امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هشت سال دفاع ، هشت سال استقامت

#1
31 شهريور سالروز شروع جنگ تحميلي از سوي رژيم بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاري شده است.

دوران هشت ساله دفاع مشروع امت سلحشور ايران در حفظ و اعتلاي نظام مقدس اسبامي و حراست از مرزهاي عزت و شرف اين مرز و بوم، به مثابه يکي از حساس ترين و بارزترين برهه هاي حيات راستين اين ملت، همچون نگيني تابناک، تا هميشه زمان، بر تارک تاريخ حماسه و ايثار و پايداري آزادگان جهان مي درخشد. دفاع امت اسلامي ايران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاريخ افتخار آفريني مبارزات حق طلبانه، يک ملت سترگ، فروزان خواهد بود. پايداري ايران اسلامي که برخاسته از روح وحدت و ايمان بود، در سايه هدايت هاي رهبر انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره) شکل گرفت و باعث احياي يک مکتب سازنده و نهضت هاي آرمانگرا و ايدئولوژي جهانگير شد.

دفاع مقدس ما در زمينه هاي مختلف سياسي، نظامي، اجتماعي، فرهنگي و... توانست معادلات جهاني معمول را بر هم زند و تحليل هاي مادي دنياپرستان را نقش بر آب سازد. اين حادثه عظيم، بي شک در ياد ملت ايران خواهد ماند و غرورو سرافرازي و حماسه آفريني را در نسل هاي بعد بر جاي خواهد گذاشت.

جنگ تحميلي عراق عليه ايران 2887 روز به طول انجاميد که طي آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که 793 روز حمله از سوي رزمندگان اسلام بود و 207 روز از سوي ارتش متجاوز بعثي در طول جنگ شمار 381 هزار و 680 نفر از نيروهاي دشمن کشته و يا زخمي شدند و 72 هزار نفر به اسارت نيروهاي اسلام درآمدند. در اين هشت سال 371 فروند هواپيما و 82 فروند بالگرد دشمن منهدم شد. 1700 دستگاه تانک و نفربر، 480 قبضه توپ و سه هزار و 363 دستگاه خودرو نظامي به غنيمت ايران درآمد و پنج هزار و 758 دستگاه تانک و نفر بر، 532 قبضه توپ و پنج هزار و 152 دستگاه و خودرو نظامي دشمن منهدم گرديد. مقاومت رزمندگان اسلام سبب شد تا ذخاير ارزي عراق که در ابتداي جنگ، حدود سي ميليارد دلار بود، پس از شکست در عمليات بيت المقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد و پس از پايان جنگ، اين کشور بيش از هفتاد ميليارد دلار بدهي داشته باشد.

اساسا" هر کشوري پايان جنگ و يا هر بحراني را گرامي مي دارد. مگر در پايان هشت سال دفاع مقدس ما پيروز مطلق ميدان نبرد نبوده ايم که شروع جنگ که از تلخ ترين روزهاي دفاع مقدس است را گرامي مي داريم؟

با تأ کيد بر اين که بيش از نيمي از جمعيت کشور را جوانان زير 30 سال تشکيل مي دهند. و با توجه به اهميتي که دوران دفاع مقدس در تاريخ معاصر ايران دارد که همواره در پي بروز هر جنگي، شاهد جدايي بخش هايي از اين سرزمين پهناور به دست بيگانگان بوده ايم به گونه اي که مي توان گفت در دويست سال گذشته، يعني از زمان« فتحعلي شاه قاجار» به بعد، نزديک به يک ميليون کيلومتر مربع از خاک ايران جدا شده است. اما علي رغم پشتيباني قدرت هاي بزرگ از عراق، روند مذکور در جنگ ايران و عراق ادامه پيدا کرد و سر فصل جديدي از تاريخ ايران را در صفحات تاريخي به ثبت رساند. در اين جنگ نه تنها يک وجب از خاک ايران در دست نيروهاي عراقي باقي نماند، بلکه عراق به عنوان کشور متجاوز به نظام بين الملل معرفي شد.

انقلاب اسلامي که از جهات متعدد با ساير انقلاب ها متفاوت بود. و در تعارض مستقيم با قدرت هاي سلطه گر قرار داشت. و همين تفاوت و تعارض باعث شده بود که غير پيش بيني باشد. و همين موضوع موجب نگراني قدرت هاي بزرگ شده بود. لذا از همان ابتدا با مقابله ي همه جانبه و جدي آنان مواجه شد. و قدرت هاي بزرگ براي اينکه کشورهاي منطقه را همراه خود کنند صدور انديشه هاي انقلاب اسلامي براي کشورهاي منطقه را خطرناک عنوان مي کردند و مدعي اين بودند که انقلاب اسلامي در صدد سرنگوني حکومت هاي آنان است.

امام خميني(ره) درتشريح صدور انقلاب مي فرمايد« اين معني غلط را از صدور انقلاب برداشت نکنند که ما مي خواهيم کشور گشايي کنيم. ماهمه کشورهاي مسلمين رااز خودمان مي دانيم. همه کشورها بايد در محل خودشان باشند... معني صدور انقلاب ما اين است که همه ملت ها بيدار شوند و خودشان را از اين گرفتاري که دارند و تحت سلطه اي که هستند و از اين که همه مخازن آنها دارد به باد مي رود و خودشان به نحو فقر زندگي مي کنند، نجات دهند... ما مي خواهيم اين چيزي که در ايران واقع شد، اين بيداري و اينکه خودشان را از ابر قدرت ها فاصله دادند و دست آنها را از مخازن خود کوتاه کردند، اين در همه ملتها و در همه دولت ها واقع بشود، آرزوي ما اين است.»

امام خميني قدس سره در مورخه 31 شهريور 1359، در پيامي به مناسبت باز شدن مدارس در باره ي آغاز جنگ تحميلي فرمودند:

« اين جنگ، جنگ با اسلام است به هواداري کفر و يک همچنين جنگي بر خلاف رضاي خداست. و خداي تبارک و تعالي نخواهد بخشيد بر اين کساني که بر ضد اسلام قيام کنند به واسطه ي همراهي با کفر.»

همچنين امام(ره) اولين فرمان خود را در باره جنگ در تاريخ 01/07/1359، صادر فرمودند.

در اين ميان به دليل حضور نيروهاي ليبرال در رأس امور، از جمله وجود بني صدر به عنوان رياست جمهوري، تحريم داخلي عليه مدافعان انقلاب، صورت گرفت. و به شدت جلوگيري مي کرد از حضور سپاه و نيروهاي مردمي در جنگ و همواره ادعا مي کرد که اين ها دخالت غير تخصصي است. در امور جنگ و همين امر باعث شد که عراق موفق به تصرف شهرهاي مرزي از شمالي ترين نقطه تا سرانجام خرمشهر گرديد. سرانجام حضرت امام خميني(ره) با توجه به موضع منفي بني صدر در قبال رزمندگان ارتش اسلام وي را در تاريخ 21/03/1360 از فرماندهي نيروهاي مسلح عزل و بلافاصله مجلس عدم کفايت وي را تصويب کرد.

وقتي امام خميني (ره) در مقام فرماندهي کل قوا بر لزوم شکسته شدن حصر آبادان تأکيد کردند ماشين پيشروي ايران در مسير باز پس گيري مناطق اشغالي شروع به حرکت کرد .پس از عمليات ثامن الائمه که به محاصره آبادان پايان داد در عمليات طريق القدس رزمندگان اسلام بستان را آزاد کردند .لاويه ، غرب شوش و دزفول در عمليات بزرگ فتح المبين آزاد شد و در نقطه اوج پيروزي ها در عمليات بيت المقدس خرمشهر نيز آزاد گشت . همه اين عمليات ها به صورت مشترک و هماهنگ ميان نيروهاي ارتش و سپاه اعم از زميني و هوايي اجرا مي شد...

8 سال دفاع مقدس در مقابل استکبار جهاني طولاني ترين و بي سابقه ترين جنگ متعارف قرن حاضر به شمار مي رود ،چرا که جنگ جهاني اول و دوم مدتي کمتر از هشت سال ادامه يافتند و جنگ هاي ديگر ، مانند جنگ ويتنام شمالي و جنوبي نيز به عنوان يک جنگ متعارف همانند جنگ ايران و عراق شناخته نشده است . تاريخ از هشت سال جنگ براي ايران ، شرف و آزادگي و مقاومت و ايمان به خدا را در صفحات خود ثبت کرد ، اما از متجاوز و متحدان او که طي هشت سال او را ياري و تشويق کردند ، جز به زشتي ياد نخواهد کرد .

امام خميني قدس سره فرمودند :

هر روز ما در جنگ برکاتي داشته ايم که در همه صحنه ها از آن بهره جسته ايم . ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده ايم ، ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ايم .ما در جنگ پرده از چهره تزوير جهان خواران زده ايم .ما در جنگ دوستان و دشمنان را شناخته ايم .ما در جنگ به اين نتيجه رسيديم که بايد روي پاي خودمان بايستيم .ما در جنگ ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شکستيم .ما در جنگ ريشه هاي انقلاب پربار اسلامي مان را محکم کرديم .ما در جنگ حس برادري و وطن دوستي را در نهاد يکايک مردم مان باور کرديم .ما در جنگ به مردم جهان و خصوصا" مردم منطقه نشان داديم که عليه تمامي قدرت ها مي توان ساليان سال دغاع کرد .

امام خميني (ره) در سخناني ديگر خطاب به رزمندگان اسلام مي فرمايند :

« فرزندان انقلابي ام ، اي کساني که لحظه اي حاضر نيستيد که از غرور مقدستان دست برداريد ، شما بدانيد که لحظه لحظه عمر من در راه عشق مقدس خدمت به شما مي گذرد .مي دانم که به شما سخت مي گذرد ، ولي مگر به پدر پير شما سخت نمي گذرد ؟ مي دانم که شهادت شيرين تر از عسل در پيش شماست ، مگر براي اين خادم تان اينگونه نيست؟ولي تحمل کنيد که خدا با صابران است .»

رزمندگاني که در طول دفاع مقدس حضور داشتند به غير تکليف شرعي و احساس مسؤليتي که نسبت به دفاع مقدس داشتند . بعد از رضاي خدا دوست داشتند رهبر و مولاي آنها پايان دفاع مقدس را شيرين تلقي کرده تا آنها به اين شيريني افتخار کنند .در ضمن دفاع مقدس نه در جنگ بلکه در تمام عرصه هاي درون انقلاب ، خود را نشان داد.حتي در عرصه هاي امروز کشور خودنمايي مي کند .

حتي حضرت امام (ره) 03/12/1367 هفت ماه بعد از پذيرش قطعنامه در جمع طلاب مي فرمايد: جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدني نيست ، جنگ ما جنگ فقر و و غنا بود .جنگ ما جنگ ايمان و رذالت بود و اين جنگ از آدم تا ختم زندگي وجود دارد .

آيا با بيان اين گفتار مي شود پاياني براي دفاع مقدس را تصور کرد ؟که بر آن اساس بزرگ داشتي گرفت؟ « « هدف از نامگذاري روزها و هفته هاي خاص ، بزرگداشت ارزش ها و شناسايي پيوندهاي ديني ، ملي ،فرهنگي ،علمي ،سياسي،اقتصادي و اجتماعي در جامعه است که منجر به نوعي همکاري عمومي مي شود.» ولي آغاز آن را چرا؟مي شود به عنوان اولين گام براي دفاع از هر چه که بدست آورده اي جشن گرفت .

به قول شهيد چمران وقتي شيپور جنگ نواخته مي شود مرد از نا مرد مشخص مي شود .

نام گذاري هفته اول شروع رسمي جنگ تحميلي عراق عليه ايران يعني از 31 شهريور لغايت 6 مهر ماه به نام هفته دفاع مقدس به دلايل ذيل بهترين زمان مي باشد و از چند منظر قابل توجه است :

اطاعت و فرمان پذيري از يک مجتهد ديني تحت عنوان ولايت مطلقه فقيه.

ايجاد فضاي امن بر اجرايي شدن شعارهاي انقلاب در عرصه هاي داخلي و خارجي کشور.

ثبت انقلاب اسلامي و فراهم شدن زمينه هاي صدور آن.

پالايش عناصر ضد انقلاب از عناصر انقلابي.

ظهور و رشد روحيه استقامت، وحدت و پايداري در تمام سطوح جامعه ايراني.

اعتماد به جوانان و ظهور نخبگان جديد در اداره جنگ در تمامي سطوح.

رشد مهندسي دفاعي در قالب جهاد.

حضرت امام رحمت ا... عليه مي فرمايد:

لازم است ملت شريف ايران عموما" و خصوصا" دولتمردان و نويسندگان و شاعران و هنرمندان از اين قشرهاي فداکار هر يک به سهم خود قدرداني نمايند و مراحل مختلف پيروزي اين حماسه آفرينان را با گفتار و نوشتار و کردار خود در معرض نمايش گذارند. و در محافل " هفته جنگ " فوايد و نتايج و پيامدهاي آن را بر شمارند، و روح شجاع اين رزمندگان بزرگ را هر چه بيشتر تقويت کنند. اين نگاه حضرت امام (ره) به هفته دفاع مقدس است.

منبع : سازمان تبلیغات اسلامی
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(..*)


هشت سال دفاع ، هشت سال استقامت 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  هفته دفاع مقدس گرامی باد
  دفاع ابن تیمیه از ابن ملجم!
  دفاع از یک مکتب فکری ناب
  تصاویر جالب و ناب از دفاع مقدس
  حمیت عقلانی و دفاع از حقانیت
  استقامت در سیره پیامبر اعظم (ص)
Smile معصومه علیهاالسلام، الگوی زیبای دفاع از حریم ولایت
Smile چرا امیرالمومنین (علیه السلام) از همسرشان دفاع نكردند؟
  تصاویر مربوط به لحظه شهادت در دفاع مقدس
  دفاع مقدس...

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان