امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

به گوشواره تان حساسيت داريد؟

#1
مي‌گويند ژنتيكي است و هيچ راه‌چاره‌اي ندارد. در چهار فصل سال بگرديد هميشه چند نفري در محيط كار يا خانواده هستند كه از حساسيت‌هاي مختلف شكوه مي‌كنند و البته در مقاطعي از سال زندگي‌شان بدون دستمال كاغذي نمي‌گذرد. علائم انواع آلرژي تقريبا يكسان هستند؛ آبريزش چشم و بيني، عطسه و سرفه‌هاي پي‌درپي، بي‌حالي و عصبي بودن گرفتاري‌هاي كوچكي نيستند اما گاهي هم حساسيت‌ها خود را روي پوست بدن نشان مي‌دهند و با خارش همراه شده يا ظاهري ناخوشايند را براي فرد مبتلا مي‌سازند. دكتر مهدي ميرزايي‌پور متخصص پوست، مو، زيبايي و مدير گروه بيماري‌هاي پوست دانشگاه زاهدان با ما در مورد شش حساسيت شايع صحبت مي‌كند و از راه‌هاي چاره سخن مي‌گويد.


به گوشواره تان حساسيت داريد؟

در تمام دوره‌هاي تاريخ طلا مظهر قدرت و ثروت بوده و چه جنگ‌ها كه به خاطرش در نگرفته است! كمتر كسي پيدا مي‌شود كه از طلا خوشش نياد؛ مگر كساني كه به آن حساسيت دارند! واقعيت اين است كه طلا مي‌تواند به درمان بعضي بيماري‌ها مثل آرتريت روماتوئيد و آسم كمك كند اما گويا به همه روي خوش نشان نمي‌دهد و در بعضي افراد باعث بروز حساسيت مي‌شود. طبيعت بدن كساني كه به طلا حساسيت دارند، نسبت به تماس با اين فلز واكنش نشان مي‌دهد. درنتيجه نوعي التهاب پوستي به اسم درماتيت تماسي به وجود مي‌آيد. تغيير رنگ بخشي از پوست كه با فلز تماس داشته از ابتدايي‌ترين نشانه‌هاي آلرژي به طلاست. معمولا اين بخش بسيار مي‌خارد و قرمز مي‌شود. در ظاهر اين طور به نظر مي‌آيد كه پوست دچار سوختگي شده است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
به گوشواره تان حساسيت داريد؟ 1

چرا به طلا حساسيت داريد؟

حتما مي‌دانيد طلاي زينتي، خالص نيست. براي اينكه از حالت نرمي اوليه دربيايد، با آلياژهاي ديگري مثل نيكل و كبالت و كروم تركيب مي‌شود. نيكل حساسيت‌زا‌ترين فلز است و حتي وقتي در ساخت سگك كمربند هم از آن استفاده مي‌شود، آلرژي به وجود مي‌آيد. به‌طور كلي بنا به اينكه چه مقدار نيكل در ساختمان طلا باشد، مي‌تواند حساسيت بيشتر يا كمتري ايجاد كند.

با حساسيت‌تان چه كنيد؟

اين طور كه از شواهد پيداست، طلاي زرد و طلاي سفيد به يك اندازه حساسيت‌زا هستند. فلزاتي كه با طلا تركيب مي‌شوند باعث و باني آلرژي محسوب مي‌شوند. از طرفي هرچه عيار طلا بالاتر باشد، ميزان آلياژهاي تركيبي با آن كمتر خواهد بود و احتمال ابتلا به آلرژي خود به خود كم مي‌شود. طلا با عيارهاي 17، 18 و 24 در بازار به فروش مي‌رسد. بنابراين اگر بتوانيد بيشتر از مقدار معمول هزينه كنيد و طلاي با عيار 24 بخريد، دست كم ميزان آلرژي را به حداقل مي‌رسانيد.

به ساعت‌تان حساسيت داريد؟

سال‌ها پيش استفاده از بدليجات كسر شان محسوب مي‌شد و اگر كسي استطاعت خريد طلا و جواهر را نداشت، با شرايط مي‌ساخت و ننگ بدل انداختن را به جان نمي‌خريد. به مرور فرهنگ به كار بردن بدليجات تزئيني جا افتاد و امروزه مردم با خيال راحت انواع بدليجات را به دست و سر و گردن مي‌آويزند. اما هنوز عده كمي به دلايل غيرفرهنگي نمي‌توانند از بدليجات استفاده كنند و حتي پوست‌شان به بند فلزي ساعت هم واكنش نشان مي‌دهد چون پوست‌شان به بدلیجات حساس است.

بعضي‌ها حتي اگر فقط چند دقيقه پوست‌شان با بدل تماس برقرار كند، دچار حساسيت‌هاي پوستي شديدي مي‌شوند. به اين شكل كه يك بخش به‌خصوص از پوست رنگ سياه يا قرمز يا سبز به خود مي‌گيرد و شديدا مي‌خارد. اين خارش‌ها معمولا با شست‌وشو برطرف نمي‌شوند و تا چند روز شخص را درگير خود مي‌کند.

چرا به بدلیجات حساسيت داريد؟

بدليجات را از فلزهاي متنوعي مي‌سازند و ممكن نيست همه انواع با همه پوست‌ها سازگاري داشته باشد. مس و برنج و استيل فلزاتي هستند كه در ساخت بدل‌ها از آنها به وفور استفاده مي‌شود. در مورد مس و برنج اقوال متعددي بر سر زبان‌هاست. از جمله اينكه براي سلامت مفيد است و خواص مفيدشان را به بدن منتقل مي‌كنند و. . . . اگر به بدليجات آلرژيك شديد دارید، بايد بلافاصله به وجود نيكل در ساختمان آن شك كنيد. نيكل يك فلز حساسيت‌زاست و براي يك فرد حساس حتي درصد بسيار ناچيزي از آن هم مي‌تواند باعث بروز نشانه‌هاي آلرژي شود.

با حساسيت‌تان چه كنيد؟

- اگر به بدليجات علاقه‌مند هستيد و دل‌تان نمي‌خواهد آنها را كنار بگذاريد، بايد يكسري نكات ساده را رعايت كنيد. چنانچه بعد از انجام اين كارها باز هم حساسيت پابرجا بود، عطاي بدل را به لقايش ببخشيد.

-  بدليجاتي كه از استيل ساخته مي‌شوند، معمولا و بر اساس تجربه كمتر آلرژي پوستي ايجاد مي‌كنند. بنابراين مي‌توانيد در زمان خريد سراغ استيل‌ها برويد.

- هر نوع رطوبتي شرايط را براي فعل و انفعالات شيميايي بين پوست و فلز فراهم مي‌كند. اگر پوست‌تان خيس است، ابتدا خشكش كنيد بعد بدل بيندازيد. عرق بدن اوضاع را بدتر مي‌كند. به ويژه اگر تابستان باشد. مادامي كه از بدل استفاده مي‌كنيد، پوست‌تان بايد خشك باشد.

- بعضي براي رفع مشكل پيشنهاد مي‌كنند محل تماس بدل با پوست را با لاك ناخن بپوشانيد. هيچ وقت به اين توصيه عمل نكنيد چون ممكن است براي كوتاه مدت حساسيت‌تان را كم كند اما به مرور خودش به مشكل تازه‌اي تبديل خواهد شد. مواد شيميايي به كار رفته در لاك خود به تنهايي و به اندازه كافي براي پوست خطرناك است. اگر مي‌خواهيد وضعيت حساسيت‌تان بدتر نشود، لاك نزنيد. به جاي آن مي‌توانيد از برق ناخن به صورت محدود استفاده كنيد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
به گوشواره تان حساسيت داريد؟ 1

به لوازم آرايشی حساسيت داريد؟

ايران بعد از عربستان بزرگ‌ترين واردكننده محصولات آرايشي شناخته شده است. اين آمار سطح گسترده استفاده مردم از محصولات آرايشي را به خوبي نشان مي‌دهد. استفاده زياد از اقلام آرايشي هميشه هم به زيباتر شدن نمي‌انجامد. بعضي خانم‌ها به انواع مواد به كار رفته در اين محصولات آلرژيك هستند و با مشكلات سلامت دست و پنجه نرم مي‌كنند. اين شكل از حساسيت علائم و نشانه‌هاي متفاوتي دارد.

بنا به اينكه كدام بخش از بدن آرايش شود، آلرژي تظاهرات بيروني متفاوتي خواهد داشت. در آرايش چشم، حساسيت با سرخي و التهاب و آبريزش چشم همراه است. در پوست، قرمزي و التهاب و خارش از علائم آلرژي هستند. گاهي كهير‌هاي پوستي خبر از ظهور آلرژي مي‌دهند و گاهي لكه‌هاي تيره. در برخي نواحي پوست مثل پوست نواحي اطراف لب يا قسمت پيشاني، پوسته پوسته‌شدگي و التهاب و سرخي پوست نشانه آلرژي به مواد آرايشي بوده است.

چرا به کرم پودر حساسيت داريد؟

در ساخت لوازم آرايشي مواد خاصي مثل تركيب بنزن به كار مي‌رود كه زمينه ابتلا به آلرژي را فراهم مي‌كنند. به همين دليل ديده مي‌شود كه گاهي حتي ضد آفتاب كه يك محصول آرايشي بهداشتي محسوب مي‌شود هم باعث بروز حساسيت شده است. اينجا مساله سازگاري هم مطرح مي‌شود. ممكن است يك ماده روي دو نفر اثرات مختلفي بگذارد. مثلا در يكي باعث آلرژي بشود و در ديگري هيچ عارضه‌اي به‌وجود نياورد.

با حساسيت‌تان چه كنيد؟

اگر حساسيت در ناحيه چشم ايجاد شود و خفيف باشد، پماد چشمي بتامتازون التهاب چشم را بهبود مي‌بخشد ولي اگر التهاب شديد باشد بهتر است به پزشك مراجعه شود. پزشك متخصص بر حسب شدت و ضعف حساسيت و التهاب ناشي از آن مومتازون و هيدروكورتيزون را به ميزان لازم تجويز مي‌كند.

- اما براي اطمينان از اينكه منشاء حساسيت آلودگي نيست، رعايت يك سري نكات بهداشتي كمك‌تان مي‌كند.

- لوازم آرايشي را به شكل دسته جمعي استفاده نكنيد. رفاقت و نداري با يكديگر را كنار بگذاريد. آلودگي به همين راحتي و با اين روش مي‌تواند مدت‌ها گرفتارتان كند.

-  فقط مواد آرايشي مورد تاييد وزارت بهداشت را مصرف كنيد.

-  بعضي محصولات مخصوص ناحيه حساسي مثل چشم هستند. در مورد اين اقلام بيشتر مراقبت كنيد. مداد، سايه و ريمل چشم‌تان حتما بهداشتي و مرغوب باشد. اگر هم حتي به برندهاي تاييد شده حساسيت نشان مي‌دهيد، سراغ لوازم آرايشي ارگانيك برويد.

-  لوازم آرايشي كهنه را به يادگار نگه نداريد. به تاريخ‌هاي انقضا خوب توجه كنيد. قبل از اينكه لوازم آرايشي‌تان بو بگيرد، دور بريزيدشان.

-  محل نگهداري از لوازم آرايشي بايد تميز باشد. اين‌گونه محصولات را دور از تابش نور خورشيد نگه داريد.

به پاييز حساسيت داريد؟

معمولا با شروع فصل‌هاي بهار و پاييز حساسيت‌هاي فصلي شدت مي‌گيرند و هر كجا كه برويد عده‌اي را مي‌بينيد كه جعبه دستمال كاغذي به‌دست به كار و زندگي روزمره‌شان مي‌رسند. آبريزش چشم و بيني و عطسه‌هاي مكرر شخص را كلافه و عصبي مي‌كند. در برخي موارد هيچ درماني جواب نمي‌دهد و همين امر ناراحتي‌ها و مشكلات مبتلا به حساسيت را چند برابر مي‌كند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
به گوشواره تان حساسيت داريد؟ 1

چرا به فصل حساسيت داريد؟

زيبايي هر فصلي در تغيير رنگ و شكل گل‌ها و گياهان و طبيعت خلاصه مي‌شود اما اين تغييرات هميشه و براي همه جذاب نيستند. در هر فصل گرده گياهان كه در هوا منتشر مي‌شود، افراد مستعد آلرژي حساسيت فصلي‌شان آغاز مي‌شود. البته نبايد حساسيت فصلي را با حساسيت ناشي از آلودگي هوا يكي تلقي كرد. فرق اين دو مقوله در اين است كه حساسيت فصلي هر سال در موعد مشخصي شروع و تمام مي‌شود اما حساسيت به آلودگي هوا در يك مقطع زماني خاص اتفاق مي‌افتد و لزوما تكرار نمي‌شود.

با حساسيت‌تان چه كنيد؟

موثرترين راهكار مقابله‌ با حساسيت فصلي اين است كه هر سال كمي مانده به شروع آلرژي، آنتي‌هيستامين مصرف كنيد. اما  بهتر است براي تشخيص شدت، ضعف و به دنبال آن دوز مصرف با پزشك مشورت كنيد.

به حيوان خانگي‌تان حساسيت داريد؟

موي حيوانات حاوي مواد حساسيت‌زايي است كه از بين رفتني نيستند. اين مواد همچنين باعث ورم كردن طناب‌هاي صوتي و گرفتگي يا تغيير صدا مي‌شود. بزرگ‌تر‌ها قبلا در محيط‌هاي آلوده به ميكروب‌هاي طبيعي قرار گرفته‌اند و بدن‌شان اينها را مي‌شناسد ولي در مورد بچه‌هاي امروز، به‌شدت واكنش نشان مي‌دهد. براي كساني كه بدن‌شان نسبت به موي حيوانات به خصوص موي گربه حساسيت نشان مي‌دهد، بهترين راهكار اجتناب از گربه‌هاست.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان