اثنای اشغال نایره سفیانی از وادی یابس خروج می کند.
منابع
تحفه المهدیه - سید حسین باقی ج ۲ ص ۱۳۶
از کتاب حذیفه یمانی
بحار الانوار ج ۵۲ ص ۱۸۶
امام صادق (ع) : وقتیکه اختلاف افتاد بین پسران عباس ( عراق ) آنها سلطان ایشان اند ( بین دولت و مسوولانشان ) و طمع کند در ملک ایشان کسی که طمع نکرده است و عرب عنان های خود راپاره کنند. مردم لجام گسیخته شوند و هر صاحب قدرتی قدرت خودرا ظاهر کند و سفیانی ظاهر شود و یمانی رو آورد و حسنی حرکت کند. بیرون می آید صاحب الامر ( قائم ).
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۴۱
غیبت شیخ طوسی ص ۱۴۳
رسالت جهانی حضرت مهدی - فرید گل محمدی آرمان ص ۳۸۶
غیبت نعمانی ص ۱۴۵
بحار الانوار ج ۵۲ ص ۲۴۱
امام صادق (ع) : ای سدیر ....! نشانه خروج سفیانی ۳ پرچم در شام به اهتزار در می آید ... حسنی و اموی و قیس در حالیک با هم نزاع و جنگ دارند سفیانی خروج می کند و آنان را درو می کند. کشتاری که مانند آن را هیچ گاه ندیده ای!
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۳۲
بحار الانوارج ۱۳ قدیم - ص ۱۷۵ طبع تهران از کتاب سرور اهل ایمان تالیف سید علی بن عبدالمجید مسند
عصر ظهور - علی کورانی ص ۱۱۲
بحار الانوار - علامه مجلسی ص ۲۷۱ و ۲۷۰
نشانه های ظهور او - حاج شیخ محمد خادمی شیرازی ص ۱۷۴
در بعضی از احادیث سه پرچم که با هم می جنگند به نام ربیعی و جرحمی و اصهب آمده که سفیانی بر آنها فائق می آید.
منابع
الزام الناصب ص ۱۸۸ از کتاب اربعین میر لوحی
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۲ ص ۲۷۷
و در بعضی دیگر از احادیث سه پرچم درگیر را بنام اصهب و ابقع و سفیانی نام برده است.
روزگار رهایی ص ۹۹۵ . ۹۹۳ و ۹۹۲
ارشاد شیخ مفید ص ۳۳۸
المهدی ص ۱۹۶
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۲۲ . ۲۱۲ . ۲۶۹ . ۲۳۷
غیبت نعمانی ص ۱۳۳ و ۱۴۹
اعلام الوری ص ۴۲۸
الزام الناصب ص ۱۸۴
الام المهدی ص ۲۲۴ و ۲۲۳
بشارت الاسلام ص ۱۰۲ . ۹۴ . ۱۷۵ . ۱۹۲
۳- کسانیکه سفیانی را دیده اند.
امام موسی صدر و بهلول از جمله این افراد هستند
۱- امام موسی صدر
امام موسی صدر که به دستور آیت الله حکیم مأمور می شود که ببیند چنین کسی (سفیانی) در سپاه یا لشکر سوریه وجود دارد یا خیر که امام موسی صدر از خوده حافظ اسد سوال می کند و نام و نام پدر و خصوصیات سفیانی را می گوید که بعد از جستجو حافظ اسد می گوید: بله سفیانی بنام عثمان پسر عنبسه با خصوصیات که گفته در ارتش ما وجود دارد و خودشان او را دیده اند .
منبع : ماهنامه موعود شماره ۷۰
۲- بهلول
سخنانی از بهلول ::: بسم الله الرحمن الرحیم. من برای زیارت حضرت زینب علیها سلام و حضرت رقیه بسوریه رفته بودم و در حدود ۲۰ روز در آنجا بودم. حافظ اسد رئیس جمهور سوریه مرا دعوت نمود بخانه خود برد و از من پذیرائی نمود. از آنجا مرا به ارتش سوریه برد و گفت که برای ارتش سوریه صحبت کنم. من هم به منبر رفته و برای آنان سخنرانی کردم وقتیکه از منبر پائین آمدم یک منصب داری داخل شد در آن وقت عده ای گفتند جاء سفیانی یعنی سفیانی آمد. دیدم او یک سرتیپ ارتش سوریه است. من با او شروع به صحبت کردم و اسم کوچک او را پرسیدم. گفت اسمم عثمان بن عنبسه است دیدم خودش است و از لحاظ صورت ظاهری، همان خصوصیاتی را داشت که در روایات از سفیانی آمده است. در صحبتهای خود با او متوجه شدم که وی بفکر این است که رئیس جمهور سوریه شود. این موضوع را از اینجا فهمیدم که وقتی من پیش او از حافظ اسد تعریف کردم و گفتم خیلی با من مهربانی کرده است، گفت او بشما هیچ لطفی نکرده است. اگر من جای حافظ اسد بودم شما را نخست وزیر خود میکردم. از این حرف فهمیدم که میل دارد بجای حافظ اسد بنشیند.
منبع : آیا ظهور نزدیک است ص ۱۹۳
توضیح : آیت الله بهلول (از کسانیکه سفیانی را دیده اند) که حدود ۱۰۰ سال سن داشت و در ۴ یا ۵ سال پیش فوت نمود و در گناباد دفن است.
ایشان سرشناس و طی الارض بودند و از سرشناسی ایشان همین بس که حافظ اسد رئیس جمهور سوریه یعنی پدر بشار اسد رئیس جمهوری کنونی سوریه ایشان (بهلول) را به خانه شخصی خودش می برد و می گوید تا هروقت هستی همنیجا باش و قیام مشهد در زمان کشف حجاب رضا خان را که مردم قیام کردند به رهبری بهلول صورت گرفت که فرار میکند و در افغانستان او را می گیرند و۳۱ سال زندانی می شود.
پیش بینی بهلول در خصوص جنگ جهانی : بنظر من بزودی درگیری جهانی پیش می آید وتمام دنیا حتی ایران نیز داخل در این درگیری خواهد بود
منبع : آیا ظهورنزدیک است ص ۱۹۵
۳- حاج میرزا آقا مقدس نامی که فرزندش شیخ حسن از شاگردان مرحوم آیت الله عظمی مامقانی است. وی به مکه رفته بود از برگشت در مسیر راهش کاروانی از فلسطین آمده بودند. شبی که در آنجا استراحت می کرده سرو صدا بلند می شود. صبح از علت سرو صدا می پرسند که علت این سروصدا چه بوده؟ اهالی آنجا می گویند که عنبسه نامی صاحب فرزند شده و نام او را عثمان نهاده است. ایشان که در حال وضو گرفتن بوده یکی از همان اهالی از او سوال می کند آیا شما شیخ محمد حسن مامقانی را می شناسید؟ در پاسخ می گوید : بله می شناسم! آن می گوید که ایشان درگذشت. می پرسد کی ؟ آن شخص می گوید همین الان! با توجه به اینکه حدود ۱۰۰ سال پیش بوده و دسترسی به هیچگونه وسائل اخباری نبوده این یک خبر غیبی بوده که توسط شیطان به او داده شده . در قرآن هم داریم که شیاطین به اصحاب خود وحی می کنند. گوینده خبر با خانواده ی عثمان بن عنبسه ارتباط داشته است.
منبع : ماهنامه موعود شماره ۷۰ از گفته های حجت الاسلام مهدی پور
۴- کسانیکه در وقت هجوم سفیانی به عراق با لشکریان او درگیر و او را شکست میدهند
۱ : سید خراسانی از ایران ۲: یمانی یا یمنی از یمن
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
۱) سید خراسانی
شرح مختصري بر احاديث ذيل:
سيد خراساني رهبر مرجع ايرانيان است و شعيب بن صالح نام مستعار فرمانده قواي اوست كه بعد از درگيري با سفياني و شكست لشكريان او به فرماندهي كل آقا امام زمان توسط خود آقا امام زمان به فرماندهي او منصوب ميشود. وقتيكه سفياني از شام به قصد تصرف عراق و جنگ با حضرت مهدي كه در بهبوهه قيام اوست حركت مي كند و در عراق دست به جناياتي مي زند از جمله دستور مي دهد به لشكريان در يكروز هزاران زنا با دختران باكره انجام دهند... از اين مسائل ايرانيان برمي تابند و بقصد مصاف با آنان بسمت عراق حركت مي كنند. در مرز عراق و منطقه اهواز درگيري بين ايرانيان و نيروهاي سفياني انجام مي گيرد. در همين حال خبر مي رسد كه مهدي (عج) قيام كرده است سفياني چند لشكرش را مي فرستد كه اورا بگيرند و بياورند كه آنان بسمت مكه حركت مي كنند و در نزديكي مكه بين مكه و مدينه در سرزمين بيداء همه شان به زمين فرو مي روند و اثري از انان باقي نمي ماند و چند لشكر سفياني هم با ايرانيان در دروازه استخر درگير ميشوند كه شكست مي خورند. بعد گروهي از نيروهاي خراساني بطرف مكه حركت مي كنند تا به نمايندگي از سايرين با حضرت بيعت كنند. در اينجا براي روشن شدن مطالب و آمادگي اذهان يك مورد از آنچه را در قسمت سيد خراساني و شعيب آمده است را درج و سپس به احاديث و روايات مي پردازم.
سيد خراساني رهبر مرجع ايرانيان است و شعيب بن صالح نام مستعار فرمانده قواي اوست كه بعد از درگيري با سفياني و شكست لشكريان او به فرماندهي كل آقا امام زمان توسط خود آقا امام زمان به فرماندهي او منصوب ميشود. وقتيكه سفياني از شام به قصد تصرف عراق و جنگ با حضرت مهدي كه در بهبوهه قيام اوست حركت مي كند و در عراق دست به جناياتي مي زند از جمله دستور مي دهد به لشكريان در يكروز هزاران زنا با دختران باكره انجام دهند... از اين مسائل ايرانيان برمي تابند و بقصد مصاف با آنان بسمت عراق حركت مي كنند. در مرز عراق و منطقه اهواز درگيري بين ايرانيان و نيروهاي سفياني انجام مي گيرد. در همين حال خبر مي رسد كه مهدي (عج) قيام كرده است سفياني چند لشكرش را مي فرستد كه اورا بگيرند و بياورند كه آنان بسمت مكه حركت مي كنند و در نزديكي مكه بين مكه و مدينه در سرزمين بيداء همه شان به زمين فرو مي روند و اثري از انان باقي نمي ماند و چند لشكر سفياني هم با ايرانيان در دروازه استخر درگير ميشوند كه شكست مي خورند. بعد گروهي از نيروهاي خراساني بطرف مكه حركت مي كنند تا به نمايندگي از سايرين با حضرت بيعت كنند. در اينجا براي روشن شدن مطالب و آمادگي اذهان يك مورد از آنچه را در قسمت سيد خراساني و شعيب آمده است را درج و سپس به احاديث و روايات مي پردازم.
آنچه که علی کورانی نویسنده کتاب عصر ظهور درباره شعیب بن صالح و سید خراسانی در صفحه ی ۲۶۶ الی ۲۶۸ بطور خلاصه ازجمع احادیث شیعه و سنی آورده است، ذیلاً اشاره شده است.
۱- این دو بزرگوار از یاران حضرت مهدی بوده و نزدیک به ظهور در ایران ظاهر می شوند و درنهضت ظهوره آقا شرکت میکنند.
۲- در آن زمان ایرانیان درگیره جنگ نابرابر با دشمنان خود هستند که طولانی میشود سید خراسانی را بعنوان سرپرستی امورشان انتخاب می نمایند گرچه وی چندان رغبتی نشان نمیدهد. امّا با اسرار زیاد می پذیرد و رهبری را بعهده می گیرد و بجهت ایجاد وحدت کلمه در صفوف نیروهای مسلح ایرانی، سردار رشید خود شعیب بن صالح را به فرماندهی کلّ نیروهای مسلح تعیین میکند.
۳- خراسانی و شعیب، جنگ را در مرزهای ایران، ترکیه و عراق هدایت و اداره می نمایند و نیروهای مستقر در شام ( همپیمانان) خود را به پیش میخوانند و در همان زمان از دو جناح عراق و شام آماده پیروزی بزرگ بسوی فلسطین و قدس عزیز میشوند. در این زمان جبهه عراق زیر تسلط سفیانیان است و لشکر سفیانی برای تسلط برعراق حرکت میکند و در همین زمان حضرت مهدی عج از مکّه مکرمه قیام می نماید و با آزاد سازی شهر مکّه در آن مستقرّ می گردد. در آن زمان حکومت حجاز توسط بقایای نیروهای خاندان فلان و نیروهای قبایل بومی اداره میشود.
۴- باتوجه به اینکه در آن موقع سه نیرو در قرقیسا باهم درگیر می باشند، سید خرسانی بدون درگیری در آنجا نیروهای خود را به مکّه جهت بیعت و کمک به حضرت مهدی عج می فرستد.
منبع: عصر ظهور چاپ ششم باستان، علی کورانی ص ۲۶۶ الی ۲۶۸
امام محمد باقر (ع): جواني از بني هاشم (سيد) كه در كف دست راست او علامت و نشانه اي هست با پرچمهاي سياه از خراسان خواهد آمد و در پيشاپيش او شعيب بن صالح حركت مي كند و با اصحاب سفياني مي جنگد و آنان را شكست خواهد داد.
منابع
مهدي منتظر - شيخ جواد خراساني ص ۲۶۳
معجم احاديث امام المهدي -ج ۳ ص ۲۱۷
التشريف بالمنن ص ۱۲۰
امام المهدي -سيد محمد كاظم قزويني ص ۲۹۶
عقد الدرر ص ۱۲۸
ترجمه ملاحم و الفتن - محمد جواد نجفي ص ۳۶
كنز العمال - متقي هندي ج۱۱ ص ۲۷۸
نوائب الدهور و علائم الظهور ص ۴۰۲
امام علي (ع): هرگاه پرچمهاي سياهي كه شعيب بن صالح پرچمدار آنان باشد لشكريان سفياني را شكست دهد مردم به جستجوي حضرت مهدي برآيند.
منابع
مهدي منتظر - شيخ جواد خراساني ص ۲۶۲
معجم احاديث امام المهدي ج ۳ ص ۷۷ و ۷۶
رسول اكرم (ص): پرچمهاي سياه كوچكي به اهتزار در مي آيد كه با مردي از اولاد ابوسفيان ( سفياني) نبرد مي كنند و براي اطاعت از حضرت مهدي عج زمينه سازي مي كنند . در پياپيش اين پرچمها مردي بنام شعيب بن صالح بني تميمي حركت مي كند.
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۲ ص ۱۲۱
عصر ظهور علي كوراني ص ۲۵۶
الملاحم والفتن ص ۵۴ و ۴۴ و ۴۰
روزگار رهايي ص ۱۰۳۴
بشارت الاسلام ص ۱۸۴ و ۲۱۲
الحاوي والفتاوي ص ۱۴۱
المهدي ص ۱۹۰
امام باقر (ع): در حين اينكه سفياني در كوفه مشغول قتل و غارت است بيرقهايي ( پرچم) از طرف خراسان در حركت اند كه منزلها ( راه ؛ جاده) را به سرعت طي مي كنند و با ايشان چند نفر از اصحاب قائم (ع) مي باشند.
منابع
غيبت نعماني ص ۱۸۷
مهدي منتظر - شيخ جواد خراساني ص ۲۵۹
بحار الانوار ج ۵۲ ص ۲۳۸
رسول اكرم (ص): سپاه سفياني بغداد را ويران مي سازند و بسوي كوفه حركت مي كنند و حوالي كوفه را آتش مي شكند و بسمت شام براه مي افتند و اسرا و غنائم جنگي را باخود میبرند آنگاه پرچمي كه پرچم هدايت است ( سيد خراساني) از سمت كوفه حركت مي كند و سپاه سفياني را تار و مار مي سازد و آنچه اسير و غنيمت دست آنان است باز مي ستاند و يكنفر گزارشگر هم از آنان باقي نمي گذارد.
منابع
بشارت الاسلام ص ۲۷۷ و ۲۱
الزام الناصب ص ۱۸۸
روزگار رهايي ص ۱۰۴۱ و ۱۰۴۲
الحاوي و للفتاوي ص ۱۳۹
ترجمه ۱۳ بحار علی دوانی ص ۹۵۳ و ۹۵۴ از کتاب شیخ طوسی
علی (ع) : هنگامیکه سپاه سفیانی بسوی کوفه عزیمت می کند سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان می فرستد که برای یاری حضرت مهدی عج خروج کرده اند سپاه سفیانی با سپاه سید خراسانی در دروازه اصطخر روبرو می شود که مردی بنام شعیبن بن صالح پرچمدار خراسانی هاست و پرچمهای سیاهی در دست دارند. نبرد سختی در میانشان پدید می آید که سرانجام صاحبان پرچمهای سیاه پیروز می شوند و سپاه سفیانی پا به فرار می گذارند. در آن هنگام مردم به دیدار حضرت مهدی عج مشتاق تر می شوند و به جستجوی او می پردازند. حضرت مهدی در آن هنگام در مکه ظهور می کند و پرچم رسول اکرم ص را در دست میگیرد و آن هنگامیست که مردم به کلی از ظهور او نا امید شده بودند و حوادث فراوانی بر آنها رخ نموده است. . . . سپس حضرت شروع به خواند خطبه ای می کند . . . .
منابع
روزگار رهایی ص ۱۰۵۲ و ۱۰۵۱
الحاوی و للفتاوی ج ۲ ص ۱۴۱
بشارت الاسلام ص ۱۸۴
الملاحم و الفتن ص ۵۱
امام باقر (ع) : پرچمهای سیاهی برای نبرد با سفیانی به حرکت در می آیند که در میان آنها جوانی از بنی هاشم هست که صورتش چون قرص قمر است و در دستش علامت ( نشانه ) ای است. در پیشاپیش این سپاه شعیب بن صالح تمیمی است. کلاه های سپاهیانش سیاه است و جامه هایش سفید.... سپاه سفیانی را شکست می دهند و به طرف بیت المقدس حرکت می کنند تا به بیت المقدس می رسند وزمینه را برای حضور حضرت مهدی فراهم می کنند.
منابع
روزگار رهایی ص ۱۰۵۶
بشارت الاسلام ص ۱۸۵
الملاحم و الفتن ص ۴۱
امام صادق (ع) : در آن میان پرچمهای هدایت از خراسان بیرون آمده با شتاب هرچه تمام تر منازل ( جاده ها ) را طی نموده پیش می تازند و تعدادی از یاران قائم عج در میان آنها خواهد بود. آنگاه مردی از شیعیان غیر عرب با گروهی از مستضعفان از کوفه خروج می کند که سپاهیان سفیانی او را در میان حیره و کوفه به قتل می رسانند.
منابع
روزگار رهایی ص ۱۰۵۷
المهدی ص ۱۹۴
بشارت السلام ص ۵۵
غیبت نعمانی ص ۱۹۴
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۳۷
۲ ) یمانی
(( قبل از ذکر حديث دو نكته ي مهم را خدمتتان عرض می کنم ))
۱- اينكه در حديث آمده است سفياني و يماني ( يمني ) و خراساني در يك سال و يك ماه و و يكروز خروج مي كنند،منظور از آن براي نبرد و روياروئي باهم است. وقتيكه سفياني بقصد تسلط عراق از شام حركت مي كند، به عراق كه مي رسد خراساني از ايران و يمني از يمن بطرف عراق جهت جلوگيري از وحشي گري هاي او و مبارزه با او حركت مي كنند والا طبق ده ها حديث و روايات، انقلاب ايران چندين سال پيش از خروج سفياني بوقوع پيوسته است و انقلاب يمن نزديك به خروج سفياني يعني بعد از اينكه يمني بر مسند خلافت مي نشيند و رهبري را بدست ميگيرد خيلي طول نمي كشد كه سفياني خروج مي كند.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
۲- اينكه امام باقر (ع) فرموده است پرچم يمني ، پرچم هدايت است و بيشتر از همه به حق دعوت مي نمايد بدين جهت است كه اولا دربين اعراب اولين انقلاب برحقّ است كه صورت مي گيرد و برحق عمل ميكند ، دوما چون انقلاب يمن تازه است و مردم آن حالت انقلابي و جوش و خروش زياد دارند ، مانند اول انقلاب ايران كه مردم اينقدر جوش و خروش و ايثار و فداكاري و از خودگذشتگي داشتند ولي بجت مرور زمان ما ايراني ها سردتر شده ايم و مانند اوائل انقلابمان داغ نيستيم ! يمني ها بلحاظ تقارن انقلاب شان با خروج سفياني ، آن حالت انقلابي بودنشان هنوز پابرجاست و إلا صدها حديث داريم كه پيامبر اكرم (ص) و معوصمين (ع) خيلي زياد از انقلاب ايران ، رهبري ايران و مردم ايران تعريف نموده اند و آنها را زمينه ساز ظهور حضرت قلمداد كرده اند و حتي حديث داريم كه انقلاب حضرت مهدي (عليه السلام) اولش از مشرق ( ايران ) آاز مي شود و همچنين حديث داريم كه از ۳۱۳ نفر ياران خاص حضرت ، يكنفر عرب نيست! ( اكثراً ايراني هستند ) و حديث داريم كه در اولين ساعت قيام حضرت ، ۱۲ هزار از ايران به ايشان مي پيوندند و ....
ولي در خصوص يمني ، بنده فقط همين چند حديث را كه ذيل نوشته ام ، ديده ام و حديث ديگري نديده ام ضمنا جایی دیده نشده که یمنی ها وارد جنگ بشن مثل اینکه پشتیبان ایرانیها هستند
امام صادق (ع) : خروج خراساني و يماني و سفياني در يك سال و يك ماه و يك روز خواهد بود و در اين ميان هيچ پرچمي به اندازه ي پرچم يماني دعوت به حقّ نمي كند.
منابع :
چشم به راه مهدي ، جمعي از نويسندگان مجله حوزه ، ص ۲۸۰
تحفة المهديه ، ج ۲، سيد حسين عرب باقي ، ص ۱۴۵
غيبت شيخ طوسي ص ۲۷۱
غيبت نعماني ص ۲۵۲
امام باقر (ع) : خروج سفياني و يمني و خراساني در يك سال و يك ماه و يكروز خواهد بود و ترتيب آنها مانند دانه هاي تسبيح با نظم و پشت سرهم يكي بعد از ديگري مي آيند و پرچم يمني بيش از همه به راه حق و راه راست و به انب صاحبتان حضرت مهدي دعوت مي كند. هرگاه يمني خروج كند ، خريد و فروش سلاح را حرام مي كنند و چون يمني خروج كند برهر مسلماني ست كه به او بپيوندد و از او سرپيچي نكند و اگر كسي از او سرپيچي كند اهل آتش است. چون او به راه حقّ و راه مستقيم دعوت مي كند.
منابع :
مهدي منتظر ، حاج جواد خراساني ص ۲۵۷
معجم احاديث امام المهدي (عج) ج ۳ ، ص ۲۵۵
اعلام الوري ص ۴۲۹
رسالت جهاني حضرت مهدي ، فريد گل محمدي آرمان ص ۳۸۸
الزام الناصب ص ۱۸۴
عصر ظهور ، علي كوراني ص ۱۵۸
بشارت الإسلا ص ۹۳
روزگار رهايي ص ۱۰۲۲
منتخب الأثر ص ۴۵۶
الامام المهدي ص ۲۳۰
موعود نامه ، مجتبي تونه اي ص ۷۸۴
غيبت شيخ طوسي ص ۲۷۱
امام مهدي (ع) ، سيد محمد كاظم قزويني ص ۳۳۷
سفينة البحار به نقل از معارف و معاريف ج ۱۰، ص ۶۱۷
غيبت نعماني ص ۲۵۵و ۱۳۵و ۱۷۱
بحار الانوار ، علامه مجلسي ج ۵۲، ص ۲۳۲و ۲۱۰
رسول اكرم (ص) : فرمانروايي ( سرداري ) از صنعاء يمن به نام " حسن " يا " حسين " خروج مي كند و با قيام او فتنه ها از ميان مي رود. خجسته و پاك ظاهر مي شود و در پرتو او ظلمت از بين مي رود و حقّ بعد از پنهان شدن بوسيله او آشكار مي گردد.
منابع :
عصر ظهور ؛ علي كوراني ص ۱۵۹
تاريخ غيبت كبري ص ۵۲۵
چشم به راه مهدي ، جمعي از نويسندگان مجله حوزه ص ۲۸۰
روزگار رهايي ص ۱۰۲۱
بشارة الاسلام ص ۱۸۷
از امام صادق (ع) سوال مي شود كه سفياني كي قيام ميكند؟ امام (ع) مي فرمايند سفياني كجا خواهد بود و حال آنكه هنوز شكننده ي چشم او از صنعاء يمن خروج نكرده است.