چهارچرخ های آهنی خیلی وقت ها بی سروصدا می آیند و می روند. بدون آن که نشانی از خود به جای بگذارند. بعضی از این چهارچرخ ها اما ماندگار می شوند. آن هم به خاطر صاحبانشان. راننده هایی که نامشان آن قدر معروف هست که خودروهایشان را هم مهم و معروف کند.
موسکوویچ، رولز رویس، کرایسلر و لندرور. این ها شاید نام هایی معمولی و حتی خاطره انگیز برای خودروها باشند. اما این نام ها وقتی مهم می شوند که بدانیم یک چهره یا شخصیت معروف، پشت فرمان آن نشسته است و مالک خودرو بوده است.
اگر از خودروهای گران قیمت و امروزی فوتبالیست ها و بعضی بازیگران چشم بپوشیم، هنوز هم خودروهایی قدیمی وجود دارد که آن ها را بیشتر با صاحبانش به یاد سپرده ایم.
چند تا از این خودروها را ببینید:
مرتضی مطهری
صاحب این خودرو بنز، یکی از سرشناس ترین چهره های انقلاب اسلامی بود. استاد شهید مرتضی مطهری مالک این بنز بود. خودرویی که الان هم از آن نگهداری می شود و به عنوان یکی از اموال به جا مانده از این شهید گرانقدر در معرض دید عموم گذاشته شده است.
محمد مصدق
پونتیاك Chieftain خودرویی که از نسل اول تولیدات دهه ۵۰ میلادی بود. صاحب آن را می شناسید؟ یکی از رهبران نهضت ملی شدن صنعت نفت. مرحوم دکتر محمد مصدق.
علی شریعتی
این مسکوویچ هم مثل من است. هروقت دلش بخواهد حرکت می کند. بوق می زند. راه می رود.گاه لج می کند و اصلا حرکت نمی کند.» صاحب این جمله ها یکی از معروف ترین و محبوب ترین متفکران اسلامی است. مرحوم دکترعلی شریعتی صاحب این خودروی مسکوویچ بود. خودرویی قدیمی ساخت شوروی سابق که یکی از خاص ترین خودروهای آن روز جهان بود. موسكوویچ دکتر شریعتی به شماره شهربانی ۳۲۲۵۹ مشهد الان در موزه شریعتی تهران نگهداری میشود.
احمد شاه قاجار
آخرین شاه قاجار، صاحب یکی از اولین خودروهای وارد شده به ایران بود. «رولز رویس سیلورگوست» متعلق به احمد شاه قاجار همین چند وقت پیش در نمایشگاهی از خودروهای قدیمی به نمایش درآمده بود.
ثریا اسفندیاری
کرایسلر C۳۰۰: این خودرو بنا به سفارش دربار سابق برای ثریا اسفندیاری همسر محمدرضا شاه پهلوی طراحی و ساخته شد. علاوه بر طرح منحصر به فرد آن مجهز به یخچال، گرامافون و تهویه مطبوع هم بود. ضمن این که تمامی بخش های فلزی داشبورد آن با طلا آبکاری شده است.
سهراب سپهری
این هم لندروور معروف شاعر و نقاش محبوب. «سهراب سپهری»با همین لندروور معروف که ماشین محبوب آن روزگار بود، ایام را می گذراند. خودرویی که حالا با نام او به یادماندنی شده است.
فروغ فرخزاد
هرچند سوار شدن بر این ماشین برای شاعره بزرگ دیار ما چندان خوش یمن نبود، و پشت همین ماشین آخرین لحظات عمر خود را سپری کرد. در انتها هم عکسی استثنایی و دردناک از بازسازی لحظه تصادف و مرگ فروغ می بینید.
موسکوویچ، رولز رویس، کرایسلر و لندرور. این ها شاید نام هایی معمولی و حتی خاطره انگیز برای خودروها باشند. اما این نام ها وقتی مهم می شوند که بدانیم یک چهره یا شخصیت معروف، پشت فرمان آن نشسته است و مالک خودرو بوده است.
اگر از خودروهای گران قیمت و امروزی فوتبالیست ها و بعضی بازیگران چشم بپوشیم، هنوز هم خودروهایی قدیمی وجود دارد که آن ها را بیشتر با صاحبانش به یاد سپرده ایم.
چند تا از این خودروها را ببینید:
مرتضی مطهری
صاحب این خودرو بنز، یکی از سرشناس ترین چهره های انقلاب اسلامی بود. استاد شهید مرتضی مطهری مالک این بنز بود. خودرویی که الان هم از آن نگهداری می شود و به عنوان یکی از اموال به جا مانده از این شهید گرانقدر در معرض دید عموم گذاشته شده است.
محمد مصدق
پونتیاك Chieftain خودرویی که از نسل اول تولیدات دهه ۵۰ میلادی بود. صاحب آن را می شناسید؟ یکی از رهبران نهضت ملی شدن صنعت نفت. مرحوم دکتر محمد مصدق.
علی شریعتی
این مسکوویچ هم مثل من است. هروقت دلش بخواهد حرکت می کند. بوق می زند. راه می رود.گاه لج می کند و اصلا حرکت نمی کند.» صاحب این جمله ها یکی از معروف ترین و محبوب ترین متفکران اسلامی است. مرحوم دکترعلی شریعتی صاحب این خودروی مسکوویچ بود. خودرویی قدیمی ساخت شوروی سابق که یکی از خاص ترین خودروهای آن روز جهان بود. موسكوویچ دکتر شریعتی به شماره شهربانی ۳۲۲۵۹ مشهد الان در موزه شریعتی تهران نگهداری میشود.
احمد شاه قاجار
آخرین شاه قاجار، صاحب یکی از اولین خودروهای وارد شده به ایران بود. «رولز رویس سیلورگوست» متعلق به احمد شاه قاجار همین چند وقت پیش در نمایشگاهی از خودروهای قدیمی به نمایش درآمده بود.
ثریا اسفندیاری
کرایسلر C۳۰۰: این خودرو بنا به سفارش دربار سابق برای ثریا اسفندیاری همسر محمدرضا شاه پهلوی طراحی و ساخته شد. علاوه بر طرح منحصر به فرد آن مجهز به یخچال، گرامافون و تهویه مطبوع هم بود. ضمن این که تمامی بخش های فلزی داشبورد آن با طلا آبکاری شده است.
سهراب سپهری
این هم لندروور معروف شاعر و نقاش محبوب. «سهراب سپهری»با همین لندروور معروف که ماشین محبوب آن روزگار بود، ایام را می گذراند. خودرویی که حالا با نام او به یادماندنی شده است.
فروغ فرخزاد
هرچند سوار شدن بر این ماشین برای شاعره بزرگ دیار ما چندان خوش یمن نبود، و پشت همین ماشین آخرین لحظات عمر خود را سپری کرد. در انتها هم عکسی استثنایی و دردناک از بازسازی لحظه تصادف و مرگ فروغ می بینید.