24-02-2015، 17:09
شبهه اسلام ستیزان : چرا در ماده 300 و 435 قانون مجازات اسلامی ارزش زن به اندازه بیضه چپ مرد بیان شده
قبل از پاسخ به این سوال توجه شما رو به این مثال جلب میکنم که خیلیا شنیدین که میگن وقتی به دکتر مراجعه میکنید و دکتر دارویی رو تجویز میکنه از ترکیبات و چرایی اون داروها هیچ سوالی نمیکنید و به دکتر اعتماد میکنید اما به کلام الهی و سخنان اولیای خدا بدین گونه ایراد و اشکال وارد کرده و زیر سوال میبریم ، البته من منکر لزوم کنجکاوی در اسلام نمیشم اما گاهی کنجکاوی پای خود را فراتر از حد گذاشته و تبدیل به تمسخر و زیر سوال بردن احکام دین میشه ، حتی اگر هم شخص متقاعد بشه باز هم به خاطر لجاجتش دست از تمسخر و زیر سوال بردن احکام دین ( آن هم فقط اسلام ) بر نمیداره .
ورود به فلسفهی احکام در فقه اسلامی مستلزم حداقل 4 سال و حداکثر تا اجتهاد یا دکترای حقوق 8 سال تحصیل تخصصی هست ، چه بسا بسیاری از فقها و حقوقدانانی هستن که عمر خودشان رو صرف مطالعه و کنکاش احکام حقوقی و جزایی اسلامی و جوامع غربی کردن و این احکام جزایی اسلام رو احکامی مترقی میدونند.
دلیل تقلیدی بودن احکام هم همین هست که همه نمیتونن در این رشته تحصیل کنن و به درجه اجتهاد برسن ،
سوال اینجاست که آیا شما اصول را قبول دارید که وارد فروع میشوید ؟ آیا مشکل شما با اسلام تعداد شتر برای بیضه مرد است ؟ به فرض که به شما بگویند مرد اگر بیضهاش رو از دست بده از تمام مردانگی و هویت خودش میافته، مثل زنی که اونو بکشن. آیا مشکل شما حل میشه یا سوالای دیگه ای مطرح میکنید .
به نظر من بهتره که اصل مشکل خودتون رو در مسائل اعتقادی حل کنید و هر وقت به این موضوع پی بردید که خدایی هست که جهان رو هدفدار آفریده و به سوی هدف هدایت میکنه و ضرورت داره که انبیا و پیامبران خودش رو ارسال کنه تا باید و نبایدها و حقوق و احکام رو بیان کنن اون وقت اگر علاقهی بیشتری دارید میتونید به حوزهی علمیه تشریف ببرید و بعد از چند سال تحصیلات ابتدایی، رشته فلسفهی احکام را انتخاب کنید و به چراها پی ببرید.
بسیاری از احکام دیگه ای هم که فلسفه ی اونا بیان میشه تنها ممکنه تفسیر شخصی اشخاص باشه و مطمئنا" در پس اون، فلسفه ای دیگه نهفته که معتقدین به اسلام و تشیع از اون اطاعت کرده و به اون عمل میکنن . مثلا" در احکام چرایی نحوه غسل کردن و تعداد رکعتهای نماز و ...
اما درباره این سوال باید عرض کنم که در اینجا صحبت از ارزشهاست و ارزشهایی که ما (مردم) برای موضوعات مختلف مد نظر قرار میدیم همگی نسبی هست ، مثلا" یک تکه کوچک الماس ارزشش بسیار بالاست ( بالاتر از ده ها دیه مرد و زن) و یا ارزش بیضه ی یک حیوان مولد و در حال انقراض بسیار بالاتر از خیلی چیزهاست !! ارزش واقعی و مطلق رو ما تعیین نمیکنیم و همانند خیلی چیزای دیگه از اون مطلع نیستیم .
بسیاری از اعضای زنان ( و مردان) دیه کامل دارد ، مثلا" لب و ...
ما درباره دیه پستان زن داریم که بریدن آن دیه کامل دارد اما این حکم برای مردان به شرایط وقوع و حکم حاکم شرع بستگی دارد . مطمئنا" این احکام با توجه به ویژگی های خاص زن و مرد وضع شده .
موضوع بعد اینکه دیه زن را اطرافیان می گیرند و دیه نقص مرد را خودش که مسوول تامین یک خانواده هم هست آنهم با وجود نقص مذکور. شاید حق خانواده و زن و فرزند مرد هم در این دیه باشد چون مسوولیت حقوقی و شرعی تامین مالی خانواده با اوست .
از عبدالله بن سنان پس از بیان قاعدة دیه اعضا, چنین آمده است:
از امام صادق(ع) پرسیدم مردی که یک بیضه اش را از دست داده, چه حکمی دارد. حضرت فرمود: اگر بیضه چپ باشد, دو سوّم دیه دارد. پرسیدم به چه علّت؛ مگر شما نفرمودی هرچه در بدن زوج باشد, در یکی از آن, نصف دیه است. حضرت(ع) پاسخ داد: علت این که دیه بیضه چپ بیش تر از بیضه راست است آن است که فرزند از بیضه چپ به دست می آید؛ (عاملی, 1416: 286).
یا در بعضی منابع اومده که دیه جاهایی از بدن که به صورت زوج هستن مثل دو نوک پستان دو چشم و دو گوش و اندامهایی از انسان که لذت جماع کردن و خوردن و بوییدن و حامله شدن رو به انسان میده در صورت از دست دادن جفت آن به صورت کامل هست .
همونطور که گفتم بحث پیرامون دیه اعضای بدن انسان خیلی پیچیده هست و بهترین کار برای ماها که از تخصص لازم برای درک این موضوعات بهره مند نیستیم اینه که این احکام رو که مورد قبول متخصصین این حوزه هست قبول کنیم.
قبل از پاسخ به این سوال توجه شما رو به این مثال جلب میکنم که خیلیا شنیدین که میگن وقتی به دکتر مراجعه میکنید و دکتر دارویی رو تجویز میکنه از ترکیبات و چرایی اون داروها هیچ سوالی نمیکنید و به دکتر اعتماد میکنید اما به کلام الهی و سخنان اولیای خدا بدین گونه ایراد و اشکال وارد کرده و زیر سوال میبریم ، البته من منکر لزوم کنجکاوی در اسلام نمیشم اما گاهی کنجکاوی پای خود را فراتر از حد گذاشته و تبدیل به تمسخر و زیر سوال بردن احکام دین میشه ، حتی اگر هم شخص متقاعد بشه باز هم به خاطر لجاجتش دست از تمسخر و زیر سوال بردن احکام دین ( آن هم فقط اسلام ) بر نمیداره .
ورود به فلسفهی احکام در فقه اسلامی مستلزم حداقل 4 سال و حداکثر تا اجتهاد یا دکترای حقوق 8 سال تحصیل تخصصی هست ، چه بسا بسیاری از فقها و حقوقدانانی هستن که عمر خودشان رو صرف مطالعه و کنکاش احکام حقوقی و جزایی اسلامی و جوامع غربی کردن و این احکام جزایی اسلام رو احکامی مترقی میدونند.
دلیل تقلیدی بودن احکام هم همین هست که همه نمیتونن در این رشته تحصیل کنن و به درجه اجتهاد برسن ،
سوال اینجاست که آیا شما اصول را قبول دارید که وارد فروع میشوید ؟ آیا مشکل شما با اسلام تعداد شتر برای بیضه مرد است ؟ به فرض که به شما بگویند مرد اگر بیضهاش رو از دست بده از تمام مردانگی و هویت خودش میافته، مثل زنی که اونو بکشن. آیا مشکل شما حل میشه یا سوالای دیگه ای مطرح میکنید .
به نظر من بهتره که اصل مشکل خودتون رو در مسائل اعتقادی حل کنید و هر وقت به این موضوع پی بردید که خدایی هست که جهان رو هدفدار آفریده و به سوی هدف هدایت میکنه و ضرورت داره که انبیا و پیامبران خودش رو ارسال کنه تا باید و نبایدها و حقوق و احکام رو بیان کنن اون وقت اگر علاقهی بیشتری دارید میتونید به حوزهی علمیه تشریف ببرید و بعد از چند سال تحصیلات ابتدایی، رشته فلسفهی احکام را انتخاب کنید و به چراها پی ببرید.
بسیاری از احکام دیگه ای هم که فلسفه ی اونا بیان میشه تنها ممکنه تفسیر شخصی اشخاص باشه و مطمئنا" در پس اون، فلسفه ای دیگه نهفته که معتقدین به اسلام و تشیع از اون اطاعت کرده و به اون عمل میکنن . مثلا" در احکام چرایی نحوه غسل کردن و تعداد رکعتهای نماز و ...
اما درباره این سوال باید عرض کنم که در اینجا صحبت از ارزشهاست و ارزشهایی که ما (مردم) برای موضوعات مختلف مد نظر قرار میدیم همگی نسبی هست ، مثلا" یک تکه کوچک الماس ارزشش بسیار بالاست ( بالاتر از ده ها دیه مرد و زن) و یا ارزش بیضه ی یک حیوان مولد و در حال انقراض بسیار بالاتر از خیلی چیزهاست !! ارزش واقعی و مطلق رو ما تعیین نمیکنیم و همانند خیلی چیزای دیگه از اون مطلع نیستیم .
بسیاری از اعضای زنان ( و مردان) دیه کامل دارد ، مثلا" لب و ...
ما درباره دیه پستان زن داریم که بریدن آن دیه کامل دارد اما این حکم برای مردان به شرایط وقوع و حکم حاکم شرع بستگی دارد . مطمئنا" این احکام با توجه به ویژگی های خاص زن و مرد وضع شده .
موضوع بعد اینکه دیه زن را اطرافیان می گیرند و دیه نقص مرد را خودش که مسوول تامین یک خانواده هم هست آنهم با وجود نقص مذکور. شاید حق خانواده و زن و فرزند مرد هم در این دیه باشد چون مسوولیت حقوقی و شرعی تامین مالی خانواده با اوست .
از عبدالله بن سنان پس از بیان قاعدة دیه اعضا, چنین آمده است:
از امام صادق(ع) پرسیدم مردی که یک بیضه اش را از دست داده, چه حکمی دارد. حضرت فرمود: اگر بیضه چپ باشد, دو سوّم دیه دارد. پرسیدم به چه علّت؛ مگر شما نفرمودی هرچه در بدن زوج باشد, در یکی از آن, نصف دیه است. حضرت(ع) پاسخ داد: علت این که دیه بیضه چپ بیش تر از بیضه راست است آن است که فرزند از بیضه چپ به دست می آید؛ (عاملی, 1416: 286).
یا در بعضی منابع اومده که دیه جاهایی از بدن که به صورت زوج هستن مثل دو نوک پستان دو چشم و دو گوش و اندامهایی از انسان که لذت جماع کردن و خوردن و بوییدن و حامله شدن رو به انسان میده در صورت از دست دادن جفت آن به صورت کامل هست .
همونطور که گفتم بحث پیرامون دیه اعضای بدن انسان خیلی پیچیده هست و بهترین کار برای ماها که از تخصص لازم برای درک این موضوعات بهره مند نیستیم اینه که این احکام رو که مورد قبول متخصصین این حوزه هست قبول کنیم.