امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اسلام موافق برده داری است؟؟؟

#1
سوالی که مطرح می شود این است که اگر اسلام مخالف برده داری است چرا به یک باره اون رو نابود نکرد و آرام قدم برداشت؟
به نکاتی که باید توجه کنیم:
عذرخواهی بابت طولانی بودن...
-برده داری در اسلام با سایر برده داری ها در جهان، فقط از نظر اسم شبیه هم هستند. قبل از اسلام راههای زیادی برای برده نمودن انسانها وجود داشت که اسلام تمام آن راهها‏ به جز برده نمودن اسیران جنگی را نامشروع دانست. برخى از این راه‏ها عبارت بود از: الف) یورش ناگهانى به منظور گرفتن اسیر و بنده.

ب) در مواردى كه مدیون از پرداخت دین خود عاجز بود، صاحب دین او را در عوض آن، برده خود مى‏ساخت.

ج) فروختن افراد آزاد و یا فرزندان خود به دیگران.

اسلام هیچ راهى براى برده‏‌سازى افراد را جایز نمى‌‏داند؛ جز آنكه شخص كافر در جنگ علیه اسلام و مسلمین به اسارت درآمده باشد. از طرف دیگر این مسئله هم تابع شرایط زمان و مكان و با صلاحدید پیشواى مسلمانان است و اگر او برده ساختن اسیران جنگى را مصلحت ندانست، مى‌‏تواند وجهى به عنوان فدیه بگیرد و آزادشان كند و یا آنان را با اسرای مسلمان معاوضه کند یا آنها را مورد عفو قرار دهد.[۱]

با توجه به این حقیقت روشن می شود که برده داری همراه با نوعی لطف است. آیا به رسمیت شناختن حق حیات براى كسانى كه به خداوند رحمان كفر مى‏ورزند و با دین حق مبارزه مى‏كنند و شمشیر کشیده اند تا مسلمانان را بکشند؛ جز از روى تفضل الهى است؟! اسلام حق حیات اینان را تضمین كرده و كشتن اسیر را جز در شدت درگیرى و معركه جنگ روا ندانسته است؛ و در عین حال آموزه‏ هاى بسیارى در اسلام براى رهایى آنان وجود دارد كه به برخى از آنها اشاره خواهد شد. ضمن اینکه قوانین برده گان در اسلام (اسرای جنگی) با چیزی که امروزه تحت عنوان کنواسیون ژنو و نظیر آن داریم، قابل مقایسه نیست. حق برخورداری از روزانه چند دقیقه هوای آزاد کجا و قوانین بردگان در جامعه اسلامی کجا؟!

۲- نسبت به برگان قبل از اسلام نیز باید گفت که: الغاى یكباره بردگى به طور كامل در آن زمان ممكن نبود، زیرا در آن زمان تعداد بردگان بسیار زیاد و بردگان یکی از ارکان اجتماع و اقتصاد آن روزگار بودند لذا الغای یکباره برده داری نظم اقتصادى و اجتماعی مردم آن روزگار را به هم مى‏ زد و زندگى آنها را از هم میپاشید.

از این جهت، اسلام راه دیگرى را پیش گرفت كه در ضمن آن، بردگى به تدریج از بین مى‌‏رفت؛ بدون آنكه نظام اجتماعى و اقتصادى جامعه، از هم گسسته شود. از این رو در مرحله نخست، همگان را ترغیب به كار و كوشش و دورى از تنبلى، بى‏كارى و عیاشى نمود تا جامعه از وضعیت سابق - كه همه كارها بر دوش بردگان بود - فاصله گیرد. سپس راه‏هاى زیادى براى رهایى بردگان قرار داد تا به تدریج، هم بردگى لغو گردد و هم مردم به زندگى فعال و به دور از عیاشى، عادت كنند. برخى از اندیشمندان، آزادى دفعى بردگان را خطرآفرین مى‏دانند.

منتسكیو درباره رها ساختن دسته جمعى بردگان در یك زمان، چنین مى‌‏نویسد: «آزاد كردن عدّه بى شمارى از غلامان به وسیله وضع یك قانون مخصوص، صلاح نیست؛ زیرا موجب اختلال نظم اقتصادى جامعه مى‌‏گردد و حتى معایب اجتماعى و سیاسى دارد.

براى مثال در ولسینى چون غلامان آزاد شده حق رأى دادن در انتخابات را پیدا كرده بودند، حائز اكثریت گردیده و قانونى وضع كردند كه به موجب آن، هر كس از افراد آزاد عروسى كند، یكى از غلامان آزاد شده باید در شب اول عروسى با دختر تازه عروس بخوابد و شب دوم او را تسلیم داماد كند! بنابراین آزاد كردن غلامان، باید تدریجى و همراه با فرهنگ سازى‏هاى لازم و مناسب باشد. براى مثال قانون گذار ممكن است اجازه دهد، غلامان از عواید كارهایشان خود را از ارباب خویش خریدارى نموده، و یا دوره غلامى را محدود كنند»[۲]

به این كار که منتسکیو پیشنهاد کرده در فرهنگ اسلام مكاتبه گفته می شود كه قرن‏ها قبل از منتسكیو، در قوانین اسلامى وضع شده و جزئیات آن در كتاب‏هاى فقهى آمده است.

گوستاولوبون مى‌‏گوید: «از آنجایى كه بردگان از دیرزمان، تحت رقّیت زیست كرده و در اثر زندگى طفیلى خود، بى‌‏تجربه و بى‌‏استعداد بار آمده‌‏اند. از این جهت اگر اسلام، همه آنها را یكباره از قید بردگى آزاد مى‌‏ساخت، ممكن بود در اثر نداشتن تجربه كافى و لیاقت، قادر به تشكیل زندگى مستقل و اداره آن نباشند. در نتیجه مانند غلامان قدیم آمریكا - كه بعد از آزاد شدن بر اثر علت یاد شده، به كلى نیست و نابوده شده‏‌اند - از بین مى‌‏رفتند»[۳]

از این رو قانون گذار اسلام، در عین آنكه براى خلاصى بردگان، فكرى اساسى و برنامه كاملى تنظیم كرده، از امور یاد شده غفلت نورزیده است.

۳- امكانات حكومت تازه تأسیس آن زمان، به گونه‏اى نبود كه بتواند اسیران جنگى را در اماكن خاصى مثل زندان‏ها، نگه‏دارى كند. بدین جهت اسیران در میان جنگاوران تقسیم مى‌‏شدند. آنان بردگان را به خانه‏‌هاى خود مى‌‏بردند تا هم امنیت جانى‌‏شان تضمین شود و هم پراكنده شده و امكان اجتماع و شورش نداشته باشند.

از طرف دیگر ناچار به تغذیه آنان بودند و در مقابل از كار آنها نیز استفاده مى‌‏كردند. مارسل بوازار در این باره مى‏نویسد: «اسلام به خاطر تأمین جانى و جلوگیرى از تجاوز به اسیران جنگى، آنها را طبق ضوابطى در قبایل عرب، به عنوان برده یا كنیز تقسیم مى‌‏كرده؛ ولى به تدریج آنان را از تمامى حقوق شهروندان مسلمان، بهره‏مند مى‌‏ساخته است»[۴]

۴- در جنگ‏هایى كه بین مسلمانان و غیر مسلمین وجود داشت، كافران، اسیران مسلمان را برده مى‏ساختند. از این رو اسلام ناچار به مقابله به مثل بود و اگر مى‏خواست غیر از این عمل كند، نیرو و هزینه سنگین لازم براى نگه‏دارى اسیران و جلوگیرى از قیام و شورش آنان نداشت و نمى‌‏توانست مانع از فرار و پیوستن آنها به جبهه دشمن شود. از طرف دیگر برده شدن مسلمانان، زمینه تضعیف روحى مسلمین و جنگ روانى كافران را فراهم مى‌‏كرد.

۵- آنچه در عمل روی می داد، این بود که بردگان با زندگی در خانواده ای از مسلمانان، با نوع جدیدی از زندگی آشنا می شد و پس از آزادی مسیر جدیدی در زندگی را پیش می گرفت.

پی نوشتها:
[۱]. ر.ك: ترجمه تفسیر المیزان، ج ۶ ص ۴۹۷.
[۲]. منتسكیو، روح القوانین، ص ۴۲۸، تهران: امیر كبیر، چاپ هفتم، ۱۳۵۵.
[۳]. گوستاولوبون، تمدن اسلام و عرب، ص ۴۸۲.
[۴]. بوازار، مارسل، اسلام و حقوق بشر، ترجمه دكتر محسن مؤیدى، ، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى ۱۳۵۸ ، ص ۴۹.
پاسخ
 سپاس شده توسط Hitchcock ، mahdi.ir ، Mr.Unnamed ، kisalgon³ ، L²evi ، ایرانی اسلامی
آگهی
#2
ممنون ولی قانع کننده نبود
درد من تنهایی نیست بلکه
درد من مرگ مردمی است که
گدایی را قناعت
بی عرضه گی را صبر
و با تبسمی بر لب این حماقت ها را
حکمت خدا می نامند!
پاسخ
 سپاس شده توسط DAZZLING BOY ، oprah vinfrey ، L²evi
#3
(08-09-2015، 19:22)Hitchcock نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
ممنون ولی قانع کننده نبود

ببخشید،از چه لحاظی میگین؟؟
درموردش منم بیشتر تحقیق کنم...
پاسخ
 سپاس شده توسط Hitchcock ، L²evi
#4
میشه درباره قوانینی که درمورد کنیزان در اسلام بوده رو هم بگی؟؟؟
اونطور که شنیدم یک مرد میتونسته با کنیزش بخوابه... درسته؟؟
اسلام موافق برده داری است؟؟؟ 1
The music feels better
اسلام موافق برده داری است؟؟؟ 1












پاسخ
 سپاس شده توسط oprah vinfrey ، L²evi
#5
میشه گفت این موضوع هم منطقیه هم یکم یه جوریه!!!!
اول اینکه برده یاکنیز از کجا میاد؟تنها در جنگ با کفاری که کشور مسلمین رو مورد تجاوز قرار دادن، عده ای اسیر میشن،زن و مرد،چون در اون زمان، نقشی که زن در جنگ داشته با مرد برابر بوده،این اسرا چون کشتنشون مطابق اسلام نیست و امکان به زندان انداختنشون وجود نداشته و آزاد کردنشون هم امکان به هم پیوستن و جنگ مجدد داشته، اینها در صورتی که
نتونن فدیه(مبلغی برای آزادی)
بپردازن.
یا نتونن با مسلمانانی که اسیر شدن تعویض بشن
یانتونن به مسلمانی سواد یاد بدن و آزاد بشن
درصورتی که حاکم اجازه بده و شروط دیگه، اونها به عنوان غلام و کنیز به مدافعان مسلمان میرسه، که البته با اسلام هم آشنا میشوند و با مسلمان شدن به گونه ای موجبات آزادشدنشون فراهم میشه....
مثل محرم بودن،برادر پدر،عمو...برای زن که در قرآن آمده،محرم بودن غلام هم در قرآن ذکر شده مثل این آیه:
بر آنان [همسران پيامبر] گناهى نيست در مورد پدران و فرزندان و برادران و فرزندان برادران و فرزندان خواهران خود و زنان مسلمان و بردگان خويش (كه بدون حجاب و پرده با آنها تماس بگيرند) و تقواى الهى را پيشه كنيد كه خداوند نسبت به هر چيزى شاهد و آگاه است. (احزاب، 55)
و31نور.
برای کنیز هم مثل غلامه با تفاوت هایی، و برای سرپرستش مثل همسرش قرار داره ومحرم و حلاله و این آیشه:
مومنان]کسانی هستند که دامن های خود را حفظ می کنند مگر در برابر همسران شان یا کنیزانی که در تملک دارند که در این صورت مورد ملامت نیستند . هر کس بیش از این بطلبد ، در زمره تجاوزکاران است» .
ونکته اینکه این ارتباط مالک باکنیز تنها به زنانی اختصاص داره که کافر(منظور تعریف اسلام از کفر هست کلا، نه افکار شخصی و سایر ادیان) هستن،البته یاداور میشم اگر مردی به زن آزاد کافر تعرض کنه مانند تعرض به زن مسلمان مجازات میشه.
از دلایلش هم میشه گفت اول اینکه این زن به سرزمین خودش نمیتونه برگرده،امکان ازدواج مجدد نداره،چون جدا از اینکه در فرهنگ عام این افراد جایگاه اجتماعی پایینی داشتن ودر بعضی کشور ها اونهارو حتی انسان هم به حساب نمی آوردن واسیر جنگی و متجاوز بودن، ازدواج مسلمین با کفار هم ممنوع است و نمیشه هم نیاز جنسی این زنها رو در زندگیشون و مشکلاتی که ممکنه به وجود بیاره ؟رو نادیده گرفت،اسلام با شروطی از جمله اینکه امکان آزادی این زن وجود نداشته باشد،یعنی قراری که طبق اون مدتی بعد این کنیز آزاد بشه وجود نداشته باشد، که در این صورت این ارتباط ممنوعه، میشه گفت زن تا آخر عمر خودش مجبور به کارکردن تنها برای یک سرپرست باشه و شروط دیگه ای که سرپرست ملزم به رعایتش هست و برخورد پسندیده و مناسب، این زن میتونه با صاحب خودش رابطه جنسی برقرار کنه، که اغلب این زنان بعد از مدتی مسلمان وموجبات آزادیشون فراهم شده.
البته اسلام به تدریج با برده داری اسرای جنگی هم مقابله کرد و آن هم کم شد، مثل پولی که به طور دایم از بیت المال صرف آزاد کردن برده ها میشده،یا برای هر کاری از جمله کفاره کارهای ناپسند، آزادکردن برده توصیه شده و یک فریضه محسوب میشه وخود ائمه به عنوان الگو در هر فرصتی برده ای رو آزاد میکردن.

@saeedrajabzade
پاسخ
 سپاس شده توسط saeedrajabzade ، L²evi ، mohsenniceboy
#6
(08-09-2015، 19:52)روشنك١ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(08-09-2015، 19:22)Hitchcock نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
ممنون ولی قانع کننده نبود

ببخشید،از چه لحاظی میگین؟؟
درموردش منم بیشتر تحقیق کنم...

خیلی علاقه ندارم در موارد مذهبی بحث کنم
من معتقدم آخوندا ب اندازه کافی وقت توجیه این چیزا رو داشتن.
اگه این مقاله رو با حوصله بخونین تناقضاتش میزنه بیرون کلی هم مثال نقض داره اگه میخای تحقیق کنی باید بدون پیش داوری تحقیق کنی. مطالب چالشی بخون بعد بیا توجیهاتشو بخون. درباره این موضوع در حد کتاب میشه بحث کرد ولی اینجا شدنی نیست. 
فقط یه مثال:
آبراهام لینکلن هم زمانی که میخاست برده داری رو لغو کنه ایالتهای جنوبی میگفتن ما کسب و کار اصلیمون تجارت برده ست با آزادی شون اقتصاد ما نابود میشه ولی لینکلن کاری رو کرد که هیچ پیامبری نکرد. (ازش قدیس نمیسازم ولی در مورد همین کار) سفت ایستاد و خیلیا جونشونو از دست دادن تا سیاه پوستا آزاد بشن حالا میتونست بگه نه اقتصاد بهم میریزه جامعه آمادگیشو نداره کم کم حالا در عرض 100 سال آزادشون میکنیم. نتیجه ش 100 سال دیگه برده داری ادامه پیدا میکرد. آخرشم جونشو به خاطر همین کار از دست داد. خودش که سفید بود میتونست برده داشته باشه باهاش خوب رفتار کنه مثلا!!! همینطور گاندی زمانی ک تو آفریقا بود.... از نظر من این مقاله بخش کوچیکی از وقعیت رو به جای همه واقعیت جا زده و البته تناقض هم داره!!!
درد من تنهایی نیست بلکه
درد من مرگ مردمی است که
گدایی را قناعت
بی عرضه گی را صبر
و با تبسمی بر لب این حماقت ها را
حکمت خدا می نامند!
پاسخ
 سپاس شده توسط oprah vinfrey ، saeedrajabzade ، L²evi ، mohsenniceboy
آگهی
#7
ممنون قشنگ بود
پاسخ
 سپاس شده توسط oprah vinfrey
#8
(10-09-2015، 23:30)Hitchcock نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(08-09-2015، 19:52)روشنك١ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(08-09-2015، 19:22)Hitchcock نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
ممنون ولی قانع کننده نبود

ببخشید،از چه لحاظی میگین؟؟
درموردش منم بیشتر تحقیق کنم...

خیلی علاقه ندارم در موارد مذهبی بحث کنم
من معتقدم آخوندا ب اندازه کافی وقت توجیه این چیزا رو داشتن.
اگه این مقاله رو با حوصله بخونین تناقضاتش میزنه بیرون کلی هم مثال نقض داره اگه میخای تحقیق کنی باید بدون پیش داوری تحقیق کنی. مطالب چالشی بخون بعد بیا توجیهاتشو بخون. درباره این موضوع در حد کتاب میشه بحث کرد ولی اینجا شدنی نیست. 
فقط یه مثال:
آبراهام لینکلن هم زمانی که میخاست برده داری رو لغو کنه ایالتهای جنوبی میگفتن ما کسب و کار اصلیمون تجارت برده ست با آزادی شون اقتصاد ما نابود میشه ولی لینکلن کاری رو کرد که هیچ پیامبری نکرد. (ازش قدیس نمیسازم ولی در مورد همین کار) سفت ایستاد و خیلیا جونشونو از دست دادن تا سیاه پوستا آزاد بشن حالا میتونست بگه نه اقتصاد بهم میریزه جامعه آمادگیشو نداره کم کم حالا در عرض 100 سال آزادشون میکنیم. نتیجه ش 100 سال دیگه برده داری ادامه پیدا میکرد. آخرشم جونشو به خاطر همین کار از دست داد. خودش که سفید بود میتونست برده داشته باشه باهاش خوب رفتار کنه مثلا!!! همینطور گاندی زمانی ک تو آفریقا بود.... از نظر من این مقاله بخش کوچیکی از وقعیت رو به جای همه واقعیت جا زده و البته تناقض هم داره!!!

خیلی دقت نکردی در امریکا بعد از ازبین بردن یهویی برده داری برده ها بیکار شدن ولی به قول تو پیامبر هاااا و امامان باهوش و دوراندیش و بادقت بودن و همینطوری و از روی هیجان و نگاه بیش ار حد احساسی کاری رو انجام نمیدادن برای همین برده میخردن تعلیمات میدادن و ازاد میکردن مثل امام سجاد اگه اشتباه نکنم که افراد بسیار وفادار به خودش رو ایجاد کرد و بعدش هم برده ها یهویی بیکار تحویل جامعه نمیدادن و الان هم در جوامع اسلامی خیلی کم تر از اونموقع شده البته بعضی الان اسمشون برده نیس و اصلا شرایط برده و محدودیتش خیلی فرق داره ... که اصلا انگاری از بین رفته
پاسخ
 سپاس شده توسط oprah vinfrey ، mohsenniceboy


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Exclamation علت حرام بودن ازدواج موقت در میان اهل سنت در اسلام
Book علت حلال بودن شرط بندی بر روی مسابقات اسب سواری در اسلام
Star __کتابی جنجالی درباره واپسین روزهای زندگی پیامبر اسلام
  معجزات اسلام!
  از نظر اسلام قتل انسان بی گناه چه جایگاه و مجازاتی دارد ؟
Star منبری‌ها و مداحان، مظلومیت ائمه‌ای که کمتر نام‌شان برده می‌شود را برطرف کنند
Lightbulb @آيا حكم مرتد از اسلام كشتن است ؟
  فلسفه حجاب زن‏ان در اسلام چیست؟
  چگونه مي توان از کسي که آبروي شخصي را برده گذشت کرد؟
  اهمیت صله رحم و آثار مادی ومعنوی آن در آموزه های دین اسلام

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان