امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بازاریابی شبکه های اجتماعی راهکارهای و اشتباهات

#1
تکرار پی‌درپی مطالب تکراری

ارسال محتواهای تکراری و پی‌درپی این تصور را ایجاد می‌کند که برند شما خسته‌کننده است. به جای ارسال لینک بعد ار لینک و یا نقل‌قول بعد از نقل ‌قول طیف گسترده‌ای از محتواهای باارزش ارائه کنید. هنگامی که شما یک نوع محتوای تکراری ارسال می‌کنید این باعث خواهد شد مخاطبان شما کمتر با مطالب شما درگیر شوند و حتی هنگام ارسال مطالب جذاب هم اهمیتی ندهند.
ترویج مداوم محصولات خود

یک زمان و مکان خاص برای ترویج کسب‌وکار و محصولات شما حتی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. با این حال، بسیاری از برندها هنوز هم از رسانه‌های اجتماعی برای هل دادن پیام بازاریابی خود استفاده می‌کنند. فروش اجتماعی به معنی ساختن روابط و اعتماد است که در نهایت منجر به فروش خواهد شد. اصل 20/80 یک قاعده سرانگشتی است که می‌گوید 80 درصد از زمان را به تولید محتوا و 20 درصد را به ترویج محصولات اختصاص دهید. بنابراین هرگز به طور مستقیم کسب‌وکار خود را در رسانه‌های اجتماعی ترویج ندهید.
استفاده از پیام‌های ناسازگار

آیا یک زمان مشخص برای ارسال مطالب خود دارید؟ آیا از یک صدای سازگار در تمام پروفایل‌ رسانه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنید؟ آیا پروفایل و کاور شما آن‌چه را که برند شما می‌گوید انتقال می‌دهند؟ بهترین راه برای سازگاری با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی داشتن یک استراتژی است. این استراتژی شامل یک راهنمایی در مورد این‌که چگونه و چه زمانی از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید، راهنمایی چگونگی پاسخ به نظرات منفی، مستند سوالات متداول که اعضای مختلف تیم می‌توانند به آن مراجعه کنند. این برای اطمینان از سازگاری در پیام مناسب است.
ارائه پاسخ‌های از پیش تعیین شده

داشتن یک طرح رسانه‌های اجتماعی به شما کمک خواهد کرد تا به سوالات و نظرات به شیو‍‌ه‎‌‌ای سازگار پاسخ دهید. اما cut and paste پاسخ به نظرات، انتقادات می‌‌تواند به برخی واکنش‌های قابل‌توجهی منجر شود. در حالی که داشتن پاسخ‌های آماده برای سوالات متداول در بعضی زمان‌ها شما را نجات خواهد داد، اما باید با احتیاط از آن‌ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در مقابل انتقادها، بازخوردهای منفی و سوالات خاص باید باملاحظه بوده و پاسخ شخصی ارائه دهید.

وجود یک شبکه‌ی اجتماعی به این معنا نیست که شما باید حتما از آن استفاده کنید، بودن در شبکه‌های متفاوت و استفاده نکردن از آن‌ها بدین معناست که شما به طور موثر از آن‌ها نمی‌توانید استفاده کنید. به جای پخش زمان خود در بین هشت سایت مختلف، پنج، سه و یا حتی دو عدد از این رسانه‌ها را انتخاب کنید و به طور کامل یک برنامه منظم برای استفاده از آن داشته باشید.
نتیجه:

از اشتباهات گفته شده در بالا اجتناب کنید و اطمینان پیدا کنید که تیم شما به درستی آموزش دیده شده و عاقلانه از منابع استفاده می‌کند و به شیوه‌ای حرفه‌ای با دنبال‌کنندگانش برخورد می‌کند.

معمولا به مجموعه ای از اشیا و یا دستگاهها مانند تلفن، فکس، کامپیوتر و ... که بهم متصل باشند شبکه می گویند. اصطلاح شبکه های اجتماعی هم به چنین شبکه هایی اشاره دارد ولی با یک تفاوت اساسی، اشیا متصل در این شبکه مردم هستند.بعبارت دیگر یک شبکه اجتماعی ساختاری است اجتماعی که افراد و سازمان ها میان خود ایجاد کرده اند.در ساده ترین و رایج ترین حالت شبکه اجتماعی یک فرد، از اعضای خانواده، بستگان، دوستان و همکارانش تشکیل شده است.اصطلاح شبکه های اجتماعی (social networks) برای نخستین بار توسط جی. ای. بارنز در سال ۱۹۵۴ مطرح گشت و از آن پس بسرعت به شیوه ای کلیدی در تحقیقات و مطالعات جامعه شناسی مدرن، روانشناسی اجتماعی، مطالعات سازمانی، مدیریت و ... بدل گشت.اینگونه شیوه تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی به تئوری بازاریابی شبکه های اجتماعی هم مشهور است.وسیله ارتباطی اعضای این شبکه ها بسته به دوره زمانیشان از ساده ترین وسایل ارتباطی یعنی زبان و نوشتار (نامه نگاری) گرفته تا تلفن، ایمیل و ... متفاوت بود.پیشرفت صنعت ارتباطات علاوه بر ابزارهای برقراری ارتباط تاثیری مستقیم بر نحوه، گستره و فرهنگ ارتباط میان اعضای شبکه ها داشته است.بالطبع وب نیز بعنوان آخرین دستاورد بشر در این صنعت تاثیری بسزا بر شبکه های اجتماعی افراد گذاشته است.افزایش اتصال مردم به اینترنت و تمایل به برقراری ارتباط از آن طریق موجب پیدایش شبکه های اجتماعی جدیدی بر این بستر گشته که به شبکه های اجتماعی آن لاین مشهورند. اولین نمونه از این شبکه ها sixdegrees.com بود که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد. روند محبوبیت اینگونه جوامع مجازی از سال ۲۰۰۳ و با آغاز به کار سایت friendster به اوج رسید تا آنجا که به نوشته بیزنس ویک در سال گذشته میزان بازدید کنندگان این سایت از تعداد مراجعان گوگل هم فراتر رفت.شاید همین امر موجب توجه بیشتر این غول اینترنتی به این مقوله و آغاز به کار سرویس اورکات گشت.پس از گوگل نیز شرکت های کوچک و بزرگ رقیب به این قابلیت اینترنت گرایش نشان دادند.به عنوان نمونه یاهو با تلفیق آن با سیستم مدیریت وبلاگ –که شاید بتوان آنرا هم جزیی از همین دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی دانست- سرویس یاهو ۳۶۰ خود را راه اندازی کرد. اما در ایران ؛ توجه عمومی به اینگونه شبکه ها از اورکات آغاز شد..هر چند که ردپای این گرایشات را می توان در اتاق های گفتگوی یاهو و تالارهای گفتمان عمومی مانند persiantools و persiantalk یافت.روند عضویت ایرانیان در اورکات بحدی پیش رفت که فارسی را به یکی از ۵ زبان پر استفاده در این سایت تبدیل کرد.با یک محاسبه ساده می توان گفت که نسبت این میزان به کل کاربران اینترنت در ایران ، بالاترین درصد را در میان تمام کشور های جهان برای ایران به ارمغان آورده است.در خصوص علل و عوامل این گرایش فزاینده می توان به بافت جمعیتی جوان کاربران اینترنت در ایران ، تمایل این قشر به ایجاد ارتباط و محدودیت های اجتماعی آنان در این راستا ، پراکندگی ایرانیان در سراسر جهان و دهها دلیل دیگر اشاره کرد که از موضوع این مقاله خارج است.این مسئله به دلایل نامعلومی موجب توجه و نگرانی مسئولین فیلترینگ گشت و بالاخره در حدود یکسال پیش منجر به مسدود شدن ابدی این سایت در ایران شد.
بازاریابی شبکه های اجتماعی

● معرفی اجمالی کلوب :
به نوشته خود کلوب این سایت "در تاریخ یکم دی ماه ۱۳۸۳ برپایه نیازهای امروزی کاربران اینترنتی ایرانی راه اندازی شد. تا به عنوان سایتی برای ارتباط ایرانیان و فارسی زبانان جهان بتواند بستری جهت تبادل اطلاعات، نیازها، کالا و خدمات، آشنا شدن با همکاران، دوستان قدیمی و ... بوجود آورد".در حال حاضر تیم توسعه کلوب ۹ نفر هستند، زبان برنامه نویسی سایت، php و پایگاه داده آن نیز Mysql است. مطابق آخرین آمار در تاریخ ۲۸ بهمن ماه اعضای کلوب بالغ بر ۱۶۵۳۷۳ نفر هستند که روزانه بطور تقریبی ۵۰۰ نفر به این تعداد افزوده می شود.این اعضا مطابق همان آمار ۸۲۷۷ کلوب فعال، ۲۰۱۴ آگهی اینترنتی و ۲۱۹۳۳ سایت شخصی (homepage) در این سایت ایجاد کرده اند.امکاناتی که کلوب به کاربران خود ارائه می کند عبارتند از:
▪ امکان ایجاد جوامع مجازی (کلوب ها) در موضوعات مختلف و بحث و تبادل نظر در آنها
▪ فروشگاه کتاب و امکان ایجاد فروشگاه برای کاربران
▪ امکان ایجاد سایت شخصی
▪ ارائه آخرین اخبار خبرگزاری ها در حوزه های مختلف
▪ دایرکتوری از سایت های فعال ایرانی
▪ سیستم پرسش و پاسخ میان اعضا با عنوان "از یکدیگر بیاموزیم"
● شیوه های فعلی کسب درآمد:
▪ تبلیغات: رایج ترین شیوه کسب در آمد از اینترنت تبلیغات است.سایت کلوب برای اینکار بخش های مختلفی از جمله صفحه خانگی، پروفایل، صندوق پیام، صفحات کلوب ها، لیست دوستان و حالت اسپانسر (کلیه نقاط سایت) را در نظر گرفته است.
▪ کاربران ویژه: کلوب با جذب بیش از ۴۰۰۰ کاربر ویژه، این فرضیه که در ایران کاربران برای خدمات آن لاین وجهی نمی پردازند را رد کرد.
▪ فروشگاه کتاب: سایت کلوب با بستن قرارداد همکاری با کتابفروشی ها و انتشارات مختلف در صدی از فروش کتاب هایی که از طریق سایت بفروش می رسند دریافت می کند.
● محدودیت ها و موانع:
▪ محدودیت زبانی: سایت کلوب تنها به زبان فارسی در دسترس کاربران قرار دارد و از اینرو پتانسیل جذب کاربرانی با سایر زبانها را ندارد.این امر اشباع این سایت سایت و توقف رشد آن را بسیار محتمل می نماید.
▪ فیلترینگ : همانطور که در مقدمه آمد ، مسئولین فیلترینگ به سایت های شبکه های اجتماعی بسیار حساس هستند.کلوب هم از این مشکلات بی نسیب نبوده چنانچه که در یکی از مطالب وبلاگ مدیریت به تاریخ ۵ شهریور هم آمده است : "عاقبت ویروس فیلترینگ به شهر مجازی کلوب دات کام راه پیدا کرد.در حال حاضر چهار طبقه از کلوبها (متفرقه،ازدواج و عشق،کلوبهای مربوط به سایتهای دیگر،مد و زیبایی)که به این بیماری مبتلا شده اند در حال پیگیری و مداوا می باشند .از بقیه ساکنان در خواست می کنیم با مراقبت های ویژه از همه گیر شدن این ویروس شایع اینترنت کشور پیشگیری کنند." این فیلترینگ بخش زیادی از انرژی و توان تیم مدیریت را صرف کنترل محتوای سایت از یک سو و از سوی دیگر رایزنی های احتمالی در جهت رفع این مشکلات می کند.
● پتانسیل های کلوب:
مهمترین پتانسیلی که کلوب برای کسب درآمد در اختیار صاحبانش قرار می دهد.فراهم آوردن تعداد زیادی کاربر در کنار اطلاعات، علائق و سلائق هر یک از آنها است.سایت کلوب می تواند با استفاده از این اطلاعات، آگهی های صحیح را به مخاطب خاص آن برساند و از این طریق بازدهی درج آگهی در کلوب بسیار بیشتر از دیگر سایت های ایرانی شود.علاوه بر این کلوب با جوامع گوناگونی از افراد با تخصص و مهارت های یکسان در اختیار دارند که می توانند به ارائه خدمات خاص در جهت برطرف کردن نیاز های خاص آنها بپردازند.علاوه بر این، این گروه های متخصص نیز می توانند به همکاری و رفع نیاز های کلوب در زمینه های خاص و تخصصیشان بپردازند.به عنوان مثال کلوب برنامه نویسان php ،۴۶۳ عضو دارد که هر کدام از این اعضا می توانند بطور بالقوه در زمینه ای به توسعه کلوب کمک کنند یا به تیم توسعه آن بپیوندند.علاوه بر این مشاغل و کسب و کار هایی هم هستند که در کلوب حضور دارند و می توانند با همکاری با کلوب درآمدی را نسیب آن کنند. مشابه آنچه که فروشگاه کتاب کلوب در حال حاضر انجام می دهد.علاوه بر این کلوب می تواند با گسترش سایت به زبان های دیگر بالاخص انگلیسی گروه بزرگتری را به عنوان مخاطب هدف پوشش دهد و به کسب در آمد بویژه از طریق سرویس هایی مثل گوگل ادسنس و سرویسهای مشابه بپردازد. آخرین نکته هم افزایش خود بخودی و بقول دکتر ویلسون ویروس وار اعضای کلوب است.کاربران بطور خودکار دوستان و نزدیکانشان را به سایت دعوت می کنند و این امر خیال مدیران را از نیاز به تبلیغ سایت تقریبا راحت می کند.
● نتیجه گیری:
انتخاب شبکه های اجتماعی به عنوان اولین مقاله از سری بررسی های موردی تجارت الکترونیک در ایران، بدلیل موفقیت و رشد روز افزون آنها و انتخاب کلوب بعنوان سایت نمونه در این زمینه نیز بسبب موفقیت بی چون و چرای آن در جذب مخاطب و کسب در آمد بوده است.یکی از نکاتی که در نگارش این مقاله غایب است صحبت و نظرخواهی از مسئولان و دست اندرکاران کلوب است که بدلیل ضیق وقت صورت نگرفته است و از اینرو ممکن است تنها دیدگاههای یک ناظر خارجی را منعکس سازد و بسیاری از مشکلات داخلی و درونی مورد غفلت واقع گردند. در ابتدا قصد داشتم سرویس های مدیریت محتوای وبلاگ مثل پرشن بلاگ را در همین طبقه مورد بررسی قرار دهم که با توجه به تفاوت هایی بسیاری در این دو حوزه نسبتا مشابه وجود دارد، بررسی آن را به زمان دیگری موکول می کنم.

بازاریابی شبکه های اجتماعی دارای پتانسیل بسیار زیادی برای کسب‌وکار شما هستند، اما هنگامی که به درستی از آن استفاده نکنید ممکن است آسیب زیادی به برند شما بزند. در این‌جا هشت اشتباه بازاریابی شبکه های اجتماعی آورده شده است که باید از هزینه روی آن‌ها اجتناب کنید.

نظارت نداشتن صحیح بر روی مدیران رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر حدود یک‎سوم از تمام ترافیک‌های ورودی را تشکیل می‌دهند، مدیران رسانه‌های اجتماعی شما صورت آنلاین شما هستند، بنابراین بسیار مهم است که مدیران رسانه‌های اجتماعی شما وظیفه خود را به درستی انجام دهند. در حالی‌که همیشه از اشتباهات نمی‌توان اجتناب کرد، برخی از اشتباهات توسط کارکنان بی‌تجربه، آموزش‌ندیده و ضعیف صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال شرکت Apparel debacle آمریکایی یک عکس از انفجار شاتل فضایی را منتشر کرد، ظاهرا مدیر رسانه‌های اجتماعی این شرکت متولد 1986 بود و این اتفاق را با آتش بازی اشتباه گرفته بود. به راحتی با بررسی و نظارت می‌توان از این اشتباهات اجتناب کرد.

ندادن پاسخ مناسب به بازخوردهای منفی

بازخوردهای منفی همواره رخ می‌دهند. شما می‌توانید آن‌ها را نادیده بگیرید، به عقب برگردید و یا از آن‌ها به نفع کسب‌وکارتان بهره بگیرید. برخی از برندها به سادگی نظرات منفی را بدون در نظر گرفتن عواقب آن حذف می‌کنند. برخی دیگر بر این باور هستند که نادیده گرفتن نظرات منفی ممکن است عواقب بدی داشته باشد.

به جای اجتناب از پاسخ دادن به نظرات منفی، آن‌ها را به عنوان فرصت‌هایی برای درخشش در نظر بگیرید. پاسخ متفکرانه و سریع به بازخوردهای منفی بدهید و از آن‌ استفاده کنید تا تعهد خود به خدمات به مشتریان را به نمایش بگذارید.
خرید لایک و یا فالور

خرید لایک و فالور برای یک کسب‌وکار کاملا مخاطره‌آمیز است. برخی برندها هنوز هم بر این باور هستند که پرداخت برای پیدا کردن طرفداران ساختگی زیان‌بار نیست، اما آیا می‌دانستید که خرید فالور از فیسبوک در واقع می‌تواند به برند شما صدمه بزند؟ طرفداران جعلی هرگز با صفحه شما تعامل نخواهند داشت، بنابراین سیگنال‌ها به فیسبوک اطلاع می‌دهند که مطالب شما برای مخاطبان‌تان ارزشمند و جالب نیست، این امر باعث می‌شود که الگوریتم دسترسی به پست‌های شما و دیده شدن آن‌ها را کاهش دهد. پیدا کردن طرفداران علاقه‌مند که با پست‌های شما درگیر شوند به مراتب بهتر از داشتن طرفداران جعلی است.
پاسخ
آگهی
#2
منتقل شد.
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  هرم بازاریابی و خرید
Star چرا مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی 50 درصد افزایش نیافت +جزئیات
  بازاریابی دیجیتال و تاثیر ان در اقتصاد کسب و کارها
  روش های و مسیر ها در بازاریابی انلاین
  تبلیغات در شبکه های اجتماعی و تاثیر اقتصادی فروش
  چگونه بازاریابی شبکه های اجتماعی در غرفه‌های شما ایفای نقش می‌کنند
  استفاده از انیمیشن در بازاریابی: چرا و چگونه؟
  ۱۵ روش جدید بازاریابی هتل ها
  ۵ نکته در رابطه با بازاریابی بیمه
  چگونه در محیط بی رونق اقتصادی بازاریابی کنیم؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان