امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

علم در چالش جهت‏ مندي و ارزش‏ مداري

#1
ارزش علم به عمل و كاربرد عملي آن است هرچند بعضي گفته ‏اند علم ارزش ذاتي دارد، ولي در مقايسه با غايت خلقت انسان وسيله ‏اي بيش نمي‏ باشد. وسيله‏ اي براي تحصيل كمال و سعادت انسان و به تعبير ديني، وسيله ‏اي براي وصول به قرب الهي يعني در واقع ارزش علم همواره در عمل ظاهر مي‏ گردد و چنانكه بعضي گفته ‏اند: «غرض از تحصيل هر علمي؛ عمل مي ‏باشد و الاّ علم به خودي خود داراي هيچ ارزشي نمي‏ باشد.(1)
رابطه متقابل انسان و جامعه
البته اين هدف (تحصيل كمال و سعادت) به آساني به دست نمي ‏آيد. اولين پله براي رسيدن به آن تشكيل جامعه است چون انسان به هيچ نحو نمي ‏تواند، به صورت انفرادي زندگي كند تا چه رسد به اين كه به كمال و سعادت برسد. جامعه وسيله ‏اي براي به فعليت كشيدن بسياري از استعدادهاي انسان است. پس اولين مرحله براي وصول به آن هدف، تشكيل جامعه است.
رابطه متقابل علم و جامعه
تشكيل و حفظ جامعه هم خود مستلزم بسياري از مقدمات و پيش ‏فرض هاي علمي و عملي است كه بايد به دست همين انسان هاي اجتماعي صورت گيرد. بنابراين، وقتي تشكيل و حفظ اجتماع براي وصول به هدف نهائي واجب است، به تبع آن هر چيزي كه در حفظ و بقاي جامعه سالم دخالت دارد، واجب مي‏ شود مثل ساخت مدرسه، مسجد، بيمارستان و... و بناء و اداره. هركدام از اينها هم اگر متوقف به تحصيل علمي خاص باشد، تحصيل آن علم هم واجب مي‏ شود. هر علمي و مطلبي كه انسان را از رسيدن به آن هدف نهائي و غايت خلقت انسان باز دارد، مضرّ و حرام خواهد بود. مثل علم سحر و جادو و... . چه اينها باعث تباهي خانواده و جامعه مي ‏باشند.
علوم ثابت و غير ثابت
بنابراين بسياري از علوم به خاطر نيازها و ضرورت هاي جامعه وجه خارجي پيدا مي ‏كنند و با منتفي شدن آن نياز، آن علوم هم از درجه ارزش و اعتبار ساقط مي‏ شوند. اما در اين ميان يك سري از علوم و معارف به خاطر رابطه آنها با غايت و هدف خلقت انسان همواره داراي ارزش هستند؛ يعني نمي ‏توان زماني را تصور كرد كه آن علوم ارزش و موضوعيت خود را از دست داده باشند، مانند علومي كه موضوع آن‏ها خداشناسي و انسان و افعال اوست كه در واقع علم چگونه زيستن اجتماعي و فردي انسان است؛ تا زماني كه انساني باشد، فعل و افعال او، خالق او و غايت زندگي او هم مطرح است. بنابراين موضوع اين علوم در هيچ زمان و مكاني قابل نفي و انكار نيستند. به ‏طور كلي مي ‏توان چنين نتيجه گرفت: علومي كه غايت آنها رشد و تعالي انسان به سوي كمال و سعادت و در يك كلمه به سوي خداست، در درجه اول اهميت و ارزش و موضوع آنها به‏طور كلي (فارغ از مسائل جزئي اين علوم كه معمولاً درنوسان بوده) همواره ثابت و لا يتغيّر است. از اين بحث چند مطلب نتيجه گرفته مي ‏شود:
1. جهت‏ دار بودن علوم لازمه جامعه، جهت‏ دار و با هدف است و لازمه جهت ‏دار بودن علوم دسته‏ بندي كردن ارزش علوم براساس وصول به غايت زندگي انسان است. هر علمي كه ما را به آن غايت برساند، تحصيل آن واجب است و هر علمي كه در وصول به آن غايت نقشي نداشته باشد و در مقدمات و پيش ‏فرض هاي آن علوم هم قرار نگيرد، پيداست كه تحصيل آن علوم تضييع وقت است. مطلق‏اً نگاري و ولنگاري در تحصيل علوم و ارزش‏ بندي و اولويت‏ بندي نكردن علوم از نشانه‏ هاي جوامع بي‏ جهت و بي‏ هدف است، البته جامعه بي‏ جهت و بي‏ هدف در دنيا به ندرت پيدا مي ‏شود، اما بايد ديد جهت‏ ها و هدف ها چيست؟ امروزه در جوامع غربي جهت و سمت جامعه به سوي مادي‏ گرائي و نفي هرگونه متافيزيك است، لذا مي‏ بينيم آنها بر همين اساس علوم تجربي و اقتصادي را در رأس تمام علوم قرار داده‏ اند و علوم ديني را در دانشگاه‏ هاي هنر تدريس مي‏ كنند. چه آنكه معتقدند علوم ديني همانند موسيقي و مجسمه‏ سازي و نقاشي از مقولات جزئي و شخصي و سليقه ‏اي هستند و در رتبه متأخّر و جزء بي‏ ارزش‏ ترين علوم شمرده مي‏ شوند.(2) با اين وصف چگونه امكان دارد كه همه علوم را در يك رتبه، و تحصيل همه را داراي فضيلت و ارزش بدانيم. تقسيم بندي ارزشي علوم ،يك ضرورت است، تقسيم‏ بندي ارزشي علوم يكي از ضرورياتي است كه هر جامعه ‏اي براساس هدف و غايتي كه به دنبال وصول به آن است، ناگزير به آن مي‏ باشد، ولي اين تقسيم‏ بندي و درجه‏ بندي ارزشي و غير ارزشي در جامعه غربي به گونه‏ اي است و در جامعه اسلامي به گونه‏ اي ديگر. امروزه يكي از بزرگترين مصيبت هاي كشور ما همين مطلقاً نگاري علوم و طبقه ‏بندي ارزشي نكردن آنها مي ‏باشد، كه متأسفانه به جاي اين كه صاحب‏ نظران آن مشكل را درك و در صدد رفع آن باشند، بالعكس در صدد دامن زدن به اين مصيبت و مشكل عظيم هستند.(3)
علوم ضروري و غير ضروري
2. تمام علوم در عين اين كه حول همان هدف و غايت مي ‏چرخند،(تحصيل كمال و سعادت)؛ اما علومي كه موضوع آنها (مثلاً) در جامعه اسلامي اصول دين و فروع دين و در جامعه غربي علوم تجربي و اقتصادي نباشد و جنبه مقدمه و آليت براي اين علوم هم نداشته باشد، تحصيل و عدم تحصيل آنها بسته به نياز جامعه دارد، اگر جامعه به آنها نياز داشت، تحصيل آنها واجب و ضروري است و الاّ تحصيل آنها لازم نيست. شهيد ثاني در مورد اين علوم مي ‏فرمايند: «كساني كه اراده ترقّي و تكميل نفس دارند، اين علوم(همانند علوم طبيعي و رياضي و حكمت عملي) را مطالعه نمايند.(4) ناگفته نماند كه شهيد ثاني اين مطلب را بعد از تحصيل علوم ضروري و واجب مانند اصول دين و فروع دين و مقدمات آنها مطرح مي‏ فرمايند. حدّ و مرز در تحصيل علوم. علومي كه به خاطر نياز جامعه وجود پيدا مي ‏كنند، وجوب تحصيل آنها به اندازه رفع نياز جامعه «مَن به الكفاية» مي ‏باشد. برخلاف علومي كه ارزش و اعتبار آنها به خاطر نيازهاي فطري و طبيعت انساني است.
تقسيم بندي ارزشي علوم در اسلام
تقسيم‏ بندي ارزشي علوم يكي از نكات عالي و برجسته دين مبين اسلام مي‏ باشد كه به نحو شايسته‏ اي بر آن تأكيد نموده است. به جرأت مي ‏توان ادعا نمود كه اين اسلام بوده كه براي اولين بار به نحو علمي و قانونمند به اين مطلب توجه نموده است. پيامبر اكرم(ص) از همان اول، امتش را به نحوي عالي و دقيق به سوي قلّه‏ هاي تكامل و ترقّي هدايت مي ‏نمود و تمام حركات جامعه اسلامي آن روز را با دقت تمام زير نظر شريفش گرفته بود، كه مبادا امت تازه شكل‏ گرفته ‏اش به پوچي‏ گري و اباطيل بغلطتند؛ به همين خاطر بيش از همه به تحصيل علوم مفيد و سالم و به ضبط و كتابت آن براي آيندگان تأكيد داشتند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ارزش آبروی مومن
  ما شما را به یک چالش دعوت می کنیم
  انقلاب ما انقلاب ارزش هاست نه......................
  شبهه اسلام ستیزان : چرا در ماده 300 و 435 قانون مجازات اسلامی ارزش زن به اندازه بیضه
  چالش هاي عصر حاضردر قلمرو تربيت ديني
  بررسی جایگاه دنیا و ارزش آن
  چالش های فرهنگی جوانان
  جایگاه و اهمیت ارزش های عرفی
  ارزش دعا به انگیزه آن است
  اسلام زن و چالش های جهانی شدن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان