انجمن های تخصصی  فلش خور
رضوانشهر - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: گردشگری و توریسم (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=79)
+---- انجمن: گردشگری ایران (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=80)
+---- موضوع: رضوانشهر (/showthread.php?tid=206817)



رضوانشهر - spent † - 21-01-2015

نام اصلي رضوان‌شهر، رَزوَند يا رزونده يا رزوندي (razvendi) بوده‌است که بعداً به صورت رضوان‌ده و رضوان‌شهر درآمد. اين محل تا سال‌هاي 1300 خورشيدي چندان رونقي نداشت.در دوران انقلاب جنگل، جاده موسوم به شاه‌عباسي بازسازي و بهره‌برداري دوباره شد. اين جاده با گذر از رضوان‌ده، گسگرات را به آبادي ساحلي شفارود پيوند مي‌داد.
پيرامون سال 1315 نيز جاده بندر انزلي به آستارا ساخته شد و درست در محل کنوني رضوان‌شهر جاده شاه‌عباسي را قطع نمود.چهارراهي که به اين‌صورت پديد آمد محلي شد براي ايست مسافران و حمل بار و بنه آنان . اين محل هم‌اکنون نيز با نام چهارراه شهرت دارد. با گذر زمان چهارشنبه‌بازار روستاي بيگ‌زادمحله که در منطقه تالش‌دولاب و در سه کيلومتري شمال رضوان‌شهر تشکيل مي‌شد، به اين چهارراه منتقل گرديد و اين امر باعث شد اين محل به سرعت گسترش يافته به صورت شهر کنوني درآيد.( تالشان كيستند ، علي عبدلي )
موقعيت جغرافيايي :
استان گيلان ، يكي از استان هاي شمالي كشور بالغ بر 14 هزاركيلومترمربع مساحت دارد. اين استان در 36 درجه و34 دقيقه تا 38 درجه و 27 دقيقه عرض شمالي و 48 درجه و 53 دقيقه تا 50 درجه و34 دقيقه طول شرقي از نصف النهار قرار گرفته است .
درازاي آن از شمال باختري به جنوب خاوري ، 235 كيلومتر و پهناي آن ، از 25تا 105كيلومتر تغيير مي كند . رشته كوههاي البرز با ارتفاع متوسط3000 متر، همانند ديواري در باختر و جنوب گيلان كشيده شده و اين منطقه جز از راه دره منجيل ، راه شوسه ديگري به فلات ايران ندارد. كمترين فاصله كوه از درياي خزر ( در حويق ) نزديك به3 كيلومتر و بيشترين فاصله آن از دريا ( در امام زاده هاشم ) حدود 50 كيلومتر است.اين استان ، از شمال به درياي خزر و كشورهاي مستقل آذربايجان ، از غرب به استان اردبيل ، از جنوب به استان زنجان و قزوين و از شرق به استان مازندران محدود مي گردد.

موقعيت جغرافيايي و مشخصات عمومي :
شهرستان رضوانشهر در شمال غربي گيلان، بين سواحل درياي خزر و رشته كوه هاي تالش قرار دارد كه از دوبخش جلگه اي و كوهستاني تشكيل گرديده است، رضوانشهر بين شهرستان هاي تالش، بندرانزلي، صومعه سرا، ماسال و خلخال واقع شده است. . زبانهاي رايج در اين شهرستان شامل زبان تالشي وگيلكي است كه زبان تالشي در منطقه كوهستاني تكلم مي شود وزبان منطقه جلگه ، گيلكي مي باشد. اين شهرستان از موقعيت جغرافيايي ممتازي برخوردار مي باشد بدين معنا كه گلوگاه ارتباطي بخش هاي مركزي، غربي و شمالي استان محسوب شده و در مدخل شاهراه ارتباطي گيلان به استان اردبيل و كشورهاي قفقاز و روسيه قرار گرفته است.مساحت اين شهرستان 770/294كيلومتر مربع است كه حدود 40درصد آن عرصه هاي كوهستاني جنگلي و مرتعي و ييلاقي و 30% نيز جلگه اي و ساحلي است . آب و هواي اين شهرستان در بخش ساحلي و جلگه اي مرطوب و در كوهستان ها نيمه مرطوب است، ميانگين بارش سالانه اين شهرستان 1000 تا 1400 ميلي متر كه از ساحل و جلگه به سمت كوهستان كاهش مي يابد. اين شهرستان داراي 2 بخش مركزي و پره سر، 2 شهررضوانشهر و پره سر، 4 دهستان ديناچال، ييلاقي ارده، خوشابر، گيل دولاب و 110روستا و 25 دهياري است.

محصولات کشاورزي رضوانشهر:
اقتصاد شهرستان زيباي رضوانشهر بر پايه کشاورزي، دامداري است و مردم مهربان و زحمتکش اين شهر از اين راه امرارمعاش مي کند. مهم ترين محصولات کشاورزي رضوانشهر: برنج، گندم، جو و ذرت مي‌باشد. پرورش دام به دليل دارا بودن مراتع مناسب (22 هزار هکتار در شهرستان رضوانشهر) از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد.

رضوانشهر 1