امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

كاركرد پاتوق‌ها دردوره پهلوی

#1
 در جامعه ای چون ایران عصر پهلوی كه بخش مدنی آن توسعه نیافته می باشد . تنها كاركرد پاتوق ها كه بیشتر ازطرف روشنفكران و منتقدان اجتماعی طراحی شده است ، تأسیس و توسعه فضای عمومی و درنهایت تلاش در جهت استقرار مدنیت اجتماعی است . به عبارت دیگر پاتوق ها در كلیت ، نقش توسعه فضای مدنی را به عهده دارند .

كاركرد پاتوق‌ها دردوره پهلوی 1

خستگی مفرط ناشی از عدم وفاق روشنفكران در مورد شرایط پس ازانقلاب مشروطه ، دخالت مستقیم دولت های بیگانه در حیات اجتماعی و سیاسی ایران ، حضور سنت گرایان مدعی بازگشت سلطنت ، فقدان اندیشه مدرن تدوین شده و ... فضای بازگشت استبداد سیاسی و حكومتی را فراهم ساخت.

رضاخان مدعی نظم در دوران رژیم قاجار ، به رضا شاه مدعی نوسازی سازمانی و جاده ای تبدیل شد . در این دوره او و همكارانش كمتر در پی آن بودند كه برای بازسازی مستمر شرایط از حوزه عمومی كه براساس نقد سامان دهی شده بود ، بهره ببرند ، در مقابل او نیازمند كارگزارانی بی اندیشه ولی پر تلاش بود تا بتواند به نوسازی بپردازد . ازاین روست كه در دو دهه آغازین حكومت پهلوی اول ، جایی برای پاتوق در نظر گرفته نشد ، ولی با چرخش روشنفكری ایرانی از حوزه سیاسی به حوزه ادبی و علمی ، ما به شكل گیری صورت جدیدی از پاتوق رو برو هستیم .

در دوره پهلوی دوم ، ساختار روشنفكری تا حدود زیادی تغییر یافت . عواملی چون تغییر زادگاه اجتماعی و طبقاتی روشنفكران كه بیشتر از میان توده و طبقه متوسط بودند ، تغییر زادگاه فكری آنان كه بیشتر فارغ التحصیل كشور آمریكا بودند تا كشورهای اروپایی و شوروی ،‌ تغییر در شرایط بین المللی كه در قالب قطب بندی دو قدرت جهانی كمونیسم و سرمایه داری تبلور یافت ، وتوسعه و قدرت یافتن سازمانهای اجتماعی جدید از قبیل سازمان ملل متحد و بانك جهانی ، زمینه ساز تغییرات عمده ساختاری در ایران شدند كه در نتیجه ساختار روشنفكری از حالت ساده به پیچیده تبدیل گردید. شخصاً ایدئولوژیك شدن فضای فكری – اجتماعی ایران ، روشنفكری ایرانی را در قالب های متعدد سامان داد .

پس از انقلاب مشروطه ،‌ روشنفكران ملی و اسلامی به انزوا رفته و روشنفكران غرب گرا اهمیت بیشتری یافتند . این جریان روشنفكری در ادامه سنت اروپایی به كافه نشینی و اجتماعات محفلی بسیار علاقه مند بود . عده ای نیز كه بیشتر ایدئولوژیك بودند ، سر از احزاب ، روزنامه ها ، مراكز آموزشی و فرهنگی و سازمانهای اداری در آوردند

شكل عمده و اصلی محفل های این دوره بیشتر ایدئولوژیك بود تا خانوادگی ، دوستانه و سیاسی ؛ زیرا شرایط جامعه زمینه های طرح نظام های جامع و كامل ایدئولوژیك را در دفاع از ماركسیسم در ایران فراهم ساخت . مخالفان ماركسیسم در ایران با ملیون و مذهبی ها بودند . از این رو به لحاظ محتوایی ، سه گروه اجتماعی متفاوت منتقد حاكمیت در جامعه شكل گرفت : ماركسیست ها ، ملی گراها و مذهبی ها ، كه هركدام دریكی ازمحافل تجمع می كردند . این محل ها عبارت بودند از كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان ، كانون نشرحقایق اسلامی درمشهد ، مسجد هدایت ، كانون توحید و ... بعضی ازمحفل ها نیز در خارج از سازمانهای اجتماعی و به صورت گروه های سیاسی ایدئولوژیك در حال حركت تشكیل شد .

انواع پاتوق ها در دوره پهلوی :

پس از انقلاب مشروطه ،‌ روشنفكران ملی و اسلامی به انزوا رفته و روشنفكران غرب گرا اهمیت بیشتری یافتند . این جریان روشنفكری در ادامه سنت اروپایی به كافه نشینی و اجتماعات محفلی بسیار علاقه مند بود . عده ای نیز كه بیشتر ایدئولوژیك بودند ، سر از احزاب ، روزنامه ها ، مراكز آموزشی و فرهنگی و سازمانهای اداری در آوردند . از این روست كه ما دراین دوران - حدود شش دهه – با انواع پاتوق و پاتوق نشینی روبرو هستیم . در ادامه به بیان اجمالی انواع پاتوق ها دراین دوره می پردازیم .
كاركرد پاتوق‌ها دردوره پهلوی 1
1- پاتوق رستورانی : دردوره اول ، با غلبه روشنفكری فرانسوی بر دیگر انواع روشنفكری ها و همچنین تحت تاثیر شكل گیری طبقه متوسط جدید كه علاقمند بود اوقات فراغت خود را در اماكن عمومی سپری كند ، پاتوق گرایی جدیدی تحت عنوان " پاتوق رستورانی و كافه ای " شكل گرفت .
دراین دوره میدان توپخانه ، خیابان لاله زار ،‌خیابان استانبول ، خیابان شاهرضا ، منطقه بهجت آباد و یوسف آباد و ... محل های اصلی استقرار قهوه خانه ها ، رستوران ها ، هتل ها ، تئاتر و سینما ، كتابفروشی ها ، مراكز فروش كالاهای جدید ، فروشگاه های بزرگ و محل رفت و آمد مردم تهران و هم چنین محل زندگی خارجی ها و افراد طبقه بالا و متوسط به بالا بود .
2- پاتوق ادبی : انجمن برلن ( برلنی ها ) یكی از اصلی ترین پاتوق های ادبی این دوره است .
برلنی ها میان سالهای 1915 و 1930 چند محفل روشنفكری تشكیل دادند و حاصل آن گردهمایی و نشست و برخاست و كوشش های بعدی ، انتشار چند مجله و روزنامه بود . مجله كاوه ، مجله ایرانشهر، مجله نامه فرنگستان ، مجله علم و هنر و روزنامه پیكار اصلی ترین فعالیت های فكری بودند .
مجلات چهارگانه چون حقله های یك زنجیر یكی پس از دیگری انتشار یافت و مضمون هایی چون اخذ تمدن غرب ، مسائل مذهبی ، ساخت قدرت ،‌ وضع زنان و اصلاحات ضروری در ایران در صفحات آن مطرح شد . نویسندگان این مجلات در همه مسائل با هم توافق نداشتند ، اما راهشان یكی بود . در میان این نویسندگان چهارتن سرشناس تر بودند و عملاً اداره مجلات را به عهده داشتند : تقی زاده ، كاظم زاده ، جمال زاده و مشفق كاشانی .
پی گیری كارهای صادق هدایت و شبكه های اجتماعی ای كه ایجاد كرده بود ، مصداق جالب و مرتبط با پاتوق ادبی در ایران است .
3- پاتوق سیاسی : روشنفكران ایرانی ، دراین دوره امكانی برای دیدار با یكدیگر پیدا نمودند و پاتوق های انجمن برلن، كافه نادری ، گروه سبعه ، گروه اربعه ،‌حزب توده ، روزنامه ها ، كانون نویسندگان ایران و بسیاری از گروه های نقد و بررسی دیگر در این دوره تشكیل شدند . به عنوان نمونه می توان به فضایی كه موجب تشكیل هسته های اولیه حزب توده شد ، اشاره كرد.
تشكل های مذهبی كه پس از نابودی استبداد رضا خانی و خاتمه هجوم وحشیانه آن دولت برضد مظاهر دینی پدید آمدند ، در سطوح و مراكز مختلفی فعالیتشان را آغاز كردند : در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی ، در دبیرستانها ، در بازار ، درحوزه علمیه و درمیان عامه مردم ، درمساجد ، حسینیه ها ودیگر محافل مذهبی ، در هریك از این مراكز به فراخور حال وهوای موجود در آنها ،‌تشكل هایی به وجود آمد و فعالیت آغاز شد و ادامه یافت
گروه 53 نفره در بدو امر یك انجمن دانشجویی بود . این معنی را می توان از بررسی آثار باقی مانده از دادگاه افراد و خاطرات آنان به دست آورد . در جریانی كه وكلای مدافع پذیرفتند كه این گروه 53 نفر به طور غیر رسمی محفلی برای بحث و تبادل نظر در باره سوسیالیسم تشكیل داده بودند . هرگونه وابستگی های بین المللی این گروه را رد و استدلال كردن كه امكان ندارد روشنفكران تحصیل كرده و فرزندان روحانیون محترم ، بازرگانان و كارمندان دولتی به تبلیغ و نشر عقاید الحادی بپردازند . ارانی زمان تدریس در دانشگاه تهران ، گروه های مباحثه دانشجویی تشكیل داد و با همكاران قدیمی خود كه از اروپا بازگشته بودند ، مجله تئوریك " دنیا " را منتشر كرد. اینها همه نمونه هایی از پاتوق ها و محفل روشنفكری در دوره پهلوی است .
4- پاتوق مذهبی : تشكل های مذهبی دراین دوره ، پس از شهریور 1320 شروع شده و تا دوره انقلاب اسلامی همچنان مهم و با اثر باقی ماندند ؛ رسول جعفریان دراین زمینه می نویسد :
«تشكل های مذهبی كه پس از نابودی استبداد رضا خانی و خاتمه هجوم وحشیانه آن دولت برضد مظاهر دینی پدید آمدند ، در سطوح و مراكز مختلفی فعالیتشان را آغاز كردند : در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی ، در دبیرستانها ، در بازار ، درحوزه علمیه و درمیان عامه مردم ، درمساجد ، حسینیه ها ودیگر محافل مذهبی ، در هریك از این مراكز به فراخور حال وهوای موجود در آنها ،‌تشكل هایی به وجود آمد و فعالیت آغاز شد و ادامه یافت .»
یكی از اصلی ترین این نوع تشكل ها ، انجمن های اسلامی در دانشگاه ها ، بازار و مراكز كارگری بود :
« انجمن های اسلامی دانشجویان نیز از تشكل هایی بود كه بلافاصله پس از شهریور 1320 ایجاد شد . نخست در دانشكده پزشكی دانشگاه تهران ، برای اولین بار انجمن اسلامی دانشجویان با اساسنامه مشخص ایجاد شد . بازرگان با  اعتراف به این كه او و سحابی در آن شركت نداشتند ، نسخه كهنه اساسنامه آن را به دادگاه شاه در سال 42 تسلیم كرد . وی با اشاره به تلاش توده ای ها و بهایی ها ، از جوانان متدین دانشجو یاد می كند كه این انجمن را در سال 1321 در دانشكده مزبور تأسیس كردند. در جلساتی كه انجمن یاد شده برگزار می كرد ، كسانی مانند مهندس مهدی بازرگان ، یدالله سحابی ، سید صدرالدین صدر بلاغی ،‌ محمد تقی فلسفی ، حسین علی راشد و عده ای دیگر سخنرانی می كردند.»
دردهه 1340 پس ازمقاومت مراجع نسبت به حركتهای اصلاح طلبانه محمد رضا شاه تحت عنوان اصلاحات ارضی ، ضدیت با تشكل های مذهبی در دستور كار رژیم پهلوی قرار گرفت . مخالفان حكومت به تجمع و تشكیل محفل های دینی و پاتوق های فكری اقدام كردند. موسسه رفاه در سال 1346 و چهارده پاتوق درشهر مشهد ، مسجد هدایت ، مسجد جامع نارمك ، مسجد جاوید ، مسجد قبا ، مسجد جلیلی ، مسجد الجواد و ... تشكیل شد.  درادامه این سیاست ، بسیاری از معترضین به تأسیس مدارس خصوصی اقدام كردند . پاتوق اصلی شماری از افرادی كه زمانی با نهضت آزادی همكاری می كردند ، برخی از مدارس تهران ازجمله دبیرستان كمال بود . محمد جواد باهنر ، محمد علی رجایی ، جلال الدین فارسی ، محمد حسین بهشتی و علمای دیگر در این نوع مدارس جمع شده و به جز كارهای درسی به فعالیت های فرهنگی – مذهبی می پرداختند .
شكل عمده و اصلی محفل های این دوره بیشتر ایدئولوژیك بود تا خانوادگی ، دوستانه و سیاسی ؛ زیرا شرایط جامعه زمینه های طرح نظام های جامع و كامل ایدئولوژیك را در دفاع از ماركسیسم در ایران فراهم ساخت
دراین دوره اصلی ترین پاتوق های شكل گرفته پاتوق هایی بودند كه جهت گیری فرهنگی اجتماعی داشتند . حسینیه ارشاد مثال بسیار جالبی از این نوع پاتوق ها می باشد .
رسول جعفریان در مورد حسینیه ارشاد آورده است :
« یكی دیگر از جریان های فكری دوره اخیر ، جریانی است كه دكتر شریعتی پایه گذار آن بوده و به نام وی شناخته می شود . شریعتی طی سالهای 1347 تا 1351 در حسینیه ارشاد برنامه داشت و این برنامه ها جریان فكری خاصی را در جامعه ما پدید آورد.»
5 – پاتوق فرهنگی – اجتماعی : در دوره پهلوی دوم نوعی بازگشت به انجمن سازی پدید آمد. بسیاری از منتقدان اجتماعی و فرهنگی با ایجاد گردهمایی تحت عنوان انجمن ، فضای نقد را فراهم می كردند . با مراجعه به زندگی افرادی چون آل احمد و دكترشریعتی این معنی به دست می آید . آل احمد از شخصیت هایی است كه بیش از دیگران برانجمن تاثیرگذاشته و از آن تاثیر می پذیرفت . او در دوران جوانی به تأثی از روشنفكران زمانه ، علاقمند به تأسیس انجمن شده بود .
"انجمن اصلاح" را آل احمد و دوستانش در نقد اوضاع سیاسی و اجتماعی زمانه خود تشكیل دادند . هدف اصلی مۆسسان جوان "انجمن اصلاح" آن بود تا به بررسی نظرات احزاب و متفكرانی كه در آن دوره بسیار زیاد شده بودند ، حقیقت را تشخیص داده و در نهایت همگی به آن بپیوندند . دراین انجمن كارهایی از قبیل تدریس مجانی زبان عربی و فرانسه و آداب سخنرانی و یا تهیه روزنامه دیواری نیز انجام می شده است .
كاركرد پاتوق‌ها دردوره پهلوی 1


پاسخ
 سپاس شده توسط ✖ƇRAzƳ ƤRιƝƇƐSѕ✖
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان