امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ایران و یونان

#1
سرزمین ایران در طول تاریخ کهن خویش ، همواره به نشر دانش و فرهنگ در تمامی

نقاط جهان ، دست یازیده است. یکی از سرزمین‎هایی که از این رهگذر ،

بهره‎ی شایانی برده ، سرزمین « یونان » می‎باشد.

در این جستار ، گوشه‎ای از بهره‎گیری بی‎پایان یونان از ایران را می‎آوریم.
--------------------------------------------------------------------------------------
■ « مارتین ورمازرن » :
{ چون شاهنشاهی هخامنشی گسترش یافت ، موبدان با طبقات روحانی سایر ملل

و به خصوص کلدانیان ، مربوط شدند. پیوندهای سرراست‎تری میان این مغان

و فرهنگ یونانی برقرار شد. آمده است که موبدی به نام « اُستانس »

اندیشه‎های دینی ایران را در یونان رواج داده است. بر اساس همین

قول است که محققان در جستجوی روابطی میان موبدان و فلسفه‎ی یونان

هستند.}
[ آیین میترا ▬ مارتین ورمازرن ▬ ترجمه‎ی بزرگ نادرزاد ▬ صفحه‎ی 24 ]

■ « اردشیر خدادادیان » :
{ « پریکلس » خطیب ، در جمع هم‎رزمان نظامی و رجال کشوری یونان

چنین گفت :
< شما که مدعیان اجرای قانون ، ایجاد نظم و برقرای آزادی هستید ، بنگرید

که امیران لشکر پارسی ، چگونه لرزه بر اندامشان می‎افتد وقتی نام

قانون را میشنوند. >

در همین راستا « هرودوت » آورده است که :
< پارسیان در اجرای قوانین و اعمال مجازات برای قانون‎گریزان ، عادل بوده

و زمامداران‎شان ، متخلفان را بی‎رحمانه کیفر می‎دهند. >

« دموستن » خطیب ، سیاستمدار و نظریه‎پرداز نظامی در یونان باستان

گفته است :
< با پارسیان ، ستیزه و درشتی نکنید ، زیرا آنها مردمانی بااستعداد و دارای

نبوغ فوق‎العاده‎اند و شما ای یونانیان ، به جای نواختن بر طبل جنگ علیه این

مردم ، از توان هنری و اندیشه‎های سازنده و سودمند آنان بهره بگیرید. >

« پلینیوس » به هنگام سفر به ایران و بازدید از کرانه‎های خلیج پارس ،

خاک ایران را همانند ایرانیان ، بارور و پُربازده دانسته و پارسیان را

پُر توان ، هوشیار و هنرمند به شمار آورده است. }
[ تاریخ یونان باستان ▬ جلد اول ▬ اردشیر خدادادیان ▬ مقدمه ]

■ « ذبیح بهروز » :
{ تمدن یونان ، اقتباسی است. یونان یک‎مرتبه طلوع می‎کند و یک‎مرتبه غروب می‎کند

و تاریخش تجدید نمی‎شود ؛ زیرا آن سرزمین کم‎وسعت و نامساعد ، استعداد پروراندن

جمعیتی که به تدریج از خود ، تمدنی ایجاد کند نداشته و اگر داشت از « دو هزار » سال

به این طرف هم بایستی دانشمندان و هنرمندانی در آنجا پیدا شده باشند. با وجود این

برخی اصرار دارند که بر خلاف واقع وانمود کنند : تمدن اروپا از یونان سرچشمه گرفته ؛

در صورتی که حتی در قرون وسطا هم کتاب‎های « فلسفی » ، « علمی » ، « طبی »

و « ریاضی » اروپا ، از دانشمندان « ایران » بود و ارقام هندسی نیز از این سرزمین ( ایران )

به آنجا منتقل گردید. قرن‎ها پیش از این که در آثار باستانی جهان به نام « یونان » برخوریم ،

مغرب آسیا محل سکونت ملل متمدن « آریایی » بود و هنگامی تمدن یونان ، صورتی به خود

می‎گیرد که این نواحی از قلمرو « شاهنشاهی ایران » به شمار می‎آید. بزرگترین و قدیمی‎ترین

فلاسفه و متفکرین یونان در عصر « هخامنشی » پیدا شده‎اند و چنانکه در تواریخ یونان ، مذکور

است ، ایشان برای کسب معلومات به « ایران » سفر می‎کردند و دعوی شاگردی « زرتشت »

و « مغان » را داشتند. }
[ خط و فرهنگ ▬ ذبیح بهروز ▬ صفحه‎ی 215 ]

■ « استفان پانوسی » :
{ بنا به گفته‎ی هرمیپوس ، « اَوِستا » به یونانی ترجمه شده بود و این همانا

کافی‎ست که یونانیان و از جمله : « افلاتون » ، از جهان‎بینی ایرانیان ،

آگاه شده باشند. }
[ تأثیر فرهنگ و جهان‎بینی ایرانی بر افلاتون ▬ استفان پانوسی ▬ صفحه‎ی 45 ]

■ « واندروردن » :
{ افلاتون تعلیم می‎دهد که روح ، جاودانی‎ست و روان نیکوکاران ، روانه‎ی

بهشت خواهد شد. مفاوضاتِ(=گفتگوی) شکوهمند او در « جمهوریت » با

استوره‎ای عظیم پایان می‎یابد. در آن ، بیان می‎شود که چگونه ارواح در گذشتگان ،

به سرزمین اسرارآمیزی می‎رسند که راهی به بالا و راهی به پایین دارد. نیکوکاران

از یک راه به آسمان ، و گناهکاران از راه دیگر به زیرِ زمین خواهند رفت و در

آنجاست که 10 بار برای گناهانی که مرتکب شده‎اند ، کیفر خواهند دید.

اینها همه یادآوری داوری اهورامزدا بر ارواح ، و پل « چینواد » است

که از فراز آن ، نیکوکاران راهی فردوس(=بهشت) و گناهکاران روانه‎ی

دوزخ می‎شوند. مرغزار پریان افلاتون ، جایی که ارواحِ هنوز زاییده‎نشده ،

گرد هم می‎آیند تا سرنوشت خویش را انتخاب کنند نیز خاطره‎ی چمنزارهای

آکنده از گل « هادخت نسک » را زنده می‎کند ؛ جایی که مردگان در آنجا

با ارواح همیشه زنده‎ی خود روبرو میشوند. افلاتون خودش منبع مشرق‎زمینیِ

این استوره را فاش میسازد. }
[ پیدایش دانش نجوم ▬ بارتل واندروردن ▬ ترجمه‎ی همایون صنعتی‎زاده ▬
صفحه‎ی 208 ]

■ « هاشم رضی » :
{ نویسندگان قدیم یونان ، درباره‎ی سفر « فیساغورس » به ایران و آشنایی

با « زرتشت » یا فلسفه‎ی مغان و آموختن سِحر و نجوم نزد مغان کلدانی ،

اشاراتی کرده‎اند.

از این جمله بایستی از « سیسرو » ( Cicero ) در سده‎ی یکم پیش از میلاد و

« والریوس ماکسیموس » ( Valerius Maximus ) ، « آپولییوس » ( Apuleius )

« کلمنس الکساندرینوس » ( Clemens Alexandrinus ) ، « دیوگنس لائرتیوس »

(Diogenes Laerius ) نام برد که هرکدام در ضمن اشاره به سفرهای کسانی

چون « فیساغورس » و « امپدوکلس » ( Empedocles ) و « دموکریتوس »

( Democritus ) و « افلاتون » ( Plato ) در آثار خود یاد کرده‎اند.

این نام‎آوران فلسفه و علم در آن اعصار دور ، بی‎تردید رنج سفر به خود

هموار کرده و به « ایران » برای توشه‎گیری از فلسفه‎ای سترگ روی

می‎آورده‎اند و این حاکی از شهرت دین زرتشتی و آیین‎های مغی در آن

دورانِ دورِ تاریخ در ایران و مستملکات ایرانی یا حوزه‎ی بین‎النهرین بوده است. }
[ آیین مغان ▬ هاشم رضی ▬ صفحه‎ی 15 ]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  جنگ استقلال یونان
  تمام جنگ های ایران از زمان کورش تا حالا .52 جنگ ایران از زمان کورش تا کنون .
  ناگفته های تاریخ ایران زمین(قابل توجه عاشقان ایران )
  پوشش زن در یونان و روم باستان
  علت دشمنی ایران و یونان باستان
  علت دشمنی ایران و یونان باستان
  معرفی خدایان یونان باستان قسمت اول:زئوس
  رزم در یونان باستان و المپیک... .. .
  فلسفه یونان پیش از ظهور سقراط...!!!!!!(حتما مطالعه کنید)
  نقاط تاریخی باستانی یونان,گهواره تمدن اروپا + تصاویر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان