امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کویر دهسلم نهبندان

#1
 کویر دهسلم نهبندان  (فاصله تا بیرجند: 285 کیلومتر)
موقعیت: روستای دهسلم در 85 کیلومتری غرب شهرستان نهبندان در مسیر جاده نهبندان شهداد قرار دارد. کویرلوت جزء گرم ‌ترین نقاط کره زمین محسوب می‌شود. گرما چنان استکه لاشه حیوانات تجزیه نمی شود. قدرت تبخیر آب به گونه‌ ای است که پیشاز تجزیه شدن لاشه توسط باکتریها، خشک می شود. این منطقه، را شعبه ایاز کره ماه در روی زمین می دانند. کلوت به عنوان مشخصه بارز کویرلوت در فاصله 25 کیلومتری شهداد و کمتراز نیم ساعت رانندگی منطقه‌ ای متضاد از کوهستانهای سردایران قرار دارد. اوایل فصل بهار این کوهها پوشیده از برف است و برایعشایر، ییلاق خوبی به حساب می آید. زمستانها که شهداد زیرپای گردشگرانزیادی قرار می‌گیرد، سرمای سیرچ تا مغز استخوانشان را می سوزان.
شهر افسانه ‌ای "کلوت‌"ها، در 130 کیلومتری نهبندان- منطقه ای شگفتانگیز در نزدیکی شهداد- اما روایتگر تاریخ طبیعت کرمان است. در شهرافسانه ای کسی زندگی نمی کند، نمی توانسته زندگی کند. در این منطقه هیچموجود زنده ای مجوز حیات ندارد- حتی باکتریها. کلوت ساختاری از حرکتباد در دل نرم خاک کویر دارد که در طول سالیان سال شکل گرفته است؛ اگرنمی باران بر تن خشک کویر باریده باشد، خاکهای تل شده بر گرد سنگی رابر هم استوار کرده و سازه ای را به وجود آورده است که گویی بنایی خشتیاز تمدن ما قبل تاریخ است. سفر بدون راهنما در "کلوت"ها خطرناک است، چرا که هر آن امکان گم شدن در این شهر خیالی با 110 کیلومتر طول و 50کیلومتر عرض وجود دارد.
مرتفع‌ترین هرمهای ماسه‌ای دنیا، 40 مخروط آتشفشان کواترنر، پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه نظیر «گدار باروت»، پهنه ‌های شنی مواج، تپه ‌های شنی پوشیده از گیاه، کویر پا شتری (سطح این نوع زمینها این طور به نظر می‌رسد که پس از بارندگی زیاد خیس شده و تعدادی شتر روی آن راه رفته‌اند) و هامادا (دشتهایی از ریگ) و رود شور شگفتیهای بی‌نظیر دشت لوت به شمار می روند.
اسکی روی شن هرچند تاکنون در ایران عملی نشده ولی پتانسیلهای زیادی برای سرمایه گذاری و جذب توریست دارد.
کویر دهسلم نهبندان 1
کویر دهسلم نهبندان 1
کویر دهسلم نهبندان 1
کویر دهسلم نهبندان 1
کویر دهسلم نهبندان 1
کویر دهسلم نهبندان 1
کویر دهسلم نهبندان 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان