امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاریخچه ی رادیو تلوزیون ابادان

#1
ادان نخستین شهری بود كه پس از تهران در روز12/8/ 1349صاحب فرستنده تلویزیونی شد. برنامه های این فرستنده تلویزیونی شامل موسیقی محلی، فیلمهای مستند داستانی ،خبر و مسابقات بود كه با دو زبان فارسی و عربی پخش می شد. در سالهای قبل از انقلاب 237 نفر در رادیو و تلویزیون آبادان مشغول به كار بودند و در ناحیه خوزستان علاوه بر آبادان، شهرهای اهواز و آغاجاری ، مسجد سلیمان ،دزفول(در تاریخ آذر ماه 1350) و خارك(در تاریخ1351) از برنامه تلویزیونی استفاده می كردند.

اولین ساختمان صدا و سیمای مركز /آبادان با زیر بنای 1000 متر مربع در منطقه بوارده شمالی قرار داشت كه هم اكنون به عنوان خوابگاه مركز و باشگاه رادیویی و تلویزیونی جوان از آن استفاده می شود. ساختمان جدید مركز3500 متر مربع وسعت دارد كه در زمینی به مساحت 15500 متر مربع و در منطقه بوارده جنوبی بنا شده است.

تا سال 1359 آبادان تنها مركز تلویزیونی استان خوزستان بود و مركز اهواز به تولید و پخش برنامه های رادیویی اختصاص داشت و زیر نظر اداره كل صدا و سیما اداره می شد. اما با شروع جنگ تحمیلی فعالیت مركز آبادان متوقف شد و به دلیل نیاز منطقه، فعالیتهای تلویزیونی به مركز اهواز انتقال یافت و در حال حاضر استان خوزستان دارای دو مركز رادیویی و تلویزیونی آبادان و خوزستان است.

مركز آبادان قریب به 30 سال سابقه دارد. اولین فرستنده تلویزیون آبادان ،شبكه 3و تلویزیون(ثابت پاسال)نامیده می شد كه سپس به تلویزیون خلیج فارس تغییر نام داد.

با ایجاد ساختمان فعلی و تاسیس رادیو تلویزیون ملی سابق، تجهیزات تلویزیون سابق پاسال هم به این ساختمان منتقل شد.

در سالهای قبل از پیروزی انقلاب ، شهرستان آبادان دارای دو رادیو بود. اول رادیو متعلق به شركت ملی نفت ایران ،كه از سال 1332 و با نام ((رادیو نفت ملی)) فعالیت خود را آغاز كرده بود و به صورت 24 ساعته به پخش برنامه می پرداخت و بطور مستقل زیر نظر شركت ملی نفت اداره می شد و هیچگونه ارتباط كاری با اداره رادیو تلویزیون آن زمان نداشت.

رادیو نفت ملی از طریق یك فرستنده موج متوسط 10 كیلوواتی در منطقه جمشیدآباد برنامه های خود را پخش می كرد و به دلیل برخورداری از موقعیت مناسب آنتن ها در اغلب نقاط كشور شنیده می شد. رادیو دیگری كه در سال 1352 راه اندازی شد كه بنام رادیو آبادان معروف بود و از طریق یك فرستنده 2×600 كیلوواتی به پخش برنامه می پرداخت و بیشتر نقش برونمرزی داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صدا و سیمای مركز آبادان همچنان به فعالیت خود ادامه می داد تا اینكه جنگ تحمیلی آغاز شد ،با شروع جنگ تحمیلی فعالیت تلویزیونی متوقف شد اما رادیو با عنوان صدای آبادان تا سال 1365 به پخش برنامه های خود ادامه داد و نقش ارزنده و حساسی در زمینه انعكاس رویداد دفاع مقدس و تقویت روحیه رزمندگان ایفا می كرد.

بعد از پایان جنگ تحمیلی و شروع مرحله باز سازی، مركز آبادان نیز بازسازی و تجهیز شد، ساختمانها و مجموعه فنی مركز از اول شهریور ماه 1374 با حضور ریاست محترم سازمان بطور رسمی افتتاح شد و از آن در تاریخ 15/9/ 74 رادیو آبادان و در تاریخ 12/11/74تلویزیون آبادان رسما فعالیت خود را آغاز كرد.
خوب، ولی اشتباه...
پاسخ
 سپاس شده توسط The moon
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  حامد فاتحی مدیر رادیو اربعین شد!
  بررسی تاریخچه مجسمه اسکار / اسکار عموی چه کسی بود ؟
  تاریخچه تاتر
  تاریخچه بازیگری
  مرگ ناگهانی علی طباطبایی بازیگر فوق جوان سینما و تلوزیون(پست های بازیگرا دربارش)
  سریال های جدید تلوزیون کدامند؟؟
  مهدی پاکدل و بهنوش طباطبایی زوج خوشبخت سینما و تلوزیون
  از پیشنهادات میلیونی تلوزیون تا ممنوعیت بازیگران زن
  تاریخچه ی رادیو تلوزیون افغانستان
  ویژه برنامه‌های رادیو برای تحویل سال

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان