امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دانستني هايي در مورد بادمجان؛ از خواص تا بهترين روش پخت !

#1
دانستني هايي در مورد بادمجان؛ از خواص تا بهترين روش پخت ! 1

بادمجان گياهي يکساله و به رنگ سياه يا بنفش است که در ايران طرفداران زيادي داشته و از آن در تهيه غذاهاي مختلفي چون حليم بادمجان، دلمه بادمجان، يتيمچه و خورش بادمجان استفاده مي‌شود. بادمجان در ميان عامه مردم، به عنوان يک سبزي بي‌خاصيت شهرت دارد. در حالي که اين تصور صحيح نيست.

اگرچه بادمجان سرخ‌نشده انرژي زيادي در مصرف‌کننده ايجاد نمي‌کند، ولي شامل مواد معدني زيادي نظير پتاسيم و منيزيم، مس و ويتامين‌هاي B2 ، B1 و اسيد فوليک است که براي بيماران مبتلا به ديابت و کساني که دچار نقرس هستند، مفيد است و تنوري‌شده يا آب‌پز آن اغلب در رژيم‌هاي لاغري استفاده مي‌شود.
پتاسيم و اسيد فوليک بادمجان از بروز فشار خون و بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي جلوگيري مي‌کند و به شرطي که سرخ نشود، به عنوان پايين آورنده کلسترول شناخته شده است.طبيعت اين سبزي گرم است و يکي از کم‌کالري‌ترين مواد غذايي به شمار مي‌آيد. نتايج مطالعات نشان داده است، ترکيبات فنولي بادمجان خاصيت آنتي‌اکسيداني داشته و بدن را در برابر انواع عفونت‌هاي باکتريايي و ويروسي محافظت مي‌کند.
از سوي ديگر در پوست اين سبزي آنتي‌اکسيداني به نام آنتوسيانين وجود دارد که براي جلوگيري از بروز بيماري‌هاي قلبي مفيد است. از اين رو توصيه مي‌شود، آن را با پوست، پخته و ميل کنيد.
معمولا اين سبزي را به روش آب‌پز، کبابي و سرخ شده تهيه مي‌کنند که روش آب‌پز مناسب‌ترين روش شناخته شده است.
در روش سرخ کردن، حرارت بالا اکثر ويتامين‌هاي اين سبزي را تخريب کرده و اين سبزي به دليل جذب روغن زياد، کالري مضاعفي را به مصرف‌کننده رسانده و مي‌تواند عامل چاقي و عوارض ناشي از آن شود.
در روش کبابي يا تنوري نيز به دليل آن که بادمجان در حرارت مستقيم آتش قرار مي‌گيرد، قسمت عمده‌اي از ارزش غذايي اين سبزي کاسته و زمينه تشکيل ترکيبات سرطان‌زا در آن فراهم مي‌شود.
بر اين اساس اگر مي‌خواهيد بادمجان را کبابي کنيد آن را ابتدا با پوست، تنوري کرده و سپس پوست آن را کاملا جدا و دور بيندازيد.
چند توصيه
طبق تحقيقات انجام شده، تخم بادمجان براي درمان سرماخوردگي و زکام مفيد است. اما به دليل موادي که در ميان دانه‌ها يا تخم آن وجود دارد در مبتلايان به بيماري‌هاي کبدي يا يرقان مي‌تواند ايجاد ناراحتي کند.
از مصرف بادمجان کال يا نارس اجتناب کنيد. بادمجان نارس داراي ماده‌اي سمي است که خوردن آن مي‌تواند موجب بروز مسموميت در مصرف‌کننده شود.
به دليل اگزالاتي که در بادمجان وجود دارد، بهتر است خوردن آن را محدود کنيد.
مصرف بادمجان به همراه سير مي‌تواند خاصيت پايين آورندگي کلسترول بد خون را چند برابر کرده و از بروز بيماري‌هاي عروقي جلوگيري کند.
بهترين نوع بادمجان قلمي،‌ بدون تخم و رسيده آن است. بادمجان جنوب کشور که در زمستان به بازار مي‌آيد به علت داشتن گوشت زياد و نداشتن تخم، بسيار مرغوب هستند. بنابراين با توجه به آن که اين محصول تقريبا در تمام فصول موجود است بهتر است آن را به صورت تازه مصرف کنيد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان