امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رضوانشهر

#1
نام اصلي رضوان‌شهر، رَزوَند يا رزونده يا رزوندي (razvendi) بوده‌است که بعداً به صورت رضوان‌ده و رضوان‌شهر درآمد. اين محل تا سال‌هاي 1300 خورشيدي چندان رونقي نداشت.در دوران انقلاب جنگل، جاده موسوم به شاه‌عباسي بازسازي و بهره‌برداري دوباره شد. اين جاده با گذر از رضوان‌ده، گسگرات را به آبادي ساحلي شفارود پيوند مي‌داد.
پيرامون سال 1315 نيز جاده بندر انزلي به آستارا ساخته شد و درست در محل کنوني رضوان‌شهر جاده شاه‌عباسي را قطع نمود.چهارراهي که به اين‌صورت پديد آمد محلي شد براي ايست مسافران و حمل بار و بنه آنان . اين محل هم‌اکنون نيز با نام چهارراه شهرت دارد. با گذر زمان چهارشنبه‌بازار روستاي بيگ‌زادمحله که در منطقه تالش‌دولاب و در سه کيلومتري شمال رضوان‌شهر تشکيل مي‌شد، به اين چهارراه منتقل گرديد و اين امر باعث شد اين محل به سرعت گسترش يافته به صورت شهر کنوني درآيد.( تالشان كيستند ، علي عبدلي )
موقعيت جغرافيايي :
استان گيلان ، يكي از استان هاي شمالي كشور بالغ بر 14 هزاركيلومترمربع مساحت دارد. اين استان در 36 درجه و34 دقيقه تا 38 درجه و 27 دقيقه عرض شمالي و 48 درجه و 53 دقيقه تا 50 درجه و34 دقيقه طول شرقي از نصف النهار قرار گرفته است .
درازاي آن از شمال باختري به جنوب خاوري ، 235 كيلومتر و پهناي آن ، از 25تا 105كيلومتر تغيير مي كند . رشته كوههاي البرز با ارتفاع متوسط3000 متر، همانند ديواري در باختر و جنوب گيلان كشيده شده و اين منطقه جز از راه دره منجيل ، راه شوسه ديگري به فلات ايران ندارد. كمترين فاصله كوه از درياي خزر ( در حويق ) نزديك به3 كيلومتر و بيشترين فاصله آن از دريا ( در امام زاده هاشم ) حدود 50 كيلومتر است.اين استان ، از شمال به درياي خزر و كشورهاي مستقل آذربايجان ، از غرب به استان اردبيل ، از جنوب به استان زنجان و قزوين و از شرق به استان مازندران محدود مي گردد.

موقعيت جغرافيايي و مشخصات عمومي :
شهرستان رضوانشهر در شمال غربي گيلان، بين سواحل درياي خزر و رشته كوه هاي تالش قرار دارد كه از دوبخش جلگه اي و كوهستاني تشكيل گرديده است، رضوانشهر بين شهرستان هاي تالش، بندرانزلي، صومعه سرا، ماسال و خلخال واقع شده است. . زبانهاي رايج در اين شهرستان شامل زبان تالشي وگيلكي است كه زبان تالشي در منطقه كوهستاني تكلم مي شود وزبان منطقه جلگه ، گيلكي مي باشد. اين شهرستان از موقعيت جغرافيايي ممتازي برخوردار مي باشد بدين معنا كه گلوگاه ارتباطي بخش هاي مركزي، غربي و شمالي استان محسوب شده و در مدخل شاهراه ارتباطي گيلان به استان اردبيل و كشورهاي قفقاز و روسيه قرار گرفته است.مساحت اين شهرستان 770/294كيلومتر مربع است كه حدود 40درصد آن عرصه هاي كوهستاني جنگلي و مرتعي و ييلاقي و 30% نيز جلگه اي و ساحلي است . آب و هواي اين شهرستان در بخش ساحلي و جلگه اي مرطوب و در كوهستان ها نيمه مرطوب است، ميانگين بارش سالانه اين شهرستان 1000 تا 1400 ميلي متر كه از ساحل و جلگه به سمت كوهستان كاهش مي يابد. اين شهرستان داراي 2 بخش مركزي و پره سر، 2 شهررضوانشهر و پره سر، 4 دهستان ديناچال، ييلاقي ارده، خوشابر، گيل دولاب و 110روستا و 25 دهياري است.

محصولات کشاورزي رضوانشهر:
اقتصاد شهرستان زيباي رضوانشهر بر پايه کشاورزي، دامداري است و مردم مهربان و زحمتکش اين شهر از اين راه امرارمعاش مي کند. مهم ترين محصولات کشاورزي رضوانشهر: برنج، گندم، جو و ذرت مي‌باشد. پرورش دام به دليل دارا بودن مراتع مناسب (22 هزار هکتار در شهرستان رضوانشهر) از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد.

رضوانشهر 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان