امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عمارت سالار سعید سنندجی (عکس)

#1
[b]عمارت سالار سعید سنندجی

ایران مطلب : ساختمان این بنا در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار با قدمت نزدیک از ۱۵۰ سال توسط ملا لطف الله شیخ السلام که یکی از علمای بنام اهل سنت در دوره قاجاریه می باشد احداث شده و پس از درگذشت وی این عمارت توسط وراث آن مرحوم بصورت دو بخش بیرونی واندرونی به اشخاص دیگری واگذار شده است که بخش بیرونی به تملک عبد الحمید خان سنندجی مشهور به سالار سعید (موزه فعلی ) وبخش اندرونی به تملک خانواده حبیبی (عمارت حبیبی فعلی قسمت ادرای ) درآمده است ، سالار سعید درشهریور ماه سال ۱۳۳۶ بخش بیرونی را به اداره فرهنگ وقت ( آموزش و پرورش ) واگذار نمود و این بنا تا سال ۱۳۵۱ در تملک آموزش و پرورش بوده و طی این مدت استفاده هایی چون دانش سرا، اداره فرهنگ، کتابخانه، خانه پیشاهنگی، امورتربیتی داشته است.


در سال ۱۳۴۹ وزیر فرهنگ وهنر وقت در دیداری که از سنندج داشته ازاین خانه بازدید مینماید واین خانه را برای موزه مناسب تشخیص داده ودستور خریداری در سال ۱۳۵۴ شمسی داده میشود وموزه سنندج دراین بنا به صورت دوبخش مردم شناسی و باستان شناسی افتتاح میگردد. بنای مورد اشاره دارای ویژگیهای خاص معماری به سبک معماری مرکزی ایران وگچبری ها و آئینه کاری ها با قدمتی بیش از ۱۴۰ سال میباشد که در بناهای قدیمی سنندج نظیر آ‎نها را کمتر می توان یافت.

این خانه قدیمی شامل یک زینت بخش آن حوض مستطیل شکلی باسه فواره سنگی زیبا و بنای اصلی و متعلقات آن است که بنای اصلی در ضلع جنوبی واقع وشامل زیر زمین و یک طبقه فوقا نی است. زیرزمین این بنا به شکل حوضخانه است که دارای سقف گنبدی شکل با تزئینات آئینه کاری و گچبری تلفیقی است و همچنین شاه نشین ها و حوض سنگی این قسمت که شش ضلعی است بسیار جالب توجه است ودر حال حاضر موزه مردم شناسی است و شیوه زندگی کردها را از لحاظ پوشاک، کشاورزی، هنرهای دستی وموسیقی سنتی و… به نمایش گذاشته شده است.

در طبقه فوقانی بنا تالار تشریفات یا سالن بزرگی خود نمایی می کند که از ضلع شمالی بوسیله یک ارسی هفت دری به حیاط مشرف ومنظره ای بدیع به سالن بخشیده است.

[/b]
عمارت سالار سعید سنندجی (عکس) 1

عمارت سالار سعید سنندجی

عمارت سالار سعید سنندجی (عکس) 1

عمارت سالار سعید سنندجی

عمارت سالار سعید سنندجی (عکس) 1

عمارت سالار سعید سنندجی

عمارت سالار سعید سنندجی (عکس) 1

عمارت سالار سعید سنندجی

عمارت سالار سعید سنندجی (عکس) 1

عمارت سالار سعید سنندجی

عمارت سالار سعید سنندجی (عکس) 1

منبع : zamineziba.ir
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان