امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ناوشکن کلاس کوروش/ Kidd-class destroyer

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناوشکن کلاس کوروش/ Kidd-class destroyer 1


ناوشکن کلاس کوروش، کلاس اصلاح شده و پیشرفته تری از ناوشکن های آمریکایی کلاس اسپروونس بود که به سفارش سال ۱۹۷۴ ایران تولید شدند.
ناوشکن های کلاس کوروش سنگین ترین ناوشکن های قرن بیستم و پر قدرت ترین ناوشکن های چند منظور های هستند که تاکنون ساخته شده اند. در مقایسه با کلاس اسپروونس که بیشتر یک ناوشکن تخصصی ضد زیردریایی بود، ناوشکن های کلاس کوروش شناورهای جنگی چند منظوره ای محسوب میشدند که قدرت جابجایی آنها به ۹۷۸۳ تن افزایش یافته و از سیستم های جنگی پیشرفته تری بهره مند بودند. این شناورهای جنگی با همان بدنه ناوشکن های کلاس اسپروونس ساخته شده بودند و هرچند قابلیت های تهاجمی گسترده کلاس اسپروونس را نداشتند اما قابلیت های پدافند هوایی آنها تقویت شده بود و توانایی های سیستمهای جنگی رزم ناوهای کلاس ویرجینیا را با کیفیتهای جنگی ضد زیر دریایی اثبات شده کلاس اسپروونس ترکیب کرده بودند.
ناوشکنهای کلاس کوروش برای عملیات در آبهای خلیج فارس ساخته شده و موشکهای دفاع هوایی ریم-۶۶ استاندارد آنها میتوانست با استفاده از سامانه یکپارچه دفاعی ایجس شلیک شود و رادارهای دفاع هوایی این شناورهای جنگی به آنها اجازه فرماندهی عملیات در یک منطقه وسیع اقیانوسی را میداد. این ناوشکنها با داشتن دو توپ ۱۲۷ میلی متری توانایی خوبی برای پشتیبانی از عملیاتهای آبی خاکی داشتند. از دیگر خصوصیات این کلاس ناوها می توان به مجهز بودن آنها به ورودی های هوا و سیستم های فیلتر پیشرفته برای جلوگیری از ورود شن و خاک که به خصوص در خلیج فارس به دلیل منطقه های شدید بیابانی آن که معمولا ابرهای ماژلانی رفت و آمد زیادی هم در آن دارند بسیار لازم بود. ناوشکن مذکور از لحاظ سیستم محرکه از دو موتور گازی LM-2500 به همراه چهار توربین مجهز به سیستم کنترل خودکار پارازیت و توانایی کارکرد 80000 اسب بخار برای بیشینه سرعت 30 کیلووات استفاده می نمود. در نهایت رزم ناوهای کلاس KIDD مجموعه ای بود از قابلیت های فوق العاده سه ناو جنگی سنگین که باعث می شد این ناو به عنوان یک رزم ناو چند ماموریتی شناخته شود.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناوشکن کلاس کوروش/ Kidd-class destroyer 1

چهار فروند ناوشکن موسوم به کلاس کورش ( کیدکلس Kidd Class ) که دارای سیستم پرتاب کننده موشکهای هدایت شونده یا DDG هستند، پیش از انقلاب توسط نیروی دریایی شاهنشاهی ایران به ایالات متحده به منظور ایجاد قدرت ایران در تامین امنیت خلیج فارس سفارش داده شدند تا به ویژه دفاع هوایی را عهده دار گردند. مهمترین ویژگی ناوهای موسوم به DDG بهره مندی از موشک های هدایت شونده پیشرفته ضدهوایی، ضد کشتی و ضد زیردریایی می باشد. اين سری ناوشکن با وزن 9783 تن و طول 172 متر، از 4 سيستم توربين گازی نيرويی در حدود 86000 اسب بخار بدست می آورد که سرعتی در حدود 50 کيلومتر بر ساعت و بردی در حدود 11000 کيلومتر را براي اين شناور به وجود می آورد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناوشکن کلاس کوروش/ Kidd-class destroyer 1

این ناوشکنها در سال ۱۹۷۸ به آب انداخته شدند اما در پی وقوع انقلاب ۱۳۵۷ قرارداد خرید آنها لغو شد و نیروی دریایی آمریکا آن ها را با نام رسمی ناوشکن کلاس کید (به انگلیسی: Kidd-class destroyer) (هرچند ملوانان آمریکایی در زبان محاورهای آنها را ناوشکنهای کلاس آیتالله مینامیدند) به خدمت خود درآورد. در پی آن، تمامی قراردادهای خرید جنگ افزارهای نظامی لغو و مبلغ پرداختی نیز با واقعه 13 آبان 1358 مصادره و بدین ترتیب این چهار کشتی جنگی به ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده پیوستند و هر ناو، به نام یکی از فرماندهان نیروی دریایی ایالات متحده که در جریان نبرد اقیانوس آرام در جریان جنگ جهانی دوم جان باخته بودند، نامگذاری شد.
ناوشکنهای کلاس کید در اواخر دهه ۱۹۹۰ از نیروی دریایی آمریکا کنار گذاشته شدند. مذاکرات برای فروش آنها به استرالیا و یونان بینتیجه ماند اما در سال ۲۰۰۱ قرارداد فروش هر چهار فروند آنها به تایوان امضا شد. این کشتیها به قیمت مجموع ۷۳۲ میلیون دلار (با ارتقای سختافزاری، اورهال، هزینه فعالسازی مجدد و آموزش) و با ظرفیت کاهشیافته خشاب موشکی (۱۴۸ موشک دفاع هوایی اسام-۲ بلاک۳آ و ۳۲ موشک ضدکشتی هارپون آرجیام-۸۴ال بلاک ۲) در سالهای ۶-۲۰۰۵ به تایوان تحویل داده شدند و تا به امروز با نام «ناوشکنهای کلاس کی لونگ» در خدمت نیروی دریایی این کشور هستند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناوشکن کلاس کوروش/ Kidd-class destroyer 1


معرفی ناوها


1- ناو USS Kidd به شماره DDG-993 در یادبود آدمیرال آیزاک سی کید که در جریان حمله هفتم دسامبر 1941 نیروی هوایی ژاپن به بندر پرل هاربر کشته شد.
2- ناو USS Callaghan به شماره DDG-994 در یادبود آدمیرال دانیل کالاگهان که در در جریان نبرد دریایی ایالات متحده در جنگ جهانی دوم به تاریخ 13 نوامبر 1942 کشته شد.
3- ناو USS Scott به شماره DDG-995 در یادبود آدمیرال نورمن اسکات که وی هم در جریان نبرد 13 نوامبر 1942 جان باخت.
4- ناو USS Chandler به شماره DDG-996 در یادبود آدمیرال تئودور چندلر که جریان حمله کامیکازه (انتحاری) هواپیمای ژاپنی به ناو جنگی اش در هفتم ژانویه 1945 کشته شد.






سیستم تسلیحاتی:


سیستم دفاع هوایی (AAW)
در زمینه موشک های پدافند هوایی این ناو از سیستم مورد استفاده در ناوشکن های Aegis بهره می برد به همین منظور به دو MK 26 با قابلیت مجهز شدن به موشک های دفاع هوایی دلخواه به همراه سیستم رزم نوین AAW برای بهبود کارایی رزم هوایی در یک درگیری هوایی معمولا ابتدا اخطار توسط رادار جستجوی هوایی دوربرد (SPS-48E) داده می شود که در این حالت سه مشخصه ابعاد مشخصه الکترونیکی و محل هدف توسط کامپیوتر کنترل رادار به صورت اتوماتیک به عنوان هدف اتوماتیک ثبت می شود و اطلاعات به کامپیوتر تاکتیکی ناو (NTDS) ارجاع می شود این کامپیوتر قلب سیستم تهاجمی است که تمام سیستم های زیرمجموعه را به یکدیگر متصل می نماید و داده های رسیده از سنسورها را پردازش می کند و بر اساس اولویت مکان و اولویت هدف به یکی از تسلیحات دستور درگیری می دهد.


سیستم درگیری و گشت دوربرد موسوم به (CAP) سیستم درگیری میانبرد با استفاده از سیستم موشکی TARTARD سیستم درگیری کوتاه برد با استفاده از توپ های ضدهوایی سیستم درگیری بسیار کوتاه با استفاده از توپ های معروف سری Vulcan که به همراه سیستم کنترل آتش خود در حالت اتوماتیک اقدام به جستجو و نابودی اهداف هوایی می نماید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ناوشکن کلاس کوروش/ Kidd-class destroyer 1


سيستم ضدزیردریایی (ASW)
سنسورهاس اولیه و پسش اخطار اولیه ASW بر روی سونار ناو سوار شده (البته قسمتی از این سیستم وابسته به بالگردهای ASW همراه ناو است) همچنین سونار دوربرد ناوهای کلاس KIDD قابلیت کشف و تقسیم بندی اهداف زیر سطحی را دارد اطلاعات سونار به سیستم کنترل آتش زیر سطحی (UFCS) و کامپیوتر مرکزی ناو برای بررسی و نمایش داده می شود سپس کامپیوتر سیستم کنترل آتش دستورات لازم را برای شلیک اژدرها صادر می نماید شایان ذکر است این ناو از شش دریچه اژدر 324 میلیمتری MK-32 با سرجنگی 44 کیلوگرمی بهره می برد.


علاوه برتمام موارد فوق ناوهای کلاس KIDD به طور استاندارد می تواند تا دو فروند بالگرد ضدزیردریایی سبک را همراه خود حمل نماید.



سیستم ضد سطحی (ASU)
رادار جستجوی سطحی و رادار کنترل آتش توپ اولین سنسورهای پیش اخطار و مراقبت در برابر اهداف سطحی به حساب می آیند اهداف سطحی به طور معمول با یکی از سیستم های زیر درگیر می شوند (در ناوهای کلاس KIDD):


موشک های سطح به سطح هارپون که این سیستم در این کلاس ناوها مجهز به چهار لانچر دوتایی است سیستم TARTAR D در حالت جستجوی سطحی برای درگیری میانبرد با اهداف یافت شده سیستم توپ ها برای درگیری با اهدافی در بردهای کوتاه که می تواند تحت کنترل سیستم کنترل آتش خود (از نوع SPG-60 و SPQ-9A) با استفاده از 5 توپ می تواند اقدام به درگیری با یک یا دو هدف نماید و همچنین سیستم CIWS برای درگیری های فوق نزدیک (توپ 20 میلیمتری MK-15)


سیستم جنگ الکترونیک (ELW)
این سیستم برای دفاع در برابر موشک های ضدکشتی طراحی گردیده مشروط براینکه ردیابی هدف و پردازش و تجزیه اطلاعات مربوط به تابش الکترونیکی هدف به سرعت و زود انجام بگیرد در واقع در صورتی که هدف زود کشف شود.


سیستم ارتباطی
ناوهای کلاس KIDD به سیستم های جدید و اتوماتیک ارتباطی در زمان خود مجهر بود. همچنین مجهز به دو لانچر MK-141 با 8 موشک هارپون و توپ 127 میلیمتری با برد 23 کیلومتر از سایر تجهیزات دفاعی می توان به 6 لانچر MK-36 فلروچف با برد 4 کیلومتر ناوهای کلاس KIDD يا كوروش سرانجام در سال 2004 به تایوان تحویل شدند تا دوران سوم خود را در نیروی دریایی تایوان سپری کنند.


مشخصات :


طول: 171.6 متر / عرض 16.8 متر
وزن : وزن خالی: 2492 تن / وزن سنگین: 9783 تن / وزن سبک: 7289 تن
بارگیری استاندارد: ۷۲۸۹ تن
حداکثر ظرفیت بارگیری: ۹۷۸۳ تن
نوع موتور: ۴ موتور توربین گاز جنرال الکتریک الام۲۵۰۰ به قدرت ۸۰ هزار اسب بخار (۶۰ مگاوات)
تعداد خدمه: ۲۸ افسر و ۳۲۰ سرباز
سرعت: ۳۳ گره (۶۱ کیلومتر در ساعت)
برد عملیاتی ۱۱۰۰۰ کیلومتر با سرعت ۳۷ کم و ۶۱۰۰ کیلومتر با سرعت ۵۶ کم

بالگرد همراه: یک فروند SH-3 سی کینگ یا / دو فروند SH-2 Seasprite
(این ناوها بجز باند مجهز به یک پارکینگ داخلی هلیکوپتر نیز بودند)



تسليحات :


X2 لانچر MK 26 برای موشک های پدافند هوایی استاندارد
X2 لانچر MK 141 با هشت موشک هارپون
X2 لانچر توپ 20 میلیمتری MK 15 / درگیری نزدیک CIWS
X2 لانچر توپ 127 میلیمتری MK 45
X2 لوله سه گانه پرتاب اژدرMK 32 / با شش اژدر MK 46
لانچر Mk 112 برای موشکهای ضد زیردریایی RUR-5 ASROC

توپ:


4 توپ 127 میلیمتری Mk 38
12 توپ 40 میلیمتری
11 توپ 20 میلیمتری



سيستم های رزمی :


رادار جستجوی هوایی SPA-48E / رادار کنترل آتش SPG-60
رادار جستجوی سطحی SPS-55 / رادار کنترل آتش SPQ-9A


نام ناوها


ناو KIDD (DDG-993) / کوروش / Tso Ying
ناو Callaghan (DDG-994) / داریوش / Su Ao
ناو Scott (DDG-995) / نادر / Kee Lung
ناو Chandler (DDG-996) / انوشیروان / Ma Kong





پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی و بررسی|رزم‌ناو کلاس تیکانداروگو|
  معرفی|ناوشکن کلاس آرلی برک|
  معرفی|سه عدد از برترین ناوشکن و رزمناو های جهان
  آشنایی با تانک دیسترویر((TANK DESTROYER )) معروف CENTAURO B1
  قایق های گشتی روسیه Rubin-class
  سری ناوچه‌های کلاس Qahir نیروی دریایی عمان
  سری ناوهای جنگی اِسوِآ کلاس Svea class
  آشنایی با ناوشکن های کلاس Akizuki محصولی از سرزمین آفتاب
  آشنایی مختصر با ناو پاسور سبک (corvett) سیگما کلاس نیروی دریایی اندونزی / / ساخت هلند
  آشنایی با رزمناو 1144 (.2) Kirov class

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان