امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشف یخ های شناور و بخار در سطح پلوتو

#1
جریان یخی شناور و مه گسترده در پلوتو کشف های جدیدی از نیوهورایزنز میباشد که آشکار میکند پلوتو دنیای یخی پر از شگفتی است.
جان گرانز فیلد مدیر ماموریت علمی ناسا : " ما میدانستیم که این سفر ماموریتی به پلوتو نتایج شگفت انگیزی را خواهد داشت و حالا 10 روز بعد از این ماموریت میتوانیم بگوییم که انتظارات ما خیلی فراتر رفته است."

" با داشتن یخ های شناور، ساختار عجیب سطحی و محدوده های کوهستانی و مه خیلی گسترده پلوتو به نظر سیاره ای بسیار متنوع از نظر زمین شناسی میباشد که واقعا هیجان انگیز است."
درست 7 ساعت بعد از نزدیک شدن هواپیما به پلوتو نیوهورایزنز عکس بردار شناساگر دوربرد خود را بر روی پلوتو متمرکز کرد و عکس هایی از عبور نور خورشید از اتمسفر تهیه کرد که بخارها و مه هایی را تا ارتفاع 80 مایلی نشان میداد. یک آنالیز مقدماتی از عکس ها دو لایه ی متمایز از مه را نشان میدهد یکی 50 مایل بالای سطح و دیگری حدود 30 مایل بالای سطح.
مطالعه ی اتمسفر پلوتو نشانه هایی را در مورد اتفاقات زیر اتمسفری به ما میدهد.
مایکل سامرز محقق ماموریت نیوهورایزنز :" مه هایی که در این عکس شناسایی شده عنصری کلیدی در پیدایش ترکیبات پیچیده ی هیدروکربن میباشد که باعث میشود سطح پلوتو مایل به قرمز به نظر برسد."
مدل سازی ها نشان میدهد که این بخارها و مه ها زمانی که نور فرابنفش خورشید ذرات گاز متان را از هم می پاشد تشکیل میشوند و این فروپاشی متان محرک شکل گیری گازهای هیدروکربن پیچیده ی بیشتری میشود مانند گازهای اتیلن و استیلن که در سطح پلوتو کشف شدند. چون این ترکیبات هیدروکربن ها به لایه های پایین تر و سردتر اتمسفر نفوذ میکنند تبدیل به تکه های یخی متراکم میشوند و تولید مه و بخار میکنند. اشعه ی فرابنفش بخارها را به طور شیمیایی به تولئین ها تبدیل میکند ترکیبات هیدروکربن تاریکی که سطح پلوتو را پوشش میدهد.
دانشمندان قبلا محاسبه کرده بودند که دما برای بخارهای سطح پلوتو خیلی گرم است تا بتوانند در ارتفاعی بالاتر از 20 مایل از سطح پلوتو شکل بگیرند.
ماموریت نیوهورایزنز همچنین در عکس های ال او آر آر ائی شواهدی از تکه های یخی شناور عجیب در سطح پلوتو پیدا کرده که نشانه هایی از فعالیت های زمینی اخیر میباشد چیزی که دانشمندان امیدوار بودند پیدا کنند ولی انتظار نداشتند.
تصاویر جدید جزییات شگفت انگیزی را در مورد سطح این سیاره نشان میدهد منطقه ای که به اصطلاح اسپوتنیگ پلانوم نام گرفته در قسمت غربی منطقه ی قبلی شکل قرار دارد.
منطقه ی قبلی شکل تومباگ رگپونام نام دارد در آن جا لایه ای از یخ قرار دارد که شناور به نظر میرسد و شبیه حرکات یخچال های طبیعی زمین است.
جان اسپنسر محقق ماموریت نیوهورایزنز : " ما سطحی همانند این را فقط در دنیاهای زنده و پویا مانند مریخ و زمین دیده ایم."
علاوه بر این اطلاعات ترکیبی جدید از دستگاه رالف نیوهورایزنز نشان میدهد که مرکز اسپوتنیگ پلانوم غنی از عناصری مانند نیتروژن کربن مونوکسید و یخ های متان است.
بیل مکینون سرپرست تیم زمین شناسی نیوهورایزنز : " در دمای منفی 390 درجه ی فارنهایت این یخ ها میتوانند همانند یخچال های طبیعی شناور باشند. "
در قسمت جنوبی منطقه ی قلبی شکل در مجاورت منطقه ی تاریک استوایی به نظر میرسد که این زمین گودال باستانی توسط تکه های یخی مورد حمله قرار گرفته است.
ماموریت نیوهورایزنز به دادن اطلاعات بیشتری که در پردازنده ی خود ذخیره میکند ادامه خواهد داد و تا سال 2016 به زمین مخابره خواهد کرد. این فضاپیما در حال حاضر 7.6 میلیون مایل دورتر از پلوتو است و در حال رفتن به اعماق کمربند کوئیپر.
Translated By Aida Safari
Phys.org
پاسخ
 سپاس شده توسط ×‌‌
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تصویر جدید نیوهورایزنز از وجود کوه های پوشیده از برف در پلوتو حکایت می کند
  تصویر جدید ناسا از شکوه مبهم و مه‌آلود "پلوتو"
  شایعاتی مبنی بر وجود ابرهای نیتروژنی در پلوتو
  قمر پلوتو احتمالا یک اقیانوس داشته است !
  تصویر جدید ناسا از قطب شمال سیاره کوتوله پلوتو
  بزرگترین قمر پلوتو از درون گسیخته است
  تصویر جدید از سیاره پلوتو
  سن دشت یخی شگفت‌انگیز پلوتو 10 میلیون سال برآورد شد
  تصاویر جدید از سطح پلوتو . نزدیک ترین نمای دیده شده از سیاره ى کوتوله
  آلبوم عکس خانواده اقمار پلوتو تکمیل شد:شارون، نیکس، استیکس، هایدرا و حالا سربروس !

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان