امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اموزش استفاده از لپ تاپ

#1

6. به روز رسانی BIOS
برخی لپ تاپ ها فن را از طریق BIOS کنترل می کنند. وب سایت تولید کننده را برای به روز رسانی BIOS چک کنید. اگر خودتان نمی توانید کار به روز رسانی BIOS را انجام دهید از یک متخصص کمک بگیرید.

7. از سوختگی جلوگیری کنید
با استفاده از میز لپ تاپ یا کولر در لپ تاپ از آسیب رساندن به خودتان جلوگیری کنید یک میز مناسب باید دریچه ای مناسب برای جریان داشتن هوا بین شما و لپ تاپ داشته باشید. برخی میزهای مخصوص لپ تاپ دارای فن های اضافه برای خنک نگه داشتن لپ تاپ هستند.

8. از سطوح نرم استفاده نکنید
از هر سطح نرمی به عنوان رابط بین خود و لپ تاپ استفاده نکنید. همیشه حتماً لپ تاپ را روی یک سطح سفت قرار دهید. سطوح نرم مانع از جریان هوا و در نتیجه باعث داغ شدن دستگاه می شوند.

9. قطعات جانبی را جدا کنید
حتی اگر برای مدت زمان کوتاه از لپ تاپ خود استفاده نمی کنید تمامی قطعات جانبی را جدا کنید. چرا که این قطعات نه تنها انرژی مصرف می کنند بلکه باعث گرمای بیشتر دستگاه هم می شود. به ویژه هنگامیکه قصد قرار دادن لپ تاپ در کیف را دارید حتماً تمامی قطعات جانبی را از آن جدا کنید.






--------------------------------------------------------------------------------

صدا و تصویر



قسمت گرافیکی در واقع یک پردازشگر کوچک است که عملیات پخش تصویر را انجام می دهد. این قسمت نیز گرمای زیادی تولید می کند. در بیشتر لپ تاپ ها قسمت گرافیکی در مادر بورد واقع شده و یا آنکه به شکل خاص برای استفاده از لپ تاپ ها با سایزهای کوچک ساخته می شود.
آنچه به طور یقین ثابت شده این است که گرافیک در لپ تاپ ها از رایانه های شخصی ضعیف تر است اما استفاده کنندگان معمولا متوجه این موضوع نمی شوند.
صفحه نمایش در لپ تاپ ها معمولا 12 تا 17 اینچی هستند و انواع گوناگونی دارند که هر روزه با اختراع انواع جدید تفاوت می کنند.


--------------------------------------------------------------------------------

حافظه



حافظه لپ تاپ می تواند به خاطر آرام کار کردن پردازشگرها مورد مطالعه بیشتر قرار بگیرد. در برخی از لپ تاپ ها حافظه را در نزدیکی سی پی یو قرار می دهند تا دسترسی به اطلاعات سریعتر باشد. برخی هم در محل های بزرگتر جا می گیرند تا اطلاعات در سطح پردازشگر و "مادر بورد" سریعتر حرکت کند.
همچون رایانه های شخصی،لپ تاپ ها هم "هارد دیسک" داخلی دارند که سیستم عامل و فایلهای اطلاعاتی را نگهداری می کند. در لپ تاپ ها اندازه این هارد دیسک ها بسیار کوچکتر از حالت عادی است و چرخش آن آرامتر است که سبب ایجاد گرمای کمتر و اتلاف باتری می شود.




--------------------------------------------------------------------------------

پردازشگر



"سی پی یو" رایانه شما با سیستم عامل همکاری می کند تا رایانه شما به بهترین شکل کار کند و در واقع آن را کنترل می کند و به شکل مغز رایانه شماست.
معمولا این سی پی یوها حرارت زیادی تولید می کنند و به خاطر همین موضوع است که در رایانه های رو میزی فضای زیادی به فن و خنک کننده ها اختصاص داده می شود.از آنجایی که در لپ تاپ ها چنین امکانی وجود ندارد بنابراین سی پی یو در آنها:

1- در ولتاژ کمتر کار می کنند:
معمولا با پائین بودن ولتاژ در لپ تاپ ها پردازشگر آرامتر کار می کند تا گرمای کمتری تولید کند. بسیاری از لپ تاپ ها زمانی که به برق متصل باشند در ولتاژ بالا هم کار می کنند.

2- سوکت ها و سنجاقها و گیره های متصل به "مادر بورد" معمولا جای زیادی می گیرد. در انواع لپ تاپ ها این سوکتها به طور کامل برداشته شده است. به همین خاطر است که معمولا در لپ تاپ ها برداشتن پردازشگر از مادر بورد امکان پذیر نیست.

3- حالت آرامش و خواب دارد:
زمانی که لپ تاپ شما استفاده نمی شود و برای مدتی شما آن را روشن گذاشته واز آن دور شده اید رایانه و سیستم عمل به شکلی با هم کار می کنند که سرعت "سی پی یو" شما کاهش پیدا کند.

فن و خنک کننده:
لپ تاپ ها معمولا فن های بسیار کوچکی دارند و لوله های بسیار باریکی در آنها تعبیه شده است که گرما را از سی پی یو بیرون می برد. این ابزار معمولا در لبه لپ تاپها ساخته می شوند تا مسیر خارج شدن گرما کوتاه شود.



--------------------------------------------------------------------------------

دوازده گام جهت بهبود پايداري ويندوز
۱- هميشه ويندوز را از پايه نصب كنيد : ارتقاء از نسخه قبلي ويندوز آسانتر و سريعتر مي باشد اما دير يا زود شما بهاي اين راه ميان بر را با مشكلاتي نظير عدم پايداري ويندوز خواهيد پرداخت پس بهتر است وقت بيشتري گذاشته تا از مشكلات بعدي نجات پيدا كنيد.
2- در مورد خريد سخت افزار مرغوب خساست به خرج ندهيد : كارآيي سيستم شما به كيفيت اجزاء و قطعاتي است كه در آن به كار رفته است با پرداخت مبلغ اندكي بيشتر مي توانيد تفاوت محسوسي در پايداري سيستم خود بيابيد از خريد RAM ،منبع تغذيه ، ديسك سخت، سي دي رام ، كارت گرافيك ، كارت شبكه و ساير قطعات با ماركهاي ناشناخته خودداري كنيد اين قانون در مورد ادوات جانبي نظير پرينتر ، اسكنر ، موس نيز صدق مي كند. راه اندازهاي سيستمي كه بد نوشته شده باشند يا نرم افزارهائي كه به صورت عمومي نوشته شده و خاص يك سيستم نمي باشند ، باعث خرابي شما خواهند شد براي ويندوزهائي نظير 2000 و xp قبل از خريد مطمئن شويد كه سخت افزار شما در ليست سازگاري سخت افزاري مايكروسافت موجود باشد .

3- راه اندازهاي سيستمي قديمي را در ويندوزهاي جديد استفاده نكنيد : هنگاميكه سيستم جديدي را مي خريد نگهداري پرينترها و اسكنرهاي قديمي وسوسه انگيز به نظر مي رسند در صورتيكه سازنده سخت افزار راه انداز جديدي را ارائه نكرده باشد ريسك نصب راه انداز قديمي را انجام ندهيد حتي اگر سخت افزار موجود با آن كار كند مي توانيد در اينترنت بدنبال راه اندازهاي جديد بگرديد و يا از راه اندازهاي خود ويندوز استفاده كنيد اين تجربه شخصي من است كه سازندگان سخت افزار معمولا جهت محصولات گرانقيمت خود راه انداز جديد ارائه كرده و براي محصولات ارزان قيمت راه انداز جديدي ارائه نمي دهند .

4- قبل از نصب نرم افزار جديد آن را ارزيابي كنيد : تا جائي كه امكان دارد فقط نرم افزارهاي نوشته شده براي سيستم عامل خودتان را استفاده كنيد. ويندوز 2000 و xp داراي شيوه سازگاري براي پشتيباني نرم افزارهاي سيستم عامل هاي پيشين هستند اما من توصيه مي كنم هر زماني كه توانستيد نرم افزارهاي خود را به روز كنيد. از نرم افزارهاي قديمي كه تاثير مستقيم روي سخت افزارهائي نظير ديسك سخت ، اسكنر و غيره دارند استفاده نكنيد همچنين هنگام دريافت نرم افزارهائي از قبيل اشتراك افزارها ،محافظ صفحه نمايشها ، بازيها و غيره احتياط كنيد. اگرچه امتحان نرم افزارهاي اشتراك افزار و رايگان لذت بخش به نظر مي رسند اما اكثر آنها بسيار ضعيف نوشته شده اند و سيستم عامل را دچار مشكل مي سازند . فقط از سايتهاي قابل اطمينان نرم افزار بگيريد نرم افزارهايي كه ضعيف نوشته مي شوند سبب مشكلات زيادي مي شوند. مثلا درست از روي كامپيوتري كه نصب شده اند برداشته نمي شوند و يا ممكن است در رجيستري سيستم عامل تغييراتي ايجاد كنند كه باعث كاهش كارآئي سيستم عامل شما شوند اگر دوست داريد نرم افزارهاي مذكور و يا نرم افزارهاي نسخه بتا را تست كنيد از نرم افزارهايي مانند VMWARE يا Virtual Pc جهت شبيه سازي محيط ويندوز استفاده كنيد.

5- تنظيمات خارج از قاعده را روي سيستم خود انجام ندهيد : هنگاميكه كاربران در كار با سيستمهايشان ماهر تر مي شوند وسوسه دستكاري در تنظيمات سيستم عامل نظير دستكاري دررجيستري آنها را تهديد مي كند اين تنظيمات ممكن است به ظاهر كارآيي سيستم شما را اندكي بالا ببرد اما در حقيقت باعث به دردسر افتادن شما مي شود.

6- هميشه از برق اضطراري استفاده كنيد : بسياري از مردم فكر مي كنند كه يك كامپيوتر ۸۰۰ هزارتومانی را فقط بايد به دو شاخه برق بزنند و آن را روشن كنند . در مورد حفاظت كامپيوتر خود در برابر تغييرات ولتاژ ، خساست به خرج ندهيد . بجاي اينكه يك محافظ برق معمولي براي كامپيوتر خود بخريد من توصيه مي كنم از يك سيستم برق اضطراري (UPS) استفاده كنيد كه علاوه بر قدرت محافظت بالاتر و تعديل ولتاژ در صورت بروز اشكال ميتواند تا مدت كوتاهي كامپيوتر شما را روشن نگاه دارد و شما فرصت داريد اقدامات لازم را انجام دهيد .

7- سيستم خود را از لحاظ نرم افزاري به روز نگاه داريد : بروزرساني ويندوز راه آساني جهت استفاده از آخرين اصلاحيه هاي ويندوز است . زمانيكه من اين وصله ها را نصب مي كنم حدود يك يا دو هفته صبر مي كنم تا ببينم كه اين وصله ها مشكلات را حل مي كند يا باعث مشكلات جديدي مي شود چون اين وصله ها مانند سرويس پك ها با دقت زياد تست نمي شوند و غالبا" در مدت زمان كوتاهي عرضه مي شوند .

8- رجيستري سيستم عامل خود را كاملا" تميز نگاه داريد: مايكروسافت در ويندوز 98 از ابزاري بنام RegClean استفاده مي كرد كه كل رجيستري را جستجو كرده ، مشكلات آن را يافته و آنها را برطرف مي كرد . در حال حاضر من از ابزاري بنام RegVac استفاه مي كنم كه معمولا ماهي يك بار از آن استفاده كرده و كليه مشكلات رجيستري سيستم من را برطرف مي سازد .

9- با نرم افزارهاي جاسوسي مقابله كنيد : نرم افزارهاي جاسوسي برنامه هايي هستند كه استفاده هاي شما از كامپيوترتان را كنترل و ضبط كرده بدون اينكه شما كوچكترين اطلاعي از اين موضوع داشته باشيد . معمولا" كاربران با نصب برخي از نرم افزارها و يا بازديد از بعضي از سايتها به اين نرم افزارهاي جاسوسي آلوده مي شوند . بعضي از اين نرم افزارهاي جاسوسي سايت خود را بعنوان سايت خانگي شما قرار مي دهند ، برخي باعث نمايش صفحات تبليغاتي بدون اجازه شما مي شوند و برخي ديگر اطلاعات شخصي شما را جمع آوري كرده و به آدرسهاي مشخص شده مي فرستند .

10- سيستم خود را امن سازيد : در سالهاي اخير بحث ضد ويروسها ، ديواره هاي آتش ، رمز نگاري و ديگر راهكارهاي امنيتي تبديل به موضوع مهم و قابل توجهي شده است ولي با اين حال هنوز هم هزاران سيستم نا امن وجود دارد . ضدويروسها نياز به اين دارند كه همواره بروز باشند ، كاربراني كه از اينترنت استفاده مي كنند احتياج به ديواره آتش دارند ، شبكه هاي بي سيم بايد رمزنگاري شوند ، تنظيمات امنيتي مرورگر شما بايد افزايش يابد و پيوستهاي نامه هاي الكترونيكي ناشناس هرگز باز نشود .

11- از نام كاربری Administrator براي كارهاي روزانه خود استفاده نكنيد : اگر چه استفاده از نام كاربري Administrator ممكن است به ظاهر اشكالي نداشته باشد ولي باعث به وجود آمدن مشكلاتي براي سيستم شما خواهد شد چرا كه هر برنامه اي با نام كاربری Administrator قادر به انجام كارهايي است كه ممكن است امنيت سيستم شما را به مخاطره بيندازد پس از حساب Administrator براي انجام كارهاي روزمره استفاده نكنيد و از دستور Run As براي اجراي برنامه هايي كه احتياج به حقوق دسترسي Administrator دارند استفاده كنيد .

12- محيطي سالم براي كامپيوتر خود فراهم كنيد : در سالهاي اوليه استفاده از كامپيوترها ، ما آنها را بسيار ناز پرورده بار آورديم. استفاده از روشهاي تصفيه هوا ، اتاقهاي عاري از گردوغبار ، كفپوشهاي ضدغبار ، همه و همه بيانگر اين موضوع است . امروزه ما روشي خلاف روش اوليه را در پيش گرفته ايم . ايستگاههاي كاري و سرورها غالبا" در زير ميزها قرار داده شده اند يعني درست جائيكه به علت بسته بودن محيط و عدم تهويه مناسب عمر قطعات كاهش مي يابد . منابع تغذيه معمولا" پيش از ساير قطعات خراب مي شوند بدنبال آن ديسكهاي سخت دچار مشكل مي شوند . در برخي سيستمها بالا رفتن بيش از حد دماي CPU باعث خاموش شدن سيستم شده و اگر همين طور ادامه يابد ممكن است منجر به سوختن CPU شود . ميدانهاي مغناطيسي قوي به اطلاعاتي كه بر روي ديسك سخت شما ذخيره شده است صدمه مي زند . به هر حال با رعايت نكات فوق شما مي توانيد خرابيهاي سخت افزاري را به حداقل برسانيد .


دستهــايم را محکمتر بگيـر

من هنوز هم نميخواهــم

تورا...

به دست خاطرات بسپارم...

اموزش استفاده از  لپ تاپ   1
پاسخ
 سپاس شده توسط .ali. ، ps3000 ، SABER ، Moh@mm@d3741
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  شيوه استفاده صحيح از NOTEBOOK
  9 نکته برای استفاده از لپ‌تاپ در هوای گرم و مرطوب

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان