امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پیش کسوت های داستان کوتاه

#1
«پیش کسوت های داستان کوتاه جهان» کتابی پژوهشی درباره مهم ترین نویسندگان داستان کوتاه جهان است. برخی از این داستان ها در دهه 40 در مجله سخن منتشر شده و این بار با تفسیر بیشتر در این کتاب گرد آورده شده.

پیش کسوت های داستان کوتاه 1
«روشنفکران خودساخته آنچه را که طبیعت به دیگر نویسندگان نازپرورده ارزانی داشته است به بهای جوانی شان به دست می آورند. آستین ها را بالا بزن و داستانی درباره پسر سرفی بنویس، فروشنده اخراجی، دکانکی تنگ و ترش، عضو دسته کر، دبیرستان تمام کرده و دانشگاه رفته که با دست بوسی کشیش ها تایید و تمجید عقیده دیگران و شکر لقمه ای نان بزرگ شده. بیشتر اوقات کتک خورده، پابرهنه به مدرسه رفته، با سختی ها دست و پنجه نرم کرده و جانوران را سیخونک زده، دلش غنج می زده که سر سفره اقوام پولدار بنشیند و پیش چشم خدا و مردم بی هیچ دلیل فقط صرف آگاهی از ناچیز بودنش، تزویر و ریاکرده، خب بگو این جوان چه طور روح بردگی را قطره قطره از جانش بیرون بچکاند و چگونه صبحگاهی فرخنده با این احساس پلک بگشاید که در رگ هایش به عوض خون بردگی، خون انسانی آزاده جریان دارد.» 1
کتاب پیش کسوت های داستان کوتاه جهان یک بار دیگر به موضوع مهم داستان کوتاه نویسان مهم جهان می پردازد. در این کتاب با داستان کوتاه نویسان شاخص و بزرگ جهان و نمونه ای کلیدی از آثار آنها آشنا می شویم. از این نظر هم می تواند برای مشتاقان و عاشقان داستان کوتاه راهنمای سودمندی باشد تا شناخت خود را به این نوع داستان بیشتر کنند و لذت خواندنش را عمیق تر و هم شناخت انواع داستان کوتاه، جویندگان این راه را یاری دهد که موضوع های خود را با الگوهای مناسب تر و در خورتری ارائه دهند تا موفقیت در آفرینش آنها بیشتر تضمین شود. 
در این کتاب تفسیری جامع بر هر یک از این آثار آورده شده تا خواننده با درونمایه داستان و نکات تکنیکی و محتوایی آن آشنایی بیشتری داشته باشد. بخش پایانی کتاب اختصاص دارد به معرفی برخی دیگر از نویسندگان داستان کوتاه جهان و نمونه ای از آثار آنها
از میان نویسندگان بزرگ داستان کوتاه جهان آثار نیکلای واسیلی یه ویچ گوگول، ادگار آلن پو،گی دوموپاسان، آنتوان چخوف، ارنست همینگوی، خورخه لوئیس بورخش بررسی می شود. داستان کوتاه هایی که از این نویسندگان در این کتاب به عنوان نمونه آثار آورده شده است عبارتند از: شنل باشلق دار اثر گوگول، نقاب مرگ سرخ اثر آلن پو، مهتاب اثر موپاسان، متهم اثر چخوف،  تپه هایی مثل فیل های سفید اثر همینگوی و درونمایه خائن و قهرمان اثر بورخس.
در این کتاب تفسیری جامع بر هر یک از این آثار آورده شده تا خواننده با درونمایه داستان و نکات تکنیکی و محتوایی آن آشنایی بیشتری داشته باشد.
بخش پایانی کتاب اختصاص دارد به معرفی برخی دیگر از نویسندگان داستان کوتاه جهان و نمونه ای از آثار آنها. جمال میر صادقی گردآورنده کتاب در این باره می نویسد: "هنگامی که دوست عزیز و فاضل من، محمود کیانوش در نمیه اول دهه چهل سردبیری مجله سخن را به عهده گرفت قرار شد داستان هایی که من به انگلیسی می خواندم و می پسندم با همکاری هم به فارسی برگردانیم تا در مجله منتشر شود. روال ترجمه چنین بود که من دو سوم داستان را ترجمه می کردم و ترجمه یک سوم بعدی را کیانوش به عهده می گرفت و در عوض ترجمه مرا با متن مقابله می کرد. حاصل این همکاری ترجمه نه داستان کوتاه از ادبیات جهان بود که در مجله سخن و جهان نو منتشر شد و بعد در سال 1352 با عنوان "آن سوی پرچین و هشت داستان دیگر" انتشار یافت. "
سه تای این داستان ها با تفسیر کامل در کتاب عناصر داستان جمال میرصادقی آورده شده است. از این نُه داستان کوتاه پنج داستان با معرفی نویسندگانشان در پایان این کتاب آورده شده که عبارتند از: خوش دست اثر ارسکین کالدول، آن سوی پرچین اثر ای.ام. فورستر، قربانی اثر نرگس دالال از نویسندگان معاصر هند، مرگ اثر ولادیسلاو استانیسلاو ریمونت، ارکستر اثر شموئیل یوسف اگنن از داستان نویسان لهستانی.
جمال میر صادقی از نویسندگان و مترجمان قدیمی ایران است که در مشاغل گوناگونی چون تربیت معلم و مدرس دانشگاه در رشته ادبیات و ادبیات داستانی فعالیت داشته است. وی در دوره طولانی کار نویسندگی داستان های کوتاه و بلند بسیار و ده رمان نوشته است. برخی از داستان های او به زبان های مختلف چینی، هندو، عربی، ایتالیایی، انگلیسی و آلمانی ، روسی، رومانیایی و عبری ترجمه شده اند. جمال میرصادقی از نویسندگان بزرگی است که کمتر در محافل ادبی دیده شده اما حرف و سخن او درس های پرباری برای داستان نویسان بوده است. وی خود از نوجوانی به کار نوشتن پرداخت. اولین داستانش در سال 37 در مسابقه مجله سخن که پرویز ناتل خانلری آن را منتشر می کرد، برنده جایزه و چاپ شد. شاهزاده خانم سبز چشم یا مسافرهای شب از رمان های معروف اوست. وی 28 کتاب در زمینه داستان کوتاه، رمان و پژوهش ادبی منتشر کرده است. عناصر داستان نویسی کتابی است که تقریبا تمام کسانی که می خواهند دست به قلم ببرند و به صورت حرفه ای به داستان نویسی بپردازند آن را خوانده و می خوانند.
پیش کسوت های داستان کوتاه جهان/ جمال میرصادقی/ نشر نیلوفر/ چاپ دوم: 1394/ 1100نسخه/ 280 صفحه/ قیمت: 17000 تومان
پی نوشت:
 1- صفحه 115 کتاب مقدمه ای برای آنتوان چخوف
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان