28-08-2015، 22:57
پس از انتشار تیتراژ فیلم سینمایی «رخ دیوانه» در گفتگو با «موسیقی ما» عنوان شد؛
کارن همایونفر: «کاوه آفاق» من را غافلگیر کرد...
موسیقی ما – در روزهای گذشته تیتراژ فیلم سینمایی «رخ دیوانه» در فضای مجازی منتشر شده است و رسانه های مختلف درباره این اثر اظهار نظرهای متفاوتی را داشتهاند.به گزارش «موسیقی ما»، تیراژ فیلم سینمایی «رخ دیوانه» به کارگردانی «ابوالحسن داوودی» در فضای مجازی منتشر شد و علیرغم پخش نامناسب در سایتهای مختلف، توانست مورد توجه بسیاری از دوستداران موسیقی قرار بگیرد.همکاری «کاوه آفاق» به عنوان خواننده و «کارن همایونفر» به عنوان آهنگساز این قطعه، توانسته به خوبی مورد توجه قرار بگیرد و همین استقبال باعث شد سراغ «کارن همایونفر» برویم و درباره این اثر و فعالیت های جدیدش با او گپ بزنیم.
* شما اصولا موزیسین سخت گیری هستید و در انتخابهایتان وسواس زیادی دارید. بخاطر همین، شاید بهتر باشد درابتدای صحبتهایتان درباره چگونگی شکل گیری همکاری شما با پروژه فیلم سینمایی «رخ دیوانه» صحبت کنید.
من بعد از همکاری در فیلم «زادبوم» با آقای داوودی که اکثر سیمرغ های جشنواره فیلم فجر از جمله سیمرغ بهترین موسیقی فیلم را از آن خود کرد، در اثر جدید هم تصمیم گرفتیم که با هم دوباره کار کنیم. وقفهای هم که در این مقطع در فیلمسازی ایشان اتفاق افتاده بود کمی بیش از اندازه شده بود و فضای فیلم هم حال و هوای خاص و به روزی بود که طبیعتا موسیقی به روزی را میطلبید. خوشبختانه موسیقی متن این فیلم بسیار موفق شد و هم کاندیدای سیمرغ بود و هم مردم خیلی استقبال کردند. اما برای تیتراژ آخر کار به پیشنهاد آقای داوودی قرار بود یک کار تازه انجام شود که خودمان هم واقعا در آن وارد نبودیم. یعنی خودمان هم در حال تفکر روی تیتراژ آخر فیلم بودیم و قرار بود شعری از خیام را با موسیقی جوان پسند تر کار کنیم. کاوه آفاق را هم ایشان به ما معرفی کردند.
* پس «کاوه آفاق» پیشنهاد آقای ابوالحسن داوودی بود؟
من از مدتها قبل از طریق آقای مهدی میرزاباقریان کاوه آفاق را می شناختم ولی آن طور که باید و شاید کارهایش را دنبال نکرده بودم و کارهای کمی از او شنیده بودم. ولی وقتی با هم کار کردیم متوجه قابلیتها و استعدادش شدم و راستش را بخواهید غافلگیر شدم.
* در همه این سالها کمتر پیش آمده که «کارن همایونفر» تا این حد صریح درباره کسی اظهار نظر کند.
واقعیت را باید گفت. چون به هر حال من تجربههایی پیش از این با خوانندههایی در فضاهای کاوه آفاق داشتم که البته نمیتوان آنها را راک نامید. قطعا این آثار نوعی پاپ – راک محسوب می شوند و اصولا ما هرگز راک اورجینال و واقعی در ایران نداریم. اما برای من یک چیز کاوه بسیار جذاب بود. اولا کاوه جزو معدود کسانیست که کوک میخواند. دوما کاری را که میکند، خیلی خوب بلد است. فاصلهای که من با همکارم این اثر را تنظیم کردیم و بعد کاوه را آوردیم و اثر را خواند، شاید کمتر از یکی دو ساعت بود. من خودم به قدری ذوق زده شده بودم که دیگر قرار نیست مثل خوانندههای دیگری که با آنها کار کردهام، مجبور باشم کوکشان کنم! دیگر قرار نیستیم چندین و چند بار وکال را ضبط کنیم تا آن محصول نهایی که مدنظر مان است اتفاق بیفتد و ضبط شود. خوشبختانه صدای کاوه آفاق در بخش هایی از این اثر آنچنان درخشان و درست بود که کار من را خیلی راحت کرد.
* یعنی تا این حد؟
چرا باید دروغ بگویم و پز الکی بدهم؟ کاوه آفاق واقعا من را غافلگیر کرد. یک بخش هایی از صدای کاوه در این اثر، واقعا درخشان است. بقیه بخشهایی هم از نبوغ و هنر این خواننده را در آثار دیگری که قرار است با هم همکاری کنیم قطعا به گوش همه خواهم رساند. کاوه آفاق می تواند یک شمایلی باشد برای این نوع موسیقی پاپ – راک جدی، که قطعا طرفداران خاص خودش را داشته و دارد. اخلاق و رفتار حرفه ای و نوع برخورد حرفه ای کاوه در کار هم برای من تحسین برانگیز بود. از همه مهمتر اینکه در استودیو فکر می کنم در عرض بیست دقیقه این قطعه را خواند. با اینکه بسیار قطعه سختی است ولی من با چشم های خودم دیدم که این خواننده چقدر پر انرژی و پر از پتانسیل کار کردن است. او واقعا خستگی تمام کارهای قبلی را از تن من در کرد.
* در بخشی از صحبت هایتان اشاره کردید که اصولا در موسیقی ایران هرگز «راک» واقعی وجود نداشته و نیست. چرا به هنرمندانی که در ایران در قالب این ژانر فعالیت می کنند، هرگز نمی توان لقب یک «راکر» تمام عیار داد؟ مثلا خاندان یغمایی یا «رضا یزدانی» که اتفاقا در آلبوم «خاطرات مبهم» با خود شما همکاری کرده.
من سالها پیش با کاوه یغمایی کار کرده ام و کاوه هم به هر حال در زمانی که از ایران دور بود نشان داد که این نوع موسیقی را خیلی خوب بلد است. ولی تعریف موسیقی راک و ستاره راک فقط مختص به این ترکیبی که ما استفاده می کنیم، نیست. شکل لباس پوشیدن و فرم روی استیج رفتن و اقبال عمومی و خیلی از پارامترهای دیگر باعث می شود که ما راک به معنی واقعی نداشته باشیم. ما اصلا میزانسن راک را در شرایط کنونی نداریم. یعنی حتی شکل مخاطبش را نداریم چون موسیقی ای نیست که به ما تعلق داشته باشد. ما با شکل و فرهنگ خودمان مفهومی را به نام «راک ایرانی» تعریف کردهایم که با معنی واقعی آن فرسنگها فاصله دارد. ما یک جور شبیه سازی داریم و نوعی تلفیق، و آن راک واقعی را من تا به حال در ایران نشنیده ام. حتی همین آلبومی هم که شما در سوالتان به آن اشاره کردید اصلا آلبوم راک نیست و من در زمان انتشار آن هم تاکید کردم که این آلبوم راک نیست. درست است که دوست داشتند که این پسوند و پیشوند را به آن بدهند ولی من در همان زمان هم گفتم که این موسیقی اصلا راک نیست. آن آلبوم، موسیقیهایی بودند که من برای فیلمها کار کرده بودم و آقای خواننده آنها را خواند و بعدها این مجوعه به صورت آلبوم تبدیل شد.
* به عنوان صحبت پایانی درباره فعالیت های جدیدتان صحبت کنید. آثار جدیدی که قرار است با آهنگسازی شما منتشر شوند.
در حوزه موسیقی فیلم منظورتان است یا...
* در تمام حوزه هایی که فعالیت دارید. چه آلبوم ها یا مجموعه هایی از شما در حال تهیه و تولید است؟
یک سالی هست که کار آلبوم «مهدی میرزاباقریان» را تمام کردهام و یکی از قطعات این آلبوم را هم در «موسیقی ما» دیدم که خود شما منتشر کرده بودید. در این آلبوم سعی کردهایم که یک موسیقی جدی ارائه کنیم که شنونده از شنیدن آن لذت ببرد و اشباع شود. لفظ «متفاوت» را عمدا استفاده نکردم چون «متفاوت» این روزها در حوزه موسیقی معانی دیگری پیدا کرده است. در این آلبوم قطعا مخاطب خیلی از موسیقی و محتوای آلبوم لذت خواهد برد. این آلبوم «آخرین تانگو» نام دارد که با ترانه های «یغما گلروئی» منتشر خواهد شد. صحبتهای جدیای هم با «کاوه آفاق» برای آثار جدیدش انجام دادهایم که به زودی امیدوارم به نتیجه برسیم و این همکاری ها ادامه خواهد داشت.
* در سایر شاخهها هم آثاری قرار است از شما منتشر شود؟
بله قسمت دوم آلبوم «گلستان سعدی» با صدای «خسرو شکیبایی» به زودی به بازار خواهد آمد و چند موسیقی فیلم هم که کار کردهام به زودی منتشر خواهد شد. به تازگی هم پروژه ای مشترک بین ایران و آمریکا را قبول کردهام که فکر میکنم آن کار، کار پیشتازی باشد. چون از این قبیل همکاریها را در کشور کمتر شاهد بودهایم. چند پروژه بین المللی دیگر هم هست که هنوز به قطعیت نرسیده و به محض قطعی شدن حتما از طریق سایت شما اطلاع رسانی خواهم کرد. به هر حال من سایت «موسیقی ما» را هر روز مطالعه می کنم و اخبار را دنبال می کنم. برای شما و همه دست اندکاران این رسانه محترم احترام قائلم و امیدوارم این قطعه «رخ دیوانه» به شیوهای بهتر و در خور شانتر انتشار پیدا کند و بیشتر به آن پرداخته شود.http://www.musicema.com/sites/default/files/styles/300/public/fdfsd.jpg
کارن همایونفر: «کاوه آفاق» من را غافلگیر کرد...
موسیقی ما – در روزهای گذشته تیتراژ فیلم سینمایی «رخ دیوانه» در فضای مجازی منتشر شده است و رسانه های مختلف درباره این اثر اظهار نظرهای متفاوتی را داشتهاند.به گزارش «موسیقی ما»، تیراژ فیلم سینمایی «رخ دیوانه» به کارگردانی «ابوالحسن داوودی» در فضای مجازی منتشر شد و علیرغم پخش نامناسب در سایتهای مختلف، توانست مورد توجه بسیاری از دوستداران موسیقی قرار بگیرد.همکاری «کاوه آفاق» به عنوان خواننده و «کارن همایونفر» به عنوان آهنگساز این قطعه، توانسته به خوبی مورد توجه قرار بگیرد و همین استقبال باعث شد سراغ «کارن همایونفر» برویم و درباره این اثر و فعالیت های جدیدش با او گپ بزنیم.
* شما اصولا موزیسین سخت گیری هستید و در انتخابهایتان وسواس زیادی دارید. بخاطر همین، شاید بهتر باشد درابتدای صحبتهایتان درباره چگونگی شکل گیری همکاری شما با پروژه فیلم سینمایی «رخ دیوانه» صحبت کنید.
من بعد از همکاری در فیلم «زادبوم» با آقای داوودی که اکثر سیمرغ های جشنواره فیلم فجر از جمله سیمرغ بهترین موسیقی فیلم را از آن خود کرد، در اثر جدید هم تصمیم گرفتیم که با هم دوباره کار کنیم. وقفهای هم که در این مقطع در فیلمسازی ایشان اتفاق افتاده بود کمی بیش از اندازه شده بود و فضای فیلم هم حال و هوای خاص و به روزی بود که طبیعتا موسیقی به روزی را میطلبید. خوشبختانه موسیقی متن این فیلم بسیار موفق شد و هم کاندیدای سیمرغ بود و هم مردم خیلی استقبال کردند. اما برای تیتراژ آخر کار به پیشنهاد آقای داوودی قرار بود یک کار تازه انجام شود که خودمان هم واقعا در آن وارد نبودیم. یعنی خودمان هم در حال تفکر روی تیتراژ آخر فیلم بودیم و قرار بود شعری از خیام را با موسیقی جوان پسند تر کار کنیم. کاوه آفاق را هم ایشان به ما معرفی کردند.
* پس «کاوه آفاق» پیشنهاد آقای ابوالحسن داوودی بود؟
من از مدتها قبل از طریق آقای مهدی میرزاباقریان کاوه آفاق را می شناختم ولی آن طور که باید و شاید کارهایش را دنبال نکرده بودم و کارهای کمی از او شنیده بودم. ولی وقتی با هم کار کردیم متوجه قابلیتها و استعدادش شدم و راستش را بخواهید غافلگیر شدم.
* در همه این سالها کمتر پیش آمده که «کارن همایونفر» تا این حد صریح درباره کسی اظهار نظر کند.
واقعیت را باید گفت. چون به هر حال من تجربههایی پیش از این با خوانندههایی در فضاهای کاوه آفاق داشتم که البته نمیتوان آنها را راک نامید. قطعا این آثار نوعی پاپ – راک محسوب می شوند و اصولا ما هرگز راک اورجینال و واقعی در ایران نداریم. اما برای من یک چیز کاوه بسیار جذاب بود. اولا کاوه جزو معدود کسانیست که کوک میخواند. دوما کاری را که میکند، خیلی خوب بلد است. فاصلهای که من با همکارم این اثر را تنظیم کردیم و بعد کاوه را آوردیم و اثر را خواند، شاید کمتر از یکی دو ساعت بود. من خودم به قدری ذوق زده شده بودم که دیگر قرار نیست مثل خوانندههای دیگری که با آنها کار کردهام، مجبور باشم کوکشان کنم! دیگر قرار نیستیم چندین و چند بار وکال را ضبط کنیم تا آن محصول نهایی که مدنظر مان است اتفاق بیفتد و ضبط شود. خوشبختانه صدای کاوه آفاق در بخش هایی از این اثر آنچنان درخشان و درست بود که کار من را خیلی راحت کرد.
* یعنی تا این حد؟
چرا باید دروغ بگویم و پز الکی بدهم؟ کاوه آفاق واقعا من را غافلگیر کرد. یک بخش هایی از صدای کاوه در این اثر، واقعا درخشان است. بقیه بخشهایی هم از نبوغ و هنر این خواننده را در آثار دیگری که قرار است با هم همکاری کنیم قطعا به گوش همه خواهم رساند. کاوه آفاق می تواند یک شمایلی باشد برای این نوع موسیقی پاپ – راک جدی، که قطعا طرفداران خاص خودش را داشته و دارد. اخلاق و رفتار حرفه ای و نوع برخورد حرفه ای کاوه در کار هم برای من تحسین برانگیز بود. از همه مهمتر اینکه در استودیو فکر می کنم در عرض بیست دقیقه این قطعه را خواند. با اینکه بسیار قطعه سختی است ولی من با چشم های خودم دیدم که این خواننده چقدر پر انرژی و پر از پتانسیل کار کردن است. او واقعا خستگی تمام کارهای قبلی را از تن من در کرد.
* در بخشی از صحبت هایتان اشاره کردید که اصولا در موسیقی ایران هرگز «راک» واقعی وجود نداشته و نیست. چرا به هنرمندانی که در ایران در قالب این ژانر فعالیت می کنند، هرگز نمی توان لقب یک «راکر» تمام عیار داد؟ مثلا خاندان یغمایی یا «رضا یزدانی» که اتفاقا در آلبوم «خاطرات مبهم» با خود شما همکاری کرده.
من سالها پیش با کاوه یغمایی کار کرده ام و کاوه هم به هر حال در زمانی که از ایران دور بود نشان داد که این نوع موسیقی را خیلی خوب بلد است. ولی تعریف موسیقی راک و ستاره راک فقط مختص به این ترکیبی که ما استفاده می کنیم، نیست. شکل لباس پوشیدن و فرم روی استیج رفتن و اقبال عمومی و خیلی از پارامترهای دیگر باعث می شود که ما راک به معنی واقعی نداشته باشیم. ما اصلا میزانسن راک را در شرایط کنونی نداریم. یعنی حتی شکل مخاطبش را نداریم چون موسیقی ای نیست که به ما تعلق داشته باشد. ما با شکل و فرهنگ خودمان مفهومی را به نام «راک ایرانی» تعریف کردهایم که با معنی واقعی آن فرسنگها فاصله دارد. ما یک جور شبیه سازی داریم و نوعی تلفیق، و آن راک واقعی را من تا به حال در ایران نشنیده ام. حتی همین آلبومی هم که شما در سوالتان به آن اشاره کردید اصلا آلبوم راک نیست و من در زمان انتشار آن هم تاکید کردم که این آلبوم راک نیست. درست است که دوست داشتند که این پسوند و پیشوند را به آن بدهند ولی من در همان زمان هم گفتم که این موسیقی اصلا راک نیست. آن آلبوم، موسیقیهایی بودند که من برای فیلمها کار کرده بودم و آقای خواننده آنها را خواند و بعدها این مجوعه به صورت آلبوم تبدیل شد.
* به عنوان صحبت پایانی درباره فعالیت های جدیدتان صحبت کنید. آثار جدیدی که قرار است با آهنگسازی شما منتشر شوند.
در حوزه موسیقی فیلم منظورتان است یا...
* در تمام حوزه هایی که فعالیت دارید. چه آلبوم ها یا مجموعه هایی از شما در حال تهیه و تولید است؟
یک سالی هست که کار آلبوم «مهدی میرزاباقریان» را تمام کردهام و یکی از قطعات این آلبوم را هم در «موسیقی ما» دیدم که خود شما منتشر کرده بودید. در این آلبوم سعی کردهایم که یک موسیقی جدی ارائه کنیم که شنونده از شنیدن آن لذت ببرد و اشباع شود. لفظ «متفاوت» را عمدا استفاده نکردم چون «متفاوت» این روزها در حوزه موسیقی معانی دیگری پیدا کرده است. در این آلبوم قطعا مخاطب خیلی از موسیقی و محتوای آلبوم لذت خواهد برد. این آلبوم «آخرین تانگو» نام دارد که با ترانه های «یغما گلروئی» منتشر خواهد شد. صحبتهای جدیای هم با «کاوه آفاق» برای آثار جدیدش انجام دادهایم که به زودی امیدوارم به نتیجه برسیم و این همکاری ها ادامه خواهد داشت.
* در سایر شاخهها هم آثاری قرار است از شما منتشر شود؟
بله قسمت دوم آلبوم «گلستان سعدی» با صدای «خسرو شکیبایی» به زودی به بازار خواهد آمد و چند موسیقی فیلم هم که کار کردهام به زودی منتشر خواهد شد. به تازگی هم پروژه ای مشترک بین ایران و آمریکا را قبول کردهام که فکر میکنم آن کار، کار پیشتازی باشد. چون از این قبیل همکاریها را در کشور کمتر شاهد بودهایم. چند پروژه بین المللی دیگر هم هست که هنوز به قطعیت نرسیده و به محض قطعی شدن حتما از طریق سایت شما اطلاع رسانی خواهم کرد. به هر حال من سایت «موسیقی ما» را هر روز مطالعه می کنم و اخبار را دنبال می کنم. برای شما و همه دست اندکاران این رسانه محترم احترام قائلم و امیدوارم این قطعه «رخ دیوانه» به شیوهای بهتر و در خور شانتر انتشار پیدا کند و بیشتر به آن پرداخته شود.http://www.musicema.com/sites/default/files/styles/300/public/fdfsd.jpg