امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 3.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نامه هایی بین اعراب و ایران (قبل از شکست ایران در برابر عرب ها)

#1
نامهی عمر به يزد گزد سوم ساسانی و پاسخ يزدگرد




از عمر بن الخطاب خلیفه مسلمین به یزدگرد سوم شاهنشاه پارس


یزدگرد، من آینده روشنی برای تو و ملت تو نمیبینم مگر اینکه پیشنهاد مرا بپذیری و با من بیعت کنی. تو سابقا بر نصف جهان حکم میراندی ولی اکنون که سپاهیان تو در خطوط مقدم شکست خوردهاند و ملت تو در حال فروپاشی است. من به تو راهی را پیشنهاد میکنم تا جانت را نجات دهی.
شروع کن به پرستش خدای واحد، به یکتا پرستی، به عبادت خدای یکتا که همه چیزرا او آفریده. ما برای تو و برای تمام جهان پیام او را آورده ایم، او که خدای راستین است.
از پرستش آتش دست بردار و به ملت خود فرمان بده که آنها نیز از پرستش آتش که خطاست دست بکشند، بما بپیوند الله اکبر را پرستش کن که خدای راستین است و خالق جهان.
الله را عبادت کن و اسلام را بعنوان راه رستگاری بپذیر. به راه کفر آمیز خود پایان بده و اسلام بیاور و الله اکبر را منجی خود بدان.
با این کار زندگی خودت را نجات بده و صلح را برای پارسیان بدست آر. اگر بهترین انتخاب را میخواهی برای عجمها ( لقبی که عربها به پارسیان می دادند بعمنی کودن و لال) انجام دهی با من بیعت کن.

الله اکبر
خلیفه مسلمین
عمربن الخطاب

پاسخ یزدگرد سوم




نامه عمر بن خطاب به یزدگرد سوم


نامهٔ عمر بن خطاب به یزدگرد سوم نامهای است که ادعا میشود از سوی عمر بن خطاب خلیفه ی مسلمانان، به یزدگرد سوم، شاه ساسانی نگاشته شده است. در بعضی منابع حتی وجود پاسخی هم از سوی یزدگرد به این نامه برشمرده شده است.
ادعا شده زمان نگاشته شدن این نامهها مربوط میشود پس از جنگ قادسیه و پیش از جنگ نهاوند که حدوداً چهار ماه به طول انجامید.» تصاویری نیز در بعضی سایت ها برای آن ارایه شده و خطوطی که دیده می شود مشابه خط کنونی عربی می باشد.
نقد نامه های منسوب به عمر و یزدگرد

۱ــ خط رایج در آن زمان عربستان خط آرامی یا سریانی بوده است اما نامه عمر به خط کنونی عربی است.
۲ــ خط کنونی عربی نوعی تکامل یافته از خط کوفی است که مدتها پس از عمر بن خطاب در زمان حجاج بن یوسف و به سفارش او توسط ایرانیان که به کار دبیره اشتغال داشتند ابداع شد. این خط که از خط پهلوی ساسانی اقتباس شده، نیم نگاهی هم به خط سریانی داشته است.
۳ ــ در خط پهلوی و خط کوفی که تازه حدود ۸۰ سال بعد از هجرت پیامبر ابداع شده نقطه وجود ندارد و نامه های منتشرشده پر از نقطه است.
۴- بیش از ۱۴۰۰ سال از روزگار خلیفه دوم و یزدگرد سوم میگذرد، این دو نامه در تألیفات هیچ یک از مورخان و محققان بزرگ قدیم و جدید ایرانی و غیر ایرانی که حوادث مربوط به جنگهای صدر اسلام را گزارش کردهاند، نقل نشده است.
تاریخ طبری، ابن کثیر، تاریخ سیاسی ساسانیان (تألیف دکتر مشکور)، ایران در زمان ساسانیان (تألیف کریستن سن)، ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان (تألیف نولدکه، ترجمه زریاب خوئی)، از پرویز تا چنگیز (تألیف تقیزاده)، تمدن ایران ساسانی (تألیف ولادیمیر گریگورویچ لوکونین)، ایران در آستانه یورش تازیان (تألیف آ.ای کولسنیکف)، مطالعاتی درباره ساسانیان (تألیف کنستانتین اینوسترانتسف)، اسلام در ایران پطروشفسکی...همه در دسترس است و در هیچ یک از این مآخذ، نام و نشانی از نامه های ادعا شده نیست.
۵- این نامه ها را هیچ کدام از تاریخنویسان بزرگ قرون اولیّه اسلامی نیز ثبت نکردهاند. ابنسعد، ابن عبدالحکم، دینوری، بلاذری، یعقوبی، طبری، مسعودی و کندی ــ حتی اشارهای کوچک به آن نکرده اند.
۶- حکیم ابوالقاسم فردوسی با در دست داشتن بیشتر منابع مکتوب عهدِ خود، اشاره ای به مکاتبات بین عمر و یزدگرد سوّم ندارد و در عوض مکاتبات بین رستم فرخزاد و سعد وقاص را میآورد که اهمیتی بس کمتر دارد.
۷ ــ مسلمانان بدون استثناء نامه های خود را با بسم الله شروع میکردند. نامه ی عمر با نام خدا شروع نمیشود.

۸ ــ در روزگاری که مسلمانان روی قرآن حساسّیت داشتند ــ عمر بن خطاب کوچکترین اشارهای به آن در نامهاش نمیکند و حتی به رسم آن روزگار در ابتدای نامه به رسالت پیامبر اشاره ندارد و این خلاف قاعده مرسوم است.
۹ ــ در نامه عمر به یزدگرد نوشته شده: « الله اکبر را پرستش کن... الله اکبر را خدای خودت بدان »
الله اکبر که بصورت جمله است مبتدا و خبر، و خدا بزرگتر است به صورت صفت و موصوفی در آمده است.
الله اکبر را پرستش کن. بی معنی است و اینکه عمر، الله اکبر به کسر «الله» را در نظر داشته که صفت و موصوف است، واقعی نیست.

۱۰ ــ نامه محّمد به خسرو پرویز یا هرقل در تاریخ یعقوبی... نشان میدهد که در نامه نگاری های آن زمان سابقه نداشته کسی نامهاش را اینگونه تمام کند : خلیفه مسلمین، فلانی
۱۱ ــ در آیین زرتشت سابقه نداشته که از انسان ها با عبارت فرزندان خدا یاد کنند.
(ای عمر) «زمانیکه ما داشتیم مهربانی و کردار نیک را در جهان میپروراندیم...تو و پدران تو داشتند سوسمار میخوردند...شما تازیان که دم از الله میزنید برای آفریده های خدا هیچ ارزشی قائل نیستید، شما فرزندان خدا را گردن میزنید...»
فرزندان خدا بیشتر در مسیحیت و به گونه ای خفیف تر در یهودّیت به چشم میخورد.

۱۲ ـ « مَردک، تو به من پيشنهاد میکنی که خداوند يکتا را بپرستم...»
سراسر نامه منسوب به یزدگرد علاوه بر اصطلاحات ژورناليستی امروزی، مملو از فحاشی و نژادپرستی است:
سگ شکاری، عربهای پست و مزخرفگو...انسانهای عقب مانده بيابان گرد، تو و همدستانت. سوسمار خوردنها و شير شتر نوشيدنها...
لحن دشنام گونه نامه یزدگرد با گفتار نیک که زرتشت مبشر آن بوده، هیچ نسبتی ندارد. ضمناً متن حماسی و رومانتيک و حقوق بشری نامه يزدگرد مصنوعی مینماید.
۱۳ ـ در ابتدا و پایان نامه به جای اسلام بیاور تاکید شده با من بیعت کن. لفظ بیعت میان همفکران و همکیشان به کار میرود و عمر نمیتواند کسی را که هنوز اسلام نیاورده، به بیعت فراخواند.
۱۴ ـ در بخشی از نامه یزدگرد آمده است:
«افسوس و ای افسوس... که ارتش پارسیان ما از ارتش شما شکست خورد و حالا مردم ما مجبورند همان خدای خودشان را این بار با نام الله پرستش کنند.»
اما چند خط پایینتر میخوانیم که:
«من از تو میخواهم که با الله اکبرت در همان بیابانهای عربستان بمانی و به شهرهای آباد و متمّدن ما نزدیک نشوی» معلوم نیست که سپاه عمر در بیابانها ماند و یا حمله کرد.
۱۵ ـ یک نکته ظریف واژه مزخرف در نامه یزدگرد است.
«ای عمر ...آگاهی و دانش تو نسبت به امور دنیا به همان اندازه عرب های پست و مزخرف گو و سرگردان در بیابان های عربستان و انسان های عقب مانده بیابان گرد است...»
واژه مزخرف زمانی باب شد که اعراب به کاخ شاه شاهان آمدند و دیدند دیوار ها همه زرّین است. با این تصّور که همه این ها طلا هستند شروع کردند به کندن اما متوجه شدندتنها ظاهر دیوارها شبیه طلا است.
زخرف به معنای طلا است و این ها چون فهمیدند که گول خوردند اسم آن را گذاشتند مزخرف، یعنی طلایی، زر اندود. مزخرف بعدها به معنی دروغی که به راست آراسته شده، قلابی و سخن باطل هم به کار رفت. کلمه «مزخرف گو» چگونه وارد نامه یزدگرد شده است؟
۱۶ ـ گزارشهای مورخان نزدیک به عصر یزدگرد، نامه منسوب به وی را زیر سئوال می برَد.
تاریخ نویسانِ نزدیک به عصر یزدگرد سوم، گزارشهایی ـ با اسناد متصل و زنجیرههای پیوسته ـ از گفتگوهای عربها با یزدگرد و سرداران سپاه او آوردهاند که مضمون آنها کاملاً برخلاف مندرجات نامه منسوب به یزدگرد است.
برای نمونه: محمد بن جریر طبری که در قرن سوم هجری میزیسته، با اسناد متصل گفتگوی فرستادگان سپاه عرب با یزدگرد را گزارش کرده است و مضمون صحبتها خلاف آن چیزی است که در نامه یزدگرد از زبان وی نوشته شده است.
وقتی گزارشهای مورخان نزدیک به عصر یزدگرد را از گفتگوهای او و سردارانش با مسلمانان، با محتویات نامه منسوب به او مقایسه میکنیم و سپس با در نظر گرفتن تصویر حقیقی جامعه ایران در آن روزگار ـ به گونهای که در منابع معتبر منعکس است ـ درمییابیم که نامه های عمر و یزدگرد نمی تواند واقعی باشد.

۱۷ ـ ادعا شده نامه عمر بن خطاب به يزدگرد سّوم و پاسخ وی در موزه لندن نگهداری میشود.
موزه لندن که اساساً جهتِ مطالعات لندن شناسی دائر شده، فهرست همه اشياء و اقلام تاريخی را که نگهداری میکند و همچنين تصاويری از آنها را در سايتش در اختيار کاربران قرار دادهاست و هیچ اثر و نشانی از نامه های مزبور در موزه لندن و هیچ موزه دیگری در جهان نیست.
منبع:http://www.worldwar2.ir/forum/index.php
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط SABER ، shayan1 ، deymon 20 ، L.A.78 ، ♥h@di$♥ ، mr.destiny ، alllii ، ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛ ، Black_Man ، حسن CR7
آگهی
#2
من جایی خوندم(فک کنم چهار سال پیش بود تو یه انجمن بحث شده بود) که این پاسخ یزگرد که تواینترنت است مرجع معتبر تاریخی نداره.

ویرایش:
الان که تا اخر خوندم دیدم شما هم خودت گفتی این نکته رو.
برای "تشکر کردن" و یا گفتن"خوب و  جالب بود" از دکمه سپاس استفاده کنید

سوالات و مشکلات خود مربوط به انجمن را در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اینجا مطرح کنید، به پیغام خصوصی در این مورد جواب داده نمی شود.
آپلود سنتر عکس اختصاصی فلش خور! عکس خور!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.akskhor.ir
پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET
#3
نه نکته ها ماله من نیست ولی اگه خواستی می تونیم در موردش حرف بزنیم ولی واقعیت این هست که *** واقعا **** بوده

ویرایش:
فرید جان این *** برای قشری تا حد زیادی قابل احترام است و این حرف توهین به اوناست .....
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط SABER ، shayan1
#4
اون که بله ....
برای "تشکر کردن" و یا گفتن"خوب و  جالب بود" از دکمه سپاس استفاده کنید

سوالات و مشکلات خود مربوط به انجمن را در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اینجا مطرح کنید، به پیغام خصوصی در این مورد جواب داده نمی شود.
آپلود سنتر عکس اختصاصی فلش خور! عکس خور!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.akskhor.ir
پاسخ
#5
ای خدا چی میشد یکم اروم می بودیم به روم حمله نمی کردیم وای میستادیم جلو این اعراب مزخرف گوHuh
|BACK AGAIN|
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny
#6
داداش من حمله به روم دلیل جداګانه ای داشت!!! شکست ما در مقابل اعراب به دلیل کم بود نیرو یا همچین چیزی نبود!!! به دلیل ضعف یزد ګرد سوم بود!!!
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
آگهی
#7
بابا اگه این نامه وجود داشت حتما تو شاهنامه فردوسی بهش اشاره میکرد
نابود باد کمونیسم نابود باد صیهونیسم







نامه هایی بین اعراب و ایران (قبل از شکست ایران در برابر عرب ها) 1
عضو گروه تاریخ انجمن




















پاسخ
 سپاس شده توسط deymon 20 ، حسن CR7 ، mr.destiny
#8
شاهنامه؟؟؟ مګه تاریخ قبل از اسلام ما همش در شاهنامه است؟؟؟چه خالی بندی باشه!!! چه درست باشه!!! حقیقت این هست که اعراب به ما به چش بی فرهنګ ها و بی تمدن ها نګاه می کردن!!! در حالی که خود پیامبر اسلام میګه پارس ها دانا ترین و با تمدن ترین انسان های روی زمین هستن!!
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط 1939 ، deymon 20 ، حسن CR7
#9
یعنی نامه دروغه؟؟
پاسخ
#10
باو نامه هادارن داد میزنن ک دروغن!
ولی خب،ی جاهاش راست بود...
بہ سلامتے "یاس" کہ گفت:
نہ اھل جبرانم...
نہ اھل انتقامم...
خودم از اول باید دقت مے کردم تو انتخابم...!
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  یکی از داستان های جالب تاریخ ایران باستان
  خط و زبان در ایران باستان
  کشف مومیایی‌هایی که برای زندگی پس از مرگشان خدمتکار داشتند! +تصاویر
  نام ملکه های ایران باستان + توضیحات
  5رشته پزشکی در ایران باستان
Rainbow نقاشی هایی از کوروش
  شکست ارتش صلیبی از سلطان بایزید ایلدرم
  تقویم جشن های ایران باستان
  شکست ارتش بیزانس ازسپاه اسلام ‌در جنگ یرموک
  زبانزدی حجاب زنان ایران باستان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان