امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر

#1
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1)
از وفتی با همسرم ازدواج کردم (سال 89) تصمیم داشتیم بریم شیراز و حتما هم اردیبهشت ماه شیراز بریم. هر سال اتفاقاتی میفتاد که نمیشد یا برنامه جور نمیشد یا نمیتونستیم مرخصی بگیریم. بالاخره امسال(93) اردیبهشت ماه تونستیم سفر زمینی به اصفهان و شیراز بریم.

تصمیم گرفتیم از تهران به سمت اصفهان حرکت کنیم 1 شب در اصفهان بمونیم و روز بعد به سمت شیراز بریم. 3 شب در شیراز بمونیم. و دوباره در راه برگشت 1 شب در اصفهان و بعد به تهران برگردیم. بعد از تصمیم برای سفر و انتخاب روزهاش شروع به گشتن برای رزرو هتل کردیم. بعد از سرچ تو اینترنت به تعداد زیادی از سایتها برخورد کردم که رزرو انجام میدادن و قیمتهاشون هم نسبت به قیمت اصلی هتل تخفیف داشت. ولی مطمئن نبودم که اینجوری میتونم هتل رزرو کنم یا نه. از تو سایت ها قیمت و روزها را چک میکردم و بعد با هتل تماس میگرفتم. هتلها میگفتن که جا ندارن. ولی تو سایت هتل جا میداد. از هتل جریان را پرسیدم و اونها گفتن که مشکلی نیست و سایتها اتاقها را از قبل از ما رزرو کردن.

از سایت هتل یار هتل ارم شیراز را برای سه شب و از سایت رزرواسیون مهر هتل جهانگردی اصفهان را برای 1 روز رفت، و هتل پارت اصفهان را برای برگشت انتخاب کردم. (هتل جهانگردی برای تاریخ برگشت ما جا نمیداد)

2 روز بعد با هتل ارم تماس گرفتم و گفتن که ووچر رزرو رسیده. با هتل پارت هم تماس گرفتم و یک شب رفت ما تایید شد. ولی جهانگردی میگفت تایید نشده. چند بار از هتل پیگیری کردم و چند بار با مسیولین سایت چک کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم . 2 روز قبل از سفر هتل جهانگردی هنوز تایید نمیکرد. بعد از کلی پیگیری از طریق سایت رزواسیون مهر متوجه شدیم اپراتور اشتباه کرده و اون روز اصلا هتل جهانگردی جا نمیداده. هر هتلی هم میخواستیم برای تاریخ ما جا نمیداد. بالاخره از همون هتل پارت موفق شدن برای برگشت جا بگیرن و به دلیل اشتباهشون هم 15 هزار تومن رو قیمت اتاق به ما تخفیف دادن.

در ضمن بگم که ما از سایت تریپ ادوایزور هم برای هتلهای شیراز و اصفهان کمک کردیم. و جالب این بود که هتلهایی که تو اون سایت رتبه بالایی داشتن 2 هتل3 و 2 ستاره در اصفهان و شیراز بودن. هتل هشت بهشت اصفهان و هتل سنتی نیایش در شیراز. که قیمتشون هم خیلی مناسب بود ولی برای تاریخی که ما میخواستیم هیچ کدوم جا نداشتن. سفر ما روز 5شنبه 18 اردیبهشت 93 ساعت 6 صبح آغاز شد. اول تصمیم داشتیم که سر راه ابیانه را ببینیم. ولی با توجه به اینکه حدود 1 ساعت باید از جاده منحرف میشدیم و به ابیانه میرفتیم و 1 ساعت هم برمیگشتیم از این کار منصرف شدیم. و تصمیم گرفتیم در وقت محدود 2-3 ساعته کاشان را ببینیم.

(من معماری خوندم و در زمان دانشجویی به بیشتر شهرهای ایران سفر کردم که کاشان، اصفهان و شیراز هم جزو این شهرها بوده. این سفرها بین سالهای 81-84 انجام شده و در طول این سفرنامه خاطرات خودم را هم با این سفر مقایسه میکنم)

ساعت حدود 7:30 صبح به قم رسیدیم. اونجا در کنار جاده پارکی بود که چند تا آلاچیق برای مسافرین داشت. اونجا صبحانه خوردیم. و به سمت کاشان راه افتادیم. حدود ساعت 9 صبح به باغ فین کاشان رسیدیم. چون ساعت بازدید از 9 صبح شروع میشد اطراف باغ خلوت بود و به راحتی جای پارک پیدا کردیم و وارد باغ شدیم.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
ورودی باغ فین کاشان
باغ فین کاشان یکی از زیبا ترین باغ‌های ایران هست که به تازگی ثبت جهانی میراث فرهنگی هم شده. این باغ یکی از بهترین نمونه های باغ ایرانی هست. مردم شهرکاشان شبهای تابستان در این باغ و در خیابان منتهی به این باغ می گذرونن و یکی از نقاط تفریحی برای مردم شهر هست. از شخصی شنیدم که عروس و دامادهای کاشان رسم دارند با ماشین عروسی حتما دور باغ فین چرخی بزنن.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
توضیحاتی در مورد باغ فین
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
ورودی باغ به سمت کوشک مرکزی
[img=640x1138]http://dl3.hora.ir/Safarname/1393/032-Azadeh-Shahrokhi-shiraz-esfahan/4.jpg[/img]
از حوض مرکزی به سمت ورودی باغ
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
نما از قسمت پشت کوشک
کوشک قاجاری(شتر گلوی فتحعلیشاهی) هم در قسمتی باغ با نقاشی دیوارهای زیبا و حوض وسطش در قسمتی از باغ قرار داره.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
کوشک قاجاری
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
نقاشی دیواری کوشک قاجاری
در داخل باغ حمام فین قرار داره که داخل حمام را با مجسمه هایی تزیین کردن که مراحل حمام کردن در زمان قدیم را نشون میداد. همینطور صحنه قتل امیر کبیر را هم در حمام فین بازسازی کرده بودند.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
صحنه بازسازی شده شهادت امیر کبیر در حمام فین
بعد از خارج شدن از باغ فین به سمت بازار کاشان حرکت کردیم. برای حرکت در داخل شهر و پیدا کردن مسیر از gps وgoogle map استفاده میکردیم. بازار کاشان یکی از زیباترین بازارهای ایران هست. به نظرم بعد از بازار تبریز با ارزش ترین بازار ایران بازار کاشان هست. به دلیل پروژه ای که تو محل کارم باهاش طی چند ماه قبل از اینکه سفر بریم، در گیر بودم. کاملا به بافت بازار آشنا بودم. از چند منبع استفاده کردم تا تونستم نقشه دقیق بازار کاشان را با تمام عناصری که داخلش داره بکشم و دیدن این بازار بعد از دیدن عکسها و توصیفات کتابهای ایرانی و خارجی برای من بسیار دلچسب بود. از طریق نقشه پشت بازار کاشان پارک کردیم. و از ورودی بازار از میدان فیض دقیقا ورودی مسجد میرعماد وارد بازار شدیم.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
میدان فیض
این قسمت ورودی بازار و مسجد بسیار زیبا کار شده. چون ورودی مسجد با زاویه 45 درجه نسبت به بازار قرار داره. معماری این بنا با یک چرخش و طراحی یک مغازه به صورت قرینه درب ورودی مسجد، باعث شده انحراف ورودی مسجد از بازار اونقدر مشخص نباشه. بازار مسگرها یک سمت از مسجد میرعماده و راسته بازار در سمت دیگر مسجد ادامه داره.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
ورودی بازار کاشان از میدان فیض
در سمت راست ورودی بازار نیز کاروانسرای گمرک قرار داره که بسیار زیباست.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
ورودی کاروانسرای گمرک از میدان فیض
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
کاروانسرای گمرک
داخل بازار مسگرها چرخی زدیم و یک ظرف مسی هم خریدیم. (بعد از سفر به اصفهان متوجه شدم قیمت ظروف مسی در بازار کاشان خیلی مناسب تر از بازار اصفهان بود و گفتم کاش چند ظرف بیشتر خرید ه بودم )
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
نقشه بازار کاشان
[img=640x1138]http://dl3.hora.ir/Safarname/1393/032-Azadeh-Shahrokhi-shiraz-esfahan/14.jpg[/img]
راسته بازار کاشان
بعد دوباره به سمت مسجد میرعماد برگشتیم.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
مسجد میرعماد
و مسیر بازار را تا تیمچه امین الملک ادامه دادیم. زیبایی بازار کاشان به این علت هست که در اطرافش پر از سرا، کاروانسرا و تیمچه هست. و تا انتهای بازار که تا میدان کمال الملک ادامه داره دو مسجد هم در مسیر بازار وجود داره. به همین دلیل هر جای بازار که ورودی میدیدم داخل میرفتیم. که در پشتش سرا و یا تیمچه ای قرار داشت. بعضی از این سراها و تیمچه ها هنوز شکل قدیمی خودشون را حفظ کردن و بسیار زیبا هستند. بعضی ها بازسازی شدن و به شیوه ای که سنخیتی با معماری قدیم خودشون نداشتن و بعضی ها هم خراب شده بودن و اصلا استفاده نمیشدن.
[img=640x1138]http://dl3.hora.ir/Safarname/1393/032-Azadeh-Shahrokhi-shiraz-esfahan/16.jpg[/img]
تیمچه صباغ
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
سرای نو
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
کاروانسرای بخشی
به تیمچه امین الملک رسیدیم که زیباترین و بزرگترین تیمچه در بازارهای ایران هست. به این دلیل که دهنه بسیار بزرگی را در اون زمان با طاق و قوس پوشونده بودن. در حال حاضر داخل تیمچه کنار حوض تخت گذاشتن و بوفه ای کنارش هست که میتونید چای بگیرید خستگی در کنید و از زیبایی این تیمچه لذت ببرید.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
تیمچه امین الدوله
داخل تیمچه مغازه هایی هست که وسایل قدیمی داره. مثل چراغ های قدیمی، گلابدان و ظروف قدیمی که خیلی زیبا هستند و قیمتشون هم از تهران بسیار مناسب تره. به دلیل اینکه عازم اصفهان بودیم تا انتهای بازار نرفتیم و از تیمچه به سمت مسجد میرعماد برگشتیم تا سوار ماشین بشیم. خیلی دوست داشتم سمت خانه طباطبایی ها و بروجردی ها هم بریم که وقتمون اجازه نمیداد. به همین دلیل قرار شد اگه اثری را تو مسیرمون دیدیم توقف کنیم و آنرا ببینیم. که تو مسیر مسجد آقا بزرگ کاشان قرار داشت. از مسجد دیدن کردیم و در اونجا اولین گروه توریست های خارجی را دیدیم که بیشتر مسن بودند و وقتی صحبت کردند متوجه شدم آلمانی هستند. طبقه پایین مسجد آقا بزرگ حوزه علمیه هست که برای بازدید اجازه نمیدن.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
مسجد آقا بزرگ کاشان
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
مسجد آقا بزرگ کاشان
حدود ساعت 3 بعد از ظهر بود که از کاشان خارج شدیم. و در خروجی شهر بنزین زدیم و وارد اتوبان کاشان اصفهان شدیم. از نظر همسرم برای رانندگی خیلی اتوبان خوبی بود. خصوصا که 4 بانده هست. فقط بدیش این هست که دیگه شما نمیتونید شهرهای بین راه را ببینید. خیلی دوست داشتم نطنز بریم و مسجد جامعش را ببینیم. مسجد جامع نطنز از نظر معماری خیلی زیبا هست. ناهار را هم در یکی از توقفگاه های بین راه نگه داشتیم و ساندویچی را که از خونه درست کرده بودم خوردیم.

حدود ساعت 5 بعد از ظهر بود که به اصفهان رسیدیم. با استفاده از gps مسیر هتل را پیدا کردیم. داشتیم وارد خیابان چهارباغ میشدیم که تابلو محدوده طرح ترافیک توجهمون را به خودش جلب کرد. یادمون افتاد که 5شنبه عصره و اگه طرحی هم در کار باشه 5شنبه و جمعه شامل حال ما نمیشه.

هتل پارت داخل کوچه باریکی در اواسط خیابان چهار باغ بالا قرار داره. بعد از چک این و پرکردن فرم ها خواستیم ماشین را تو پارکینگ بذاریم که گفتن پارکینگ پره و جا نیست.. بیرون بذارین نگهبانها حواسشون هست. (تنها نکته منفی هتل همین بود). بعد از جا به جایی وسایل پیاده به سمت میدان نقش جهان حرکت کردیم. در ابتدای مسیر وارد باغ هشت بهشت شدیم. و کاخ هشت بهشت را دیدیم. و از اونجا به سمت نقش جهان رفتیم تقریبا 20 دقیقا پیاده روی کردیم.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
کاخ هشت بهشت
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
تابلوی توضیحات کاخ هشت بهشت
آخرین دفعه که میدان نقش جهان را دیده بودم سال 83 بود با همکلاسی های دانشگاهم. از اون موقع تصاویر خیلی واضح تو ذهنم نیست. نمیدونم چرا..انقدر که شیطنت میکردیم.. حواسمون به آثار تاریخی و توضیحات استاد عزیزمون نبود. بعد از اون بارها و بارها در مورد میدان نقش جهان خونده بودم. بارز ترین میدان شهری ایران و آثار اطرافش که شاهکارهای معماری ایران هستند. نقشه اش را حفظ بودم. همه آثارش را از روی نقشه و عکس حفظ بودم. ولی هیچ وقت این میدان را حس نکرده بودم. و وقتی از یکی از کوچه های پایین میدان نزدیک مسجد امام وارد میدان شدم ..عاشق این میدان و فضاش شدم. خصوصا که نور عصر خورشید نور بسیار زیبایی را در فضا پخش میکرد. حس قرار گرفتن تو این میدان واقعا عالی بود.
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
میدان نقش جهان اصفهان در عصر روز بهاری- مسجد امام
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
میدان نقش جهان - عالی قاپو و سر در بازار قیصریه
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
میدان نقش جهان
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
میدان نقش جهان – سردر بازار قیصریه و مسجد شیخ لطف ا...
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
میدان نقش جهان
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
میدان نقش جهان
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
میدان نقش جهان- مسجد امام
خوشا شیراز و وصف بی مثالش (بخش 1) + تصاویر 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  اشنایی با 10غذآی سنتی شیراز
  مسجد زیبا و رویایی نصیر الملک - شیراز
  آتشگاه کاریان شیراز
  موزه دیدنی ارگ کریم خانی شیراز (عکس)
  ناگفته هایی از شیراز
  جاذبه ها و مکان های مذهبی شیراز + عکس
  باغ ارم شیراز
  چرا به امام زاده شاهچراغ در شیراز، شاهچراغ می گویند؟
  شاهکار مبهوت کننده مسجد نصیر الملک در شیراز (عکس)
  شیراز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان