15-08-2015، 18:53
كاوه آفاق، هنرمند، آهنگساز، نوازنده، شاعر، ترانهسرا، موسيقيدان و خواننده ايراني در يك خانواده هنري در تهران چشم به جهان گشود. وي از 15سالگي آغاز به نواختن جاز و بلوز كرد و آنگاه به موسيقي راك علاقهمند شد.
از 17سالگي به آهنگسازي و ترانهسرايي پرداخت. پس از ديپلم رشته معماري را در دانشگاه دنبال كرد.
يك گروه موسيقي تشكيل داد كه به دليل مشكلات مالي به جايي نرسيد. آنگاه خود به عنوان نوازنده گيتار به گروه آسمانه پيوست. پس از اين به دعوت عليرضا پوررضا به گروه كاويان رفت و نخستين ضبط استوديویي را با اين گروه تجربه كرد. كاوه آفاق در طول دو سال، در 25 اجراي زنده و ده كنسرت با گروه كاويان همكاري كرد و آلبوم رسمي ضربان نامنظم نتيجه اين همكاري ها بود.
وي در سال 2003 با پوررضا گروه پاپ، راك The Ways را پايهگذاري كرد و به عنوان گيتاريست اصلي گروه به همكاري پرداخت.
حامد قناد به عنوان نوازنده گيتار باس و ايمان محمدي به عنوان نوازنده درام از اعضاي اين گروه به شمار ميروند.
دو آلبوم رسمي استرس به فارسي و غريق بالهاي خيال به انگليسي، چندين كنسرت در شهرهاي مختلف ايران، آهنگسازي براي فيلمهاي كوتاه و حضور در چند فستيوال موسيقي دستاوردهاي اين گروه است.
آهنگ قصه زيرزمين را با همكاري آراد آريا توليد كرد. اين آهنگ دومين جايزه جشنواره
جهاني موزيك زيرزميني به سال 2010 را به دست آورد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هماكنون كاوه آفاق براي رسيدن به يك سبك پاپ راك ايراني تلاش ميكند و درصدد این است تا موسيقي راك را از وضعيت راكد آن نجات دهد.
گفتوگويي با وي انجام دادهايم كه در ادامه آن را ميخوانيد:
موسيقي راك را از لحاظ فني و موسيقيايي در ايران در چه وضعيتي ميبينيد؟
موسيقي ما از نظر فني مشكل سختافزاري دارد، يعني موزيسينهاي خوبي داريم و از لحاظ نرمافزاري هم در رده خوبي هستيم، سازهاي نسبتا خوب هم در دسترس است، اما استوديوهايي با توان فني بالا و اپراتورهاي بااستعداد كم داريم. در ضمن شاعر و خواننده باسواد و بانبوغ هم كم داريم.
اساسا فكر ميكنيد موسيقي شما در كدام دسته از دستهبنديهاي موسيقي راك جهاني قرار ميگيرد؟
موسيقي من، موسيقي من است. ديگر دوست ندارم در دستهبندي قرار بگيرم و آلبوم جديد را كه به اميد خدا در پايان قرن آينده منتشر خواهد شد (با خنده)، اگر بشنويد شايد نظرتان با من يكي شود كه در تعريف سبكهاي فعلي نميگنجد. نميگویم كه خيلي عجيب یا بهتر يا بدتر است، فقط عرض ميكنم كه در طول توليدش من و آرمان مهربان (و ديگر بچههاي گروه: مثل پيام زماني و آرش گلشني و شهاب آفاقي و بهنام شكراللهي كه از همينجا بگویم عاشقشان هستم) درگير سبك نبوديم و بيشتر روي متافيزيك اثر دقت كرديم.
به نظر شما يك موزيسين راك چه خصوصياتي بايد داشته باشد كه يك راكر تلقي شود؟
يك موزيسين راك بايد راكر زاييده شده باشد نه اينكه در طول زمان آرام آرام راكر شده باشد. آنهايي كه بايد متوجه منظور من شده باشند با اين پاسخ متوجه شدهاند. به معناي ديگر راكر بايد شخصيت كاريزماتيكي داشته باشد.
دستبندي هميشه به دست داري كه ميدانم مشخصه كاوه آفاق است، اما چه شد كه پرچم ايران را براي اين موضوع انتخاب كردي؟
من هرچه دارم و هرچه ندارم از ايران است و به همين خاطر تا ابد دار و ندارم را به دست خواهم بست.
همكاري شما با گروه مطرح آنتما به كجا رسيد؟ كار مشترك شما قرار نيست كه پخش شود؟
نه، اوضاع فعليِ فشارهايي كه بر روي من است اجازه انتشار چنين اثري را به ما نميدهد. اميدوارم متوجه منظورم شده باشيد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اتفاقات اخيري كه درخصوص موسيقي راك افتاده است را چگونه ارزيابي ميكنيد؟ (لغو مجوز اوهام)
اوهام يعني شهرام شعرباف. او بهترين است اما تحت فشارهايي كه قرار گرفته مجبور به عكسالعملي احساسي شده است كه البته شايد هر كس ديگري هم جاي او بود همين كار را ميكرد. اميدوارم تا تعاملي بين استادم دكتر ارجمند و شهرام شعرباف عزيزم به عمل بياید و دست به دست هم مشكل مجوز اوهام حل شود. امثال شهرام شعربافها و كاوه يغماييها سرمايه موسيقي ما هستند كه همچنان كاوه آفاقها مجبور به خانهنشيني شدهاند و يك مشت «هيچسُرا» و «هجوخوان» در حال كار هستند و روز به روز موسيقي ما و مردم را بيشتر ميدوشند و به قهقرا ميبرند و پيش چشم موسيقيدانهاي خارجي هم آبروي امثال من و شهرام و يغماييها را با سخيفي و حماقت آثارشان ميبرند.
به طور كلي جايگاه امروز موسيقي راك ايراني در جامعه در چه سطحي قرار دارد؟
جايگاه هيچ چيز در جامعه فعلي در سطح جهان حتي مشخص نيست، اما آينده راك را من در داخل ايران بينظير پيشبيني ميكنم. البته در صورتي كه اجازه انتشار آثار زيبا و خوب داده شود نه به يك مشت هزليات و هجويات فعلي.
فكر ميكنيد چه عاملي باعث ميشود (ترانه يا ملودي) كه موسيقي به لحاظ مفهومي به سمت پاپ يا راك يا هر سبك ديگري كشيده شود؟
بيشك اولويت را من در هنر به فُرم هنر ميدهم. اما به هر حال در حال حاضر شايد بتوان گفت اين دو يعني فرم و كانسِپت در موسيقي فارسي بايد با هم پيش برود تا موسيقي راك معناي خود را پيدا كند و البته تكنيكهاي خواننده و طرز خواندن او هم بسيار موثر است.
در آخر اگر كلامي جا مانده بفرماييد.
در آخر هيچ كلامي ندارم جز ابراز همدردي با كشتهشدههاي يمني، عراقي، سوري، ايراني، افغان، اروپايي، آسيايي و آمريكايي كه به دست نيرنگ رژيمهاي عربستان سعوديها و قطر... كه اي كاش عموم و برخي از صاحبان سرمايه يا خِرد مردم بدانند كه اين رژيم سعودي چه نقشههايي براي تجزيه ايران دارد و بيشتر بهجاي تخمه شكستن پاي سريالهاي تركيهاي و خريدن املاك در ديگر كشورها كمي هم به آينده مملكت بينديشند.
پویا عباسپور
استفاده از مطلب با ذکر منبع بلامانع است.(هنردستان)
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
از 17سالگي به آهنگسازي و ترانهسرايي پرداخت. پس از ديپلم رشته معماري را در دانشگاه دنبال كرد.
يك گروه موسيقي تشكيل داد كه به دليل مشكلات مالي به جايي نرسيد. آنگاه خود به عنوان نوازنده گيتار به گروه آسمانه پيوست. پس از اين به دعوت عليرضا پوررضا به گروه كاويان رفت و نخستين ضبط استوديویي را با اين گروه تجربه كرد. كاوه آفاق در طول دو سال، در 25 اجراي زنده و ده كنسرت با گروه كاويان همكاري كرد و آلبوم رسمي ضربان نامنظم نتيجه اين همكاري ها بود.
وي در سال 2003 با پوررضا گروه پاپ، راك The Ways را پايهگذاري كرد و به عنوان گيتاريست اصلي گروه به همكاري پرداخت.
حامد قناد به عنوان نوازنده گيتار باس و ايمان محمدي به عنوان نوازنده درام از اعضاي اين گروه به شمار ميروند.
دو آلبوم رسمي استرس به فارسي و غريق بالهاي خيال به انگليسي، چندين كنسرت در شهرهاي مختلف ايران، آهنگسازي براي فيلمهاي كوتاه و حضور در چند فستيوال موسيقي دستاوردهاي اين گروه است.
آهنگ قصه زيرزمين را با همكاري آراد آريا توليد كرد. اين آهنگ دومين جايزه جشنواره
جهاني موزيك زيرزميني به سال 2010 را به دست آورد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هماكنون كاوه آفاق براي رسيدن به يك سبك پاپ راك ايراني تلاش ميكند و درصدد این است تا موسيقي راك را از وضعيت راكد آن نجات دهد.
گفتوگويي با وي انجام دادهايم كه در ادامه آن را ميخوانيد:
موسيقي راك را از لحاظ فني و موسيقيايي در ايران در چه وضعيتي ميبينيد؟
موسيقي ما از نظر فني مشكل سختافزاري دارد، يعني موزيسينهاي خوبي داريم و از لحاظ نرمافزاري هم در رده خوبي هستيم، سازهاي نسبتا خوب هم در دسترس است، اما استوديوهايي با توان فني بالا و اپراتورهاي بااستعداد كم داريم. در ضمن شاعر و خواننده باسواد و بانبوغ هم كم داريم.
اساسا فكر ميكنيد موسيقي شما در كدام دسته از دستهبنديهاي موسيقي راك جهاني قرار ميگيرد؟
موسيقي من، موسيقي من است. ديگر دوست ندارم در دستهبندي قرار بگيرم و آلبوم جديد را كه به اميد خدا در پايان قرن آينده منتشر خواهد شد (با خنده)، اگر بشنويد شايد نظرتان با من يكي شود كه در تعريف سبكهاي فعلي نميگنجد. نميگویم كه خيلي عجيب یا بهتر يا بدتر است، فقط عرض ميكنم كه در طول توليدش من و آرمان مهربان (و ديگر بچههاي گروه: مثل پيام زماني و آرش گلشني و شهاب آفاقي و بهنام شكراللهي كه از همينجا بگویم عاشقشان هستم) درگير سبك نبوديم و بيشتر روي متافيزيك اثر دقت كرديم.
به نظر شما يك موزيسين راك چه خصوصياتي بايد داشته باشد كه يك راكر تلقي شود؟
يك موزيسين راك بايد راكر زاييده شده باشد نه اينكه در طول زمان آرام آرام راكر شده باشد. آنهايي كه بايد متوجه منظور من شده باشند با اين پاسخ متوجه شدهاند. به معناي ديگر راكر بايد شخصيت كاريزماتيكي داشته باشد.
دستبندي هميشه به دست داري كه ميدانم مشخصه كاوه آفاق است، اما چه شد كه پرچم ايران را براي اين موضوع انتخاب كردي؟
من هرچه دارم و هرچه ندارم از ايران است و به همين خاطر تا ابد دار و ندارم را به دست خواهم بست.
همكاري شما با گروه مطرح آنتما به كجا رسيد؟ كار مشترك شما قرار نيست كه پخش شود؟
نه، اوضاع فعليِ فشارهايي كه بر روي من است اجازه انتشار چنين اثري را به ما نميدهد. اميدوارم متوجه منظورم شده باشيد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اتفاقات اخيري كه درخصوص موسيقي راك افتاده است را چگونه ارزيابي ميكنيد؟ (لغو مجوز اوهام)
اوهام يعني شهرام شعرباف. او بهترين است اما تحت فشارهايي كه قرار گرفته مجبور به عكسالعملي احساسي شده است كه البته شايد هر كس ديگري هم جاي او بود همين كار را ميكرد. اميدوارم تا تعاملي بين استادم دكتر ارجمند و شهرام شعرباف عزيزم به عمل بياید و دست به دست هم مشكل مجوز اوهام حل شود. امثال شهرام شعربافها و كاوه يغماييها سرمايه موسيقي ما هستند كه همچنان كاوه آفاقها مجبور به خانهنشيني شدهاند و يك مشت «هيچسُرا» و «هجوخوان» در حال كار هستند و روز به روز موسيقي ما و مردم را بيشتر ميدوشند و به قهقرا ميبرند و پيش چشم موسيقيدانهاي خارجي هم آبروي امثال من و شهرام و يغماييها را با سخيفي و حماقت آثارشان ميبرند.
به طور كلي جايگاه امروز موسيقي راك ايراني در جامعه در چه سطحي قرار دارد؟
جايگاه هيچ چيز در جامعه فعلي در سطح جهان حتي مشخص نيست، اما آينده راك را من در داخل ايران بينظير پيشبيني ميكنم. البته در صورتي كه اجازه انتشار آثار زيبا و خوب داده شود نه به يك مشت هزليات و هجويات فعلي.
فكر ميكنيد چه عاملي باعث ميشود (ترانه يا ملودي) كه موسيقي به لحاظ مفهومي به سمت پاپ يا راك يا هر سبك ديگري كشيده شود؟
بيشك اولويت را من در هنر به فُرم هنر ميدهم. اما به هر حال در حال حاضر شايد بتوان گفت اين دو يعني فرم و كانسِپت در موسيقي فارسي بايد با هم پيش برود تا موسيقي راك معناي خود را پيدا كند و البته تكنيكهاي خواننده و طرز خواندن او هم بسيار موثر است.
در آخر اگر كلامي جا مانده بفرماييد.
در آخر هيچ كلامي ندارم جز ابراز همدردي با كشتهشدههاي يمني، عراقي، سوري، ايراني، افغان، اروپايي، آسيايي و آمريكايي كه به دست نيرنگ رژيمهاي عربستان سعوديها و قطر... كه اي كاش عموم و برخي از صاحبان سرمايه يا خِرد مردم بدانند كه اين رژيم سعودي چه نقشههايي براي تجزيه ايران دارد و بيشتر بهجاي تخمه شكستن پاي سريالهاي تركيهاي و خريدن املاك در ديگر كشورها كمي هم به آينده مملكت بينديشند.
پویا عباسپور
استفاده از مطلب با ذکر منبع بلامانع است.(هنردستان)
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.