امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رزم در یونان باستان و المپیک... .. .

#1
رزم در یونان باستان و المپیک... .. . 1

نقل قول: گفته می شود كه یونان اوّلین كشوری بوده كه تربیت بدنی را به حد كمال رسانیده است . آنها جدولی برای بهترین نحوة تغذیه برای ورزشكاران ترتیب داده و برنامة خاصی برای كودكان بوجود آورده بودند . 300 سال قبل از میلاد مسیح در شهر اسپارت كودكان را از سن 7 سالگی به مدارس نظام می سپردند تا رشته هایی مانند : دویدن ، جنگیدن ، پرش ، شنا ، كشتی ، شكار ، بوكس ، اسب سواری ، ‫پرتاب دیسك و پرتاب نیزه را بیاموزند .‫‫
در شهر اسپارت ورزش خشونت آمیزی بنام پلاتانی ستاز وجود داشته است . دراین بازی ، دو دسته از روی دو پُل به هم نزدیك می شدند و با هم جنگ می كردند و هر كسی سعی می كرد كه دیگری را در آب پرت كند . تاریخ نشان می دهد كه كار اسپارت ها فقط تعلیم جوانان بمنظور جنگیدن‫ بوده است . اما در شهر آتن مردم ورزش را توأم با دروس علمی و اخلاقی انجام می دادند . در آتن جوانان در ساختمانی بنام پالاسترا Palastra جمع شده و پانكریشن , ژیمناستیك و باله را توأم با موزیك انجام می دادند . این مكان محوطه ای به اندازة 250 متر مربع بوده كه سه طرف آن , سكّوهایی برای نشستن تماشاچیان تعبیه شده بود . آتنی ها به جشنهای ملّی توجه خاصی مبذول می داشتند و همین جشن ها بودند كه باعث بنیانگذاری المپیك گردیدند .
در شمال كشور یونان كوهی است بنام ‫Olymp المپ كه یونانیان باستان اعتقاد‫ داشتند كه در قلّة این كوه ، خدایان زندگی می كنند . خدایان از همانجا بر جهان حكومت می رانند و رئیس این خدایان هم زئوس نام دارد ! معبد بسیار باشكوه و عظیم زئوس در پای كوه المپ قرار داشت كه محلی برای عبادت خدایان و مراسم مذهبی بود . اما بتدریج پای ورزشكاران نیز به این معبد باز شده و در سال 776 ق . م اولین دورة بازیهای المپیك باستان آغاز شد .


رزم در یونان باستان و المپیک... .. . 1


مسابقات ‫مشت زنیSparring  المپیك باستان را ریشة ‫هنرهای رزمی امروزی می دانند ! یكی از انواع مشت زنی در آن زمان ،  پانكریشنPankration  نامیده میشد . این ورزش یكی از طرق رزم باستان بود كه در سال 700 ق . م بشكل توسعه یافته و سیستماتیكِ دفاع از خود ، ابداع شده بود . این ورزش كه در سال 676 ق . م بصورت نمایشی و در سال 648 ق . م بصورت دائمی وارد بازیهای المپیك شد ، شامل استفاده از : مشت ، لگد ، كشتی و انواع سلاح بود . پانكریشن بیشتر به یك نزاع خونین و خطرناك شباهت داشت تا ورزش و اغلب هم به صدمات سنگین بدنی تا حدّ مرگ می انجامید . بنا به عقیده ای این ورزش خشن در قرن 4 قبل از میلاد توسط لشكریان اسكندر مقدونی به آسیا و هندوستان راه یافته و در آنجا با نوعی كشتی هندی بنام واجرا موشتیVajramushti  تركیب شده است . این دو ورزش نیز بعد از ادغام ، در سال 520 م توسط راهب مشهور بودهیدهارما ( تامو ) به معبد شائولین در چین انتقال یافته و یكی از مبدأ های هنرهای رزمی بشمار می رود !!
 

در یونان باستان ورزش دیگری بنام پیریك‫  Pyrrihicوجود داشته كه در‫ حقیقت نوعی رقص جنگی شبیه به كاتاهای امروزی بوده است . این ورزش در سال 500 ق . م بوجود آمده بود و افلاطون در كتاب قانون ( 350 ق . م ) آنرا معرفی كرده است . در پیریك ، جوانان بصورت برهنه ، شمشیر و سپر در دست گرفته و با حركات موزون و هم آهنگ ( همراه با موزیك ) ، شیوه ها و فنون تن به تن را تقلید می كردند .
 

امپراطوری روم وارث قسمتی از آداب و رسوم یونانیها بود اما ورزش در آن تنها جنبة نظامی داشت . از جملة مسابقات ‫مورد توجه مردم روم ، ارّابه رانی ، مبارزة تن به تن ِ گلادیاتورها و جنگ مردان با حیوانات وحشی را می توان نام برد .‫‫
 

از میان ورزشهای ‫باستانی یونان امروزه تنها پانكریشن تمرین می شود . این ورزش در خود یونان پانكراتیون ، در ایتالیا بصورت پانكرازیو ، در آلمان بصورت پانكراسیو ، در ژاپن بصورت پانكراس نامیده میشود و در منابع ایرانی نیز بصورت پانكراتیوم ثبت شده است . پان Pan به مفهوم فردی است كه صاحب قدرت است و كراتوس Kratos به مفهوم فردی است كه هم دارای قدرت بدنی و هم دانش می باشد . پانكریشن نخستین بار در قصیده های باستانی آرگو نااوتیكا Argo Nautica كه حاوی اطلاعاتی است كه به قرن 12 قبل از میلاد برمیگردند , به ثبت رسیده است . طبق نظر پلوتارك Plutarch شخصیت افسانه ای تسوس Theseus با استفاده از تكنیكهای پانكریشن , مینوتائور Minotaur ( حیوانی افسانه ای كه نصف آن انسان و نصف دیگرش گاو نر می باشد ) را شكست می داده است ! در طول تاریخ بیزانس Byzantine ( قرن 5 و 6 میلادی ) این ورزش در قبرس بنام پاماچی Pammachi معروف بوده است . در زمان قرون وسطی در یونان بنام كلودساتا Clotsata و در اروپای غربی بنام لاكتس Lacts شناخته می شد و در قرن 19 میلادی نیز به پاتسو كلوتسو Patso Clotso معروف بود .


رزم در یونان باستان و المپیک... .. . 1



روش امروزی این سبك به مركزیّت ‫شهر لامیا فعال می باشد . این رشته تحت پوشش « فدراسیون بین المللی پانكریشن »I.F.P.A  كه در سال 1990 م تأسیس شده است , فعالیت كرده و در سال 1980 م بعنوان ورزش ملی یونان معرفی و به جهان عرضه شده است . « سازمان جهانی پانكریشن » W.P.O برگزار كنندة مبارزات آماتوری بوده و وظیفة صدور احكام و برگزاری دوره های آموزشی را بر عهده دارد . این مبارزات در مدت 5 دقیقه و بر روی تشكی مربعی شكل به اضلاع 12 متر انجام می شوند . سازمان P.L.P نیز برگزار كنندة لیگ جهانی پانكریشن حرفه ای می باشد . این مسابقات در داخل قفس و در مدت 12 دقیقه صورت می گیرند و در آن , ضربه با دست و پا و زانو و آرنج به همة نقاط بدن مجاز می باشد . هر دو سازمان فوق زیر نظر I.F.P.A فعالیت می كنند .



رزم در یونان باستان و المپیک... .. . 1




رزم در یونان باستان و المپیک... .. . 1
پاسخ
 سپاس شده توسط *KIMIA*
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Book تاریخ دموکراسی در ایران باستان✔
  جزئیات روز پدر و روز مرد ایران باستان و تقویم آریایی ها
Wink بدترین و کابوس وار ترین مجازات های ایران باستان..♡
  عقاید چینیان باستان
  جنگ استقلال یونان
  تاریخ اسرائیل و یهودای باستان چه وقایعی داشت؟
  ◄مُعَـرفي منـاسبَت و جَشن هاي ايـران باستان►
  گل نیلوفردرجهان باستان نماد چه بوده است؟
  روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس
  گلادیاتورها،جنگجویانی حرفه ای در روم باستان !

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان