امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سری ناوچه‌های کلاس Qahir نیروی دریایی عمان

#1
سری ناوچه‌های کلاس Qahir نیروی دریایی عمان 1
در ماه‌های نوامبر و سپتامبر سال 1996 نیروی دریایی عمان دو فروند ناوچه‌ی 84 متری با نامهای Qahir Al Amwaj و Al Mua'zzar را از شرکت Vosper Thornycroft انگلستان تحویل گرفت. هر دوی این ناوچه‌ها در مدتی کمتر از چهار سال ساخته‌شدند.

این کلاس شناور بر پایه‌ی گونه‌ی پنهان‌کار شناورهای مارک9 ساخته‌شده‌اند. در ساخت بدنه‌ی شناور از مواد جاذب امواج راداری استفاده شده و در زاویه‌ی صفحات بدنه‌ به گونه‌ای طرح شده که سطح‌مقطع راداری کاهش یابد. ناوچه‌های کلاس Qahir قادرند در وضعیت دریایی 5 تا سرعت 25 گره و در وضعیت دریایی 6 تا سرعت 15 گره سرعت بگیرند.

کنترل و فرماندهی
ناوچه‌های Qahir مجهز به سامانه‌ی کنترل داده‌ی نبرد TACTICOS طراحی شده توسط شرکت هلندی Thales Nederland ( شرکت Signaal سابق) هستند. این سامانه قادر است فرآیندهای تخصیص سنسور، ارزیابی خودکار تهدید و واگذاری به واحد آتش را انجام دهد.

موشک‌ها
دو مقر چهارگانه شلیک موشک اگزوسه MM40 Block 2 در پشت توپ اصلی شناور واقع شده‌اند، اگزوسه موشک ضدکشتی برد متوسط ساخته‌ی MBDA است و دارای هدایت راداری فعال داخلی در فاز پایانی است. رادار موشک فعال مونوپالس و مجهز به تکنیک frequency agile (تغییر ناگهانی فرکانس کاری) است. سرجنگی این موشک 165 کیلوگرم مواد با قدرت انفجاری بالا بهره‌مند است. برد اگزوسه 70 کیلومتر و سرعت مادون صوت آن 1140 کیلومتر بر ساعت است.
موشک‌های دفاعی کوتاه‌برد شناور هشت موشک کروتال است که در پشت فانل شناور نصب شده‌اند. برج شناور تشکیل شده از رادار جست‌وجو، سامانه تشخیص دوست از دشمن، سامانه الکترونوری و دو بانک موشکی چهارگانه‌ی VT-1. موشک VT-1 دارای سرجنگی 14 کیلوگرم بوده دارای بردی معادل 14 کیلومتر و سرعت 3.6 ماخ است. مدهای هدایتی موشک فرماندهی در خط دید، راداری و مادون‌قرمز داخلی است.
سری ناوچه‌های کلاس Qahir نیروی دریایی عمان 1
توپ‌ها

توپ اصلی شناور نصب شده در قسمت جلوی عرشه و از گونه‌ی پرسرعت Oto Melara 76 میلیمتری است. برد توپ 16 کیلومتر و نواخت آن 120 گلوله بر دقیقه است. همچنین در دو سمت شناور دو توپ اورلیکن GAM-BO1 20 میلیمتری نصب گردیده است.

بالگرد
پد پاشنه‌ی شناور قادر است بالگردهایی در اندازه سوپر پوما را جهت عملیات‌های هواگردی به کار گیرد.
سری ناوچه‌های کلاس Qahir نیروی دریایی عمان 1
اقدام متقابل

سامانه‌ی اقدام متقابل الکترونیکی شناور DR-3000 طراحی شده توسط شرکت Thales است. این سامانه قادر به کشف و پردازش باندهای فرکانسی B تا K است.
سامانه‌ی اقدام متقابل ناوچه‌ شامل دو پرتابگر دوازده‌گانه‌ی چف/دیکوی مادون قرمز طراحی شده توسط شرکت ML Aviation است. رادار اصلی نصب شده در دکل شناور رادار جست‌وجوی هوایی/سطحی MWO8 باند G طراحی‌شده توسط شرکت Thales است. رادار کنترل آتش و سامانه‌ی الکترونوری شناور نیز که در جلوی دکل نصب گردیده ساخت Thales و از گونه‌ی STING است. سامانه STING از یک راداری باند دوگانه و همچنین سوییت سنسور الکترونوری تشکیل شده است. کشف اهداف توسط باند I و کشف تهدیدات موشکی ارتفاع پست توسط باند K صورت می‌گیرد. سامانه‌ی الکترونوری متشکل از یک دوربین تلوزیونی، فاصله‌یاب لیزری و دوربین مادون‌قرمز است. حداکثر فاصله‌ی قابل کشف سامانه 36 کیلومتر است. رادار سامانه کروتال DRBV 51C شرکت Thales و رادار ناوبری باند I گونه‌ی 1007 ساخته‌ی Kelvin Hughes است. سونار مورد استفاده از نوع آرایه‌ای عمق متغیر است و احتملا توسط شرکت‌های Thales و BAE پشتیبانی می‌شود.
سری ناوچه‌های کلاس Qahir نیروی دریایی عمان 1
پیشران

شناورهای این کلاس از چهار موتوردیزلی 16 سیلندری سرعت متوسط استفاده می‌کنند که دو محور شفت متصل به دو پروانه‌ی 5 تیغه‌ای با قابلیت کنترل زاویه‌ی تیغه را به چرخش در می‌آورند. با به کارگیری یک موتور برای هر شفت شناور قادر است به سرعتی معادل 20 گره دست‌یابد و حداکثر سرعت آن 28 است. برد عملیاتی شناور 4000 مایل در سرعت 10 گره و 2000 مایل در سرعت 20 گره است.
سری ناوچه‌های کلاس Qahir نیروی دریایی عمان 1
خصوصیات

شرکت سازنده: Vosper Thornycroft انگلستان
تعداد: 2 فروند
تناژ جابجایی: 1450
طول: 84 متر
عرض: 11.5 متر
آب‌خور: 3.5 متر
حداکثر سرعت: 28 گره
خدمه: 60 نفر
تسلیحات: هشت موشک ضدکشتی اگزوسه، هشت موشک کوتاهبرد کروتال، توپ اصلی Oto Melara 76 میلیمتری و دو توپ اورلیکن GAM-BO1 20 میلیمتری
سری ناوچه‌های کلاس Qahir نیروی دریایی عمان 1
سری ناوچه‌های کلاس Qahir نیروی دریایی عمان 1
سری ناوچه‌های کلاس Qahir نیروی دریایی عمان 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  |معرفی هواپیمای گشت دریایی هاوکر سیدلی نمرود|
  نیروی زمینی ارتش به فناوری‌های مهم در حوزه بالگردی دست یافته است
  وحدت نیروی دریایی ارتش و سپاه مایه افتخار نیروهای مسلح است
  تشییع پیکر خلبان شهید «بیک‌محمدی» در ستاد نیروی هوایی ارتش
  پیوستن اولین هاورکرافت بومی به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایران
  جنگنده نسل ششم نیروی هوایی آمریکا سلاح جنگ سخت نامیده شد
  فوربس: نیروی هوایی آمریکا شکست برنامه اف-۳۵ را پذیرفته است
  معرفیـ|نیروی زمینی آلمان در دوران جنگ جهانی|
  معرفی و بررسی|رزم‌ناو کلاس تیکانداروگو|
  معرفی|ناوشکن کلاس آرلی برک|

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان