امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

باغ تالار و عمارت کوشک

#1
باغ تالار ازآثار جالب و دیدنی شهر نیاسر می باشد که در ختان کهنسال و بس رفیع آن زبانزد خاص و عام می باشد درختان سر به فلک کشیده که بسیار زیبا و دل انگیز است در این باغ قدیمی و زیبا که آب چشمه اسکندریه در میان آن جاریست و به آبشار منتهی می گردد و درختان آن از این آب سیراب می شوند عمارت بسیار زیبا و بدیع بنا نهاده شده است که به کوشک تالار معروف است . این عمارت و بنای تاریخی که روبه ویرانی بود به همت شهرداری و همکاری مسئولین ذیربط مرمت شده و آماده بازدید مهمانان گرانقدر می باشد. از دیگر خصوصیات این مکان مشرف بودن آن به تمامی شهر نیاسر و اطراف آن می باشد به عبارت دیگر در هر نقطه از نیاسر این امکان قابل رؤیت می باشد.
شهر نیاسر، مرکز بخش نیاسر از توابع شهرستان کاشان و استان اصفهان بوده و در فاصله 24 کیلومتری شمال غربی کاشان قرار دارد. شهر نیاسر از طریق اتوبان در فاصله 240 کیلومتری تهران، 260 کیلومتری شهرستان اصفهان قرار دارد. هر ساله از اواسط اردیبهشت، نیاسر به یکی از بهشت های دیدنی ایران تبدیل می شود. نیاسر یکی از مراکز مهم تولید گل محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی در کشور است. چنین ویژگی کم نظیری به سبب قرارگیری در دامنه کوه های کرکس و وجود چشمه پر آب اسکندریه و قنات های زیادی است که محدوده هایی به وسعت 800 هکتار را به زیر کشت برده است.

نیاسر شهری قدیمی است که تمام تاریخ و قدمت خود را مدیون چشمه آبی است که به نام چشمه اسکندریه شناخته می شود. آبشار نیاسر هم در واقع زاییده همین چشمه است.

غار تاریخی رئیس و لایه کهن زیرین آن، چهار طاقی (آتشکده) ساسانی، بافت تاریخی با بناهای عمومی و مسکونی متعدد و گوناگون، باغهای گسترده، گلستانهای زیبا و قرارگیری در دامنه کوه به همراه چشمه اسکندریه و آبشار معروف نیاسر و باغ و کوشک تالار، این شهر را به یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری کشور تبدیل نموده است.

این شهر همه ساله و به خصوص در ایام گلابگیری پذیرای گردشگران و تورهای گردشگری از اقصی نقاط کشور است.

با توجه به نوشته های کتاب تاريخ کاشان و با استناد بر اين مطلب که «آن موضع که باالفعل باغ تالار است آن روز مضرب خيام و محل قيام اردوی کيوان پوی بود »……« مع القصه آن چشمه و آن تالار از بناهای مستحدثة اسکندر مزبور است » . هستة اولية باغ در زمان اسکندر اول بوجود آمده است .

بعد ها اين باغ در تملک مرحوم عبدالرزاق خان کاشی که به حکومت کاشان از ديوان اعلی مستقل گرديد درآمد و سپس مرحوم محمد حسين خان ملک الشعرای کاشانی آن را مالک شد و بعد از فوت او عالی جاه ميرزا ابوالقاسم خان که عموزادة ملک الشعرای بهار است آن باغ را آباد کرد . و بدين ترتيب با بخشيده شدن باغ توسط فتحعلی شاه به صبای کاشانی، باغ تالار به دست خاندان صبای کاشانی می افتد و از زمان رضا شاه تا اوايل انقلاب اسلامی آخرين مالکين خصوصی باغ تالار و کوشک آن ، خاندان ضرابيها بوده اند.

در سنوات اخير باغ تالار از ورثة خاندان ضرابی خريداری شد و به صورت يک مکان عمومی در آمد که زير نظر شهرداری نياسر اداره و سازماندهی می شود .

در ضمن کوشک واقع شده در آن با توجه به شيوة ساخت و نحوه پوشش دورها دارای قدمت قاجاری است ولی بر روی ويرانه های بنای ديگری بنا شده است.
عمارت کوشک باغ تالار ثبت آثار ملی شده است.

باغ تالار و عمارت کوشک 1

باغ تالار و عمارت کوشک 1

پاسخ
 سپاس شده توسط ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  عمارت فاضلی
  عمارت مفخم بزرگترین و شاخص‌ترین اثر معماری دوره قاجار در خراسان شمالی
  زیباترین عمارت ساری را ببینید !
  عمارت رکیب خانه در اصفهان
  تالار شاه عباس اردبیل
  باغ چشمه عمارت
  عمارت و باغ نشاط (سالار) تقی آباد
  عمارت مقبره میر بزرگ -آمل
  عمارت خسرو آباد
  عمارت وکیل الملک سنندج

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان