امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اشنایی با سیستم راکت انداز چند گانه SR-4 چین

#1
اشنایی با سیستم راکت انداز چند گانه SR-4 چین 1
سیستم راکت انداز چند گانه SR-4 ، یک سیستم راکتی میانبرد است که توسط کشور چین طراحی و ساخته شده است. با توجه به گزارش ها این محصول از سال 2013 وارد ارتش چین شده است.

 
به گفته کارشناسان این محصول نمونه مشابه راکت انداز BM-21 Grad ساخت شوروی سابق میباشد. (راکت انداز 122 میلیمتری 40 لول 9k51 با نام گذاری ناتو با نام BM-21 گراد ( این سلاح را کاتیوشا نیز می نامند ) یک راکت زمین به زمین غیر هدایت شونده پر آوازه و مشهور ساخت روسیه است. این سلاح کارامد که برای اولین بار در سال 1964 عملیاتی شده است امروزه به طور گسترده در بیش از 50 کشور جهان استفاده و همچنان تولید می شود. این سلاح با عملکرد خوب خود باعث توسعه نمونه های مشابه خود در سراسر جهان شد. کاتیوشا را باید سلاحی مشابه توپ ولی با حجم آتش بسیار ، قدرت تخریب چند برابر ولی با برد کمتر و دقت آتش کمتر دانست. کاتیوشا و سلاح های مشابه آن تعریف جدیدی از پشتیبانی نیروهای زمینی در کنار توپخانه ارائه دادند ).
اشنایی با سیستم راکت انداز چند گانه SR-4 چین 1
نمایی از BM-21 Grad
اشنایی با سیستم راکت انداز چند گانه SR-4 چین 1
نمایی از Type 81
این محصول نظامی مورد توجه کشورهای دیگر هم قرار گرفته است و در سال 2012 ارتش تایلند 4 سیستم توپخانه ای از این محصول به کشور چین سفارش داد که همه انها در اواخر سال 2013 تحویل این کشور شدند.

 
سیستم راکت انداز چنگانه SR-4 با توجه به برد راکت ان جز راکت اندازهای میانبرد محسوب میشود و میتوان یکی از کاربرد های این محصول نظامی را انهدام اهداف زمینی مانند فرودگاهها ، مراکز فرماندهی ، ایستگاههای راداری و توپخانه ای دشمن ، سیستم های پدافند هوایی و نفرات پیاده نظام در میدان نبرد است.
 
این راکت اندازها به دو غلاف 20 تیوبی با کالیبر 122 میلی متری مجهز است. راکت های 122 م.م این سامانه راکتی در اصل بر پایه سامانه BM-21 Grad شوروی سابق توسعه داده شده است و به عبارتی مدل ارتقا یافته ان بشمار میرود. وزن تقربی هر موشک تقریبا 150کیلوگرم و وزن کلاهک جنگی ان هم 45کیلو گرم و برد ان 50 کیلومتر است.  این کالیبر معمولا به طور گسترده در جهان در سامانه های راکت انداز استفاده میشود.
اشنایی با سیستم راکت انداز چند گانه SR-4 چین 1
راکت انداز SR-4 از کلاهک های مختلفی نظیر HE-FRAG یا همان کلاهک های شدید الاانفجار ترکش شونده ، دودزا ، اتش زا (incendiary ) و همچنین به کلاهک های خوشه ای ضد زره و ضد نفر submunitions مجهز هستند. دامنه و برد این راکت ها 50 کیلومتر عنوان شده است. لازم  به ذکر است این سامنه راکتی میتواند هم بصورت تکی و یا در قالب یک ارایش چند تایی مورد استفاده قرار گیرد.

 
بنظر میرسد این راکت ها قابلیت هدایت ندارن و به همین دلیل میزان خطا یا CEP انرا میتوان چیزی حدود 5 درصد برد موشک در نظر گرفت. مدل بعدی این محصول به نام  SR-5 گویا قابلیت هدایت راکت را دارد.
 
راکت های چند منظوره یا MLRS به راکت اندازهایی گفته میشود که فاکتورهایی نظیر بارگذاری مجدد سریع ، تعمیر و نگهداری اسان ، پشتیبانی مناسب ، و... در ان لحاظ شده باشد.
اشنایی با سیستم راکت انداز چند گانه SR-4 چین 1
راکت انداز چندگانه SR-4 بر روی شاسی های کامیون SX2190KA که یک کامیون سنگین در ارتش چین به شمار میاید ، با پیکربندی 6*6 نصب شده است. با توجه به اینکه این سامانه از پیکر بندی یک کامیون سنگین استفاده میکند ، تحرک نسبتا بالایی دارد و همچنین قادر به حمل 5 خدمه که با دو درب که در دو طرف بدنه این سامانه راکتی تعبیه شده وارو و خارج میشوند.

 
 
منظور از پیکر بندی 6*6 این است که دارای 3 محور و 6 چرخ هستند که قدرت تولیدی که توسط موتور این محصول تولید میشود به صورت یکسان بین انها تقسیم میشود. این موضوع قابل تعمیم است برای هر  پیکر بندی N*N .
پیشرانه این سیستم راکت انداز یک موتور دیزلی به قدرت 350 اسب بخار است . این محصول میتواند با حداکثر سرعت 90 کیلومتر بر ساعت و رنج حرکتی 600 کیلومتر میباشد.
 
یک گلوله باران کامل این سیستم منطقه ای در حدود 3.2 هکتار را پوشش میدهد که از این نظر قدرت اتش مطلوبی دارد.مدت زمان لازم برای بارگذاری راکت ها با وجود 5 خدمه تقریبا 15 دقیقه است و پس از پرتاب در مدت 5 دقیقه سیستم به محل دیگری منتقل خواهد شد. دستور پرتاب با استفاده از یک کابل به طول 100 متر به سیستم ارسال میشود تا خدمه از امنیت بیشتری در هنگام پرتاب بهره مند شوند.
اشنایی با سیستم راکت انداز چند گانه SR-4 چین 1
به طور متوسط بارگیری این سیستم توپخانه ای توسط خدمه چیزی حدود 15 دقیقه طول میکشد . این سیستم به یک بارگذاری مجدد غلاف های راکتی و جرثقیل که بدون نیاز به کمک خدمه و دیگران است ، بارگیری مجدد را انجام میدهد و همین امر باعث خواهد شد که به دور از منطقه درگیری این کار انجام شود و مورد حمله نیروی دشمن قرار نگیرد.

 
 
مشخصات
 
سازنده : گروه صنایع شمالی چین
ورود به خدمت : 2013
خدمه : 5 نفر

کالیبر تیوب پرتابگر : 122 میلیمتر
تعداد تیوب ها : 40 عدد
وزن راکت ها : 150 کیلو گرم
وزن سر جنگی راکت ها : 45 کیلو گرم
برد : 50 کیلومتر
مدت زمان شلیک : 60 ثانیه
مدت زمان بارگذاری مجدد : 15 دقیقه
پیشرانه حامل : دیزل  با حداکثر توانی در حدود 350 اسب بخار
حداکثر سرعت حامل : 90 کیلومتر
برد خودروی حامل : 600 کیلومتر
 
قابلیت های حرکتی :
شیب : %60
شیب جانبی : %30
گام عمودی : 0.6 متر
عبور از گودال : 0.6 متر
عبور از آب : در حدود یک متر

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان