امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شهرستان زنجان

#1
شهرستان زنجان
شهرستان زنجان با مركزيت شهر زنجان از دو بخش مركزي وبخش زنجانرود و10 دهستان تشكيل شده است .شهرزنجان بعنوان يكي از شهرهاي قديمي ايران ومنطقه داراي تاريخ پر افت خيزي مي باشد .بعلت تمركز امكانات اقامتي وپذيرائي وزير بنايي استان در اين شهر وهمچنين وجود مجموعه آثار با ارزش تاريخي در اين شهر توقف بيشتري در ويژگيهاي آثار تاريخي اين شهر مي شود .
به لحاظ حملات پي در پي وتخريب هاي مكرر شهر در حال حاضر بيشتر آثار تاريخي اين شهر در حملات تيمورلنگ از بين رفته وآنچه باقي مانده مربوط به دوران بعد از حملات مغول مي باشد .درحال حاضر قديمترين اثر تاريخي شهر كاروانسراي سنگي است اين كاروانسرا در منتهي اليه جنوب شرقي شهر زنجان ودر زمان شاه عباس اول احداث شده وامروزه قسمت اعظم آن از بين رفته است . آثار مهم تاريخي اين شهرستان عبارتند از :

شهرستان زنجان 1

شهر زنجان
تاريخ بناي شهرزنجان را هم زمان با سلطنت اردشير بابكان دانسته اند و در آن زمان ، آنرا شهين يعني منسوب به شاه مي ناميدند . گفته ميشود كه اين نام طي قرون و اعصار به زنگان و سپس به زنجان تبديل شده است . فتح زنجان توسط اعراب در زمان خلافت عثمان و توسط سردار عرب برا,بن عازب صورت گرفت و در اين دوره ، اين شهر ، شهري آباد و پرنعمت بوده است.

در قرون چهارم و پنجم هجري قمري ، زنجان به علت داشتن چراگاه هاي وسيع ، مورد توجه قبيله هاي ترك نژاد قرار گرفت و قبيله هاي گوناگون ترك در زنجان و نواحي مختلف آن ، بويژه در چمن سلطانيه ، مسكن گزيدند.در حمله مغول ، شهر زنجانو آباديهاي اطراف آن آسيب فراوان ديد . سپس ايلخانان مغول به اين شهر توجه فراوان نشان دادند ، مخصوصا” سلطان محمد خدابنده ، از زماني كه مذهب تشيع را پذيرفت ، در توسعه اين ناحيه كوشيد و زمينه تبديل آن به يك مركز اسلامي رافراهم كرد تا پس از آن در اندك زماني به يكي از مراكز مهم سياست و تجارت تبديل گردد.

تاريخ زنجان در سده هاي بعدي نيز گزارشگر حوادث مختلف سياسي است. اين شهر شاهد رويدادهاي سياسي ، اجتماعي و مذهبي نظير شورش علي محمد باب ، مبارزات ملوك الطوايفي ، نهضت مشروطيت ، تاخت و تاز فئودال ها ، درگيري دموكرات هاي آذربايجان و … بوده است . هرچند برخي از اين رويدادها ، رهاوردي جز ناملايمات فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي براي مردم اين شهر نداشته اند ، اما هرگز فرهنگ و مدنيت استعماري در اين شهر نفوذ نكرده است و اكثر قريب به اتفاق مردم / همچنان در حفظ شعاير مذهبي و سنتي خود پابرجا و اسوار باقي مانده اند . اين منطقه زادگاه بزرگاني چون شيخ شهاب الدين سهروردي و علماي نامي ديگري بوده است كه مايه فخر فرهنگ ايراني و اسلامي هستند .
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان