11-06-2014، 19:26
نمایشگاه گروهی هنرآموزان نقاشی در نگارخانه ی ملل – پارک قیطریه | ۶ الی ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
آثار: بهاره روح بخش / بهناز شکوهی / فرزانه غلامی / حوریه یزدانی / مهسا بلوردی / ملیکا قربان زاده / شهرزاد شیرزاد
به کوشش: مظفر تقوی بلسی
هنگامه عابدین
برگردانِ بی پیرایه” نام عنوانی است بر نمایشگاهِ هنر آموزانی که سعی دارند بر پایهٔ صداقت و کشف و شهود شخصی با توشه ای از تجربیات و آگاهی های آموخته شده ترجمانی دوباره از نقاشیِ امپرسیونیستی را به مشاهده عموم بگذارند.
همانگونه که می دانید ، در گسترهء تاریخ سیرِ تکاملِ آموزش های آکادمیک بی مراجعه به آثار هنرمندان بزرگ گذشته امکان پذیر نبوده و بی تردید آموزش نقاشی غربی در ایران نیز هرگز ازین قاعده مستثنی نیست و مورد توجه قرار دادنِ ” بُرش” هایی از تاریخ تجسمی جهان برای انتقالِ مطالعات تاریخ هنری از ملزومات این آموزش بوده است .
آنچه جایگاه نقاشان امپرسیونیست را برجسته و شاخص میکند قرار گرفتن در بستری است که بزرگترین جنبش مدرن هنری ( سدهٔ نوزدهم ) را پایه ریخته است.
در عصر ما بیش از هر زمان دیگری تاثیر بزرگترین نقاشان امپرسیونیست جهان همچون سزان- سورا- ونگوگ -گوگن وووو….بر هنر امروز دنیا واضح و بر هیچ کس پوشیده نیست.
هنر آموخته گان این گروه در نهایت سادگی و صمیمیت سعی دارند فریاد شادمانی خود را با دریافتی کاملا حسی ،با رنگ هایی شکسته و کشیدنِ سریع آن بر بوم فریاد کرده و آنچه بر پایهٔ آموخته هایشان با درک و شهود شخصی در آمیخته اند با صداقت تام به تماشای شما بگذارند .آن ها طبیعت را یک بار دیگر ،بلاواسطه، با تمام تغییراتش ثبت و با ترجمه ای بی پیرایه و بی تکلف به زبان رنگ به ستایشِ دوبارهٔ این جنبش بر می خیزند .
این نمایشگاه حاصل سال ها تربیت و پروراندن هنرجویانی است که از تلاش ها و شرافتِ عمیقِ معلمی دلسوز و مسئول در امرِ پر خطیر آموزش بهره برده اند . “مظفر تقوی بلسی” مدرس دانشگاه و مولف مشترک کتاب” مبانی کاربردی هنر های تجسمی ” هم هست که از سوی جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.توانمندی او در آموزاندنِ هنر جویانِ جوانِ این نمایشگاه در حاصل دادن و به ثمر نشستن این نمایشگاه نقطهٔ تابناکی است که راهِ مقدس ” معلمی” را بیش از پیش و روشنگرایانه به ما نشان می دهد.